Gå til innhold

Klokketråden


Anbefalte innlegg

Det å kjefte på kronprinsen for pulsklokka er omtrent på linje med å hate kvartsklokker i alle former og fasonger bare forvise at man er på "rette siden". Jeg tror han har hørt at det finnes klokke med visere, men han valgte altså ikke det. Det bør være greit nok for oss også. Og kanskje han bare har Suuntoen som en ventepølse til skal arve den smått legendariske GMT'en til pappa.

Og hadde han kjøpt seg en Lange, da skulle vi sett på bråk i avisen og i kommetarfeltet. Stakkars Haakon er fanget mellom Suuntoen og en Swatch som Støre bruker. 

Husk at klokkeinteresse er for en selv, og ikke noe man skal tvinge på andre.

LarsB

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RedDevil skrev (14 minutter siden):

Jeg kunne ikke vært mer enig LarsB. Det er latterlig å høre på enkelte sine meninger om riktig type klokker til dress. Ikke alle som har interesserer eller penger til forskjellige klokker. 

Han trenger kanskje ikke gå i dress i det hele tatt da? 

  • Like 1

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (43 minutter siden):

Det å kjefte på kronprinsen for pulsklokka er omtrent på linje med å hate kvartsklokker i alle former og fasonger bare forvise at man er på "rette siden".

Jeg ville heller sagt det er det samme som å for eksempel kommentere bruk av joggesko til smoking. 

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alltid fint om noen korrigerer en konsensus i en tråd, også i en klokketråd. For min del kan folk bruke hva de vil av klokker til dress, til og med hvite sneakers er greit for min del hvis man ikke har råd eller er villig til å kjøpe pensko. For å sitere min avdøde mor: "Det viktigste er ikke hva du har på deg, men at det er rent og helt." 

Når det er sagt, kan jeg forstå at folk med stor interesse reagerer på avvik fra vedtatte normer. Det være seg om det er ok med ubarberte legger og terrenghjelm på landeveien, eller vanlig lycra på stisykkelcamp. Men heldigvis finns det noen som tør å utfordre vedtatte sannheter, og noen ganger fører det en utvikling til det bedre. Det er slik samfunnet beveger seg framover, og forhåpentligvis til noe bedre. Heldigvis er mange av reglene innen sykkelverden så uviktige, at det har lite å si hva folk velger å gjøre. Det samme kan en vel si om en kan bruke sportsklokke til dress eller tennissokker til pensko. For min del brukes fenix-en til dress, og det med viten og vilje og stor motstand fra avkommet, og nå også fra forumverdenen ...

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk får selvsagt gå i det de vil, og i de fleste tilfeller er jo det greit. Når det gjelder pulsklokke og dress; jeg vil likevel påstå at det er ustilig og «feil». Det blir som å gå med raske briller til bunad - antrekket er pent, men tilbehøret ødelegger helhetsinntrykket. 
Et eget ur til bruk med et formelt antrekk anser jeg ikke som jåleri. Ikke trenger det å være dyrt heller… 

Endret av Howard
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (11 timer siden):

Dette er litt som å banne i en klokketråd vil jeg tro, men det er en Suunto Ambit (2 eller 3) Sapphire. Fra tiden før Garmin tok over pulsklokkeverden, og Suunto ikke var akterutseilt. En kamerat hadde den, og jeg hadde vanlig Ambit2. Husker vi var strålende fornøyd og tenkte ikke over at de minte mer om en fotlenke(pga. GPS-delen).

Ifølge artikler skal kongehuset ha et par Rolex, så det er neppe pga. mangel at det brukes pulsklokke. Kanskje et forsøk på å være folkelig eller ujålete.

Aha! Jeg likte Suunto godt og vurderte Spartan Ultra lenge, men den fikk SVJV slakt i en del tester og firmware oppdateringene hang ikke helt med. Synd, vi trenger flere merker innenfor det segmentet. 

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mista all respekt for prinsen etter det pulsklokke bilde. Snakk om tabbe. Hørt om etiquette?

Neste blir vel undertrøye under skjorten eller hvite tennissokker til dressen. 
 

