Gå til innhold

Har Shimano gitt opp highend?


Anbefalte innlegg

torhovland skrev (1 time siden):

Ja, men altså, eg vil jo gjerne ha færre sånne problem, ikkje fleire!

Min Garmin Edge 820 er pensjonert berre fordi ladekontakten (Micro-USB) har blitt veldig upåliteleg.

Eg er vant med å pakke bort ladekabel på Garmin, telefon og kamera når det tek til å regne. Det kan eg leve med. Men eg håpar no at gira tåler litt regn! Og litt humpete veg. Greit nok at batteriet kanskje må tas ut og inn ein gong ekstra før kontakten blir bra etter lading. Verre er det når batteriet mistar kontakt i fart. Det er sånn eg tolkar journalisten over.

Det er jo heldigvis fritt valg😎 og for meg har axs kun imponert positivt igjennom prøvelser jeg har utsatt det for. Alt annet er utdatert etter min oppfatning og smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså. AXS funker i Offroadfinnmark med langvarig myrdypping, elvekryssinger og generell deng.  
Men klart det er lurt å sørge for at ladekontaktene er rene når batteriet byttes 🙂

Vinner av OF700 kjørte forresten fullt Flight attendant oppsett. 

  • Like 1

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AtleR skrev (7 minutter siden):

Altså. AXS funker i Offroadfinnmark med langvarig myrdypping, elvekryssinger og generell deng.  
Men klart det er lurt å sørge for at ladekontaktene er rene når batteriet byttes 🙂

Vinner av OF700 kjørte forresten fullt Flight attendant. 

Hjelper ikke; publiseres det et par historier der noen har hatt noe trøbbel, så blir det skepsis 😎 og er man først skeptisk, så må det uttrykkes og formanes i lange baner😀

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AtleR skrev (3 timer siden):

Altså. AXS funker i Offroadfinnmark med langvarig myrdypping, elvekryssinger og generell deng.  
Men klart det er lurt å sørge for at ladekontaktene er rene når batteriet byttes 🙂

Vinner av OF700 kjørte forresten fullt Flight attendant oppsett. 

Flight attendant hadde jeg ikke hørt om en gang... nå fikk jeg lyst til å bygge fulldemper 😀 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jøss, dette har eg ikkje fått med meg før no, men det ser ut til at desse batterikontaktane kan ha vore med på å avgjere utfallet av Silk Road Mountain Race! Heldigvis klarte han å fikse det (eg forstår ikkje heilt kva han har gjort) og sikre andreplassen.

image.png.509af79a40224d1d1d098324d2f0a16a.png

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et problem med navgir, som Powershift i praksis er, er lavere effisiens. Men Classified hevder de har fått til en løsning der det er ganske neglisjerbart: 

Quote

The results of these tests show that the hub is 99.8% efficient in the 1:1 ratio, the same as a DT Swiss 240 hub (industry standard) measured on the same test rig, and 99.2% efficient in the 0.7 ratio, making it the most efficient internally geared hub ever created.”

https://theradavist.com/classified-powershift-mtb-hub-review/#:~:text=The results of these tests,internally geared hub ever created.”

 

  • Like 2

- Syklister sist! - resultatet av Statens vegvesen sitt arbeid de siste 70 årene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (2 timer siden):

Ålreit, då skal det bli spennande å teste dette her. SRAM AXS XPLR i 2x oppsett. Blips var utsolgt, så det får vi kome tilbake til.

image.png.33beaacae59e9d13216cd3e3ce81f4b9.png

Burde det ikke vært wide utgaven av krank og framgir?

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wide krank finst berre for 43/30. Tanken er vel at du ikkje treng større drev enn det med terrengdekk.

Så du har vel heller ikkje wide?

Quote

Max rear tire clearance for the new Force AXS standard front derailleur, depending on frame design, is 42mm (measured width) for 700c tires. Bikes with tires wider than this using a standard road width chainline can be built using the 1x drivetrain option, or the wide front derailleur and crankset. The Force AXS Wide front derailleur, made for use with the 43/30 crankset, will accommodate 700c tires up to 45mm wide or larger, depending on frame specifications.

