Gå til innhold

Tanker om N=2


Kopp

Anbefalte innlegg

Etter å ha solgt sti- og landeveissykkelen for å finansiere barnevogner og IKKE VET JEG HVA på vei inn i spedbarnsfasen ser sykkellivet ut til å kunne ta seg noe opp fra våren av. Høsten kan vel være en mulighet for gode sykkelløp og strekker hånden ut til forumet for råd. Jeg tenker at jeg må begrense sykkelparken (i tillegg til el-pendler) til to sykler. Max. Mer klarer jeg hverken å bruke eller vedlikeholde. Kanskje bør jeg bare ha en sykkel.


Reelt sett er det tre typer turer jeg kan få til i hverdagen;

1. landeveisturer på 3-10 mil.(oftest 3).

2. 500 bratte høydemeter grus som starter rett bak huset. Forsåvidt gjennomførbart, men bratt, grovt og utrivelig for racer med 32mm dekk.

3. Rask kupert runde med sti og noe grushvor stiene kan slumpe til å være tekniske. Ofte vått.

Tidligere var det mer toppturer med hike-a-bike osv, men det blir lite Fjørå nå. Uansett- om jeg skal ha sykkel med 150-170 vandring i fremtiden blir det el. Flat/kupert gravel finnes ikke i nærområdet.

Samme sykkel må duge til enten 1+2 eller 2+3, samtidig vil jeg ha lite overlapp. Om vi tar canyon som utgangspunkt står det feks mellom ultimate(1)+lux trail(2,3)eller en grizl(1,2)+neuron(3)

Sykler sakte og har dårlig teknikk. Noen som har tanker eller erfaringer jeg kan dra veksel på? Bør en allsidig hardtail vurderes?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skulle valgt sykler til dette bruket hadde en Grizl med 2 hjulsett og en DC sykkel som Lux evt en litt langbeint hardtail vært mitt valg. 


Om terrengturene inneholder raske turer på røtter og stein så hadde jeg valgt Lux over hardtail for komfort, men er veldig glad i hardtail pga lav vedlikeholdsbehov.

Har i dag både alsidig landevei som tar 40mm dekk, 140mm hardtail, 120/115mm fulldemper, vanlig landevei/rullesykkel, fatbike, men kunne klart meg med 2 i noen år😀

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står selv i dette til en viss grad, og kan relatere litt. 6 mnd i hus, men har klart å få syklet en god del grunnet beinharde prioriteringer og særdeles lite sofatid. Akkurat nå består sykkelparken av en Oiz 24, Scalpel hardtail og Trek Farley 9.6 fatbike. Landeveissykkelen og grus/cx er borte. Jeg opplevde det som svært tungt, og kjente umiddelbart et behov for å surfe etter nye sykler. Veldig vanskelig da jeg har økonomi til det, men tanken bak kuttene var å få et enklere liv. Mindre vedlikehold, og mer sykkeltid! Har klart å styre meg så langt, men har vært tøft... Hvis du liker å sykle i terrenget så går jeg god for at det er en lur løsning som nybakt forelder! Man får en god økt på en time eller halvannen, og det er deilig å komme ut i skogen. En 120-130mm xc/down country sykkel er kjekk å ha.. Tror man kommer seg langt med en sånn og en grussykkel som ikke har altfor slack geometri og funker som landeveissykkel. Personlig ville jeg hatt noe med 2x da. Hardtail kan vurderes ja, men tror jeg ville gått for en fulldemper på bakgrunn av utsagn om dårlig teknikk. Hardtail er jo fint for å jobbe med teknikk, men er det det du vil eller vil du ha mest mulig trivsel? Med barn og greier så tror jeg du vil ha mest mulig trivsel, men samtidig få trimmet. Og har du lyst å kjøre asfalt så er en gravelsykkel mye morsomere der enn å banke på en hardtail, selv om det funker.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde definitivt valgt fulldemper som en av to. En landeveissykkel som klarer 37c dekk ville sikkert vært min andre sykkel.

For egen del som neste sesong ender opp med fulldemper til begge mine barn så skulle jeg gjerne fått slanket sykkelparken ned til 2 selv.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ut som du trenger å kjøpe tilbake syklene du solgte...

Hvis 500 høydemetre med grus er alt av grussykling som er å by på høres det mest fornuftig ut å anskaffe en landeveissykkel. Kanskje med plass til ekstra brede dekk, men det høres egentlig ikke så spennende og aktuelt ut. 

