Gå til innhold

Bruktbil, men dårlig lademulighet for el...


Anbefalte innlegg

Ny bruktbil står for tur, ca 300 000kk, ser for meg ca 20/21 modell. Et must er awd og hengerfeste for sykkelstativ. Tesla m3 oppfyller kravene, men har kun tilgang på 10amp hjemme. Blir mest småkjørimg i nærmiljøet og 20km t/r jobb og rykker innimellom ut på en langtur i helga. Har tenkt tanken på å lade en gang i uka på ladestasjon og fylle med på noen mil hjemme i det daglige, men redd det kan bli litt tuklete. Har og sett på fossilbil feks Mazda CX-30.

Innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du mulighet for å installere lader, så ville jeg ikke vært så redd for lav effekt på laderen. En bil står jo sjokkerende mye i ro. Men om du skal fram med nødladeren hele tiden, er det kanskje ikke ideellt? 

Samtidig, jeg har lest noen hevde at det går helt fint å bruke nødlader som hovedlader. Har ikke peiling på hvor kredibel kilde det egentlig var.

Jeg har VW ID4, og vi får vel 6,9 kW med laderen vår. Jeg føler jeg alltid får ladet nok i løpet av én natt med den effekten. Foreldrene mine får 4 kW av laderen sin, og der er ikke alle netter lange nok om de har kommet hjem på skrapa batteri og ønsker å kjøre langt tidlig dagen etter. Dette har vel skjedd én gang i elbil-karrieren deres.

Sistnevnte er jo ikke ment som noen fasit, men brukereksempler.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill. Hurtiglading er vel uansett rimeligere pr. mil enn drivstoff om man må gjøre det en gang i uka. Om elbil så blir det å installere ladeboks ja, er vel lovpålagt også hvis det er ment til daglig bruk, sover og litt bedre på natta da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Model 3 er så gjerrig på forbruk at du vil komme langt med 10A lading hvis du kan lade hele natta.

Hva er egentlig grunnen til at du bare har tilgang til 10A? Kapasitet eller andre faktorer?

Vi ladet lenge på nødlader på hytta på vår Model Y uten at det var noe problem. Vil tippe en brukt model 3 har rundt 70kw/t ladbart batteri fra 0-100%, og med 10A lader du da drøye 3% i timen. Jeg tipper det vil holde lenge..

Du bør dog være obs på å plugge den i med en gang når det er veldig kaldt ute. Hvis ikke kan den risikere å bruke all effekten på å holde temperaturen i batteriet oppe, og ikke få ladet noe særlig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ObserWang skrev (7 timer siden):

En Model 3 er så gjerrig på forbruk at du vil komme langt med 10A lading hvis du kan lade hele natta.

Hva er egentlig grunnen til at du bare har tilgang til 10A? Kapasitet eller andre faktorer?

Vi ladet lenge på nødlader på hytta på vår Model Y uten at det var noe problem. Vil tippe en brukt model 3 har rundt 70kw/t ladbart batteri fra 0-100%, og med 10A lader du da drøye 3% i timen. Jeg tipper det vil holde lenge..

Du bør dog være obs på å plugge den i med en gang når det er veldig kaldt ute. Hvis ikke kan den risikere å bruke all effekten på å holde temperaturen i batteriet oppe, og ikke få ladet noe særlig.

Har kun 10amp sikring i garasjen, borettslag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer litt an på regler i borettslaget, men vi lader ene bilen (Tesla Y) utelukkende på vanlig stikkontakt da det kun er én lader i garasjen. Satt på ladegrense på 8 amp, og aldri merket tegn til varmgang eller problemer. Bruker samme på hytta til svigers typ hver helg hele vinteren, også uten problem.

Så lenge man lader jevnlig og har litt tid er det lite problem etter min mening. Elektrikere er trolig uenig, men de mener at forgreiningskabel er djevelens verk også 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke jeg ville valgt el-bil om jeg ikke hadde hatt tilgang til lading hjemme, evt. på jobb. En av de store fordelene med el-bil for meg er at jeg har drivstoffpumpen i garasjen. For meg ville det vært litt for strevsomt om jeg måtte legge inn 20-30-40 min på en hurtiglader i løpet av uken. Når man må vente på lading syns jeg det fort blir litt strevsomt. Suksesskriteriet for langturer er også å starte med ganske fulladet batteri slik at man får kjørt ganske langt på første etappe. 

Når det er sagt så vil jeg mene at man ikke trenger en voldsom ladehastighet hjemme. Om man får ladet mer over natten enn det man bruker i det daglige ville det dekket mye av vårt behov. 

msteiro skrev (55 minutter siden):

Kommer litt an på regler i borettslaget, men vi lader ene bilen (Tesla Y) utelukkende på vanlig stikkontakt da det kun er én lader i garasjen. Satt på ladegrense på 8 amp, og aldri merket tegn til varmgang eller problemer. Bruker samme på hytta til svigers typ hver helg hele vinteren, også uten problem.

Så lenge man lader jevnlig og har litt tid er det lite problem etter min mening. Elektrikere er trolig uenig, men de mener at forgreiningskabel er djevelens verk også 😄

Elektrikere er nok trolig uenig. Eltilsynet er jo også ganske uenig og om de kommer på tilsyn vil de vel reagere med krav om utbedring etc. om de oppdager at det lades der. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med det forbruksmønsteret trådstarter beskriver så vil 10A holde helt fint. Vi har selv en TM3 LR som lader på lav strømstyrke og det har aldri vært et problem. 

