Gå til innhold

Stomperudrittet 24august


Anbefalte innlegg

Stomperudrittet er et supert terrengritt som fortjener god oppslutning. Kortreist for alle i Oslo området og enkel logistikk med start og mål på samme sted. Rittet er 24august men allerede nå på søndag, 18august arrangerer de flinke folka fra arrangør gjennomsykling av løypa. 
 

Påmelding til rittet gjør du her: https://live.eqtiming.com/72448#dashboard

IMG_3937.jpeg

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpnet seg en mulighet for deltagelse likevel. Så da er jeg påmeldt. Håper andre også hiver seg med på ett av de morsomste terrengrittene på rittkalenderen. Nå har ikke jeg deltatt siden 2021, men da var det vel 5 eller 6 år på rad. Syklet da altså ikke i fjor så det er "ny" løype for meg dette, dvs jeg har nok syklet alt i de forrige gangene men nå er det i mer komprimert form seg jeg på kartet (ikke den sløyfa lengst vest som har vært med de gangene jeg har sykla rittet). 

Nå er det meldt bra vær lørdag formiddag, men mye regn de to neste døgnene så her blir både syklist og sykkel møkkete men det hører jo på en måte med når en sykler Stomperud. Dere lokale, tror dere svabergene og de mer tekniske stipartien tørker med en solfylt morgen eller kan man regne hele løypa som gjennombløt ? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye løypa tåler en del regn, det er den delen som er borte som var mest sårbar for regn, og egentlig alltid var våt og litt gjørmete. 

Tror du har rett i at tidligere ritt mer eller mindre har syklet alt dette før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meste, og det morsomste, av løypa tåler godt med regn men de siste gressbakkene blir nok seige når det kommer såpass med regn🙄 Med den nye løypa er det minimalt med banking på grus:)

Håper å kvikne til etter noen pjuske dager så det blir deltagelse 🫣

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til Sørum IL som arrangerer dette flotte stirittet, at ikke flere dukker opp i går er for meg utrolig med tanke på hvor bra denne løypa er, og kort vei fra Oslo m/omegn og akkurat en uke før Birken (halvannen time hardkjør er perfekt oppladning en uke før). For de hadde fortjent bedre deltagelse. Regnet dagene før gjorde at gresspartiet i første og sistedelen var tungt, mens opp i åsen var det bra forhold og bare litt gjørme. Som en del andre ble jeg fintet ut i starten av både meg selv, de foran meg og master ATV'n. Følg ATV'n sa rittleder, men tror ikke de som var helt først var forberedt på at ATV'n  dro over grøfta etter 100 meter og ikke inn på gang/sykkeveien litt lenger bort hvor det også sto løypevakter som viftet så antok som de foran at dit skulle vi, mens de rett bak meg hivd seg over grøfte og la seg i front på den første stien. Og der havnet jeg da bakerst av samtlige, bak de på som skulle trim 16 km, bak el-sykler etc. Brukte litt tid både på å døyve irritasjonen, få beina i gang og fremdrift. Men kommer meg etterhvert i gang og plukker mange plasser før jeg halvveis er sammen med 2 andre som jeg sykler circa resten av rittet med. Ender på 8 plass i turklassa og nr 2 i M-50 og ser det er såpass langt opp til den som er foran både i tur og klasse at jeg ikke har vært lenger fremme resultatmessig hvis jeg hadde hatt den posisjonen jeg hadde første 100 meter. Men hadde nok syklet en del raskere (og likevel ikke tatt plassering) med bedre posisjon. Har god flyt i tekniske terrenget og ok i bakkene men mangler litt fartsegenskaper i lettere terreng og spesielt i starten er det seigt. Ikke overrasket over det. Har slitt med mye hosting siste uker, men var ikke plagsomt. Og litt kneproblem innimellom men heller noe som plaget meg i går. 

Til arrangør. Start med å promoter rittet deres mye tidligere, bruk de kanaler dere kan, legg opp til veldig billig tidlig tilbud (selv om dere har fin pris i utgangspunktet men tror det kan friste de som er usikker), bruk dette forumet etc. Skal da være mulig å samle 200 deltagere her helgen før Birken. Dere fortjener det og ikke minst så fortjener mange flere ritt/stisykelister å sykle dette nydelige rittet. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ett fint ritt som helt klart kan håndtere flere deltagere, markedsføring er jo en greie so mange arrangører svikter på. Prisen er helt grei og kostnadene ved å delta ligger gjerne andre steder enn påmeldingsavgift. Fx reise, sykkel, mat underveis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng, og et slikt ritt burde flere vært med på helt klart. Regnet skremte nok noen, men etter justering av løypa så er det mindre problem enn før i min bok. 

Gjennomkjøringen arrangøren gjør kunne nok også vært promotert bedre, den pleier å være bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder promotering av ritt så kunne det her på vært en egen kategori på forumet som het "Ritt - arrangøren innformerer".
Så kunne rittarrangører i det ganske land blitt innformert om muligheten til å promotere rittet, eller så kunne moderatorer startet tråder for hvert enkelt ritt og fjernet ymse sniksnakk utenom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (2 timer siden):

Når det gjelder promotering av ritt så kunne det her på vært en egen kategori på forumet som het "Ritt - arrangøren innformerer".
Så kunne rittarrangører i det ganske land blitt innformert om muligheten til å promotere rittet, eller så kunne moderatorer startet tråder for hvert enkelt ritt og fjernet ymse sniksnakk utenom.

