Lars-Erik Skrevet 16. august Del Skrevet 16. august andrerav skrev (10 timer siden): Enig i at Shimano XT med batteri hadde vært flott, men jeg ødelegger bakgir så ofte at det uansett ikke ville vært aktuelt å investere megabux++ i den delen av en sykkel. Når det gjelder SRAM sine "high end"-gir sånn generelt så koster de jo mer (til dels mye mer), girer ikkeno bedre, og har færre funksjoner enn Shimano XT (og til dels SLX og Deore). Så jeg vet ikke helt hvem som egentlig henger etter hvem i det kappløpet 🙂 Så du mener at T-Type hvor du kan gire med full last på pedalene. gjerne med en elsykkel om du vil, hvor du selv konfigurerer om du vil ha multishift eller ikke, hvor det er innebygget en mekanisme som beskytter giret så langt det lar seg gjøre ved støt, hvor du kan skifte ut enkeltdeler dersom det allikevel skulle bli skadet, hvor levetiden på drivverket er vesentlig bedre, og skal man lytte til hva SRAM sier så er T-Type enda mer slitesterkt. Ta også med deg at giret er direkte satt på akslingen i stedet for gjennom et girøre, at oppsettet går som en drøm og at b-skruen er historie. Så dette er ikke bedre enn hva Shimano har å tilby? Etter fem år med AXS på sti og veldig mange tusen kilometer så har jeg aldri ødelagt ett bakgir, det så herja ut etter mang ett ublidt møte med terrenget, men fungerte gjorde det. For de som fremdeles bruker girøre så har jo SRAM via UDH også gjort at det er enkelt å skaffe seg nytt om nødvendig. Det er ingen tvil om at trådstarter har rett, Shimano henger etter, og de henger langt etter. 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AtleR Skrevet 16. august Del Skrevet 16. august andrerav skrev (11 timer siden): Enig i at Shimano XT med batteri hadde vært flott, men jeg ødelegger bakgir så ofte at det uansett ikke ville vært aktuelt å investere megabux++ i den delen av en sykkel. Når det gjelder SRAM sine "high end"-gir sånn generelt så koster de jo mer (til dels mye mer), girer ikkeno bedre, og har færre funksjoner enn Shimano XT (og til dels SLX og Deore). Så jeg vet ikke helt hvem som egentlig henger etter hvem i det kappløpet 🙂 Nyskjerrig. Hvilke funksjoner er det sram mangler? Ødelegger du bakgir så ofte? Kan problemet være at bakgirene du bruker tåler lite? Siter Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony - Wahoo KickrBike Shift Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
andrerav Skrevet 16. august Del Skrevet 16. august Ah, ser jeg har misforstått trådstarter her. Enig i at Shimano ikke har noe som konkurrerer med Transmission, ja 🙂 Siter Bli med i MTB Norge på Discord 💬 | Mine Sykkelvideoer 🎬 | Kjøpes: 2021+ Instinct eller Altitude Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Olechr Skrevet 16. august Forfatter Del Skrevet 16. august andrerav skrev (2 minutter siden): Ah, ser jeg har misforstått trådstarter her. Enig i at Shimano ikke har noe som konkurrerer med Transmission, ja 🙂 Shimano er jo egentlig på nivået SRAM var på før AXS Siter Ole Christian Fagerli Scott ambassadør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
andrerav Skrevet 16. august Del Skrevet 16. august Olechr skrev (1 minutt siden): Shimano er jo egentlig på nivået SRAM var på før AXS Nå er du raus med SRAM, men det er en måte å si det på, ja 🙂 Siter Bli med i MTB Norge på Discord 💬 | Mine Sykkelvideoer 🎬 | Kjøpes: 2021+ Instinct eller Altitude Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sun Flyer Skrevet 19. august Del Skrevet 19. august 3 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
torhovland Skrevet 19. august Del Skrevet 19. august Grunnen til at eg aldri har vurdert SRAM er at dei ikkje har noko løysing for 2x med stor kassett (50/34 og 10/40+). Men om nokon kan fortelje meg ein måte å hacke til dette som fungerer, så lyttar eg gjerne. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AtleR Skrevet 19. august Del Skrevet 19. august torhovland skrev (1 time siden): Grunnen til at eg aldri har vurdert SRAM er at dei ikkje har noko løysing for 2x med stor kassett (50/34 og 10/40+). Men om nokon kan fortelje meg ein måte å hacke til dette som fungerer, så lyttar eg gjerne. Jeg har Force xplr bakgir og 10-44 kassett sammen med Force 48/35 krank. Fungerer utmerket selv om Sram sier xplr kun er til 1x. Satt opp med sequential mode som automagisk håndterer framgiret og hindrer stor/stor og liten/liten. 2 4 Siter Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony - Wahoo KickrBike Shift Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
