Gå til innhold

Er 4kg lettere terrengsykkel verdt 2t kjøretur? // mtb-utleie nærme Oslo?


Anbefalte innlegg

Hei!

Prøver å få leid meg en terrengsykkel. Funnet to mulige kandidater, begge M, så blir trolig litt stort men det skal gå. Tar gjerne tips i mot om noen vet om god utleie nærme Oslo, men ikke funnet noe.

Den ene er rett ved der jeg tenker å sykle, mens den andre blir en omvei på nesten to timer, men grunnen til at jeg er litt fristet til å gå for den (Scott spark RC 900) er at den er 4kg lettere. Over de tre dagene jeg har planlagt å sykle er det nesten 3000hm. Fornuften i meg sier at jeg kommer til å sette pris på at sykkelen er 4kg lettere, men jeg vet ikke om det har så stor forskjell at det er verdt 2t kjøring. Jeg vet at på landevei har vekt en del å si, gjelder det samme på terreng? 😅. Overtenker jeg, er 4kg såkalte marginer? min egen vekt er 56kg, så blir jo enten 66 eller 70kg totalvekt

Begge er fulldempere og kan låse dempinga. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 kg?? Då er det snakk om to veldig forskjellige kategoriar syklar. Kva for ein passar best med typen sykling du skal bedrive? Du seier 3000 høgdemeter, så det gir jo ein indikasjon på at den grove sykkelen kanskje ikkje er optimal.

2 timar er ingenting. Ta den lette 😄

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (3 minutter siden):

4 kg?? Då er det snakk om to veldig forskjellige kategoriar syklar. Kva for ein passar best med typen sykling du skal bedrive? Du seier 3000 høgdemeter, så det gir jo ein indikasjon på at den grove sykkelen kanskje ikkje er optimal.

2 timar er ingenting. Ta den lette 😄

Jeg vet ikke hva slags sykkel den andre er, kun fått info om at den veier ca 14 kg og at den vil fungere bra😅 Det er fra utleiefirma, andre (Scott) er privat. Tror Scott blir 700kr billigere også, så sånn sett vil jo kjøreturen jevne seg ut 😄 Ut i fra hva jeg har lest er det mulig å sykle der med hardtail, sett en del bilder av folk på (ritt)fulldemper, så vil tro det ikke trenger å være den groveste type sykkel. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1kg - nei.

2kg - tja.

4kg - ja.

Ved flatt eller nedover har det ikke så mye å si, men 4kg med 3000hm er jo litt. RC 900 har kanskje også litt mer lettrullende dekk. 15,7kg(internetvekt 11,7+4) er mer enn stisykkelen min, og det er ikke kjempegøy å tråkke den masse oppover.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaknudsen skrev (26 minutter siden):

Har du sjekket utvalget på Hygglo.no? Disclaimer: Jeg leier ut et par sykler der selv.

Jepp, der jeg fant Scott'en! Men veldig få sykler i small der 😞

Kunne gjerne gått for 4kg tyngre sykkel om jeg visste den passa bra... størrelser varierer jo litt, men jeg er 163, så om du har noe som passer til det leier jeg gjerne via deg på hygglo!

edit: fant en Santa Cruz Hightower I small der, den er 14kg den også, da. Mulig jeg må høre på meg selv og gå for 4kg tyngre sykkel, da jeg er redd Scott i M blir litt stort. Hmm.

Edit2: lest litt ulike meninger nå om at fulldemper for komfort, mens det går med hardtail. Jeg er vant til å sykle over alskens stier med røtter og humper med grusracer, så ser for meg at en HT uansett blir mer komfortabelt enn jeg er vant med. Fant en aktuell på Finn til 9k, sånn sett "sparer" jeg jo penger på å ikke leie 😅 så blir muligens ett impulskjøp i kveld, må gi det noen timer. Oppover er min styrke, så har lyst til å kose meg der selv om det sikkert blir hardt, ned kommer jeg nok til å ta det rolig. 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (52 minutter siden):

4 kg?? Då er det snakk om to veldig forskjellige kategoriar syklar. Kva for ein passar best med typen sykling du skal bedrive? Du seier 3000 høgdemeter, så det gir jo ein indikasjon på at den grove sykkelen kanskje ikkje er optimal.