Sorry.men etter å ha jobbet flere år i utlandet så må jeg bare si at nordmenn (menn) har ekstrem dårlig klesstil når det gjelder business. Skrukkete skjorte, undertrøye under, ingen slips, møkkete sko eller sneakers fra Jean Paul eller Helly Hansen  

Da nytter det ikke å ta på Rolex eller ankomme møtet i ny Mercer  

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikker innom klokketråden av ren nysgjerrighet, siden dette ligger utenfor noen av mine interessefelter – men den dype gremmelsen over kronprinsens bruk av pulsklokke til dress ER virkelig fascinerende interessant. Her ser jeg svært oppegående folk røpe oppriktig vrede over noe jeg aldri har ofret en tanke og ikke reflektert over, kun registrert i synsfeltet. Min første innskytelse: Jøss, erremulig å bli så grinete over en bagatell? Men så leser jeg mer: Som å gå med raske briller til bunad (jeg har bunad, hater raske briller), som å gå med hvite joggesko eller tennissokker til dress (kunne ikke falt meg inn). Men den pulsklokka? Fremstår fremdeles helt bagatellmessig for meg. Men tenners gnissel gjør inntrykk, og jeg går nå inn i helgen i reflekterende modus: Bør jeg rett og slett justere mine egne standarder (har kun en Apple Watch, og ingen andre klokker i mitt liv)? Er jeg fremdeles, etter 32 år i storbyen, kun en simpel barbar fra bygda som ennå ikke har internalisert etikette? Alle muligheter er åpne. Gøy med besøk i andres subkultur, i alle fall!

 

  • Haha 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staroh69 skrev (15 timer siden):

Men heldigvis finns det noen som tør å utfordre vedtatte sannheter

Her i Norge kunne man vel sagt at å bruke dressur til dress er det som bryter med konvensjonen. Det er veldig trygt å ta på seg smartklokke eller pulsklokke til penstasen for det gjør jo de fleste, til og med deler av monarkiet.

geiranders skrev (8 timer siden):

den dype gremmelsen over kronprinsens bruk av pulsklokke

Jeg tror de fleste gremmes med glimt i øyet. Jeg vil også påstå det ligger mer symbolikk i nordmenns utstrakte pulsklokkebruk enn å være bevisst over å bruke riktig klokke til riktig anledning. Som andre har påpekt er kanskje pulsklokke til dress et forsøk på å være folkelig og der treffer han jo.

Det ville aldri falt meg inn å bruke så mye penger som folk gjør på pulsklokker og smartklokker (og mobiler). Jeg bruker heller ikke mye penger på andre klokker, men der gir det i hvert fall (for meg) mening. Pulsklokken min er snart syv år gammel og kostet 1500,-. Den ser ikke ut, men gir meg nøyaktig den dataen jeg trenger. 

Garmin Fenix 7X koster fort 10k og om noen ønsker å betale den prisen for å signalisere til omverden med klokkens fulle 51mm at de er så opptatt av en aktiv livsstil at de må bære armleddsenheten sin til enhver anledning så har de lov til det. Så må andre få lov til å fortrekke et lite dressur på 36mm som glir under skjorten og stort sett ikke vises. Jeg tilhører ingen av disse gruppene, men jeg vil fortsatt hevde at en av dem kler seg bedre enn den andre - og sannsynligvis er mindre opptatt av klokkens symbolikk.

  • Like 2

Vive le forum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

geiranders skrev (12 timer siden):

Kikker innom klokketråden av ren nysgjerrighet, siden dette ligger utenfor noen av mine interessefelter – men den dype gremmelsen over kronprinsens bruk av pulsklokke til dress ER virkelig fascinerende interessant. Her ser jeg svært oppegående folk røpe oppriktig vrede over noe jeg aldri har ofret en tanke og ikke reflektert over, kun registrert i synsfeltet. Min første innskytelse: Jøss, erremulig å bli så grinete over en bagatell? Men så leser jeg mer: Som å gå med raske briller til bunad (jeg har bunad, hater raske briller), som å gå med hvite joggesko eller tennissokker til dress (kunne ikke falt meg inn). Men den pulsklokka? Fremstår fremdeles helt bagatellmessig for meg. Men tenners gnissel gjør inntrykk, og jeg går nå inn i helgen i reflekterende modus: Bør jeg rett og slett justere mine egne standarder (har kun en Apple Watch, og ingen andre klokker i mitt liv)? Er jeg fremdeles, etter 32 år i storbyen, kun en simpel barbar fra bygda som ennå ikke har internalisert etikette? Alle muligheter er åpne. Gøy med besøk i andres subkultur, i alle fall!

