Gå til innhold

Joggesko for våte høstkvelder på sti


Anbefalte innlegg

Da er det oppe og avgjort at løpefoten må trenes mer og at nye joggesko skal kjøpes inn. Skoene må duge til rolig jogging/løping på sti nå i høst og på snøføre til vinteren. Turene blir 6-10km lange. Sålen bør tåle litt stein og grus.
Skoene må være myke som en våt myr, ettersom jeg sliter med en gammel og stiv kropp.

Hoka utgår pga kort levetid og dårlig såle.
Adidas Terrex skoene jeg har passer bra til foten min, men har litt hard såle
Asics Fujispeed 3 har fått positiv omtale og blir vel det jeg kjøper, tror jeg, hvis jeg ikke får andre råd herfra

Noen som har løpesko de vil anbefale

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vj Maxx 2. Jeg har vært veldig fornøyd med forgjengeren og hører nr 2 skal være enda bedre. 
Men kommer selvfølgelig an på terrenget. Til grusstier uten innslag av våte røtter og gjørme hadde jeg valgt noe mer joggeskoaktig, i mitt tilfelle Nike Pegasus Shield. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg et par sånne sko nå i sommer og endte opp med Merrell Agility Peak 5 GTX etter å ha prøvd ørten modeller. Holdt på å kjøpe nevnte VJ Maxx 2, men syns de var litt dyre. Prøvde Fujispeed og den skoen virket ekstremt pinglete både i overdel og såle. Sikkert rask å løpe konkurranser med men.
 

Gikk for solid såle så jeg kunne bruke de til raske toppturer i tillegg til grus/stiløping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saucony Endorphin Edge er en terrengsko med carbon såle som har vært favoritten min i over ett år nå.

Den kjennes ikke myk ut men er en drøm å løpe med, veldig god stegavikling/ snert i frasparket og ruller lett framover. veldig godt grep og tåler fint å løpe korte strekk på asfalt selv om jeg bruker den hovedsakelig på stier. var skeptisk til carbon i terrengsko men det funker der også, etter et par turer er det vanskelig å gå tilbake til de andre terrengskoa....

men jeg synes også Hooka Torrent og Challenger har godt grep og passer mitt løpsteg bra.

Hooka Tecton i carbon virker litt dau i stegaviklingen men sålen og grepet er meget bra, dessverre slites overdelen fort, Saucony er mere slitesterk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (14 timer siden):

Hoka utgår pga kort levetid og dårlig såle.

At Hoka selger drøssevis av terrengskoene sine (type Speedgoat etc) er for meg en gåte. Jeg er dessverre en av disse kjøperene. Må ha de dårligste og glatteste sålene som er mulig å oppdrive for terrengløpesko.

 

Fonix skrev (14 timer siden):

Vj Maxx 2. Jeg har vært veldig fornøyd med forgjengeren og hører nr 2 skal være enda bedre. 
Men kommer selvfølgelig an på terrenget. Til grusstier uten innslag av våte røtter og gjørme hadde jeg valgt noe mer joggeskoaktig, i mitt tilfelle Nike Pegasus Shield. 

Mine Hoka dergaderes til gåtursko / grus og erstattes av nye VJ MAXx som jeg også hadde for noen år siden.

SantaCruz Megatower CC - SantaCruz Stigmata CX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Fonix said:

Vj Maxx 2. Jeg har vært veldig fornøyd med forgjengeren og hører nr 2 skal være enda bedre. 
Men kommer selvfølgelig an på terrenget. Til grusstier uten innslag av våte røtter og gjørme hadde jeg valgt noe mer joggeskoaktig, i mitt tilfelle Nike Pegasus Shield. 


Dette støttes, VJ har kanskje det beste grepet av alle. 

VJ lightspeed bør også testes forøvrig, veldig god sko, men kanskje litt smalere i utformingen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man først er på Asics så er heller ikke vanlig Trabuco feil, jeg har Trabuco 12.

Litt mindre såle enn Max, men fortsatt god demping og sitter godt på vått underlag.

Liker ikke sko med knaster på vinterføre så sliter med å anbefale de der.

Grepet på VJ er vanskelig å slå uansett.

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

+1 på VJ Maxx. Jeg har også vært ganske fornøyd med grepet på Inov8 Terraclaw og Mudclaw, men VJ er enda råere. (Dog dyrere)

Og Hoka....makan til drittkvalitet. Jeg har hatt ett par tursko og ett par løpesko. Begge gikk i oppløsning etter kort tid, mye kortere enn hva jeg selv forventer. Lav vekt, lav holdbarhet. Styr unna.

 

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av de som er bare middels fornøyd med VJ maxx og det ser ut som maxx 2 går gærne veien når det gjelder det jeg liker minst med skoene.

Kort fortalt syntes jeg såla er for smal i front og spesielt på yttersiden av den fremre delen av foten. Det gjør den etter min erfaring mer ustabil og vippete ved belastning frem og ut - noe som spesielt skjer nedover og med sving eller bare skarpe svinger i høy fart.

 

Før har jeg løpt med bla. Inov8 som har såla dratt lengre ut i forhold til fot og overdel av skoen, men det merket er jo omtrent umulig å få tak i takket være nordmenns dilla på Hoka.

