Gå til innhold

Gravelritt og utvikling i Norge


Anbefalte innlegg

Svenskene virker å ligge vesentlig lengre frem enn oss på gravelritt, bare se på gårsdagens VM-kvalik i Halmstad.

Vil gravelritt bli det nye, og skape en ny sykkelbølge etter at løping og golf har roet seg ned her til lands om litt? Hva tror folket?

Blir Grenserittet en hit igjen på gravel?? 

Når vinnes Birken på gravel?

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diskuterte dette litt med flere i Halmstad i går, etter nok en suksessrik World Series der. Topp arrangement på supre grus- og kjerreveier med hyggelige deltagere fra mange land. 
Det er litt vanskelig å si hvorfor svenskene har omfavnet gravel så mye tettere enn Norge. 
Det er vesentlig flere konkurranseorienterte syklister i Norge enn i Sverige, men svenskene har en noe mer deltagerfokusert profil både på ritt og sykkelgrupper forøvrig. 
 

Mye fine grusveier i Sverige, men det har vi nok her også, også veier som ikke er på privateid grunn som Løvenskiolds Nordmarka. 
 

Gravelritt kan risikere å bli sin egen verste fiende. Blir det for store felt kan noe av gleden forsvinne. 
 

Nå som gravelsykkelen er i ferd med å bli hvermannsens standardsykkel slik hardtailen var for 15-10 år siden er det i hvert fall klart at det er et stort rekrutteringspotensial her. Birken bygde suksess på at alle kunne være med med den sykkelen de også brukte til og fra jobb. 
Gravelritt kan bli det nye i så fall, selv om mange nå også sykler el i hverdagen. 
Det bør være nok av muligheter til å finne fine runder på 120-160 km rundt omkring, forhåpentligvis uten alt for lange strekk på trafikkerte veier som krever strengt/dyrt vakthold. 

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklet Orsa GRVL for 2 helger siden og det var ett lite men flott ritt med god stemning og god blanding av bukkestyrer og flatstyrer. Tipper det var ca 70 deltagere som syklet rittet Syklet 1814-rittet sist helg. Her var det vel 9 deltagere i gravelklassen. Var tenkt at gravelgjengen skulle stille i siste pulje (3), men jeg sendte en sms til rittleder om at gravelgjengen burde få stille seg i pulje 2 for å unngå for mye farlige forbikjøringer for var ganske klart for min del at flere i gravelklassen (ikke meg) kom til å sykle såpass fort at det ville bli masse forbikjøringer av de i p2 som var tregere. Som igjen kan medføre unødvendige situasjoner. Og så kan de som starter selv bestemme seg for hvor i puljen de legger seg.  Fikk kjapt svar fra rittleder at de syntes det var gode argument for start i p2. Og de/jeg fikk helt rett for teten i den puljen var det det 6 på gravel og 4 på terreng. Og de som vi tok igjen i p1 var såpass få at det ikke skapte noen farlige situasjoner (som jeg så eller som andre har nevnt). Syntes den blandingstarten fungerte veldig godt. Synes også 1814 trasen var en veldig god graveltrase.  Så neste år folkens, ha denne på listen deres. Kanskje kan man få 20-30 stk på start i gravelklassen. 

Jeg vurderer også å sende mail til Birken om at de bør endre tid/startpulje for gravel/Allroad klassen pga det jeg nevner over her. Dvs unngå uheldige forbikjøringer slik det var i fjor. Gravelklassen i birken er mindre homogen pulje som sprekker opp tidligere en andre puljer (virker det som) og dermed kan de raske sykle på uten for mange forbikjøringer og de som sykler saktere kan følge sitt tempo uten at det blir store grupper som skaper vanskelige situasjoner for de som starter bak. Gravel/allroad burde starte som pulje 3/4 etter min mening. Tror det hadde gitt en balansert vekting mellom de som sykler fort, middels fort og de som bruker lenger tid.

Men er også en nyhet at neste år blir det gravelritt i Elverum uten at det er 100 % bekreftet eller jeg vet eksakt hvordan trasen og lengde blir. Men fått høre at Elverum CK har godkjent plan om det. Og at det blir gravelritt hvor bukkestyre og flatstyre starter sammen. Spennende, for det er slike tiltak som kan få i gang mer rittmiljø med gravelsykler. Ellers er det utrolig hvor vanskelig det er å få med de som sykler gravel med på ritt. Virker som terskel er skyhøy og om det er prestasjonsangst, høye skuldre eller noe i det området, eller om det er andre ting er vanskelig å si. Så det å få ned skuldre og tenkte at dette er moro og trenger ikke å være mer en er viktig å få frem.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (3 timer siden):

Jeg vurderer også å sende mail til Birken om at de bør endre tid/startpulje for gravel/Allroad klassen pga det jeg nevner over her. Dvs unngå uheldige forbikjøringer slik det var i fjor.

