Gå til innhold

Fenix 8, Enduro 3


EspenS

Anbefalte innlegg

Andreas skrev (8 timer siden):

Hva tror du er grunnen? Batteri?

Sto vel i din, og muligens nevnt i en av youtubevideoene, at Garmin er stolte av batteritiden (paraphrasing). Har vel nevnt det tidligere, men blåtannmusikk på klokka mens jeg løper, spiser mye batteri. Med eSim blir det vel mye mer blåtannheadset bruk, og dermed må folk lade ofte.

Jeg ser på en måte på Apple Watch som en klar konkurrent til Garmin sine klokker, men så lenge den ene holder 1-2-3 uker og andre en dag-ish, så er kundegruppene ganske splittet.

Tja...
Det er nok flere ting, men jeg tror Garmin kvier seg på å engasjere seg i LTE-styret. Et voldsomt sirkus som skal settes i gang for å kunne godkjenne klokker med LTE og tilgang til ulike operatører. Mer enn folk tror...

Personlig må jeg si Garmin tar en stor risiko med å prise klokkene sine så høyt. Er man litt våken, så finner man veldig gode klokker til under halve prisen av det Garmin sin toppmodeller koster i dag.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (2 timer siden):

Personlig må jeg si Garmin tar en stor risiko med å prise klokkene sine så høyt. Er man litt våken, så finner man veldig gode klokker til under halve prisen av det Garmin sin toppmodeller koster i dag.

De har kanskje funnet ut at de kan prise seg så høy? De får jo litt hjelp av Apple Watch der. Det er vel en av fordelene med å være markedsledere

Skal vel egentlig kun en banebrytende produsent til å vri opp-ned på den posisjonen. Dog, den produsenten må også få innpass hos alle forhandlere, som gjerne har mye Garmin.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De slapp vel en versjon av Fenix for et par år siden som kostet omtrent samme? Fenix blir litt som andre toppmodeller, dytter alt av ekstrautstyr inn i de og tar en gigantisk premium siden noen absolutt må ha det "feteste".

Er jo folk som sjelden er over gangfart som MÅ ha training readiness og multisport på klokkene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (18 minutter siden):

De har kanskje funnet ut at de kan prise seg så høy? De får jo litt hjelp av Apple Watch der. Det er vel en av fordelene med å være markedsledere

Skal vel egentlig kun en banebrytende produsent til å vri opp-ned på den posisjonen. Dog, den produsenten må også få innpass hos alle forhandlere, som gjerne har mye Garmin.

ja… Apple Watch fremstår jo nesten billig sammenlignet med Garmin sine dyreste modeller. Jeg må også si at Apple Watch begynner å få imponerende bra batteritid, og det samme gjør Samsung Galaxy Watch Ultra.

Garmin har et sterkt navn som de nesten lever over evne på. At flere ikke har oppdaget COROS, er for meg en gåte. Suunto er også i ferd med å finne tilbake til gamle røtter, og den siste modellen deres imponerer virkelig med tanke på den lave prisen.

 

Polar tror jeg vi bare kan avskrive fullstendig. De har gått fullstendig opp i limingen… Ellers er det lite som skal til for at Huawei faktisk blir en sterk konkurrent. Spent på å se hvordan de utvikler seg fremover, men da må de begynne å finpusse en del av funksjonene fremfor å bare bruke store ord. Jeg er så ufattelig lei av store ord og tomprat.

Det beste kjøpet nå er vel en Garmin Forerunner 965. Eller en rabattert epix Pro.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det en Epix gen 2 Pro 47 på meg, det ble veldig stor prisforskjell fra denne opp til ‘tilsvarende’ fenix 8, type 5-6 tusen, og finner ikke nok verdi der for mitt bruk. Epix pro kjøpere virker godt fornøyd på både nett, reddit og youtube, så da prøver jeg det.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EspenS skrev (3 timer siden):

Da ble det en Epix gen 2 Pro 47 på meg, det ble veldig stor prisforskjell fra denne opp til ‘tilsvarende’ fenix 8, type 5-6 tusen, og finner ikke nok verdi der for mitt bruk. Epix pro kjøpere virker godt fornøyd på både nett, reddit og youtube, så da prøver jeg det.

Jeg pakket opp en ny epix Pro Sapphire 51 mm som har ligget en god stund, dagen før lanseringen. Måtte ha den til bildene... Tror ikke jeg trenger å si hvilken av klokkene som fremstår som det beste kjøpet...

Grattis med ei knallgod klokke!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EspenS skrev (5 timer siden):

Da ble det en Epix gen 2 Pro 47 på meg, det ble veldig stor prisforskjell fra denne opp til ‘tilsvarende’ fenix 8, type 5-6 tusen, og finner ikke nok verdi der for mitt bruk. Epix pro kjøpere virker godt fornøyd på både nett, reddit og youtube, så da prøver jeg det.