 

Asics sine Fujispeed 3 som du ser på virker på meg langt bedre enn VJ Maxx på akkurat dette området (basert på bilder, ikke test)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kor fantastisk vil eg oppleve det om eg byter ut mine gamle Adidas Raven med eit par moderne sko av typen som er nemnt i denne tråden? Det eg driv med kvalifiserer dessverre ikkje til å kunne kallast løping, det er meir "rask fjelltur" med innslag av lett jogging. Eg vil gjerne ha sko som er komfortable også når dei er blaute, har bra grep på vått skogsterreng, og som eg opplever som effektive. Burde eg investere i nye sko? Og bør det vere sånne joggesko eller meir type fjelltursko?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bred tåboks er litt smakssak, men avhenger veldig av formen på foten. Man kan fort bli forvirret når man leser anmeldeser på nett, hvor folk klager på alt fra at en sko er for liten, for stor, for smal og for bred. Alt på samme sko. Likeså med meninger om hva som er "best" form. Det kommer jo egentlig ann på foten.

Tidligere hadde mange løpesko smal tåboks, nå har det blitt mer og mer vanlig med litt bredere. Dog, jeg har noen La Sportiva hvor det ble nevnt at de hadde fått større tåboks, men de er mindre enn mine favoritt Asics Kayano, og langt mindre enn de Altra skoene jeg har. Jeg har litt bred fot. Har en kamerat som har samme skostørrelse, men som har en langt bredere fot. Etter noen år med Altra, så har det blitt hverdagssko også.

Jeg har løpt mye i terrenget med Altra Lone Peak 6. De er gode, men de har ikke spesielt mye demping. Vil kanskje si de krever litt mykt underlag, og en passe god teknikk, så man flyter (og ikke dunker i bakken). Er turen for langt, får jeg skikkelig vondt under foten. Har snust litt på Altra Timp for litt mer demping. Har noen Olympus i GTX, og der kjenner man virkelig vekten, så de er hovedsakelig tursko i litt bløtt terreng. De er ganske vanntette, men i myr er det lett å tråkke litt for dypt, og så er det badebasseng i skoen.

Har VJ IceHero som vintersko med pigg. Har et elsk/hat-forhold til dem. De passer absolutt ikke foten min, nå som foten har vent seg til brede sko. Grepet og stivheten, er dog fantastisk. Selv på blank is kan jeg gi på mens den sprekere løpekompis er som bambi på isen. De er ikke vanntette, og det har aldri vært et problem. Som regel blir jeg kun våt når jeg ikke følger med og tråkker i dype slushsølepytter. Da hadde selv GTX sko blitt våte.

En må gjerne tenke litt hva slags forhold man vil løpe i. Må innrømme at det heller blir grus hvis det er veldig våt. Fuktige forhold kan henge litt igjen i marka, men man unngår jo som regel de verste myrhøla når det har regnet (som idag). Jeg løper i Oslo, og her er jo det meste av sti oppløpt til 50-100cm.

Teknor skrev (1 time siden):

At Hoka selger drøssevis av terrengskoene sine (type Speedgoat etc) er for meg en gåte. Jeg er dessverre en av disse kjøperene. Må ha de dårligste og glatteste sålene som er mulig å oppdrive for terrengløpesko.

Det er veldig bra bizniz da. Kjøperne må kjøpe nye sko oftere. De fleste sliter de sikkert ikke ut heller, fordi de brukes lite eller ikke som tiltenkt. Mange vil jo bare ha det beste eller kuleste(her vinner Hoka ofte), og så er bruken ikke spesielt hard. Det har vel vært en bølge de siste årene. Jeg ser mer dyrt turutstyr i byen enn i marka. Det gjør indirekte at produsentene kan senke kvaliteten litt, evnt. flytte produksjonen til billigere steder og heller ta høyde for litt mer reklamasjoner. Et av Norges største mest kjente merker gjorde det, og de har fremdeles veldig god service. Kvaliteten på det merket som mange tidligere tenkte hadde de beste skallklærne har jo også falt litt. Fremdeles bra saker.

Mange liker vel Hoka fordi de er veldig myke og comfy. Myke løpesko er vel ikke alltid det beste, spesielt ikke om man har en tendens til å tråkke over. De gangene jeg har testet Hoka har jeg følt de var for smale, men mykheten var skikkelig digg. Ikke en løpesko for mine ben.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (27 minutter siden):

Kor fantastisk vil eg oppleve det om eg byter ut mine gamle Adidas Raven med eit par moderne sko av typen som er nemnt i denne tråden? Det eg driv med kvalifiserer dessverre ikkje til å kunne kallast løping, det er meir "rask fjelltur" med innslag av lett jogging. Eg vil gjerne ha sko som er komfortable også når dei er blaute, har bra grep på vått skogsterreng, og som eg opplever som effektive. Burde eg investere i nye sko? Og bør det vere sånne joggesko eller meir type fjelltursko?

