Gå til innhold

Har Shimano gitt opp highend?


Anbefalte innlegg

Shimano har i alle år levert bra kvalitet og best giring. Selv har jeg XT på en sykkel og det fungerer utmerket. Likevel virker det som de har gitt opp highend. SRAM kommer med den ene nyheten etter den andre, shimano derimot gjør absolutt ingen ting. 2 OL er nå syklet med samme gruppa på terreng. 
 

Tror dere at de kommer tilbake eller er løpet kjørt på terreng og Gravel. Ser man de siste lanserte Gravel gruppene må det jo være flaut å jobbe hos Shimano. Fungerer garantert bra, men det SRAM kommer med er bare så mye mer sexy. Og de har faktisk fått til at alle grupper på tvers av grener fungerer sammen. Samtidig lanserer altså Shimano GRX som kun er todelt. Lærte de ingen ting da 1X på terreng kom. 
 

 

  • Like 2

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siste Pinkbike podcast var med Shimanos product manager for terreng. Mye interessant å høre der, også forklaringer for hvorfor det går såpass sakte. Kom bl.a. med en slags innrømmelse av at de innså at kablet elektronisk terreng-xtr ikke var veien og gå og skrapet et nesten ferdigst utviklet produkt. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom high-end=high-price så virker det jo som at SRAM ruler. Men ligger egentlig Shimano bak når det gjelder faktisk kvalitet? Dersom vi koker det ned til trådløst så ser jeg jo at de ligger bak. Kanskje føler Shimano at de har stayer evne til å vente til at de kan levere trådløst godt nok innenfor priser et stort marked faktisk kan/vil betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig dårlig og spekulasjonsbasert innlegg fra meg, men jeg mener å ha hørt en gang at SRAM har tatt visse patenter når det gjelder trådløs giring som gjør det vanskelig for andre produsenter å komme opp med noe tilsvarende. Husker ikke når og hvor jeg hørte dette, så det har sånn sett liten verdi, men om så er tilfelle er det nok en del av forklaringen i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har vel patent på batteri på skifteren, noe som gjør trådløst vanskelig for andre.

Så spørs det jo også om SRAM gaper over for mye, er jo ikke akkurat flust med deler og komponenter rundt omkring, og veldig dyre komponenter gir dyre varelager og trolig færre salg igjen, spesielt på nysykkel hvis gruppen alene står for mer enn resten av sykkelen. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (1 time siden):

 2 OL er nå syklet med samme gruppa på terreng. 
....

Fungerer garantert bra, men det SRAM kommer med er bare så mye mer sexy. Og de har faktisk fått til at alle grupper på tvers av grener fungerer sammen. 

At begge OL-gullene ble vunnet på Shimano vitner om at utstyret fungerer bra i hvert fall, men helt enig i de andre betraktningene. 
At de har klart å rote seg bort i opplegg der landeveisgrupper, grusgruppe(r) og terrenggruppene ikke i særlig grad kan brukes med deler fra hverandre vitner egentlig om at de ikke helt har skjønt hvordan det nye high-end-markedet er. Nå er det omtrent en kontinuerlig skala fra landevei til terreng - via grus, der sykler bygges opp i mange forskjellige konfigurasjoner avhengig av bruk og behov. Overgangen mellom landevei og grus er visket ut og overgangen mellom grus og terreng er i ferd med forsvinne den også - se bare på bukkestyresyklene i årets Leadville 100. 

Jeg har selv XT på terrengsykkelen og opplever at det fungerer helt fint. Det er relativt rimelig og enkelt å mekke på. Jeg bruker også 12-delt xt med 12-delt SRAM-kassett (ikke T-type) uten større problemer. 
Med Force AXS på grus/landeveissykkelen i de siste 4 årene og 11-delt eTap Red før det er jeg ganske sikker på at jeg ikke kommer til å kjøpe en terrengsykkel med Shimano nesten gang - gitt det ikke skjer et mirakel det neste året. 

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt bananas hvor lenge AXS har fått holde på uten konkurranse.

Men så vil jeg nesten anta at highend utgjør en svært liten del av den totale omsetningen til Shimano, der kanskje Cues er en mye viktigere nyvinning for selskapet. SRAM lager vel ikke noe på det nivået (typ gamle Alivio, Altus, Acera, Tourney). Som kanskje vil si at for SRAM er highend en viktigere og større del av deres omsetning, som igjen gjør at de "må" fokusere på det?

Er selv megafornøyd med mitt XT-gruppesett, og tenker at det elektroniske tar vekk noe av den mekaniske gleden som sykkel er.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at Shimano har gitt opp dette segmentet, men er også overrasket over mangel på utvikling. 

Siden SRAM introduserte sin nye 11-girs gruppe med tilhørende xd-driver tilbake i 2012 ish har Shimano vært på defensiven i high-end markedet. Ble ikke bedre av Eagle og  AXS heller. 

Dagens T-type AXS er ganske rå synes jeg. Har nå to sykler, en analog med X0 og en elektrisk med GX og førsteinntrykket etter ca. 1.000 km er at dette er helt på topp både ift. funksjonalitet, det å kunne skifte under last og (trolig) slitestyrke, sistnevnte har jeg syklet for kort til å kunne validere, men pt. er det jeg langt unna å måtte bytte kjede. 