Ville valgt Ultimate over Grizl, selv  om jeg ikke har prøvd Grizl. Men logisk... man kjøper ikke grussykkel om det er landevei man sykler 99%.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av samme situasjon her. Etter å ha hatt en ganske bred sykkelpark i mange år blir det nok å begrense til 2 sykler. Ser ut som det blir slik for meg:

-Gravel Addict. Denne fungerer fint til det meste av grus og asfalt. Det er absolutt ikke noe racer, men fungerer ok også til dette. Da har jeg en kul sykkel til langtur og hardøkter. 
 

-Scott Ransom 170mm: Jeg har hatt spark i år, men for å være ærlig ser jeg ingen grunn til å sykle med 120/130 vandring når jeg ikke skal sykle ritt. Skiturer blir med for kos så da tenker jeg en sykkel med 150mm vandring+

 

Skulle det vært en sykkel til blir det el sykkel,  men hvis løpeprosjektet mitt går som jeg drømmer om blir det nok løpesko og ikke sykkel på de sene øktene jeg gjerne bruker elsykkel til

 

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoho… var i samme siuasjon gikk fra seks sykler til to sykler med to hjulsett hver.

Min sykkelpark var inntil nylig komfortræser med landeveishjul og grushjul og en 130/120 DC med tungt stihjulsett og et hjulsett med lettere dekk for tørt / flatt / ikke så mye røtter og stein-forhold. 
 

Følte jeg var veldig godt oppsatt… men så ramlet jeg utpå med å først bytte komfortræsern med en litt mer aggressiv sykkel. Og så meldte behovet seg for å sykle for treningens del under alle forhold og til alle årstider. Slik rettferdiggjorde jeg innkjøp av grusræser i tillegg. 🤷🏽

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har og troa på N=2+1😀

Sikter på en DC 120/115, komfort racer eller gravel med 2 hjulsett og 1 hardtail.

Hjulsettene til DC og hardtail går om hverandre og lukter på en Fairlight Holt som vinterprosjekt🤩

  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan forsåvidt anbefale alle nybakte foreldre og prioritere tiden knallhardt. Dyrk interesser, samboerskap og bruk fornuftig med tid på poden. Når avkommet blir stort nok så kjøp tilhenger og/eller barnesete og dra på tur. Det er lite som slår en tur i sykkelhenger når ungen har kollikk eller bare nekter å sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye bra input! Forstår at det er mange i samme situasjon rundt omkring. Gravel + downkøntry er mest anbefalt men man merker seg at selveste @Olechr går mot strømmen og anbefaler stisykkel til ikke-konkurrerende.
Tror også @gazelle.bein har mye visdom i at du får mer ut av en time på sti en en time på asfalt i tidsklemma.

Tipper likevel jeg begynner med en gravel, og så får vi se om jeg er i nærheten av å kunne rettferdiggjøre terrengsykkel i tillegg..

Håper @Gullars går for en Holt, fy søren de er lekre..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/18/2024 at 10:16 PM, Kopp said:

3. Rask kupert runde med sti og noe grushvor stiene kan slumpe til å være tekniske. Ofte vått.

Tidligere var det mer toppturer med hike-a-bike osv, men det blir lite Fjørå nå.

Du har fått mange gode tips over, men kanskje jeg skal komme med et annet perspektiv relatert til pkt.3.

Om du liker å sykle sti, men alt som finnes tilgjengelig er det du beskriver - hvorfor bor dere der? Det finnes jo uendelig med steder i Norge som gir deg alt dere ønsker av sykling, annet friluftsliv, gode jobber samt fine oppvekstvilkår for den lille og evt. flere små som måtte komme 🙂 

Om du først sykle enkel sti så er hardtail den enkleste måten å gjøre det litt spennende på 🙂 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopp skrev (10 timer siden):

Mye bra input! Forstår at det er mange i samme situasjon rundt omkring. Gravel + downkøntry er mest anbefalt men man merker seg at selveste @Olechr går mot strømmen og anbefaler stisykkel til ikke-konkurrerende.
Tror også @gazelle.bein har mye visdom i at du får mer ut av en time på sti en en time på asfalt i tidsklemma.

Tipper likevel jeg begynner med en gravel, og så får vi se om jeg er i nærheten av å kunne rettferdiggjøre terrengsykkel i tillegg..

