Gå til innhold

Silk Road Mountain Race


Anbefalte innlegg

Endeleg er vi der. Rittet som nok står aller høgst på mi bucket-liste, Silk Road Mountain Race. Dessverre er det litt for langvarig til at det går an å kombinere med eit familieliv, men då er det desto meir moro å dotwatche. Sporing finst her:

https://srmr2024.maprogress.com/

Det er fleire kjente namn med. Blant andre Angus Young som vi hugsar frå Bright Midnight. For min del kjem eg til å følge mest med på Maarten Vanhaverbeke, som eg vart kjent med på AMR. Og Mel Webb, som har sykla alle Nelson sine ritt før, men enno ikkje fullført nokon. Denne gongen er Silk Road hennar bryllaupsreise, og ho syklar i par med mannen. Og ho er betre trent og betre førebudd enn nokon gong.

Eg ser at det også er fleire norske med: Jan Erik Svendsen, Lars Tefre Baade, Andreas Segrov og Lena Halvari. Nokon som kjenner desse?

Her er ein smakebit av korleis denne løypa artar seg:

Men det er andre ting å følge med på også. I går starta 1001 Miglia i Italia, og det er ein gjeng frå Randonneurs Noreg med, samt fleire andre eg kjenner. Dette er ikkje eit ritt, men ein brevet. Det vil seie at det er ingen som vinn, det handlar berre om å gjennomføre. Eg deltok i 2021 og dei som er interesserte kan finne min film på YouTube.

Sporing er her, men merk at rekkefølgen ikkje gir noko meining, både fordi det ikkje er ritt og fordi folk starta i puljer på ulike tidspunkt i går kveld:

https://www.whip.live/event-tracking/1001M24

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (8 timer siden):

Og Mel Webb, som har sykla alle Nelson sine ritt før, men enno ikkje fullført nokon. Denne gongen er Silk Road hennar bryllaupsreise, og ho syklar i par med mannen. Og ho er betre trent og betre førebudd enn nokon gong.

 

I mitt stille sinn tenker jeg at hvis ekteskapet varer gjennom Silk Road Mountain Race; varer det hele livet 🙂

  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sun Flyer skrev (3 timer siden):

Historier • Instagram

Angus Young har problemer. Batteriet til axs sluttet å virke. Ingen problem, har jo reserve? Men så virket ikke reservebatteriet heller. Det er mulig har Sram ligger langt foran Shimano. Men ikke på pålitelighet. Eller?

 Mest sannsynligvis brukerfeil.  Lading av batteri på elektronisk utstyr er jo en del av det å sykle ultra uansett, så dette er ikke noe problem normalt sett.  

  • Wow 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveinung1 skrev (24 minutter siden):

 Mest sannsynligvis brukerfeil.  Lading av batteri på elektronisk utstyr er jo en del av det å sykle ultra uansett, så dette er ikke noe problem normalt sett.  

Typisk nybegynnerfeil altså fra Angus? Neppe...

  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På forhånd, beklager blasfemien, 

... men av og til tenker jeg at det kunne være flere fordeler med mekanisk girsystem på sånne lange ritt. 

Dere som er røynde langsyklarar: hva er fordelene med elgir når langturen begynner å vare utpå sjuende eller tiende dagen? Jeg ønsker ikke å starte en debatt, jeg ønsker å bli opplyst av dem med erfaringer eller peiling. For jeg har ikke erfaring med el-gir.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (1 time siden):

Det ser no ut som at det går ganske bra med Angus likevel 🤷‍♂️

https://www.instagram.com/stories/angusyoung139/3438044088794604845?igsh=NHdpdWJtMzVxdW9w

Forstår ikke helt hva han sier. Men tror det er at batteriet i shifteren var tomt og at han har skiftet gir via appen på telefonen. Forstår du det på samme måte som meg?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han sier coincell, og det batteriene i hendlene ja. Dette har en liggende i bunn av en veske, slik at en aldri har behov for de. Det er noen slike batterier som har et belegg på seg som gjør de er uegnet, og varer veldig kort.

 

 

"Please note, batteries with a bitter child-safe coating can cause interference between the battery and terminal, resulting in potential performance issues."

Jeg har ikke hatt noe problem med dette, kanskje det er andre land der dette brukes. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

batteriene i hendelen er vel vanlig 2032 batterier ? Er det på min rival iallefall. Holder nok 1-2 år for oss vanlige dødelige men hadde aldri dratt på en slik tur uten å bytte til nye + ha med seg ekstra batteri. Er lett å bytte også. Men må evt linke girhendel og giret, men tar bare noen sekunder det da.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pludrepapp skrev (8 timer siden):

Dere som er røynde langsyklarar: hva er fordelene med elgir når langturen begynner å vare utpå sjuende eller tiende dagen? Jeg ønsker ikke å starte en debatt, jeg ønsker å bli opplyst av dem med erfaringer eller peiling. For jeg har ikke erfaring med el-gir.

En fordel Tor ikke nevner er jo at når hånda blir nummen og stiv så er det også lettere å gire med enkle knapper. På en ultra med mekanisk måtte jeg på et tidspunkt bruke høyre hånd for å gire fremgiret til storeskiven fordi jeg ikke klarte det med venstre..

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teten er no på det som kanskje er det tøffaste partiet i løypa, i alle fall mentalt: opp over 3800 meter, så ned til CP3 ved 1600 meter, og så opp igjen over 3800 meter!

image.png.d2c7037a7dfb4cb21f4857a8d99b1965.png

Det er tett mellom dei to fyrste, men Josh Ibbett nemnte at han forventar at den som har tenkt å vinne gjer eit rykk omtrent her ein plass 🙂

Imponerande av Angus å ligge på sjetteplass med dei problema han har hatt.

Min kamerat Maarten har også vore (eller er) sjuk, men er likevel rett utanfor topp 10.

Det norske paret ser ut til å køyre fint, og er godt innanfor tidsfristen, på veg til CP2.

Og bruda Mel Webb har vore forkjøla sidan før start, men dei har også god kontroll på tidsfristen.

  • Like 1
  • Wow 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...