Enig, var overrasket på TS forumet at ikke flere rittledere/arrangører var aktiv der, og likeså her inne nå. Noen har vært det, feks Offroad Valdres (allefall tidligere år). Tror trådene her når mange flere en de som aktivt bidrar med skriving og info, reklamering etc helt klart ville ha rekruttert flere deltagere. Har prøvd å få egen klubb (CK Elverum) til å forstå dette i forhold vårt eget arrangement Terningenrittet, men usikker på om de er inne her. Heldigvis er vi flere på forumet fra klubben som bidrar til i ritttråden der slik at det blir liv og info i den. Kjenner de fleste i styret og snakker med de og de får innspill fra tråden og har tatt i mot tilbakemeldinger som å legge ut rittet tidlig nok på EC/Terminglisten, ble i allefall lagt ut tidlig i år i motsetning til tidligere. Har også vært på de om å starte med early bird tilbud for å se om øker tidlig påmelding, skal gjøre det igjen  til neste år. Skal sies jeg har ekstra forhold til det rittet da jeg har "komponert" nåværende løype og hver år merker og avmerker løypa som min del av dugnaden + innimellom hatt ansvaret for vakter. 

Når det gjelder Stomperudrittet så er det også ressurspersoner i denne tråden som bidrar mye til at jeg blir med og selv om det er ett av mine favorittritt og jeg evt hadde blitt med likevel er tråden her viktig påminnelse for å vurdere deltagelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stomperudrittet er vel i sin egen klasse ettersom det er en skiklubb(?) og ikke en sykkelklubb som arrangerer rittet, i tillegg er det vel bare oldtimere som stiller opp (rett meg hvis jeg tar feil) Tilsvarende gjelder for ett par andre ritt som arrangeres av klubber som ikke har aktive syklister i det hele tatt.
Usikker på hvor oppdatert disse er på hvilke forum som er tilgjengelig på FB og andre steder 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såå enig i det som skrives her om manglende promotering fra arrangørenes side. Gjelder jo ritt generelt og flere av de "tilfeldige" trådene her viser at i allefall noen får en påminnelse og melder seg på. Til og med live nedtelling til det kritiske antallet 100 på TØ 🙂

Har ikke noe med Stomperud rittet å gjøre men kjenner noen av de sentrale så skal passe på å minne de på at dette er et veldig enkelt fora å øke antall påmeldinger med en håndfull eller to.


Selv kom jeg ok ut av finta til master ATV´n i starten og bestemte meg på å tørre en hardere enn jeg pleier ..... måtte betale for det gitt og var midt i nedbetalingen av den alt for harde starten når CK Elverum drakta kom sigende forbi og ble borte. Endte på p11.

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AtleR skrev (1 time siden):

Såå enig i det som skrives her om manglende promotering fra arrangørenes side. Gjelder jo ritt generelt og flere av de "tilfeldige" trådene her viser at i allefall noen får en påminnelse og melder seg på. Til og med live nedtelling til det kritiske antallet 100 på TØ 🙂

Har ikke noe med Stomperud rittet å gjøre men kjenner noen av de sentrale så skal passe på å minne de på at dette er et veldig enkelt fora å øke antall påmeldinger med en håndfull eller to.


Selv kom jeg ok ut av finta til master ATV´n i starten og bestemte meg på å tørre en hardere enn jeg pleier ..... måtte betale for det gitt og var midt i nedbetalingen av den alt for harde starten når CK Elverum drakta kom sigende forbi og ble borte. Endte på p11.

Drakt hadde du ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så at en på stravaen min klaget på master-atv og ødelagt ritt. Stusset litt på det, da første "stiparti" jo er en bred skiløypa der det ikke er noe problem å kjøre forbi. Ja, det koster litt ekstra uti det våte gresset, men det er veldig greit å passere hvis man mener man er kapabel til det. Jeg var i rundt 20. posisjon inn her i fjor (helt min egen defensive kjøring sin feil og ikke noe master blemme) men kom meg ganske fort opp og fram, og hadde mer enn god nok tid å hente inn pusten før rittet startet. Uansett, kjedelig med krøll. Veldig artig ritt, med lave skuldre og god stemning! Skulle veldig gjerne deltatt, men får komme sterkere tilbake neste år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte ikke for min del at rittet ble ødelagt, men irriterende var det, men jeg var nok mest irritert på meg selv som ikke reagerte raskt nok når de bak hivde seg etter masteren. Selve skiløypa var det selvsagt mulig å sykle forbi men veldig tungt i det våte gresset utenfor stien så jeg valgte delvis å ligge bak og heller tråkke "roligerere" før det åpnet seg mulighet til å passere uten å gå i rødt. Vet ikke hvordan det var i fjor men det var litt smalt langs jordet i starten pga potetåker der det i 21 var både parkering og start/mål. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser den. Vanskelig å ikke miste litt fokus også.. Men ødelagt, da har man feil mentale innstilling etter min mening. Tror løypa var helt lik som i fjor. Trangt langs det jordet, men så åpnet det seg fort opp. Er vel en kort nedkjøring først når man kommer inn på skiløypa. Tok flest forbikjøringer i de små knekkerne, og på flatene rett etter når farta ikke var så høy. Mister fort fart i gresset på de partiene det går fort, så da er det litt ekstra vrient.. Ble ganske knallrødt en periode, men ikke verre enn at man fikk hentet seg inn. Så ikke bak, men tror jeg fikk første luka før vi kom ut av gresset. Sykla feil litt etter første klatreparti så måtte åpne en luke til litt senere.. 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...