Håper @Gullars går for en Holt, fy søren de er lekre..

Droppa akkurat et annet prosjekt i et forsøk på å være fornuftig, så en Fairlight Holt er ennå nærmere en den var for noen dager siden.

Den er usedvanlig lekker og jeg digger Fairlight sine design notes som gjør at både nerden og ingeniøren i meg får "mat".

Prisene er heller ikke feil om man sammenligner med andre og på toppen kommer gode reviews "overalt".

Ser for meg noe ala dette:

Fairlight Holt large i Moss eller Desert

RS Sid UItimate 120mm (på lager)

Bontrager Kovee Pro (1500g) eller Duke 1814 hjul (1274g) eller begge med forskjellige dekk (på lager)

Syntace Hi Flex 27,2 x 400mm pinne (på lager)

SRAM GX AXS eller mekanisk XX1 (på lager)

SRAM DUB krank m. 170mm armer - boost eller boost wide (må kjøpes)

Shimano XTR bremser - kanskje 4 pot framme og 2 pot bak (må kjøpes)

Syntace Megaforce 60mm stem (på lager)

Pro Koryak alu styre 780mm flat (på lager)

Ergon SM10 Enduro sete (på lager)

Det er vel nesten bare å trykke bestill?🤩🤩

  • Like 3

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke se annen løsning enn å bestille.
Men ta for all del fiolett. Det er for mye kjedelige farger.

Sitat

In my opinion steel can excel when making a short travel hardtail. The word ‘short’ is an important one because as fork travel gets longer you have to use larger diameter tubes (usually with thicker walls) to deal with the increased forces. As the tubes get larger, the frame becomes stiffer, compliance decreases and the advantage of steel (vs other frame materials) becomes less. By opting to make a short travel frame you can reduce tube diameters and focus on maintaining the ‘quality of the material’, to deliver a ride feel that can only be steel. Compliance, traction, grip and flow - these are the feels I want from a steel XC frame. They also make it the perfect choice for long days in the saddle, whether that be in the woods or linking up burly farm tracks

Her har Dom Thomas beskrevet Ritcheyen min. 

LarsB

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt er relativt, så E=mc2 ?

Her i boden står en Canyon Endurace, som med 30mm dekk tar alt. Grus og Asfalt. Man sykler 90% asfalt uansett. 

Til marka en grov og slak hardtail med 130mm demper. Kunne sikkert med fordel vært en fulldemper, men da måtte jeg ha brukt ekstra tid på vedlikehold og demperoppsett. Og det gidder jeg ikke 😄

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig diskusjon. Som fersking, oppdaget sykkelsporten for 4 år siden, så ble det fort N=X+1. Jeg skulle kun sykle sti sa jeg når jeg startet, det hold i cirka 1 dag da jeg fant ut av hvor tungt det var. Ikke lenge etterpå ble en Grævell anskaffet da den var raskere på asfalt en en HT, og jaggu måtte jeg ikke ha en stisykkel også med demping foran og bak. Er egentlig godt fornyd med det. Hva dere mer erfarne anskaffer dere er jo artig å lese om da jeg får litt bedre samvittighet selv, og kanskje kan bruke noen av argumentene for å sakffe seg en +1 (drømmer om en fullblods racer).

 

-JK-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å bestille og velsigne forumet med byggetråd @Gullars!

Takk for innspill @DesmoSkier

IMG_4946.jpeg.87937cb6daeed05ac7d3d5d596c63237.jpeg
Skulle gjerne sagt at det er gode forhold for rando-pulking og tilgang til billig hjortekjøtt som holder oss der, men det er vel en kombinasjon av jobb og tilhørighet.

Det er et stinettverk der og lokale helter utvikler og står på! Det er jo grov stisykkel som gjelder, egentlig, men lysten drar deprimerende nok i litt andre retninger..

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener overgang til brattere terregn er en farlig tid, and faren skal respekteres. Slack hardtail er på sist beste på bratt naturlig stier med relative lav fart, som finnes overalt i Norge. Jeg inkludere fjørå og video linked. Grov hardtail er veldig smart valg for mange. Har vært i område and tenkte det må være en av de hardest steder å trappe opp på ei trygge måte. Alt var minst 600MOH og rasfare overalt, hehe. Vakkert Sted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...