Gå til innhold

Joggesko for våte høstkvelder på sti


Anbefalte innlegg

traa skrev (På 21.8.2024 den 0.08):

Saucony Endorphin Edge er en terrengsko med carbon såle som har vært favoritten min i over ett år nå.

Den kjennes ikke myk ut men er en drøm å løpe med, veldig god stegavikling/ snert i frasparket og ruller lett framover. veldig godt grep og tåler fint å løpe korte strekk på asfalt selv om jeg bruker den hovedsakelig på stier. var skeptisk til carbon i terrengsko men det funker der også, etter et par turer er det vanskelig å gå tilbake til de andre terrengskoa....

 

Jeg synes også Endorphin Edge er raske og fine, og funker både til grus og asfalt. På sti har de - etter min mening - litt høy stack som gjør dem litt ustabile i teknisk terreng. Og, ikke minst: De er ekstremt glatte på vått svaberg og røtter. Hvorfor de har tatt sjansen, på en så dyr sko, på å lage sin egen yttersålevariant framfor å kjøpe en lisensiert avtale med f.eks. Vibram, er for meg helt uforståelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lenge sverget til Salomon Speedcross. De funker veldig fint, så lenge de ikke har stått på lager i årevis (Ser på deg, Zalando). Digger også strammeløsningen, samt at de passer foten min veldig bra (bred tåboks).

Ellers handla jeg tursko av type Adidas Terrex med Conti-såle til de turene hvor jeg ikke orker å gågge. Foreløig veldig imponert over grepet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaute R. skrev (3 timer siden):

Jeg synes også Endorphin Edge er raske og fine, og funker både til grus og asfalt. På sti har de - etter min mening - litt høy stack som gjør dem litt ustabile i teknisk terreng. Og, ikke minst: De er ekstremt glatte på vått svaberg og røtter. Hvorfor de har tatt sjansen, på en så dyr sko, på å lage sin egen yttersålevariant framfor å kjøpe en lisensiert avtale med f.eks. Vibram, er for meg helt uforståelig.

Enig det du skriver, og med Vibram såle hadde de vært helt supre 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare istemme Altra. Har hatt det til terrengjogg, og det var jeg veldig godt fornøyd med. Jeg har alltid hatt smal fot og ikke likt å skli inni skoene. Selger hadde mye erfaring og sa at Altra var best og jeg stolte på ham. Det angrer jeg ikke et sekund på. Tåboksen er bred, men passformen rundt ankelen er god, så jeg sklir ikke. Grepet er godt, og jeg har brukt dem "mye" på høsten på våtsti og vinter på snø. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale Asics Fujispeed 3. Skoen er lett, har supert grep, god respons, og samtidig demping som er bra nok. Ikke særlig stabil. Trenger du en mer stabil sko er Fuji Lite 5 et alternativ. Ikke testet 5, men god erfaring med 1 eller hva det nå var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asics Fujispee3 er gull på ruter med vekselvis grus og sti. Krever nok litt over middels teknikknivå på sti for fullt utbytte da de som nevnt er litt ustabile. Løp med disse på Nordmarkstraveren i går, eneste stedet jeg ikke er støl er i leggene. 13 km gjørmefest på sti/17 km grus.

En VJ variant på ren sti støttes, selv bruker jeg VJ MAXx på hardøkter sti. Inov-8 Oroc (piggsko) når det virkelig skal dras på.

(Har også et par Hoka speedgoat 5 som brukes til rolig lunting på grus/sti.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det til at jeg kjøpte Hoka sko av den enkle grunnen at det var det som den lokale sportsbutikken hadde, det ble litt langt å reise tre mil til en butikk som kanskje hadde og sju mil til en som sikkert hadde de skoene jeg ville ha.

Kjøpte Hoka Challanger WTR 7
Skoene er smalere enn mange andre og passer føttene mine bra, lav vekt, fin stegavvikling, oppleves som stødige utfor, godt feste på myk sti, men er skummelt glatte på våte steiner og røtter. Usikker på levetiden på sålen....hadde vel håpet at sålen skulle være noe i nærheten av så myk som reklamen skryter av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Challenger er vel en hybrid sko for litt asfalt, grus og enkel sti?

Har hatt noen runder med Speedgoat og synes de var ganske glatte på våt stein samt at holdbarheten var langt under pari.

Positivt overasket over hvor godt Ascics Trabuco 12 sitter på både stein og røtter, men pga litt grunt mønster så kan de skli litt på skikkelig gjørme.

De føles robuste og er lettløpte etter mitt syn😀

Ikke så værst dyre og enkle å få tak i via XXL

Et alternativ er å kjøpe et par til for de glatte dagene med annen yttersåle og bruke Challenger når det ikke er "støvel" vær

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (15 minutter siden):

Challenger er vel en hybrid sko for litt asfalt, grus og enkel sti?

Et alternativ er å kjøpe et par til for de glatte dagene med annen yttersåle og bruke Challenger når det ikke er "støvel" vær

Challenger er nok en bra sko for grus og traktorvei men dempingen var en god del fastere enn det jeg så for meg. Ser an litt utover høsten om jeg kjøper ett par til for de virkelig våte og glatte dagene, det er dog en grense for hvor mange joggesko jeg skal ha med mitt aktivitetsnivå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid vært veldig fan av Salomon, og nyeste innkjøpet er S/Lab Ultra 3 v2. Ikke testet de enda, men erfaringsmessig så synes jeg Salomon sine såler har hatt veldig godt grep på våt stein. I motsetning til Speedgoat 5 som jeg også har, men som jeg forøvrig er godt fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg må innrømme at jeg faktisk liker Nike sine sko her. Spesielt Zegama synes jeg er god å løpe med både på grus og sti. Den nyeste  versjonen har fått Vibram-såle også så nå er endelig problemet med dårlig grep på vått berg løst også for Nike. 
Jeg har tre par Nike terrengsko i sirkulasjon - Wild Horse 7, Zegama 1, Pegasus React Trail GX.  Pegasusen med Gore Tex har også bedre sålegrep enn de andre av Nike-skoene pre Vibram.  Disse har også en liten ekstra mansjett rundt ankelen for noe beskyttelse mot bøss og evt snø. 

 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...