Gå til innhold

Verktøy kit til nybegynner ++


Anbefalte innlegg

Har akkurat begynt med sykling etter 15 år på baken da jeg fikk prøve en kompis sin sykkel.
Kjøpte denne https://www.thansen.no/sykkel/sykler/mountainbikes/full-susp.-mtb-polygon-d6-1x10-speed-l/n14355/pn1403979

Hva er lurt å ha med seg på tur generelt av verktøy ( hvis noe annet er lurt også, del gjerne)
Har blåst budsjettet på sykkel så er ikke mye igjen. Men følger like gjerne med alt av tips og triks og jobber meg oppover med tiden.

Som sagt har jeg ikke syklet på over 15 år, så alt tas som læring.

på forhånd, Takk 🙂 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen til forumet og gratulerer med ny sykkel. Polygon Siskiu D6 har fått veldig bra tester og selv om denne er "lavt" spekket så tror jeg du har et veldig bra utgangspunkt for å få det moro på sti. Den er litt tung men er nok veldig funksjonell. Jeg mener den sykkelen er et veldig bra kjøp til den prisen. 

Verktøy på tur. Nærmest hvilket som helst av små multiverktøy vil fungere. Det du trenger det til å å skru til skruer som ikke var helt faste, justere ting som ikke var helt der du ville ha de, og justere tilbake styre, hendler sete etc etter tryn. I tilegg ville jeg hatt ekstra slange og minipumpe. 

Tips og triks: Husk å ha lavt nok lufttrykk. Du skal ikke ha knallharde dekk. Iom at du har litt smale (2.25) dekk og slange så tåler du ikke det aller laveste men litt avhengig av din egen vekt bør 25-30 PSI gå uten for mye snakebites. Om du er over 80 så legg deg på 30 PSI. 

Om du synes det blir veldig glatt på sti så kan det nok skyldes dekkene. Dekk som følger med såpass lavt prisede sykler har som oftest relativt glatt gummi. Jeg tror dekk og slangeløst hadde stått øverst på oppgraderingslista men det haster ikke. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen til forumet. 

På tur har jeg personlig ikke med meg største verktøyriggen pga plass- og vektbegrensninger. Vet mange har med seg mer enn det jeg bruker. Men noen ting er lurt å ha med så du ikke blir unødvendig strandet. Mine ufravikelige ting er det jeg oftest behøver for å kunne komme meg hjem igjen.

Et godt miniverktøy med alle unbrakostørrelser jeg typisk behøver på farta er musthave. Det er utrolig mange å velge i, men det viktigste er å ha ett. Selv har jeg god erfaring med modellene til Topeak og Lezyne blant de forholdsvis rimelige. Velg gjerne ett med kjedekutter og ta med et skjøteledd hvis du skulle ha uflaks med kjedet.

Ellers er det som nevnt over veldig greit med pumpe og slange så du kan fikse punkteringer, som kanskje er noe av det du oftest vil komme borti av fiksebehov. For ekstra trygghet kan det også være greit å ta med gammeldagse lappesaker (evt en nymotens variant med selvklebende lapper) så du også har mulighet til å fikse flere punkteringer om du skulle ha uflaks. Slanger tar fort litt plass i sekken/veska, så det er ikke gitt at du tar med mange på tur.

Er du usikker på hvordan du bytter slanger eller enkel mekking på sykkel, kan det også være lurt å ta en liten Youtuberunde på typiske sykkelfikser. Mye bra innhold der ute, finnes også endel kurant på norsk, men Youtube-kanalen til feks Park Tool er gull for gode pedagogiske mekkevideoer. Terrengsykkel har vel også hatt en mekkeskole-serie som kan være verdt å se.  Lite behov for å ha med kjedekutter og skjøteledd om du ikke vet hvordan kjedet sitter sammen eller hvordan du kapper og skjøter det 🙂

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid med ekstra slange, dekkspaker og pumpe eller CO2 for punktering. Har også med plugger for slangeløs fix, og forsåvidt sånn tire boots.

Øvrig har jeg alltid med et sett quicklinks, multiverktøy med kjedegreie.

Da er jeg dekket for det meste.

Kommer nok for øvrig aldri til å gå vekk fra TPU-slange i backup!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å utbrodere siste punktet til Eirik: Vil anbefale TPU-slanger som reserve, de tar veldig lite plass og finnes på aliexpress under RideNow merket, bare pass på riktig dimensjon og bredde da disse ikke er like strekkbare som butyl.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bare syklet rett under ett år, men har i tillegg til det nevnte over hatt bruk for plasthansker og plaster🤷🏼‍♀️ For selv om mine rosa sokker gjerne kan bli fulle av kubæsj og gjørme vil jeg ikke ha olje og blod på dem. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du vil ha det så billig som mulig. Enkelt multiverktøy med kjedekutter feks  

https://www.sykkelkomponenter.no/verktoy-og-vedlikehold/verktoy/multiverktoy/lezyne-rap-ii-multiverktoy?variant=1.MT-RAP-V306T04

 

Vanlig billig slange og en enkel mini pumpe feks https://www.sykkelkomponenter.no/tilbehor/pumper/handpumper/cannondale-dirt-mini-pump

 

Så ville jeg heller lagt penger i nye dekk og tubeless oppsett etterhvert  

 

  • Like 2

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser helt klart at et multiverktøy er fornuftig, men jeg syns stort sett det er mye bedre å bruke løst verktøy.