Prisen på SRAM er høy, men kjøpt via gruppesett på komplett sykkel synes jeg ikke prisforskjellen mot Shimano er noe avskrekkende. 

Shimanos egne forsøk i perioden, først med MicroSpline hvor de innledningsvis satt en del nav-aktører svært klønete på utsiden, samt evolusjon på girgruppene viser ikke lovende takter. Nå har de ifm. EP801-motoren kommet med autoshift samt at de kan hente strøm rett fra hovedbatteriet om ikke annet. Dette er også funksjonaltet SRAM har om du går for deres Brose-variant. Det kan jo hende at Shimano etter hvert snur seg mot elsegmentet i stedet og lar high-end innen terreng gå. Vi går jo en spennende tid i møte særlig på det elektriske hvor integrerte gir i motoren er på gang. 

Har man flere sykler i stallen som meg er hjulkompabilitet ett viktig aspekt, både ift. redundans og ikke minst føreforhold. Slik det er i dag er det lett å velge SRAM på bekostning av Shimano siden man faktisk må velge den ene eller andre siden de ikke lenger kan brukes delvis om hverandre. (AXS gen 1 gir på Shimano-drivlinje går f.eks helt glimrende)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunnu skrev (38 minutter siden):

Korleis får ein patent på dette? Det er jo ingen oppfinnelseshøgde på det.

Mistenker at det var dette med batteri på skifteren jeg tenkte på ja. Mulig det er rart, men om det så er tilfelle så gjør det jo ting litt vanskelig for andre som @msteiro sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MTB delen tapte de noen år tilbake på nivået der SRAM er på GX og opp.

Som Øyvind er inne på så er det merkelig at hos Shimano så virker det som om det er lufttette skott mellom grenene. Dette gjør jo at 1x markedet blir enda vanskeligere for de. 
 

Selv har jeg kjørt med Ultegra Di2 på landeveien i år, men må si at jeg synes det er smoothere med SRAM med tanke på valg man har med utveksling og slikt. Synes oftere og oftere jeg hører at folk ønsker SRAM på landeveien. Det var relativt sjelden man hørte bare noen få år tilbake. 

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (3 timer siden):

GRX er då ikkje kun todelt?

EDIT: Men du tenkjer på 12-delt Di2. Står at 1x kjem seinare. Trur nok ikkje dei har gitt opp.

image.png.d900c6bc1d77a171e1b622143d29d617.png

Ja tenker på Di2. Det var vel tidens mest skuffende lansering. Fungerer garantert helt konge, men å slippe en ny gruppe til grus uten 1X nå virker merkelig. Hvis de kommer med 1x burde de ventet med lansering til det var klart. Har innrykk av at denne gruppa døde omtrent så fort det ble sluppet dessverre  

 

Vanligvis så står det da en drøss av nye sykler fra de store merkene klare til lansering med det nye utstyret. Det var ikke slik når den nye Di2 gruppa ble lansert.

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at Shimano XT med batteri hadde vært flott, men jeg ødelegger bakgir så ofte at det uansett ikke ville vært aktuelt å investere megabux++ i den delen av en sykkel. 

Når det gjelder SRAM sine "high end"-gir sånn generelt så koster de jo mer (til dels mye mer), girer ikkeno bedre, og har færre funksjoner enn Shimano XT (og til dels SLX og Deore). Så jeg vet ikke helt hvem som egentlig henger etter hvem i det kappløpet 🙂

 

Bli med i MTB Norge på Discord 💬 | Mine Sykkelvideoer 🎬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om det er fordi SRAM er bedre på supply chain, eller bare gir bedre OEM vilkår, men rent anekdotisk virker det også på meg som det mest blir spekket SRAM som OEM drivverk de siste 3-5 årene. Kanskje en av fem er shimano? Mulig litt flere shimano builds denne sesongen. Og ikke nødvendigvis helt heigh-end, men øhm… medium-plus-end type SLX/XT vs GX (kablet/ikke-T AXS)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Japanerne er gode ingeniører, men forbrukerelektronikk og ikke minst på software er de sjanseløse. Det skyldes nok mange forhold, inkludert språk og kultur.

For dem som ønsker å fordype seg i temaet anbefales Acquireds podcast om Sony. Et selskap som Steve Jobs beundret intenst og som på et tidspunkt både var like mye verdt som Apple og hadde tilsynelatende forutsetninger for å lykkes. Slik ble det ikke. 

https://www.acquired.fm/episodes/sony

Btw: Superfornøyd bruker av AXS på terreng (gir og ikke minst juksepinne!) og neste landeveissykkel skal garantert også være med SRAM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (17 timer siden):

Som Øyvind er inne på så er det merkelig at hos Shimano så virker det som om det er lufttette skott mellom grenene. Dette gjør jo at 1x markedet blir enda vanskeligere for de. 

Den tidligere nevnte podcasten nevnes det noe som at Hyperglide+ ble utviklet i terrengdelen, og først etter lang tid kom landeveisfolkene til Shimano og ville se på dette, før det med tid og stunder ble tatt med til landeveien også. Helt utrolig. 

Skal høre på den podcasten om Sony, som jo var et merke jeg likte veldig godt men som nå er totalt fraværende i livet mitt bortsett fra den gamle minidisc-spilleren som ligger i en plastboks i boden. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...