Kjørte forbi alle i pulje 3, 4, 5, 6 og 7 ifjor på Birken. Over 1000 stk.  De må gjøre noe. Det beste er nok å seede gravel-deltagerne også, for det er stort spenn i farta på deltagerne i allroad klassen. Men, å starte som pulje 3 hadde nok helt sikkert vært bedre. 

Det beste var jo om det var fritt sykkelvalg slik som de kjører på løpene i USA for tiden. Blir gravelsykkel med flatbar på meg på Birken. 

Strade Statskog er jo på sett og vis gravelritt da. Og Mosjøen Gravel som gikk idag likeså. Håper det kommer flere slike. 

  • Like 1
  • Wow 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamez skrev (17 minutter siden):

Kjørte forbi alle i pulje 3, 4, 5, 6 og 7 ifjor på Birken. Over 1000 stk.  De må gjøre noe. Det beste er nok å seede gravel-deltagerne også, for det er stort spenn i farta på deltagerne i allroad klassen. Men, å starte som pulje 3 hadde nok helt sikkert vært bedre. 

Det beste var jo om det var fritt sykkelvalg slik som de kjører på løpene i USA for tiden. Blir gravelsykkel med flatbar på meg på Birken. 

Strade Statskog er jo på sett og vis gravelritt da. Og Mosjøen Gravel som gikk idag likeså. Håper det kommer flere slike. 

Helt klar stor spredning i gravel, men de som faller av faller av solo eller i små grupper og vil ikke forstyrre de som kommer bak på samme måte som feks når vi tok igjen p 7 ganske tidlig og de var "samlet". Siden gravelklassen pr nå 100 stk så antar jeg det ikke er noe poeng å dele opp den gruppen i mindre puljer. De som faller av før det har gått 5 km faller av uavhengig av om de starter som p 3 eller p 8, og vil heller ikke forstyrre de som kommer bakfra i nevnverdig art selv om de selvsagt bil bli plassert av flere i p 4 og 5 en p 9 og 10. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror Gravel har potensiale til å bli den nye mosjonistbølgen i sykling. Enkle sykler, man får relativt mye sykkel for pengene og man kan da sykle ritt på grus og landevei med samme sykkel. 
 

Litt overrasker over at Norge ligger så langt bak andre land. Da jeg var på distribøtsamling i sommer var det Gravel, Gravel og Gravel som gikk igjen. I alle land var det det som var på vei opp. Ikke nødvendigvis størst enda, men med økningen de har fra år til år vil det være det inne få år. 
 

Her hjemme føler jeg ikke det har vært noe satsning på det. Ikke noe egne gravelritt og arrangørene har ofte slått seg til ro med: «se så få som blir med på de rittene som har gravelklasse». Nettopp her er en av feilene. Egne Gravel klasser som stiller langt bak og er ett slags B ritt. Først når det blir skikkelig gravelritt i fine løyper med litt ekstra underveis tror jeg det kan slå an. 
 

Eller slik som feks Leadville gjør det, arrangerer utenom seige UCI regler som i mitt hode bare er ødeleggene for mosjonsidrett. Det gjelder egentlig for terreng, Gravel og ikke minst tempo

  • Like 3

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (2 minutter siden):

Så forresten at Laurens(?) Ten Dam vant Halmstad, så det er garantert stor spredning i feltet på gravel 😄

Tror ikke Ten Dam var med i år altså. Men Niki Terpstra vant i fjor. 
I år var det Tobias Perry som vant eliteklassen - Han høres svensk ut, men er britisk. 

https://www.sportstiming.se/event/13861/results?round=76520

 

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (1 time siden):

Eller slik som feks Leadville gjør det, arrangerer utenom seige UCI regler som i mitt hode bare er ødeleggene for mosjonsidrett. Det gjelder egentlig for terreng, Gravel og ikke minst tempo

I UCI Gravel Series kan du sykle med den sykkel du vil, så lenge den ikke har tri-bøyler. I selve VM må du derimot bruke gravelsykkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tho skrev (43 minutter siden):

I UCI Gravel Series kan du sykle med den sykkel du vil, så lenge den ikke har tri-bøyler. I selve VM må du derimot bruke gravelsykkel.

Det er jeg klar over. Gravel series har etter slik jeg har skjønt det blitt outsourcet fra UCI til ett stort belgisk event firma. Samme som også holder i Gran Fondo satsningen. Så de står nok litt friere til å lage reglene slik de mener de gir mening. 

