Gå til innhold

Vondt bak skulderblad?


Anbefalte innlegg

Skjønner at dette er relativt vanlig. Siden jeg tok opp syklingen mer seriøst i 09/10 har dette kommet og gått, og vært mer fremtredende på visse sykler enn andre.

  • Kommer etter en stund på sykkelen, 1t+
  • Skjer til en viss grad på alle typer sykler og turer, men definitivt minst ved stisykling. Kan holde på i timesvis uten at det kommer dersom terrenget er røft så jeg er aktiv på sykkelen. Raskt og hardt gir sjelden problemet på noen av syklene - det kommer mest på rolige turer, eller statisk gamping f.eks i motvind.
  • Stikkende smerte, til tider svært ubehagelig ved risting og dumper, både i drop og på hoods.
  • Kan plutselig forsvinne
  • Hjelper litt å tøye på sykkel, eller stå og trå
  • Vondt som om noe stikkes inn bak venstre skulderblad. Av og til stråling mot nakken
  • Hjelper å tøye nakke av sykkel, ofte holder det å gå av sykkelen og gjøre noen moves.
  • Har prøvd hansker med padding, men det har ikke hjulpet, heller tvert om.
  • Har stillesittende jobb, og gjør lite annen trening enn sykling (jada, er sikkert her det ligger), men er moderat fysisk aktiv ellers med div hus & hagearbeid, turer med hund osv.

Grunnen til at jeg spør nå, var gårsdagens tur på (relativt ny) gravelsykkel. Ganske flatt, grus og asfalt i 2 timer. Lapskaus. Etter en drøy time var det så ubehagelig at jeg kjente tårene presset på når jeg traff dumper. Kjenner det er ømt der nå, murrer konstant, og litt ubehag om jeg knar/trykker der.

På min forrige gravelsykkel senket jeg styret en del, noe som hjalp litt (tror jeg!). Er relativt lang i overkroppen, men ikke spesielt lange armer. Etter 5-timers langtur for noen uker siden tenkte jeg å prøve å heve styret på Crux'en, så i går sto det på maks høyde. Det er fortsatt en del dropp, men som sagt har jeg ikke opplevd det så ille som nå.

Tenker derfor å senke styret en del igjen før neste tur, og se hva som skjer. Dette er jo litt ulogisk, da jeg må rette opp nakken mer. Er flink til å variere håndposisjon på styret så mye som mulig.

M 61, 190/83. Tar gjerne tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå til en fysioterapeut, så kan de finne ut om det er noe muskulært f.eks som er feilen. Også kan man få øvelser som gjør at disse smertene forebygges.

Og, hvis det er så vondt at tårene presset seg på, hadde jeg iallefall oppsøkt hjelp fra noen som vet hva de driver med. En fysio som har stor kunnskap om muskulatur og idrett.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har opplevd noe tilsvarende. Smerter øverst i ryggen ved toppen av skulderbladet. Snakket med en semipro landeveissykling som mente dette var tegn på for utstrakt sitteposisjon. Mao for lang sykkel eller stem. Opplever det aldri på stisykkelen hvor man sitter mer oppreis.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Neistein said:

Har opplevd noe tilsvarende. Smerter øverst i ryggen ved toppen av skulderbladet. Snakket med en semipro landeveissykling som mente dette var tegn på for utstrakt sitteposisjon. Mao for lang sykkel eller stem. Opplever det aldri på stisykkelen hvor man sitter mer oppreis.

Usikker. Er moderat lang i overkroppen. Første gang jeg merket problemet var på en str L hardtail, ny i 2011, hvor jeg også kjørte kortere stem (for kjøreegenskapenes skyld). Ingen av syklene jeg har nå har dramatisk lang reach, såvidt jeg vet...

2 timer i går på XL Epic Evo - en del grus og asfalt, men avbrutt av stier ofte. Null problem. Virker som om det er mer relatert til statisk sittestilling og gamping. På gravelturen nå sist var jeg også ekstra flink til å bytte på grepet, uten at det hjalp, og satt så oppreist som det var mulig på den sykkelen (uten å bytte stem).

Om ikke været blir tull i morgen skal jeg prøve å kjøre samme runde med gravelen, men med styret senket 3 spacere. Om det er det samme, kanskje jeg rett og slett skal hive på et kortere stem.

Har også funnet meg et knippe slynge-øvelser for skuldrene. Gleder meg til å komme i gang, men akkurat nå er huset fullt av håndverkere og stæsj så ikke noe plass til å slynge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første forsøk på tilpasning. Gjentok samme runde i går, litt roligere, men var skikkelig motvind halve turen.

Gikk fra 110-stem til 90, og senket styret 3 spacere. Kjente litt murring i skulder, men ikke i nærheten så ille som forrige tur. Men det kjentes litt "trangt" når jeg lå i bukken.

Har hevet styret igjen - neste tur blir med det oppsettet for å kjenne. Jeg tror jeg er inne på noe. Alternativt kan jeg prøve originalstem, og skyve setet frem tilsvarende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...