Så mitt tips er å sjekke hva du har behov for av dimensjoner på akkurat din sykkel av unbraco, Torx etc og ta med det + kjedeverktøy og event en liten skiftenøkkel. Skulle det være behov for å bruke verktøyet er løse nøkler mye lettere å komme til med+bedre å jobbe med.

Som andre har nevnt, ekstra slange, dekkspak, pumpe.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, saktetur said:

Ser helt klart at et multiverktøy er fornuftig, men jeg syns stort sett det er mye bedre å bruke løst verktøy.

Så mitt tips er å sjekke hva du har behov for av dimensjoner på akkurat din sykkel av unbraco, Torx etc og ta med det + kjedeverktøy og event en liten skiftenøkkel. Skulle det være behov for å bruke verktøyet er løse nøkler mye lettere å komme til med+bedre å jobbe med.

Som andre har nevnt, ekstra slange, dekkspak, pumpe.

Jeg er enig i at det er lurt å kjøpe både multiverktøy til å ha med på tur, samt et eget sett med løse unbrako og torx-nøkler til hjemmemekking.

Men skiftenøkkel?!? Jeg kommer ikke på et eneste sted på syklene mine der jeg trenger en mutteravrunder (eller fastnøkkel 😉 )

Om jeg hadde startet på null så hadde jeg kjøpt OneUp EDC-pumpe og verktøyet som går inni pumpa. Da har man alt man trenger på tur, og den festes på sykkelen. Så slipper man å sykle med sekk på korte turer. Ulempen er at det ikke er rimeligste løsning.

Siden vi også diskuterer hjemmeverktøy så mener jeg at det første alle bør kjøpe seg etter unbrakosett er en kjedestrekksmåler. En ting til under hundre kroner gir tusenvis av kroner i besparelse over noen år. Det er en god ting.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (37 minutter siden):

Jeg kommer ikke på et eneste sted på syklene mine der jeg trenger en mutteravrunder (eller fastnøkkel 😉 )

7mm til lufting av bremser. 

  • Like 1

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutes ago, Furu said:

7mm til lufting av bremser. 

Ah, stemmer det 🙂 Akkurat til det bruket duger en mutteravrunder, ja 😄 

Edit: Kom på at man trenger ikke det. Men fastnøkkel behøves når man skal separere slange og hendel/kaliper. (Men nå er vi langt unna hva TS trenger å bry seg om 😉

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stefan77 skrev (På 20.8.2024 den 9.56):

Velkommen til forumet og gratulerer med ny sykkel. Polygon Siskiu D6 har fått veldig bra tester og selv om denne er "lavt" spekket så tror jeg du har et veldig bra utgangspunkt for å få det moro på sti. Den er litt tung men er nok veldig funksjonell. Jeg mener den sykkelen er et veldig bra kjøp til den prisen. 

Verktøy på tur. Nærmest hvilket som helst av små multiverktøy vil fungere. Det du trenger det til å å skru til skruer som ikke var helt faste, justere ting som ikke var helt der du ville ha de, og justere tilbake styre, hendler sete etc etter tryn. I tilegg ville jeg hatt ekstra slange og minipumpe. 

Tips og triks: Husk å ha lavt nok lufttrykk. Du skal ikke ha knallharde dekk. Iom at du har litt smale (2.25) dekk og slange så tåler du ikke det aller laveste men litt avhengig av din egen vekt bør 25-30 PSI gå uten for mye snakebites. Om du er over 80 så legg deg på 30 PSI. 

Om du synes det blir veldig glatt på sti så kan det nok skyldes dekkene. Dekk som følger med såpass lavt prisede sykler har som oftest relativt glatt gummi. Jeg tror dekk og slangeløst hadde stått øverst på oppgraderingslista men det haster ikke. 

Hjertelig takk!

Dekk og slangeløst er det jeg ble anbefalt så blir først å prioritere ja.
Ser meg opp og ned i mente på youtube om dagen om hvordan det skal gjøres

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fleksibiliteten i en skiftenøkkel har du også med en tangnøkkel som har fordelene, men få av ulempene med slark og mutterrunding.

De koster litt, men det er jaggu meg kanskje favorittverktøyet i verktøykassa, og jeg har overbevist flere som har testa min. Har planer om å kjøpe en større modell etterhvert og. Genialt verktøy til både sykkel og annen bruk.

  • Thanks 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

saktetur skrev (På 20.8.2024 den 22.54):

Ser helt klart at et multiverktøy er fornuftig, men jeg syns stort sett det er mye bedre å bruke løst verktøy.

Så mitt tips er å sjekke hva du har behov for av dimensjoner på akkurat din sykkel av unbraco, Torx etc og ta med det + kjedeverktøy og event en liten skiftenøkkel. Skulle det være behov for å bruke verktøyet er løse nøkler mye lettere å komme til med+bedre å jobbe med.