eriksvatn Skrevet 19. august Del Skrevet 19. august 2 hours ago, torhovland said: Grunnen til at eg aldri har vurdert SRAM er at dei ikkje har noko løysing for 2x med stor kassett (50/34 og 10/40+). Men om nokon kan fortelje meg ein måte å hacke til dette som fungerer, så lyttar eg gjerne. Mange vil vel mene at SRAM ikke har noe fungerende løsning for 2x punktum 😉😉 2 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
torhovland Skrevet 19. august Del Skrevet 19. august 14 minutes ago, AtleR said: Jeg har Force xplr bakgir og 10-44 kassett sammen med Force 48/35 krank. Suverent! Akkurat det eg var ute etter. 603% spenn! Og det fungerer bra heilt utan modifikasjon? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AtleR Skrevet 19. august Del Skrevet 19. august torhovland skrev (6 minutter siden): Suverent! Akkurat det eg var ute etter. 603% spenn! Og det fungerer bra heilt utan modifikasjon? Nope. Ingen modifikasjoner så dette er plug and play. Men viktig med sequential mode. Har ikke testet det (skal testes en dag for moro skyld) men tipper det funker like bra med et Eagle gir og 10-52 kassett også - da har du i praksis vanlig terreng utveksling på letteste 🙂 1 Siter Scott Spark - Scott Lumen - BMC Kaius - Gavia Fat Tony - Wahoo KickrBike Shift Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
runermm Skrevet 20. august Del Skrevet 20. august Stefan77 skrev (På 16.8.2024 den 8.38): Skal høre på den podcasten om Sony, som jo var et merke jeg likte veldig godt men som nå er totalt fraværende i livet mitt bortsett fra den gamle minidisc-spilleren som ligger i en plastboks i boden. Anbefaler denne gjennomgangen av Sonys ulike design av MiniDisc. https://obsoletesony.substack.com/p/complete-visual-guide-to-sony-minidisc? På den ene siden vakkert og inspirerende, men antyder også hvorfor det har gått så galt for Sony. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
runermm Skrevet 20. august Del Skrevet 20. august Stefan77 skrev (På 16.8.2024 den 8.38): Skal høre på den podcasten om Sony, som jo var et merke jeg likte veldig godt men som nå er totalt fraværende i livet mitt bortsett fra den gamle minidisc-spilleren som ligger i en plastboks i boden. Anbefaler denne gjennomgangen av Sonys ulike design av MiniDisc. https://obsoletesony.substack.com/p/complete-visual-guide-to-sony-minidisc? På den ene siden vakkert og inspirerende, men antyder også hvorfor det har gått så galt for Sony. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LarsB Skrevet 20. august Del Skrevet 20. august Shimanogreier spottet og rapportert i Pinkbike: https://www.pinkbike.com/news/spotted-new-shimano-brakes-and-dh-drivetrain.html Er det et nytt DH-oppsett er det i alle fall på tide, selv om vel ingen klager på at Saint ikke funker. LarsB Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
torhovland Skrevet 23. august Del Skrevet 23. august Ser ut til at eg framleis må ut med kr 17.000 for ei gruppe basert på Apex/Rival XPLR AXS, inkludert framgir, blips, ladar og ekstra batteri. På det nivået kan eg like godt kjøpe ny sykkel. Nokon som ser ein betre deal enn denne her til 25.500? https://bikeshop.no/gavia/gate04/gavia-terra-ltd-carbon-grusracer-str-xl-55-cm Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kopp Skrevet 23. august Del Skrevet 23. august Må være mye for pengene- tror det var tipset i tilbudstråden. Du skal vel sykle dritlangt på den- er det nok festepunkter osv? 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soeder Skrevet 24. august Del Skrevet 24. august Var jeg som la ut der ja. Tviler på at du finner noe billigere med AXS. Også har den et styre som fikk gode skussmål her inne. Mulig RM Solo kan ha vært under eller ned mot 30K med AXS på tilbud hos VPG. Litt begrenset informasjon om geometri, men ser kanskje ut som @torhovland har en sykkel å flytte gruppa til? 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
torhovland Skrevet 24. august Del Skrevet 24. august Det skal gå bra med festepunkt. Eg treng dei ikkje på gaffelen. Eg kjem til å bruke Tailfin AeroPack og ei rammeveske uansett når eg treng bagasje. Tailfin kan fungere som bakskjerm også, og ein framskjerm skal eg nok klare å montere enten det er festepunkt eller ikkje. Rocky Mountain Solo med AXS ligg på 38.000 no, i alle fall. Og det er med 11-44 kassett, mot Gavia sin 10-44! Det kunne ha vore interessant å flytta utstyrsgruppa over på min Domane. Eg er glad i den sykkelen. Men det er jo artig med heilt ny sykkel også. Eg kan gjerne kutte ut Trek sin IsoSpeed, og heller eventuelt få tak i ein Redshift suspension stem. Og sjølv om Gaviaen er ein grussykkel, så ser den ut til å vere meir aggressiv enn både Domanen og min gamle Diverge! (Dersom eg fjernar tårnet av spacers, men det gjer eg sikkert ikkje 😄) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