Forskjellen er så langt jeg kan se 1800 kroner på Amoled-utgavene. Prisene på den du har kjøpt hos Garmin:
https://www.garmin.com/nb-NO/p/884292/pn/010-02803-01
https://www.garmin.com/nb-NO/p/1228429/pn/010-02904-00

Hvis du kjøper akkurat nå så er jo forskjellen selvfølgelig større, men det gjenstår å se hva prisen på de nye blir og hvordan den synker over tid. Prisøkningen på de nye kan også bli til dels mye større avhengig av hvilken modell du er interessert i, for alle de rimeligste Fenix 7 uten solcelle går ut. Fenix 8 med solcelle fås også kun med safirglass og prisen har økt med 3000 kroner i forhold til tilsvarende 7'er.

I tillegg er det verd å merke seg at Fenix 7S (42mm, MIPS-skjerm) utgår, både med og uten solcelle, så de som vil ha slik klokke bør kjøpe nå.

Forskjellene på Epix 2 Pro/Fenix 7 og Fenix 8 er vel i hovedsak mikrofon og høyttaler, dybdemåler og lekkasjefrie knapper (som føles annerledes), oppdatert grensesnitt og menyer, samt flere sportsmoduser. På Fenix 8 Amoled får man større skjerm og litt høyere oppløsning: 42mm: 1,2"->1,3" og 47mm 1,3"->1,4", mens 51mm fortsetter på 1,4". På Fenix 8 Solar får man mer effektiv solcelle og litt bedre synlighet på skjerm, mens størrelsen på skjermen er uendret i forhold til Fenix 7. De nye er fine og menyene ser bra ut, men prisøkningen er stor, og spesielt i forhold til hva man får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en garmin epix (gen 2) pro standard i størrelse 47.

Prisen for denne, nå som de dumper de eldre modellene i markedet, er pt 7290,- ref https://www.prisjakt.no/product.php?p=10859459

Tilsvarende er prisen pt for Fenix 8 som du lenker til i samme størrelse 12099,- 

Så på denne 'standardmodelllen' i 47 skiller det pt 4809,- dersom man skulle kjøpe de i dag i det norske markedet.

Sapphire-modellene er ikke tatt ned like mye i markedet ennå, mer fordi det gjerne er spesialbutikkene som fører disse og ikke elektronikkjedene.

Sånn generelt reagerer internettet litt på at modellene generelt er tatt opp ca 20% i pris (ser da bort fra valutavariasjoner) sammenlignet med når forrige generasjon fenix ble lansert. Inflasjonen herjer.

Forskjellene med modellene oppsummerer du greit.

Må legge til at batteriene har blitt bedre. Eksempel;

Epix gen 2 pro standard 47:

Kun GPS: opptil 42 timer (30 timer i alltid på-modus)
Alle satellittsystemer: opptil 32 timer (24 timer i alltid på-modus) 

Fenix 8 standard 47:

Kun GPS: opptil 47 timer (37 timer i alltid på-modus)
Alle satellittsystemer: opptil 38 timer (30 timer i alltid på-modus) 

Dvs størrelsesorden 10-20% bedre batteri, selv om skjermen har blitt større

Jeg hadde jo gjerne ønsket både bedre batteri og større skjerm, men prisforskjellen i markedet blir pt for stor. Dykke-features, 'talk to the hand' osv har jeg ikke så mye bruk for selv. 


DC Rainmaker var veldig direkte i en reply i kommentarfeltet på sin egen artikkel:

"I won’t make you read between the lines: I’ll be very clear about it – if I’m recommending a Fenix watch to friends, if they don’t care about mic/diving, then I’ll tell them to go buy a Epix or Epix Pro on sale. There’s been some absolutely incredible deals lately, and I suspect those will only continue more strongly into the fall. "

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men prisen på den nye kommer ikke til å være ~5k høyere i butikk så lenge, men hva den blir og hvor lenge det tar før den synker gjenstår å se. Hvis man absolutt vil/må kjøpe nå, så er det jo ingen tvil om at man velger Epix eller Fenix 7 framfor Fenix 8 syns jeg.

