Gå til innhold

Kjøp av første landeveissykkel


Anbefalte innlegg

Hei! Har en yngre bror på 17 år som driver med sykkling. Han startet for litt under et år siden og har siden det lånt sykkel av klubben. Han har begynt å ta dette nokså seriøst og virker som om det er noe han vil fortsette me. Jeg har planer om å kjøpe han en egen sykkel men har veldig lite peiling på sykkel på dette nivået, spesielt ikke når det kommer til gruppesett etc. Har sett litt på Canyon Ultimate og Ridley Falcn RS men da jeg har lite erfaring og kunnskap tenkte jeg det svart smart å forhøre meg før jeg gikk for noe. Håpet å få en god sykkel til under 80.000 om mulig. 
 

litt usikker på hvilke typer distanser han driver med men regner med en alrounder er det beste valget for hans bruk og nivå. Noen forslag om hvilke sykler/gruppesett som vil passe han? 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

80k er et sinnsykt høyt budsjett for en 17 åring. Selv med dagens høye priser så vil du fortsatt få en veldig god sykkel for halvparten. Det kommer til å komme menge gode råd på spesifikke modeller men noe viktig ting først;

Hvor bor bror? Finnes det noen gode lokale sykkelbutikker som kan ha noe å tilby? Veldig greit å kunne forholde seg til en lokal forhandler for innstillinger, justeringer, småting og evt reklamasjoner. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stefan77 skrev (3 timer siden):

80k er et sinnsykt høyt budsjett for en 17 åring. Selv med dagens høye priser så vil du fortsatt få en veldig god sykkel for halvparten. Det kommer til å komme menge gode råd på spesifikke modeller men noe viktig ting først;

Hvor bor bror? Finnes det noen gode lokale sykkelbutikker som kan ha noe å tilby? Veldig greit å kunne forholde seg til en lokal forhandler for innstillinger, justeringer, småting og evt reklamasjoner. 

Ja må ærlig si jeg selv ble overrasket over priser på landeveissykler, mener vel en forskjell på hva som er nødvendig og hva som er «overkill» regner jeg med. 
 

Han bor i Stavanger så regner med det er et par her. Så langt jeg vet er Spinn i Sandnes den eneste butikken her i området. Helt enig med at det absolutt er en fordel med en lokal forhandler man da kan forholde seg til, spesielt mtp min uflaks med feil og mangler😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rosandholm skrev (3 timer siden):

Er du «broren» til han her?

 

Hørtes veldig ut som han ja. Var ikke helt klar over han selv hadde laget et innlegg. Nå er ikke han den beste til å ordlegge seg og oppfattes gjerne som kritikk mot klubben han får låne sykkel av, men det var nok ikke ment slikt. 
 

Slik jeg har forstått det har han lyst til å drive med kompetitiv sykling, men ikke på et proff nivå. Han trives veldig godt på sykkelen og er ute å trener minimum 4-5 ganger i uken. Sykkelen han har er absolutt en helt innafor sykkel, men har forstått han sliter litt med å holde følge. Om det er pga lette gir eller fysiske årsaker er jeg uvisst om. Tror det hadde vært kjekt med egen sykkel uansett da han da kan mekke og fikse på den uten bekymringer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spinn har jo denne på lager; https://spinn.no/ridley/54706/ridley-noah-disc-sram-rival-etap-axs-forza-karbon

Eventuelt så hadde jeg kjøpt brukt...

Grunnen til han ikke holder følge er jo enten utveksling(da det sikkert er en juniorkassett eller tilsvarende som står på) eller kjørestyrke og den blir ikke bedre av å blekke 80 lapper etter en sykkel.. Hvis han vil ha tung utveksling så har jeg en strendede med 55/42 og 11-30 kassett som havner på finn snart..

 

Hvor høy er din bror bjørnen? 

