Gå til innhold

Felgbredde landevei - når blir det for mye?


Anbefalte innlegg

Følger opp i egen tråd istedenfor dekktråden..

Når man ser på hjulsett så blir de stadig bredere og bredere, skal ikke mange årene tilbake før 19mm (indre) var et "bredere" hjulsett, nå er normen mer rundt 20-22mm og det begynner å komme hjul med 24-25mm (det som idag er gravelhjul egentlig). 

Pog kjørte blant annet med 28mm dekk på 25mm felg under TdF, og normal hype-kurve vil jo fort tilsi at denne type hjulopsett da vil dukke opp i 2025 katalogene.

Kombinert med at det begynner å komme mye bra gravelhjul som er greit lettee og aero, ser jeg lite poeng med å gå for noe mindre enn 24mm indre bredde hvis man har plass og skal ha noe nytt.

Hvor bredt tror du de kommer til å gå, og hva er ulempene med å feks kjøre et gravelhjul (25mm) på landevei istedenfor landeveisversjonen på 20mm?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 3
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Jeg ser ingen fordeler. Ulemper er jo mer eksponert felgside, samt en mer "firkantet" dekkprofil, som jeg personlig ikke er så glad i. Dog kun prøvd på sti.

På grussykkelen har jeg 25mm felg og 32mm dekk i "landeveisoppsettet". Kan ikke se at det er noe bedre enn 19mm felgene med 30mm dekk jeg har på raceren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Interessant spørsmål synes jeg. Jeg ser ingen grunn til å sykle med smalere dekk enn 32 mm som jeg bruker i dag. Og om jeg skal høre på 105-regelen blir jo det en ytre felgbredde på 34 mm ca. 

Tenk om jeg hadde syklet neeesten like fort med 35 mm dekk, bare hatt det enda mer komfortabelt og forutsigbart. Fem prosen brede er 37 mm ytre bredde - her er ikke engang Reserve 40/44 GR brede nok.

Nextie sine bredeste grusfelger ligger på ca 29/40 mm indre/ytre bredde. På disse kunne vi hatt 38 mm dekk(!). Men et sted går jo grensa - 50 mm bredde blir kanskje for heftig??

Et sykkelmagasin burde kjørt en test - og det finnes sikkert allerede timesvis med dette på youtube.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...