 

Bare vær forsiktig om du skulle begynne å bevege deg nedover «ur-stien»… det har en tendens til å bli dyrt! 
…men det trenger selvsagt ikke være det. 
Folk har forskjellig grunnlag for sin interesse for ur. For meg er det sammensatt; uret i seg selv er et fascinerende stykke ingeniørkunst, jeg ser på ur som «mannens smykke» og det (kan) signalisere personlighet, interesser, tilhørighet og identitet. 
Og så er jo et godt ur en fantastisk arv å både gi videre og evt få.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (14 timer siden):

Garmin Fenix 7X koster fort 10k og om noen ønsker å betale den prisen for å signalisere til omverden med klokkens fulle 51mm at de er så opptatt av en aktiv livsstil at de må bære armleddsenheten sin til enhver anledning så har de lov til det. Så må andre få lov til å fortrekke et lite dressur på 36mm som glir under skjorten og stort sett ikke vises.

Jeg ser at jeg anla en tone som kunne leses mildt sarkastisk, men refleksjonen var oppriktig ment. Jeg synes det er interessant å få innblikk og impulser om ting jeg hittil ikke har hatt noe gjennomtenkt forhold til, og klokker har så langt vært et hvitt felt på kartet over min allmenndannelse.

For meg er begrepet dressur noe jeg hittil kun har forbundet med hestesport, så med andre ord: Jeg trengte en oppdatering. Kommer kanskje ikke til å kjøpe noen annen klokke med det første, men anser meg som litt mer opplyst nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

geiranders skrev (8 timer siden):

For meg er begrepet dressur noe jeg hittil kun har forbundet med hestesport, så med andre ord: Jeg trengte en oppdatering. Kommer kanskje ikke til å kjøpe noen annen klokke med det første, men anser meg som litt mer opplyst nå.

Fordelen med ur er at man sannsynligvis relativt enkelt (jeg har ikke prøvd) kan lese seg forbi snobbetoppen og gå rett på nedsnobbing uten først å ha måttet legge titusener av kroner på diverse liksomfine klokker som bare gir et gjesp blant kjennerne. Isteden kan man gå rundt med et Mikke Mus-ur kjøpt for ti kroner på et marked i Buenos Aires fordi man vet at kjennerne vet at akkurat det Mikke Mus-uret ble laget i ungdommen av en av klokkeverdens største nålevende designere/konstruktører.

  • Like 3

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baroudeur skrev (På 9.9.2023 den 8.06):

Garmin Fenix 7X koster fort 10k og om noen ønsker å betale den prisen for å signalisere til omverden med klokkens fulle 51mm at de er så opptatt av en aktiv livsstil at de må bære armleddsenheten sin til enhver anledning så har de lov til det. Så må andre få lov til å fortrekke et lite dressur på 36mm som glir under skjorten og stort sett ikke vises. Jeg tilhører ingen av disse gruppene, men jeg vil fortsatt hevde at en av dem kler seg bedre enn den andre - og sannsynligvis er mindre opptatt av klokkens symbolikk.

Jeg tror at Fenix-eierne kan deles i to distinkte grupper; de funksjonsopptatte og de signalopptatte og forholdet mellom dem er 98 mot 2, hvor de to prosentene går i dress. Hvis det var disse to prosentene du tenkte på så er det ikke vanskelig å være enig. Ellers er jeg, som konstant Fenix-bruker, helt uenig i at man prøver å signalisere noe med en Fenix. Jeg ville personlig mye heller gå i min Seiko som jeg kjøpte i Tokyo etter mye leting.

Men funksjonaliteten i Fenix, med alt fra navigasjon og Strava-logging, til varsling og Garmin Pay (nettopp tatt i bruk), er så viktig for meg, med det at jeg slipper å ta mobilen opp av lomma, at den stakkars Seikoen bare blir liggende uopptrukket i skuffen og må stilles hver gang den skal brukes. Men ok, nytt forsett: De dagene jeg kjører bil til jobben så skal Seikoen brukes. Takk for hjelpen!

IMG_0863.jpeg

  • Like 2
  • Thanks 1

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror andel som kjøper Fenix for utsende er langt større enn de som kjøper for funksjonene, med klar margin. Når en ser på kundegruppen i helhet.

