Gå til innhold

Tubeless - hvor ofte må dere pumpe?


Hjulvind

Anbefalte innlegg

Forsøker meg så vidt på slangeløst oppsett. Ga opp det ene dekket etter første dag, piplet guffe ut flere steder og måtte pumpes flere ganger første turen. Det andre dekket holder stand, men må pumpes et par ganger i uken.

Bruker sykkelen til pendling. Tenkte det kan være greit å slippe punktering på vei til jobb, men blir litt tungvint dersom man må pumpe annenhver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer veldig, relevante variabler i tillegg til det @Sepeda nevner er også hvor skittent ting er. Hos meg varierer det fra et par ganger per tur (på stisykkel med elendig rengjorte felger og dekk med mye gammel guffe) til svært sjelden når oppsettet er box fresht (bruker dog å sikkerhetspumpe litt før jeg skal ut på tur på landeveien, men grushoien er ganske tett nå). 

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine holdt som om det var slange omtrent. Merker ikke at det siver ut, for jeg tar ut og fyller litt etter forhold. Dette er store terrengdekk med lavt trykk (19-24 psi), så det er kanskje enklere enn grus/pendler/landevei.

Når alt var nytt sverger jeg på at jeg kunne syklet uten guffe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv med mer guffe i dekket hvis det må pumpes så ofte.

Er også triks om å vaske innsiden av dekket med aceton e.l for å få bort slippmiddel fra fabrikk som hindrer guffa fra å jobbe som kan være årsaken til feil på det ene dekket ditt.

Også er det viktig å herje litt med dekket etter at det er poppa/pumpa opp. De fleste anbefaler en vanlig sykkeltur på 10-15min for å fordele guffa skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kjappe svar!

Dekk: Gravelking ST 35mm, kjørt ca 1600 km, bakdekk ganske slitt og fullt av småhull. Hadde håpet de skulle holde lenger.

Felger: Alex GD24P, 700C, 622X21, ferdig satt opp med tape.

Væske: Peaty's Holeshot BioFibre Sealant

 

Jeg jobbet med hjulene etter de var satt opp for å få fordelt guffe før jeg tok en tur med sykkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Komponentene lyder fornuftig, med potensielt unntak av brukt dekk og den originale, medfølgende felgtapen.

  • Dekk som allerede er brukt med slange, slitt og med småhull, vil kreve at du arbeider nøyere med guffen for å tette hull ved oppsett. Om du ikke får hull tettet av guffen, kan du vurdere slangeløs lapping.
  • Felgtape kan være skadet, løsnet, lekke eller ikke være egnet for guffen. Se lenken og bruk såpevann til å sjekke hvor det er lekkasje. Om det er lekkasje ved nipler eller ventil, indikerer det svakhet i felgtapen. Ny felgtape av høy kvalitet er en enkel måte å sikre god funksjon.
  • Foruten lekkasjer som nevnt over, kan man oppleve tap av dekktrykk i slangeløst oppsett dersom sideveggene ikke er helt lufttette. Det varierer fra dekk til dekk alt etter materiale og egenskaper i sideveggene. Forskjellig guffe vil også ha ulik evne til å tette sidevegger. Ved bruk vil dekkveggene gjerne bli tettere med tiden.

For øvrig er det naturligvis viktig at felgtape og ventil er solid montert og dekket skikkelig poppet på felgen. Du vil finne mange instruksjonsvideoer på nettet. Peaty's har en god playlist.

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig sjekker jeg alle dekk før hver tur, pumper om det ikke er det trykker jeg skal kjøre på. Gjelder både tpu slangene på landevei og tubeless på terrengsyklene. Da kjennes sykkelen lik ens ut hver gang. Blitt en vane før hver tur, så egentlig spiller der ingen rolle om det evt siver litt luft. Men skulle det være veldig lite er det noe feil.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet enig med @Kaiost men for dem av oss som i likhet med trådstarter bruker sykkel som bil i hverdagen og gjerne pendler og dermed sykler to eller flere ganger hver dag, er det fint med solid og pålitelig oppsett mens man haster for å rekke forpliktelser både på jobb og i familien 🙂

  • Like 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (24 minutter siden):

I utgangspunktet enig med @Kaiost men for dem av oss som i likhet med trådstarter bruker sykkel som bil i hverdagen og gjerne pendler og dermed sykler to eller flere ganger hver dag, er det fint med solid og pålitelig oppsett mens man haster for å rekke forpliktelser både på jobb og i familien 🙂

Spot on😀

Spørsmålet er vel om slangeløst er egnet for hverdagsbruk? Forutsatt at dekkene er noenlunde intakt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Hjulvind

Jeg bruker slangeløst også for hverdagsbruk nettopp fordi det er så trygt og forutsigbart under alle forhold og på alle underlag.

Men det forutsetter at oppsettet fungerer - og at man har interesse og motivasjon for å lære seg hvordan man sikrer at oppsettet fungerer.

Om man ikke egentlig er motivert eller føler behov for slangeløst, bør man absolutt holde seg til slange. Med valg av rett dekk og lufttrykk, fungerer det som kjent godt.

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Varierer her og. MTB dekk med mer volum holder lengre. 

Har inntrykk av at det ofte er tilstand på tubelesstape og hvor tett det er mot ventil som ofte er det som gir lekkasjer som ikke ekstra guffe redder til meg. 

Men, når ting er tipptopp vil jeg si at jeg kan pumpe opp et 28mm dekk til 4.5bar på en mandag, og sykle med det hele uka og fortsatt ha tett på 4.0 på fredag.

Når det er dårlig er det pumping hver dag.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...