Som andre har nevnt, ekstra slange, dekkspak, pumpe.

Ligger en god test her: https://www.terrengsykkel.no/sykkelutstyr/sykkelverktoey#test-av-blackburn-design-wayside-miniverktoey-til-sykkel

Jeg liker også å jobbe med løse umbrakoer og kjøpte Blackburn Wayside som har avtakbare, men som du er inne på er det lurt å sjekke behovet. Denne mangler 6 eller 7mm umbrako tror jeg det var.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/20/2024 at 11:06 PM, DesmoSkier said:

 

Siden vi også diskuterer hjemmeverktøy så mener jeg at det første alle bør kjøpe seg etter unbrakosett er en kjedestrekksmåler. En ting til under hundre kroner gir tusenvis av kroner i besparelse over noen år. Det er en god ting.

Enig i kjedestrekkmåler, men de som er gode nok koster ikke undet hundre. Park Tool CC-4 er mest nøyaktig og vil virkelig spare deg for penger. Den koster noen hundrelapper. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viktig med ny sykkel å strømme alt igjen etter a par tur, å bli kjent med hva må strømmes og hvor lett/hardt moment kreves på hvert del. Fulldemper kreves du er litt mer nøye med det. Fleste sykler har bruksanvising med info. Tenker jeg har same hjulsett som deg, måte strømme eiker på min. Biltema Eikenøkkel på 35kr fungert fint på meg, ikke dumt å bruke sykkelverksted på denne jobben heller. Jeg går mot strømmen og anbefale ikke slangeløst, syns fordeler er overdrivet på Norsk forhold. Tenker det er beste og komme ut mest mulig og tenker minst på utstyr. Alle shimano deler (bremser,Nav,drivetrain)på din sykkel varer lenge uten mye vedlikehold, untatt en krasje. Blåtind Blå sprit (Alchohol erstatning)bruke jeg mye, ettermontert sprayflaske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første trådstarter trenger er en bøtte, svamp og bilshampoo til å vaske sykkelen.
Deretter en tannbørste og parafin/kraftsåpe til å vaske kjede og tannhjul.

Neste stadie for en sykkelmekaniker er å besitte en taske med slange, dekkspaker og en pumpe. Så kan det jo være en ide og tørrtrene litt føre man punkterer inne på Hardangervidda eller dypt inne i de dype skoger en mørk og regnfull høstkveld

Biltema og sikkert mange andre, har tilsvarende sett som det her:
Sykkelverktøysett - Biltema.no

Skiftenøkler bruker jeg stort sett bare som lodd eller til å kaste etter de ufordragelige naboguttungene

Hvis man skal begynne å kalle seg seriøs så kjøper man inn en momentnøkkel, mutterlim, fett osv

Tubeless oppsett med guffe, gørr og bannskap er noe som jeg kun anbefaler entusiaster.

Håndrens, tørkepapir og kald øl er også kjekt å ha innen rekkevidde for alle (sykkel)mekanikere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
DesmoSkier skrev (På 20.8.2024 den 23.55):

Ah, stemmer det 🙂 Akkurat til det bruket duger en mutteravrunder, ja 😄 

Edit: Kom på at man trenger ikke det. Men fastnøkkel behøves når man skal separere slange og hendel/kaliper. (Men nå er vi langt unna hva TS trenger å bry seg om 😉

Men du, @DesmoSkier? Kom på denne i en annen bremseluftetråd.
Hva er ditt alternativ til 7mm fastnøkkel ved lufting av bremser?

Skiftenøkkel utgår selvfølgelig!

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutes ago, Furu said:

Men du, @DesmoSkier? Kom på denne i en annen bremseluftetråd.
Hva er ditt alternativ til 7mm fastnøkkel ved lufting av bremser?

Skiftenøkkel utgår selvfølgelig!

Nå vet ikke jeg hvilke bremser du har, men jeg har bare SRAM av diverse årgang. Ingen av de har noe sted jeg trenger en 7mm fastnøkkel for å bytte bremsevæske. Men man trenger som sagt en fastnøkkel når man skal separere hendel og slange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (41 minutter siden):

Nå vet ikke jeg hvilke bremser du har, men jeg har bare SRAM av diverse årgang. Ingen av de har noe sted jeg trenger en 7mm fastnøkkel for å bytte bremsevæske. Men man trenger som sagt en fastnøkkel når man skal separere hendel og slange.

Ahhh…ok. På Shimano må du ha 7mm for å løsne lufteskruen på kaliperen. I hvertfall fra tidenes morgen og frem til det nyeste jeg har (GRX 11x). 

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaknudsen skrev (14 minutter siden):

Knipex tangnøkkel er førstevalget (til de fleste jobber):

image.png.8cd478ba5f389a01157548054f40f38b.png

For meg ville det vært skikkelig knotete å lufte (Shimano-)bremser med den der. Til det bruker jeg enden med ring på 7mm nøkkelen.

Hvordan får du det til å fungere bra med denne tanga?

  • Thanks 1

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...