Det betyr for så vidt at eg antakeleg ikkje kan bruke dei 45 mm dekka som kjem med sykkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (1 time siden):

Wide krank finst berre for 43/30. Tanken er vel at du ikkje treng større drev enn det med terrengdekk.

Så du har vel heller ikkje wide?

Det betyr for så vidt at eg antakeleg ikkje kan bruke dei 45 mm dekka som kjem med sykkelen.

Shit, det tenkte jeg ikke på når jeg bestilte 45mm dekk i dag.... jaja, får vel bare prøve de😎

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (1 time siden):

Wide krank finst berre for 43/30. Tanken er vel at du ikkje treng større drev enn det med terrengdekk.

Så du har vel heller ikkje wide?

Det betyr for så vidt at eg antakeleg ikkje kan bruke dei 45 mm dekka som kjem med sykkelen.

Eneste forskjellen på Wide og vanlig krank er spindel lengden. 
Kjøpte venstre Force krank arm med Wide spindel til mitt 46/33 kranksett. 
Plenty av klaring til 45 mm dekk med dette oppsettet. 
 

IMG_7084.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (3 timer siden):

Wide krank finst berre for 43/30. Tanken er vel at du ikkje treng større drev enn det med terrengdekk.

Så du har vel heller ikkje wide?

Det betyr for så vidt at eg antakeleg ikkje kan bruke dei 45 mm dekka som kjem med sykkelen.

Jeg har Force 48/35 wide krank. Forskjellen er lengden på akslingen og at giret «bygger» noen mm for å skape mere klaring mot dekket. Grunnen til at jeg stiller spørsmålet er et kranken sykkelen din leveres med er wide. 

Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony  - Wahoo KickrBike Shift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Wide på min SuperSix SE og vanlig DUB hadde blitt for kort. Ellers byttet jeg fra 46-33 krank til 43-30 krank og mener sistnevnte er ett must hvis en skal sykle mye bratte fjell med 2x12 oppsett. Klarer ikke å se for meg hvordan jeg hadde kommet meg gjennom Bright MIdnight uten ekstremt mye gåing hvis jeg ikke hadde byttet krank. 46-33 er for meg en "kompakt" landeveiskrank. 

Når det gjelder Shimano, er jeg fortsatt veldig fornøyd med XTR som jeg har på terrengsykkelen, fungert helt uproblematisk. Når det er sagt så hadde jeg valgt SRAM hvis valget sto mellom de for har veldig god erfaring med AXS både på gravel og terrengsykler.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutes ago, Oddefa said:

Ellers byttet jeg fra 46-33 krank til 43-30 krank og mener sistnevnte er ett must hvis en skal sykle mye bratte fjell med 2x12 oppsett.

Men du køyrer vel med 10-36 kassett? Det geniale med oppsettet eg har valt er at eg får eit lågare gir enn 30/36 samtidig som eg får behalde "kompakt landevegskrank". Eg brukar 50/11 ganske mykje på sykkelen eg har i dag, og vil gjerne behalde dette giret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveinung1 skrev (På 24.8.2024 den 9.28):

Men kontaktproblemer er jo noe som en har på langsykling i vær og vind?  Jeg har hvertfall det. Sist tur var det kontaktene mellom garmin og ekstra batteriet som plutselig gikk av og på. Og så var det en ladekabel som var humøsyk, og virket kun hvis en var litt sint når en puttet den inn.  Når en bytter axs batteri har en jo ikke alltid en tørr klut tilgjengelig, og litt elektro spray😎 

Når jeg tenker meg om så har jeg opplevd at giret er dødt etter batteri bytte, og at jeg i noen sekunder tenkte at nå har jeg glemt å lade det opp. Men første tiltak er jo naturligvis å sjekke at kontaktpunkter er ok. Og skrape de litt med ett eller annet.