Jeg har vurdert Epix 2 Pro Sapphire til erstatning for Fenix 6'en min en stund, så jeg har fulgt med på prisen. Den har ligget under 9k en del ganger, men det er fortsatt mye penger. Den kostet dog 12k da den kom, men det tok bare ca. 1,5 måned før prisen falt under 10k, og siden har den ligget under det:
https://www.prisjakt.no/product.php?p=10859460#statistics&nbsp

Batteriforskjellen på Fenix 8 og Fenix 7/Epix 2 er også betydelig og bør nevnes ja. Den økte også betydelig fra Fenix 6 til Fenix 7/Epix 2, så nå begynner forskjellene å bli ganske store fra min. Jeg har også sett litt på Forerunner 965 som er fin, tynn og lett, og lurt på når etterfølgeren kommer. Hadde jeg fått den med safirglass så hadde det vært fristende for en klokke jeg bruker hele tiden, men Fenix (og Epix) er også veldig fine.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg var også egentlig mest gira på sapphire, men den burde kommet ned på lav 8, det gjør den sikkert også snart. Det er forresten ikke bare fordeler med Sapphire heller, men det vet du sikkert, ref... så jeg trøster meg med at jeg sikkert blir fornøyd uten oxo. Sammenligning av sapphire vs non-sapphire her.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, torbjornhb said:

Fatter ikke at folk absolutt må ha Sapphire. Sett på en skjermbeskytter, og du er good.

Jeg gjør det på absolutt alle klokkene mine, selv låneklokker.

Umulig å se her for eksempel.

20240828_135644.jpeg.a8bc4b1d1c5d69344e7d56ce2c69cae6.jpeg

Hvilke skjermbeskyttere anbefaler du? Spesielt til F7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

olve skrev (7 timer siden):

Hvilke skjermbeskyttere anbefaler du? Spesielt til F7.

Egentlig litt hipp som happ. De fleste jeg har bestilt er fra Aliexpress. Har alltid liggende et lite gav av skjermbeskytter i ulike størrelser. Du kan også bestille i Norge, men det koster ganske mye.
Eksempelvis kjøpte jeg en skjermbeskytter til FR965 for 90 kr på Phonelife, men betalte 70 kr for 10 stk på Aliexpress.
 

Trenger du raskt, så finnes det på Amazon.co.uk og ebay også, men blir litt dyrere på grunn av frakt.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torbjornhb skrev (12 minutter siden):

Alle jeg har et i temperert glass, foruten den på FR965. De fungerer enda bedre.

Men du nevnte en til 79 fra phonelife, den er ikke herdet glass. Har du eksempel på en i herdet glass?

Er det egentlig noe poeng med skjermbeskytter? DC Rainmaker skriver:

Sitat

In 2022, I wouldn’t overthink the scratch element, the glass they use on the regular non-sapphire units is very strong and I rarely scratch watches with it, despite treating them like crap.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par andre fordeler med sapphire-variantene, 7 gram lettere (59 vs 52 gram på kassa i str 47) pga titan vs stål i kassa, og 'scratch resistant dct coating' som kanskje gjør kassa mer motstansdykting mot slitasjeriper. Tatt i betraktning av at old school finklokka mi veier over 190 gram så blir de 7 grammene ikke veldig viktig, men 10% lettere klokka er jo alltids nice når den brukes til aktiv sport. Hvor mye sånne fordeler er verdt - hvis noe - blir jo en individuell vurdering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EspenS skrev (33 minutter siden):

Et par andre fordeler med sapphire-variantene, 7 gram lettere (59 vs 52 gram på kassa i str 47) pga titan vs stål i kassa, og 'scratch resistant dct coating' som kanskje gjør kassa mer motstansdykting mot slitasjeriper. Tatt i betraktning av at old school finklokka mi veier over 190 gram så blir de 7 grammene ikke veldig viktig, men 10% lettere klokka er jo alltids nice når den brukes til aktiv sport. Hvor mye sånne fordeler er verdt - hvis noe - blir jo en individuell vurdering.

Det er derfor jeg alltid har gått for Titanium/Sapphire modellene. Vekten utgjør overraskende mye.

Det mest positive med Fenix 8, er vår utrolig komfortabelt den sitter på hånden. Reimen er jo ny, tynnere og generelt mer fleksibel enn tidligere. Skjermen er jo også like stor som på 51 millimeteren tidligere. Og gå fra epix Pro (51 mm) til Fenix 8 47 mm føles nesten ekstremt...

Jeg  har primært brukt Quatix 7 Pro Sapphire Titanium, som også er 47 mm, men Fenix 8 føles enda bedre.

@arne_and helt enig med Ray der. Mange overdriver betydningen av Sapphire. Det er de andre fordelene som kan gjøre det verdt det.

et annet punkt er at man må legge inn kartene manuelt på modellene uten safirglass, og det er overraskende mange som ikke klarer å gjøre dette og ender opp med en klokke uten kart.

Når folk kjøper over egen evne fordi de bare skal ha det beste, men ikke fatter hvordan de bruker produktet, da anbefaler jeg de i hvert fall å kjøpe safir-modellen.

Btw.

https://www.phonelife.no/smartwatch-tillbehor/garmin-klockor/garmin-fenix-klokker/garmin-fenix-7?list[1087:tillbehortyp2][0]=Skjermbeskytter

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange nyttige innspill @torbjornhb og @EspenS Jeg er ikke glad i skjermbeskytter på mobil, men på klokke ser det mer interessant ut og gjør utgavene uten safirglass mer aktuelle.