Fenix ble en storselger fordi den var barsk, tøff, macho og mainstream blant menn 20-50år. Den hadde/har så og si de samme funksjonene som den langt mer puslete Forerunner i plast. Fenix er nesten definisjonen av image signaling. En skal være ganske oppfinnsom for å kjøpe forklaringene om hvorfor noen trenger X-utgaven. Skjermen på vanlig Fenix er OK til kart, og på X blir det ikke spesielt mye bedre. Samme med batteri. Det er ingen vits i å pakke det inn. Jeg kjøpte Fenix fordi jeg synes den var tøffere enn Forerunneren jeg hadde. Etter kjøpet innså jeg at jeg lurte meg selv til å kjøpe en litt macho klokke, og at jeg nå dro rundt på 2X vekt fordi et eller annen i mannehjernen min fikk meg til å midlertidig forelske meg i Fenix. Ikke er den spesielt god å løpe/sykle med, sammenlignet med Forerunneren. Prisen på Fenix reflekterer også betalingsvilligheten til kundene, for en litt tøffere klokke enn Forerunner.

Som en eks-pulsklokke-i-dress-bruker, må jeg si at det ikke ser spesielt bra ut. Suunto Ambit2 var eksepsjonelt stor, og lignet som sagt litt på en fotlenke. Sammen med blank stål bezel ble den veldig lite dressvennlig. Fenix med mørk bezel er mindre synlig. Min Seiko Sport kostet vel rundt en tusenlapp når jeg kjøpte den. Har en kun en klokke har ikke denne diskusjonen noe å si, men personen baroudeur brukte som eksempel har flere klokkeikoner tilgjengelig.

Sannheten om hva som ser bra ut på menn, får en ofte fra besteforeldre med stil eller kvinner uten dyre designervesker med store varelogoer.

Det ryktes ofte at finansverden er full av dyre klokker, og at fine Rolexer blir gitt i gave for lang og tro tjeneste. Er oppvokst med bestefar og grandonkler i bankverden. Det var litt andre tider når de jobbet frem til 1990/2000-tallet, og mine minner er hovedsakelig at de var ganske gnitne. Alle prosjekter på hjemmebane inneholdt er regnskap, gjerne på ruteark. Min bestefar fikk en Rutina Quartz i pensjonsgave (tror jeg), veldig lite ekslusiv. Lommeuret er fra min oldefar. Alt lever livet i en safe. Høy sentimental verdi, lav/ingen økonomisk verdi.

Bergen Bank – Kopi.jpg

Endret av Andreas
skriveleif og forsøk på krøllalfabrukerting
  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (17 minutter siden):

 

Som en eks-pulsklokke-i-dress-bruker, må jeg si at det ikke ser spesielt bra ut. Suunto Ambit2 var eksepsjonelt stor, og lignet som sagt litt på en fotlenke. Sammen med blank stål bezel ble den veldig lite dressvennlig. Fenix med mørk bezel er mindre synlig. Min Seiko Sport kostet vel rundt en tusenlapp når jeg kjøpte den. Har en kun en klokke har ikke denne diskusjonen noe å si, men personen baroudeur brukte som eksempel har flere klokkeikoner tilgjengelig.

Sannheten om hva som ser bra ut på menn, får en ofte fra besteforeldre med stil eller kvinner uten dyre designervesker med store varelogoer.

 

Det som ser bra ut på menn er overhodet ikke analogt med hva folk som jobber med business har på seg, med noen få unntak av typen Petter Stordalen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du at Petter Stordalen har god stil? Isf. viser jo det i alle høyeste grad at hva som er god stil er subjektivt.

Jeg tenker at hva som er god stil med dress/klær er akkurat det samme som på sykkel. Enten har du det eller så har du det ikke. En dyr klokke og/eller en dyr dress gir deg ikke nødvendigvis stil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JoeT skrev (1 time siden):

Mener du at Petter Stordalen har god stil? Isf. viser jo det i alle høyeste grad at hva som er god stil er subjektivt.

Jeg tenker at hva som er god stil med dress/klær er akkurat det samme som på sykkel. Enten har du det eller så har du det ikke. En dyr klokke og/eller en dyr dress gir deg ikke nødvendigvis stil.

Ja, men god stil er ikke det samme som å kle seg konvensjonelt eller som omgivelsene forventer seg. Og selvfølgelig er ikke dette kun subjektivt. Det handler om kreative måter å yttrykke seg selv på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...