 

Har jo ellers Bikefixx og Paahjul som selger Merida, Chapeau som har Felt, BMC, Argon18 og Colnago, ,Trones Sykkel har Stevens,

Bikebrothers har Specialized, Focus og Cannondale og Sykkelcenteret har Cube.  XXL har jo også noen inne til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Junior har ikke restriksjoner på gir lengre (siden 2022), så han kan jo starte med å kjøpe en annen kassett og sette på lånesykkelen, men det er sikkert dårlige hjul på den også osv. osv. Greit med egen sykkel ja.

Men for all del ikke kjøp sykkel til 80.000, er jo mange U23 continental lag som sykler på sykler til billigere pris.
Du kommer langt, meget langt med 50-60.000 kr

 

F.eks:

https://sykkelsport.no/produkt/giant-propel-advanced-1-s/?attribute_pa_storrelse=m&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwzva1BhD3ARIsADQuPnXBgwQZEKpLpN5Vn61mOEtesJ9lbcU2a5YuRCBoXYK0dWMArwS40rAaAlvqEALw_wcB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SigmundS skrev (1 time siden):

Spinn har jo denne på lager; https://spinn.no/ridley/54706/ridley-noah-disc-sram-rival-etap-axs-forza-karbon

Eventuelt så hadde jeg kjøpt brukt...

Grunnen til han ikke holder følge er jo enten utveksling(da det sikkert er en juniorkassett eller tilsvarende som står på) eller kjørestyrke og den blir ikke bedre av å blekke 80 lapper etter en sykkel.. Hvis han vil ha tung utveksling så har jeg en strendede med 55/42 og 11-30 kassett som havner på finn snart..

 

Hvor høy er din bror bjørnen? 

 

Har jo ellers Bikefixx og Paahjul som selger Merida, Chapeau som har Felt, BMC, Argon18 og Colnago, ,Trones Sykkel har Stevens,

Bikebrothers har Specialized, Focus og Cannondale og Sykkelcenteret har Cube.  XXL har jo også noen inne til tider.

Skal ta han med innom Spinn og se om den gjene kan være noe. 
 

han er rundt 178 høy men veldig kort overkropp og lange ben. Antar han fortsatt går under M da. 
 

skal ærlig innrømme jeg har veldig lite erfaring med merker på sykler og hva som er bra eller ikke😅 

 

Takk for god hjelp! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda skrev (1 time siden):

Junior har ikke restriksjoner på gir lengre (siden 2022), så han kan jo starte med å kjøpe en annen kassett og sette på lånesykkelen, men det er sikkert dårlige hjul på den også osv. osv. Greit med egen sykkel ja.

Men for all del ikke kjøp sykkel til 80.000, er jo mange U23 continental lag som sykler på sykler til billigere pris.
Du kommer langt, meget langt med 50-60.000 kr

 

F.eks:

https://sykkelsport.no/produkt/giant-propel-advanced-1-s/?attribute_pa_storrelse=m&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwzva1BhD3ARIsADQuPnXBgwQZEKpLpN5Vn61mOEtesJ9lbcU2a5YuRCBoXYK0dWMArwS40rAaAlvqEALw_wcB

Slik jeg forstod det fikk han ikke lov av laget å bytte ut deler, litt derfor vi bestemte oss for en egen. 

den er grei, da skal jeg ta en titt på Spinn osv hva dem har som er litt rimeligere. 
 

Takk for svar og hjelp!😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet så er det budsjettet som styrer prisnivået på sykkel, hvis du heter Preben og pappa har det største huset i Blærum så kjøper man inn sykkel til +100'.
For alle andre, les det Panda skriver "Du kommer langt, meget langt med 50-60.000 kr"

I mange tilfeller er godt verktøy halve jobben, men det gjelder ikke i sykling. Sykkelen tar marginer, store eller små.

Mitt råd til ungdom som starter opp med sykling er å starte med en sykkel med karbonramme, skivebremser og Shimano 105 utstyrsgruppe. Hvis man har kunnskap tilgjengelig så kjøp brukt.
Dersom man sykler aktivt i klubb og/eller ritt og ser at det er marginer frem til førstegruppa, eller hvis du allerede er der, da kan du begynne å bruke seriøse penger.

Gleden over å sykle måles ikke etter hvor mye penger man har brukt på sykkelen, men hvor mye tid man bruker på den

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...