Merk at de rådene om bruk av nødlader ikke er tillatt, på det stedet bilen lader regelmessig skal det være en forskriftsmessig installasjon, og slik har det vært lenge. Bruk av nødlader på regulær basis regnes som bruksendring og er ikke lov verken hjemme eller på hytta. For tidligere installasjoner er det ok med maks 10A som trådstarter har, gitt at den er sikret med en jordfeilbryter type B, er det ikke det så må det installeres en skikkelig ladestasjon. Ref. f.eks dette: https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/#lading-fra-eksisterende-kontakter

Vær ellers klar over at kuletrykket på TM3 er lave 55 kg, og det gjelder også om en bruker hengerfestet til sykkelstativ. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjuvtrener skrev (11 timer siden):

Ny bruktbil står for tur, ca 300 000kk, ser for meg ca 20/21 modell. Et must er awd og hengerfeste for sykkelstativ. Tesla m3 oppfyller kravene, men har kun tilgang på 10amp hjemme. Blir mest småkjørimg i nærmiljøet og 20km t/r jobb og rykker innimellom ut på en langtur i helga. Har tenkt tanken på å lade en gang i uka på ladestasjon og fylle med på noen mil hjemme i det daglige, men redd det kan bli litt tuklete. Har og sett på fossilbil feks Mazda CX-30.

Innspill?

Med kjøremønsteret du beskriver tror jeg det er uproblematisk med ladehastigheten du har tilgjengelig. Vi har hakket raskere her hjemme med 13A fra ordentlig boks. Skulle vi lagt opp noe kraftigere måtte vi gravd opp halve gården, så derfor ble det slik. Jeg er glad i ettertid for at vi ikke la mer penger i det.

Vi har pr nå en Model Y LR og en BMW i3 96Ah, og begge bilene er i daglig drift. Langt i fra noen monsterpendling på noen av bilene, jeg kjenner meg vel igjen i beskrivelsen din mtp bilbruk. For vår del har det til dags dato ikke bydd på et eneste problem ifm lading, og vi har hatt komplett elektrisk bilpark de siste fire årene. Skal Teslaen til 100 % så er det litt planlegging, ja, men på ingen måte noe voldsomt inngripende. Den blir ofte parkert kl 1630 og har dermed 15-16 t stillestående tid før den skal i bruk igjen. Vinterstid står som regel en av bilene fortøyd hele tiden. Hurtiglading har vi i bakhånd innen 10 min kjøring om man skulle måtte 'akutt' avgårde, men det har vi til nå aldri måttet bruke utenom på lengre kjøreturer.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal installere elbillader så må den såvidt jeg vet ha egen kabel til sikringsskapet (og antakelig egen kurs?), det var i alle fall budskapet fra elektrikeren som skal montere hos oss. Han fant dog en ganske grei løsning da hovedinntaket vårt er rett ved garasjen og vi har utvendig strømmåler, han strakk en egen ledning rett derfra og monterte et lite sikringsskap med én kurs i garasjen. Så jeg ville hørt med elektriker om hvilke muligheter du har til elbillader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke noe med regler som sier at borettslag etc. MÅ strekke seg ganske langt for å legge til rette for lading? Det var i alle fall et tema for noen år siden da jeg bodde i Tobb borettslag her i Trondheim. Det var ikke bare noe som var opp til det lokale styret - slik jeg forsto det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om motoren er varm lader du dyrisk raskt på en hurtiglader. Jeg kjører lite men bor pr nå uten mulighet for lading hjemme. Hurtiglading kombinert med dagligvarehandling funker bra for oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutes ago, erikskon said:

Er det ikke noe med regler som sier at borettslag etc. MÅ strekke seg ganske langt for å legge til rette for lading? Det var i alle fall et tema for noen år siden da jeg bodde i Tobb borettslag her i Trondheim. Det var ikke bare noe som var opp til det lokale styret - slik jeg forsto det. 

Det er vel fortsatt åpent for saklig grunn som taler mot, men i prinsippet kan du vel kreve å få sette opp lader ja såvidt jeg forstår det. Det de derimot ikke har anledning til er regler som tilsier at du får lade med nødlader på fast basis, så det bør nok utelukkes som alternativ hvis du vil være lovlydig. 

https://www.huseierne.no/alt-om-bolig/sameier-og-borettslag/eierseksjoner/lading-av-el-bil-i-sameier/

Utelukkende lading på hurtiglader sliter vel noe mer på batteri, så ville unngått det.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill alle sammen. Jeg har egen 10amp kurs til garasjen som er 50m unna og trolig en stor oppgave å fikse større kurs der som ikke skjer med det første. Er endel ladere rundt her i Drammen, kjører forbi en daglig og kan ikke se at det sååå mye kø på de, ofte ledig. Blir det elbil så blir det installert ladeboks. Dog fortsatt i svært vilrede, mindre gode lademuligheter hjemme, men mulig gjennomførbart. Samtidig som pris pr.mil på "dyre" ladestasjoner er tiltrekkende sett opp mot ennå dyrere pris pr.mil for drivstoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...