Gå til innhold

Alternativer til 5.10 sko som er mer/like klissete og med bred lest?


Anbefalte innlegg

Følger opp tråd om skuffende 5.10 sko med å kartlegge alternativene for flatsko. 

Det som betyr mye for meg er: 

1) Gummi som sitter som støpt på pedalen. Det er mulig at det teoretisk kan bli for bra feste, men jeg har ikke vært plaget med det så langt

2) bred og komfortabel lest.

3) ganske stiv såle. Jeg vil ikke ha noe mykere enn Freerider Pro. Så en del av tøflene der ute blir for myke for meg. 

4) Ikke for mye materialer. Sykkelsko blir våte. Sykkelsko må tørke. 

5) Holdbare. Sålen skal ikke falle av og det er fint om de ikke bli hull i for og linning den første uka. 

6) Pris. Innledende screening viser at en del alternativer er bare latterlig dyre. 5.10 får man ofte på tilbud og det er ikke langt unna at alternativene da er 2x i pris. 

 

Jeg har selvsagt notert noen kandidater: 

  • Giro Latch. Berømmes for god gummi. Dyre. Usikker på passform og holdbarhet. 
  • Specialized 2FO. Har hatt et par en gang og var fornøyd. Vet ikke hvordan gummien deres står seg mot 5.10 i dag. De jeg hadde oppfattet jeg som av høyere kvalitet enn 5.10 og akseptabel lest, selv om jeg hadde ønsker meg dem bredere. 
  • Shimano GF600. Mener jeg så at noen mnet at de nå var på høyde med 5.10 gummi. Latterlig dyre: Like sør for 2000 kr...

 

Erfaringer med noen av disse og andre jeg burde se på? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akaly skrev (12 timer siden):

Jeg synes Specialized 2FO Roost er bedre enn FiveTen på alle måter. Bedre gummi, bedre innersåle og bedre passform. Jeg ville valgt dem hvis jeg skulle hatt noe nytt. 

Litt skeptisk til om de er stive nok, men må se om jeg får tafset litt på dem. Kanskje overdriver jeg hvor stive sko jeg trenger. De fleste turene er tross alt ganske korte og til de lange dagene med heis har jeg et par 5.10 Sam Hill. De er stive så det holder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (20 minutter siden):

"mange" skryter av Ride Concepts.
Jeg har en SPD variant, og den framstår hvertfall som litt bred i foten... ingen anelse om hvordan gummien er.

Jeg trodde disse var brede nok, men det var de ikke. Kjøpte i min normale størrelse men måtte gi opp og solgte dem.

Har nå Bontrager Rally, og de funker. Jeg kjører dem med klikk, så holdbarhet/feste skal jeg ikke si alt for mye om. Men jeg har vært fornøyd med de så langt, og har stort sett de samme kriteriene som Erik.

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvordan lesten er på disse, men når det kommer til gummi har jeg disse på listen at prøve når mine trailcross er utslitte.  Disse ska gi "nesten samme grep" som stealth gummien (i følge random folk på internet). Rangert:

- Specialized 2fo Roost

- Fox union

- Noe fra Ride concepts med den myke gummien deres

 

Totalt fail fra tidligere kjøp:

- Leatt DBX 3.0. Null grep, vi snakker antigravitasjonsfelt spesielt når de ble fuktige

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt Crankbrothers Mallet BOA i 2 sesonger nå og er rimelig fornøyd. Disse er for SPD, men finnes for flats under navnet "Stamp".

Har syklet med disse på flats, uten cleats selfølgelig, og de sitter godt på OneUp-composite-pedaler.

Sålen er ikke den stiveste, men de sitter godt på mine knokete og brede føtter. Det er dog mye materiale, så disse tørker like sakte som 5.10, men raskere enn f.eks Giro Riddance. Giro Riddance gikk i oppløsning etter én sesong, vet ikke om dette har blitt bedre på Latch.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ta en alvorlig titt på Roost. Fullt mulig de er stive nok. Ser jo også fordeler med å kjenne litt bedre hvor man er på pedalen. 

Jeg har jo et par 5.10 Sam Hill som jeg bruker på lange dager med heis/shuttling. Det er ikke mye følsomhet i dem, men så sitter de også veldig bra dersom man havner ut av posisjon og har bare en liten del av skoa på pedalen. Horses for courses osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...