torhovland Skrevet 24. august Del Skrevet 24. august Det som gjer meg skeptisk til å ta steget inn i framtida er sånt som dette: Quote Lastly, the SRAM Rival AXS eTAP drivetrain worked well, as expected, but on three occasions the battery connection failed me. The first time, I was convinced that it was my user error and that I didn’t charge it soon enough. After a few miles of singlespeed climbing, on a whim, I disconnected the rear battery and reconnected it. Success! This happened two more times during my test period—something I haven’t experienced on other AXS eTAP bikes. These are just quirks, not flaws or dealbreakers for most riders, and thankfully the Rival battery connection issue did not surface during a race. Han som skriv dette må vere ganske mykje meir tolmodig enn meg når han meiner at dette er "just quirks, not flaws or dealbreakers". Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
torhovland Skrevet 24. august Del Skrevet 24. august Dette er ei fin oversikt (2 sider) over kompatibilitet: https://www.sram.com/globalassets/document-hierarchy/compatibility-map/road/axs-components-compatibility-map.pdf Og ganske mykje meir oversiktleg enn Shimano sin (15 sider 😅): https://bike.shimano.com/en-EU/e-tube/project/compatibility.html Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soeder Skrevet 24. august Del Skrevet 24. august Mener @hardrock rapporterte om AXS trøbbel også. Samtidig kan man også sviktes av vaier. Min neste sykkel har nok AXS, men sykler hverken ultra eller ritt. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sveinung1 Skrevet 24. august Del Skrevet 24. august torhovland skrev (1 time siden): Det som gjer meg skeptisk til å ta steget inn i framtida er sånt som dette: Han som skriv dette må vere ganske mykje meir tolmodig enn meg når han meiner at dette er "just quirks, not flaws or dealbreakers". Men kontaktproblemer er jo noe som en har på langsykling i vær og vind? Jeg har hvertfall det. Sist tur var det kontaktene mellom garmin og ekstra batteriet som plutselig gikk av og på. Og så var det en ladekabel som var humøsyk, og virket kun hvis en var litt sint når en puttet den inn. Når en bytter axs batteri har en jo ikke alltid en tørr klut tilgjengelig, og litt elektro spray😎 Når jeg tenker meg om så har jeg opplevd at giret er dødt etter batteri bytte, og at jeg i noen sekunder tenkte at nå har jeg glemt å lade det opp. Men første tiltak er jo naturligvis å sjekke at kontaktpunkter er ok. Og skrape de litt med ett eller annet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ndreas Skrevet 24. august Del Skrevet 24. august Soeder skrev (48 minutter siden): Mener @hardrock rapporterte om AXS trøbbel også. Samtidig kan man også sviktes av vaier. Min neste sykkel har nok AXS, men sykler hverken ultra eller ritt. Ja jeg røyk girwaier bak etter ca 8k km til sammen. Forskjellen er at hvis jeg har med en eller to ekstra (veier hva, 10g?) så kan jeg bytte det uansett hvor jeg er i verden. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
torhovland Skrevet 24. august Del Skrevet 24. august 4 hours ago, Sveinung1 said: Men kontaktproblemer er jo noe som en har på langsykling i vær og vind? Ja, men altså, eg vil jo gjerne ha færre sånne problem, ikkje fleire! Min Garmin Edge 820 er pensjonert berre fordi ladekontakten (Micro-USB) har blitt veldig upåliteleg. Eg er vant med å pakke bort ladekabel på Garmin, telefon og kamera når det tek til å regne. Det kan eg leve med. Men eg håpar no at gira tåler litt regn! Og litt humpete veg. Greit nok at batteriet kanskje må tas ut og inn ein gong ekstra før kontakten blir bra etter lading. Verre er det når batteriet mistar kontakt i fart. Det er sånn eg tolkar journalisten over. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Soeder Skrevet 24. august Del Skrevet 24. august Ndreas skrev (4 timer siden): Ja jeg røyk girwaier bak etter ca 8k km til sammen. Forskjellen er at hvis jeg har med en eller to ekstra (veier hva, 10g?) så kan jeg bytte det uansett hvor jeg er i verden. Der er jeg på dypt vann som holder meg i nærområdet og ikke kan bytte girvaier 😉 Ikke noe jeg vil prioritere å lære heller 😅 Kona's erfaring med AXS er kort, men bare positiv. Registrerer at det kan skje ting, men velger å tro at det vil fungere bra til mitt bruk. Skal holde meg unna ultra, ritt og verden. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.