De har jo et fantastisk grep så jeg anbefaler de til alle typer kortere fjellturer. På veldig stenete underlag opplever jeg at jeg kjenner underlaget vel godt men det er eneste ankepunktet jeg har.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (På 21.8.2024 den 10.52):

Bred tåboks er litt smakssak, men avhenger veldig av formen på foten. Man kan fort bli forvirret når man leser anmeldelser på nett, hvor folk klager på alt fra at en sko er for liten, for stor, for smal og for bred. Alt på samme sko. Likeså med meninger om hva som er "best" form. Det kommer jo egentlig ann på foten.

 

Dette har jeg vært forundret(lettere irritert over) i en årrekke når det gjelder skotester, om være seg fjell/jakt, løpesko eller sykkelsko. 

Når passformen står oppsummert i + eller - skjønner jeg lite med mindre det er spesifikt forklart hvorfor. Det er så store forskjeller på bein at man kan ikke vurdere sko utifra passform annet enn å kommentere at det en sko for "deg med noe smalere/bredere osv"

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Gew88 said:

Dette har jeg vært forundret(lettere irritert over) i en årrekke når det gjelder skotester, om være seg fjell/jakt, løpesko eller sykkelsko. 

Når passformen står oppsummert i + eller - skjønner jeg lite med mindre det er spesifikt forklart hvorfor. Det er så store forskjeller på bein at man kan ikke vurdere sko utifra passform annet enn å kommentere at det en sko for "deg med noe smalere/bredere osv"

Helt enig! I tillegg er det litt preferanser på dette. Personlig vil jeg ha en "trang" sko til terrenget, som sitter godt uten mulighet for at jeg "glir rundt" inn i den. På et gateløp gjerne litt mer plass, på et ultraløp - der føttene vil hovne litt etterhvert - enda litt mer plass, samt at i hvor stor grad dette skjer er individuelt også. Trenger jeg plass kjøper jeg en halv str. for stor sko 90% av gangene. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med luftige sko i terrenget er kanskje en smakssak, men deler samme erfaring. Når jeg løp veldig mye i terrenget hadde jeg en Inov-8 sko som satt som et pølseskinn. Foretrekker normalt litt brede Altra sko, men la merke til at 212'ene ga veldig lite overtråkk og en veldig "fri" løpsfølelse. De var kjøpt etter en dag hvor jeg hådde gått mye, så de satt bra når foten hadde ekspandert. Fornøyd med Altra Lone Peak også, men de har ikke den samme snerten.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høyrest jo lovande ut. Opp til 50 km i steinete og gjørmete terreng? Ja, det skulle halde ei stund.

Quote

The original MAXx I have used for many years and in all honesty, it has been my go-to mountain running shoe. The combination of foot hold from Fitlock and the amazing outsole make them unbeatable when grip and control is priority. The only downside to the MAXx was the lack of cushioning for longer runs. With 12mm cushioning at the front, 18mm at the rear and 4mm studs, they are a great shoe for up to 50km in rocky, muddy and mountainous terrain.

Kjøpt hos Fjellsport for 1299. Det må vel vere ein bra deal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (1 minutt siden):

IRock er IKKE en komfortsko. Høres ut som om du burde sjekke nyheten fra VJ. Kommer test snart. Ekstremt myk... 

https://vjshoes.no/products/vj-xter

Hvordan er passformen kontra Icehero? Jeg er veldig glad i mine Icehero om vintern, men herre jemini de er smale over midtfoten ved fotbuen.

Pigg er skikkelig digg for selvtilliten når en løper om vinteren, men bare det rent fysiske med å løpe med pigg er litt hardt for foten. Piggene er naturlig nok harde, de går et godt stykke inn i sålen og de må monteres i litt hard gummi for å ikke forsvinne etter 10 løpeturer. Grepet påvirker også litt, og merker alltid det er en tilvenningssak for foten de første løpeturene.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (1 minutt siden):

Hvordan er passformen kontra Icehero? Jeg er veldig glad i mine Icehero om vintern, men herre jemini de er smale over midtfoten ved fotbuen.

Pigg er skikkelig digg for selvtilliten når en løper om vinteren, men bare det rent fysiske med å løpe med pigg er litt hardt for foten. Piggene er naturlig nok harde, de går et godt stykke inn i sålen og de må monteres i litt hard gummi for å ikke forsvinne etter 10 løpeturer. Grepet påvirker også litt, og merker alltid det er en tilvenningssak for foten de første løpeturene.

Denne er bred og har stort volum. Best egnet for fine stier og grus. Ikke for teknisk terreng. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (19 minutter siden):

IRock er IKKE en komfortsko. Høres ut som om du burde sjekke nyheten fra VJ. Kommer test snart. Ekstremt myk... 

https://vjshoes.no/products/vj-xter

IRock (jeg er på tredje paret) er ikke en komfortsko, men løper man noen km i myr/ymse offtrack glemmer man at man har de på. Der _lette_ og har lagt alle penga i grep. Jeg vendte meg til festet i så stor grad at jeg faktisk hadde en knippe kilne tryn når jeg forsøkte å løpe med andre sko. Jeg hadde vendt meg til et for godt grep.

Men jeg bruker ikke disse på sti, bare på o-løp. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...