Jeg har hatt AXS siden 2019 og aldri opplevd kontaktproblemer. Sykler på sti som ikke akkurat er snill med utstyret, herunder både gjørme og slag, og gjør det året rundt i allslags vær og vasker også sykkelen med batteriet på. Aldri sett et snev av irr på på kontaktpunktene på giret eller batteriet.

Eneste "problemet" jeg har opplevd er at når det er skikkelig kaldt, dvs. -15 til -20 så kan man få rødt lys på både gir og pod om en er lenge nok ute. Det er kulda som spiller BMS-systemet ett puss, men det har aldri gått ut over funksjonaliteten. På 1. gen AXS stod det tidligere at det hadde temperatur-range ned til -10, men ser nå at SRAM skriver at batteriene skal vare fra -20 til +60 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (6 minutter siden):

Jeg har hatt AXS siden 2019 og aldri opplevd kontaktproblemer. Sykler på sti som ikke akkurat er snill med utstyret, herunder både gjørme og slag, og gjør det året rundt i allslags vær og vasker også sykkelen med batteriet på. Aldri sett et snev av irr på på kontaktpunktene på giret eller batteriet.

Eneste "problemet" jeg har opplevd er at når det er skikkelig kaldt, dvs. -15 til -20 så kan man få rødt lys på både gir og pod om en er lenge nok ute. Det er kulda som spiller BMS-systemet ett puss, men det har aldri gått ut over funksjonaliteten. På 1. gen AXS stod det tidligere at det hadde temperatur-range ned til -10, men ser nå at SRAM skriver at batteriene skal vare fra -20 til +60 

 Som sagt er mine begrensede erfaringer også kun positive.  Tilfellene av feil som her er trukket frem er jo i ultraritt, jeg vet ikke om kontinuerlig (miss)bruk over flere dager/uker kan fremprovosere noen feil som ikke dukker opp ved "normalt "bruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (2 timer siden):

Men du køyrer vel med 10-36 kassett? Det geniale med oppsettet eg har valt er at eg får eit lågare gir enn 30/36 samtidig som eg får behalde "kompakt landevegskrank". Eg brukar 50/11 ganske mykje på sykkelen eg har i dag, og vil gjerne behalde dette giret.

10-36 ja. Hvis du ønsker "landeveis" følelse er nok 33-36 mer en lett nok. Men skal du opp 1000 hm med 9-10 % og med oppakning på 5++ kg skal du være jækla sterk i både kne, bein og pust for at det føles som godt valg. Det smarteste valget jeg tok i forbindelse med Bright Midnight var byttet til lettere krank/drevutveklsling. Selv om det i utgangspunktet er lite smart å melde seg på slike ritt he he.  

Har til nå behold den gamle kranken men tror jeg selger den og bare beholder denne jeg har montert nå. Syklet flere gravelritt etterpå i mer lettkuppert landskap hvor jeg hadde klart meg godt uten å tenke at jeg ikke har tunge nok gir på flater og nedoverbakker. Får se til helgen hva jeg tenker etter Birken. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveinung1 skrev (57 minutter siden):

 Som sagt er mine begrensede erfaringer også kun positive.  Tilfellene av feil som her er trukket frem er jo i ultraritt, jeg vet ikke om kontinuerlig (miss)bruk over flere dager/uker kan fremprovosere noen feil som ikke dukker opp ved "normalt "bruk. 

Var ekstremt imponert over de på BM, brukt i akkurat 4 døgn og så vidt rødt lys på batteriet bak som jeg først så når jeg var i mål. Hadde med meg ekstrabatteri som da ikke ble brukt. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, Oddefa said:

Det vet jeg rett og slett ikke. Hvordan ser man det (på giret) ? Det var giret som kom med sykkelen. 

Dersom du berre byta frå 46-33 krank til 43-30 så har du nok ikkje wide framgir, og då er det i grunnen litt rart dersom giringa di fungerer bra no. Men du kan jo sjekke:

Quote

The Wide version front derailleur has WIDE imprinted near the mounting bolt.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...