Gå til innhold

Letteste dekk å montere?


Anbefalte innlegg

Ok, akkurat nå har jeg ikke hvilepuls, og et eller annet sted i garasjen ligger det en halv dekkspak...

Hva er det enkleste (og ok bra) dekket for landevei å montere? Gjerne med slange. Schwalbe One Race 32mm er forhåpentligvis ikke det, for fytti...

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det der går på toleranser og teknikk, hvis trådstarter har teknikken på plass kan det teoretisk sett være ett dekk som er produsert med for liten innerdiameter, suverin har muligens fått dekk med for stor innerdiameter.

vil anbefale å bruke glidemiddel hvis det blir for trangt, vær litt forsiktig - bare vipp inn ett par centimeter av gangen, hvis du tar i for mye går det galt og dekkspakene knekker

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skylder på lang dag og lavt blodsukker. Felgen har ganske heftig kant virker det som, som griper bra på dekket. Fikk dyttet godt nedi på midten og jobbet meg rundt, så gikk det på med henda 😄

  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

msteiro skrev (33 minutter siden):

Jeg skylder på lang dag og lavt blodsukker. Felgen har ganske heftig kant virker det som, som griper bra på dekket. Fikk dyttet godt nedi på midten og jobbet meg rundt, så gikk det på med henda 😄

Det er jo ofte tålmodighet og evnen til å tenke på hvordan man monterer dekk på riktig måte som er nøkkelen til suksess.  Jeg har knekt noen dekkspaker selv, og få ting er så irriterende som å slite med å få noe så banalt som ett dekk på felgen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

msteiro skrev (2 timer siden):

Fikk dyttet godt nedi på midten og jobbet meg rundt, så gikk det på med henda 😄

Godt at du kom i mål med regel #1: Før dekkantene ned i fordypningen i midten av felgen hele veien rundt.

Siste biten av dekkanten du vipper inn i felgen kan med fordel være ved ventilen.

msteiro skrev (2 timer siden):

Felgen har ganske heftig kant virker det som, som griper bra på dekket. 

Som nevnt over, vil felger kunne ha forskjellig utforming. Det gjelder også felger med lepper/hooks, og skyldes blant annet mangel på etablerte industristandarder inntil nylig for slangeløse felger.

Om dekket:

Du skriver at du har Schwalbe One Race, men jeg tror ikke det finnes et dekk med det navnet (?)

Men det finnes One i Raceguard.

Så da kan jeg ri en kjepphest igjen:

One i Raceguard kommer i to versjoner, One Tube Type og One Tubeless.

Jeg vet ikke hvilken versjon du har, men tubeless-versjonen vil ha en forsterket kanttråd for å oppfylle ETRTO-standard for slangeløst oppsett og sikre at dekket ikke blåses av felgen. Kanttråden vil av samme grunn også kunne være trangere. Samlet gjør det at tubeless-dekk ofte er mer krevende å montere enn dekk designet for slange.

Tubeless-versjonen vil også som regel være noe tyngre enn slangeversjonen, gitt forsterket kanttråd og gjerne andre egenskaper i sideveggene. For en del modeller kan dessuten punkteringsmotstanden være noe lavere i tubeless-versjon ettersom guffen i seg selv vil kunne forhindre punktering.

Når man har luksusen av å velge mellom forskjellige versjoner av samme dekk, slik man får ved enkelte landeveisdekk, får du da enklere bruk og bedre funksjon ved å velge dekk etter oppsett.

Samme gjelder for Pro One.

msteiro skrev (2 timer siden):

Jeg skylder på lang dag og lavt blodsukker. 

Det lyder som en korrekt analyse 😅

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

msteiro skrev (25 minutter siden):

race tube

Igjen, det er ikke noe Schwalbe One-dekk som heter Race 🙂 men om det er One Tube Type, burde det være godt egnet for ditt oppsett med TPU-slange. Da er det også greit å huske fremgangsmåte for oppsett av TPU-slange, her eksemplifisert med Exar.

  • Thanks 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Schwable one er et drittdekk. Stort sett trangt på alle hjulene jeg har testet det på. Men særlig ille er det med Renyolds sine hjul, de krever gjerne en helt egen teknikk. I tillegg er det et dekk jeg syntes er vanskelig å få til å poppe/stå i vegg skikkelig både med og uten slange. 

Til nå har jeg bare gode erfaringer med Pirelli P-Zero og GP5000 på de hjulsettene jeg har testet på. Riktig nok vil komboen dekk-hjul påvirke hvor lett-fælt du er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Smalt noe jævlig når det satt seg ihvertfall. 32mm dekk på 25mm innerbredde ser veldig pent ut da, og skinwalls er aldri feil.

image.png.eea1ee7b1a20141f517828ccb95f56fe.png

Sete og hendler skal justeres og styretape skal legges på. Funky lys i halvmørket, kritthvit sykkel...enn så lenge.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...