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (12 timer siden):

Tror ikke Ten Dam var med i år altså. Men Niki Terpstra vant i fjor. 
I år var det Tobias Perry som vant eliteklassen - Han høres svensk ut, men er britisk. 

https://www.sportstiming.se/event/13861/results?round=76520

 

Ah det forklarer hvorfor jeg ikke fant kompisene mine. Jeg gikk bare på hjemmesida, men fikk ikke med meg at det var gamle resultater

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (På 18.8.2024 den 14.20):

privateid grunn som Løvenskiolds Nordmarka.

Nordmarka ville vært et fantastisk sted å ha ritt. Hva er det som gjør Løvenskiold så negativ? Har lest tidligere at Løvenskiold vil beskytte turgåere, men det virker da som om dette går fint ellers i året. Ser forøvrig at NCF har satt opp egen Gravel-gren i terminlisten, så man er kanskje et lite skritt nærmere lyset.

📷 sindresandersen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid vært en greie at marka skal være for turgåere, og lite som fortrenger turgåere etc (eller forstyrrer elgjakten 😄 ) Holmenkollmarsjen er litt unntak pga tradisjon sikkert, men åpner man for et ritt blir det flere, og så har man det gående. Enig i at potensialet er kjempestort, men større ritt krever også ganske sentral start, som fort blir de populære utfartsstedene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabloidisert flås:

Quote

Fra 2010 til 2020 flyttet store syklistmasser seg fra etablerte klubber til nystartede hipsterklubber som ikke arrangerer ritt. De gamle klubbene som vet hvordan man arrangerer står igjen med dugnadskonger på over 70 og sliter med få deltakere i de få rittene de fortsatt arrangerer. Gravelsyklistene i P*N*S-tøy (fyll inn vokaler etter eget forgodtbefinnende) er ikke medlem i noen klubb, bidrar ikke inn til miljøet, men forventer at andre skal arrangere. Forbundet gjør det de kan for at det skal være vanskelig å arrangere og alt skal gjøres "innenfor idretten" (les forbundet). Ingen kommersielle har lyst til å ta i dette. Det arrangeres knapt nok norgescup i landevei og terreng. Sykkelnorge er i knestående. Vi venter på frelseren.

 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg burde skrevet det i Birkentråden, men passer jo her også. Er nesten 120 påmeldte  i allroad/gravel klassen på Birken nå. Det må vel være rekord med god margin eller var det mer deltagere første året ? Med bra værmelding neste uke så kommer det kanskje flere også. Men moro med såpass mange påmeldt. Håper arrangør melder til de i pulje 7 at det kommer en stor gruppe forbi de ganske tidlig. Var litt skummelt i fjor når vi kom med 40-50 stk forbi de, vare bare så vidt jeg hang med selv da, men måtte nesten ned i grøften. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For oss som ønsker å arrangere gravelritt, hva ønsker dere at det skal være? 
Jeg snakker på ingen måte her for CK Elverum, men jeg har gjort en del recons og kommet med innspill på hva jeg ønsker. 
Har kommet frem til dette sånn rent praktisk: Start og mål samme sted (eller i nærheten av hverandre), parkering i nærhet til start og trygg målgang. Det jeg mener med trygg målgang er ikke i nedoverbakke og ingen hindring/stopp 50m etter målseglet. 
Har også ønske om 100% grus. 
Lengde? Høydemeter? Sti? Underlag? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Even skrev (15 minutter siden):

Har også ønske om 100% grus. 
Lengde? Høydemeter? Sti? Underlag? 

Om ikke 100% grus, så minimum 70%? At man på noen strekninger må benytte seg av asfalt og/eller stier, kommer man ikke utenom. Distanse er vrien. Om man skal over 100km, bør man se på 2 løyper. Kort og lang løype. Med og uten tidtagning for begge løyper? 

Høydemeter for en på 85kg + -, nei takk. Dog kommer man vel ikke uten om dem, når vi ikke bor i Danmark. 

📷 sindresandersen

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har deltatt i et ritt (birken) da jeg var 16 og er heller ikke veldig ritt-motivert, så ta det med en klype salt:

100-200km, gjerne 2-4000hm, puljestart(?) og godt vær 😄 

Gjerne noe sti, men sikkert lurt at det er godt utti løpet når folk har spredt seg. Husker fortsatt erfaringen fra birken for 20+ år siden der vi sto som sild i tønne for å trille sykkelen gjennom sti-partiet fordi det kom så kjapt. Det var maks kjipt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...