Jeg ser at det er delte meninger om skjermbeskytter på Forerunner 965 pga. buet glass uten forhøyning rundt. Hva er dine erfaringer på den klokka @torbjornhb? Beskyttelse i herdet glass ligger kanskje ikke helt ut til kanten av glasset? Plast dekker vel hele, men er den myk eller hard, og ripes den mye raskere opp enn glass?

Jeg kjøpte Fenix 6 Pro Sapphire i DLC for tre år siden som første klokke fordi jeg ville ha kart og prisforskjellen til Forerunner 945 var liten. Den har ikke titan, men stål foran og bak, og glass og metall har holdt seg veldig bra uten noen riper som jeg kan se med blotte øyet. Kona har standardutgaven av Fenix med en kraftig ripe i glasset, samt litt i rammen.

Fenix 6 merkes godt på armen ved terrengsykling i rufsete terreng, og selv om det ikke har gitt meg noen plager så syns jeg lav vekt er ganske viktig. Titan/safir-utgavene av Epix/Fenix, og spesielt Forerunner 965, frister derfor når jeg ser etter ny klokke. Jeg har ingen hast og regner med at etterfølgeren til 965 lanseres til våren. I tillegg har jeg blitt skikkelig rammet av gammelmannsyn siden jeg kjøpte Fenix 6, så størst og best mulig skjerm er også viktig. Det gjør Epix 2 Pro 47mm litt mindre fristende å kjøpe, men det er selvfølgelig også avhengig av pris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha ha... nå fikk jeg lyst på Fenix 8 igjen...  Når det gjelder vekt så er forresten kassa på Epix Pro 2 47mm i standardutgave kun 3 gram tyngre enn fenix 8 sapphire/titanium. Veier vel noen gram med mikrofon og sånt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på alle de gangene du går glipp av muligheten til å ta opp fornuftige/geniale ideer med den innebygde mikrofonen, når du ikke har mobil eller penn og papir i nærheten.

 

Bytt ut gamma med theta i modellen og se om den klarer forecaste fremtiden

 

Eller det som sikkert hadde vært 9 av 10 ganger:

 

Italienske kjøttboller til middag, husk å mariner de ekstra godt. Plukk opp fersk pasta og krydderplanter

 

Som regel sistnevnte jeg har tenkt på når jeg har vært på løpetur uten mobil. Gjerne sporer jeg innom 3-4-5 forskjellige middager i løpet av turen.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rokkitan skrev (46 minutter siden):

Takk for mange nyttige innspill @torbjornhb og @EspenS Jeg er ikke glad i skjermbeskytter på mobil, men på klokke ser det mer interessant ut og gjør utgavene uten safirglass mer aktuelle.

Jeg ser at det er delte meninger om skjermbeskytter på Forerunner 965 pga. buet glass uten forhøyning rundt. Hva er dine erfaringer på den klokka @torbjornhb? Beskyttelse i herdet glass ligger kanskje ikke helt ut til kanten av glasset? Plast dekker vel hele, men er den myk eller hard, og ripes den mye raskere opp enn glass?

Jeg kjøpte Fenix 6 Pro Sapphire i DLC for tre år siden som første klokke fordi jeg ville ha kart og prisforskjellen til Forerunner 945 var liten. Den har ikke titan, men stål foran og bak, og glass og metall har holdt seg veldig bra uten noen riper som jeg kan se med blotte øyet. Kona har standardutgaven av Fenix med en kraftig ripe i glasset, samt litt i rammen.

Fenix 6 merkes godt på armen ved terrengsykling i rufsete terreng, og selv om det ikke har gitt meg noen plager så syns jeg lav vekt er ganske viktig. Titan/safir-utgavene av Epix/Fenix, og spesielt Forerunner 965, frister derfor når jeg ser etter ny klokke. Jeg har ingen hast og regner med at etterfølgeren til 965 lanseres til våren. I tillegg har jeg blitt skikkelig rammet av gammelmannsyn siden jeg kjøpte Fenix 6, så størst og best mulig skjerm er også viktig. Det gjør Epix 2 Pro 47mm litt mindre fristende å kjøpe, men det er selvfølgelig også avhengig av pris.

Skjermbeskytteren på FR965 er silikonbasert og myk. Den ligger som støpt til glasset. Temperert glass fungerer ikke på buet skjerm.

 

Sorry opp-ned-bilder. Nettsiden ville helst ha det slik 🙂IMG_0370.jpeg.59b230506d2506ec1f34317a960c0d88.jpegIMG_0372.jpeg.f328bcdb4f36ed92315aae6d052ed309.jpeg

IMG_0371.jpeg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...