2 timar er ingenting. Ta den lette 😄

Og er snakk om Transøsterdalen! Så at du (eller noen med samme navn) hadde video om det på YouTube 😄 Så veldig fint ut på videoen! Hva sykla du med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutes ago, hardrock said:

Og er snakk om Transøsterdalen! Så at du (eller noen med samme navn) hadde video om det på YouTube 😄 Så veldig fint ut på videoen! Hva sykla du med?

Så kult 😄

Eg brukte min 15 år gamle Turner Sultan. Ikkje spesielt grov sykkel. Scott Spark blir perfekt der.

Merk at TØ blir gradvis meir terrengritt for kvar dag. Videoen min var frå dag 1, så der er det mykje fin grusveg. Dag 3 er flottast sånn sett, men det trengs på ingen måte ein 16 14 kg tung sykkel.

Hightower på 14 kg kan du fint sykle med også. Scott-en er sikkert litt raskare, men dumt om den ikkje passar.

Men vent litt, det blir jo ikkje 4 kg skilnad dersom den tunge er 14 og Scott-en er 11,7.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjørte igjennnom etappe 1 på TØ i dag. Hadde egentlig bestemt meg for å kjøre hardtail på 9.0 kg med demper ( brukte det i dag) på den etappen ettersom det er den enkleste av de tre. Men etter gjennomkjøringen går jeg for fulldemperen på alle tre. Det er mye bakker som tilsier at fulldemper 4 kg lettere er det klare førstevalget for deg. Kjører selv en Spark 900 sl, 10.3 kg. Så får du tak i Spark’en så kjør og hent.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

torhovland skrev (2 timer siden):

Så kult 😄

Eg brukte min 15 år gamle Turner Sultan. Ikkje spesielt grov sykkel. Scott Spark blir perfekt der.

Kaiost skrev (2 timer siden):

Kjørte igjennnom etappe 1 på TØ i dag. Hadde egentlig bestemt meg for å kjøre hardtail på 9.0 kg med demper ( brukte det i dag) på den etappen ettersom det er den enkleste av de tre. Men etter gjennomkjøringen går jeg for fulldemperen på alle tre. Det er mye bakker som tilsier at fulldemper 4 kg lettere er det klare førstevalget. Kjører selv en Spark 900 sl, 10.3 kg. Så får du tak i Spark’en så kjør og hent.

Hmm. Takk for interessant og nyttig innspill! Hvorfor velger du fulldemperen på alle tre over hardtailen?

Enig i at Scott-en hadde vært beste valg! Føler M blir sjansespill (står jo i annonsen 165-180, så er jo bare 2 cm for mye). Det vil jo trolig gå, og en større sykkel vil jo teoretisk sett være mer stabil, så for meg som er nybegynner på sti er det kanskje ikke så negativt. 

Vurderte alternativt hardtail fra finn på ca 10kg. Tror jeg har konkludert med å gå for Hightower, da den garantert passer. Har ingen ambisjoner om å være høyt oppe i feltet så får heller tenke at den kanskje gir mer flyt kontra en hardtail, selv om det blir tyngre. Så får jeg heller se om stisykling gir mersmak, og da tror jeg det gir mest mening å kjøpe en rittfulldemper kontra hardtail siden jeg allerede har en grussykkel. 

Blir nok gøy og slitsomt uansett 😄 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kona har Spark 900 RCi str M- hun er 168 med lange bein. Bare å sette på et kort stem så tror jeg der går bra.

Når man skal sykle tre dager vil det være en fordel å kjøre så skånsomt som mulig alle dagene. Det går bra å kjøre hardtail dag 1 slik løypa er nå, men det er såpass mange avstikkere med ujevnt underlag at du vil få mere juling med HT. Kona skal kun sykle fredag pga jobb, hun velger HT for å kjøre fortest mulig oppover. Det er 4 motbakker av litt lengde som gir fordel HT, men med tanke på to dager til som er ganske tøffe velger jeg det som gir meg minst juling. Men nå er jo jeg ganske gammel og trenger mer tid til restitusjon- litt annerledes med de som er yngre. 
Med riktige dekk er det ikke mange syklet som er bedre enn Scott Spark, og jeg mener den kan brukes til nesten alt.

ikke noe problem å få en Spark i str. M under 10 kg, og da er du på vekta til de fleste HT.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...