Gå til innhold

Jeg trenger ryddesag!


Anbefalte innlegg

Jeg innser at hardt må møtes med hardt, og trenger å ryddesag for å holde bringebærkratt, buskas og andre vekster tilstrekkelig nede. Tomta er ca målet, men det er jo i grensen dette er problemet, men den må til torgs noen ganger i året. 

Spørsmålet er hva som er verdt å ha med seg hjem? Det er jo at hav av muligheter. 

Batteri eller ikke? 
Skjæreblad og str? 

Annet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt ei ganske stor Partner ryddesag med skikkelig sele, 3mm tråd, krattblad og sagblad i mange år og trodde egentlig at det måtte være såpass.

På hytta har vi gresstak og har forsøkt med ljå, men det blir for mange faktorer som skulle funke sammen så jeg tok sjansen på ei ryddesag fra Biltema (BC 420) og den overasket positivt fra dag 1.

Virker å være helt grei kvalitet og prisen (under 2000) er jo veldig spiselig og det følger med trådsnelle og krattblad

Den er kraftig nok i massevis til mitt bruk som er grovt gress og små busker så jeg er temmelig sikker på at den dekker ditt behov og.

Den jeg har hatt hjemme så langt har noen issues og den koster mer å reparere enn en ny fra Biltema så jeg kjøper heller en ny men velger nå løsningen med 4t motor som skal være ennå sterkere og mer stillegående men litt dyrere (2300).

Med så lite brukstimer som man har på ei ryddesag til privat bruk så synes jeg batteriløsninger er for dyrt i forhold til hva man får.

Bruk tråd sålenge du kan, det er mye mer effektivt enn blad. 

Ser for meg å bytte til firkantet og armert tråd når jeg skal kjøpe en ny spole da den varer lenger og kutter bedre.

  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du noe batterisystem fra før er det nå kanskje lurt å se hva som finnes der? Har såvidt testet Makita sin, den var ganske ok til småkratt, men ikke akkurat noe jeg har veldig lang erfaring med.

Har bare utvikla en ganske omfattende allergi mot kompliserte produkt fra Biltema som går i stykker, og ville nok skydd det alternativet sjøl, men billig er det jo da.

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kraftige Stihl modellene med skikkelig sele og dobbelthåndtak er knall om du skal trimme et par timer. De er kanskje overdimensjonert for hager, men som en som selv er underdimensjonert med en dårlig kanttrimmer, virker overdimensjonert fint. En kamerat har Ryobi 36V gresstrimmer som fungerer veldig greit om det er myke ting, men den sliter hvis det er tykt buskas. Stihl har stort utvalg av blader, og den gangen det ble lånt en Stihl med sagblad av en bekjent, så forsvant buskas jeg egentlig trodde jeg måtte ta med motorsag. Skal sies at det krever fokus når man har sagblad på, og det gode doble håndtaket er et must for sikker bruk.

Selen til Ryobi er heller ikke like god som Stihl og Husqvarna sine.

Stihl og Husqvarna har vel en ganske grei bruktpris.

Skal du ha flere batteridrevne hageredskaper er kanskje batteri veien å gå. Verdt å se hva du er interessert i, så du ikke ender opp som meg med 3-4-5 batterisystemer. Batteri er ei heller evigvarende så de jeg kjenner med slikt har gjerne to. De store typ 8Ah batteriene er vel tunge, så har skjønt noen valgte 2 x 4-6AH istedet.

Hvis du har en lokal Stihl/Husqvarna forhandler i nærheten er det kanskje greit å dra innom der og forhøre seg. Min "lokale" er Skogredskaper, og de snakket meg til en fornuftig motorsagmodell, når jeg hadde litt grandiose tanker om hva jeg skulle kappe. Ser ut som de selger Honda, Stihl og Husqvarna.

Mulig jeg er bare gammel og gretten, men hvis prisforskjellene ikke er så ille, så er liker jeg å velge merkenavn som er kjent for å være litt evigvarende og har god gjensalgsverdi, kontra spare bittelitt. Et par naboen startet med noe billig, og har endt opp med en Stihl. Litt har vel med kvaliteten, men noe er vel også at de er litt mer behagelig å jobbe med. Solid pris da, men hvis en har den i 25år og bruker den 4-8 ganger i året, så er det jo ikke så ille.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (35 minutter siden):

Bruk tråd sålenge du kan, det er mye mer effektivt enn blad.

Jeg vil si det kommer an på. Jeg må ut med ryddesag (en bensindrevet Husqvarna) for å slå gresset på hytte ved første ankomst for året. Tett, langt (type 30cm +) og mye. Har alltid brukt tråd, og det går men jeg fikk en aha-opplevelse med gress-blad i år (et sånn tre-armet som ses i videoen over). Mye mer effektivt når det er langt og tett. Lange strå kan lett tvinne seg rundt akslingen og bremse trådsnelle en god del. 

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Stihl ryddesag (FS131 kanskje? ) Den er over kill for mye av det jeg har brukt den til, og har vel ligget urørt noen sesonger, men nå har jeg hatt den i over 15 år og i sum vil jeg si at den har forsvart både investering, bråk og utslipp. Så ære være batteri, men for grove redskap som kanskje ikke brukes så mye, men når de skal brukes så gjelder det faen meg, så holder jeg en knapp på go gammaldags fossil-teknologi og godt med hestekrefter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med alle som vil kjøpe merkevare som varer og kan selges videre til en grei annenhåndsverdi og det er min valgte løsning på ting som brukes ofte og mye.

Denne typen redskap brukes hos meg 4-5 ganger i året rundt ytterkanten av tomta + 1 gang for å rydde stier til Kalas ritt.

Partnern som er Huskvarna sitt billigmerke kostet rundt 6000 for 15år siden og Biltema sin koster 1899 i dag.

Til denne bruksfrekvensen så rekker Biltema sin for min del.

Skulle jeg brukt den 1 gang i uka så er det en helt annen situasjon.

  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (16 timer siden):

Jeg har en Stihl ryddesag (FS131 kanskje? ) Den er over kill for mye av det jeg har brukt den til, og har vel ligget urørt noen sesonger, men nå har jeg hatt den i over 15 år og i sum vil jeg si at den har forsvart både investering, bråk og utslipp. Så ære være batteri, men for grove redskap som kanskje ikke brukes så mye, men når de skal brukes så gjelder det faen meg, så holder jeg en knapp på go gammaldags fossil-teknologi og godt med hestekrefter. 

Enig, fikk meg en sånn på finn.no for noen år siden og det gjør livet til en lek. Eneste ulempen med lite bruk er fersk bensin.  Du får alt av verktøy og utstyr til den lett tilgjengelig på Felleskjøpet selv mange år etter. Er rett og slett bare ikke sammenlignbart med tante turid sitt leketøy av en kantklipper, forskjellen er å få en enkel jobb gjort lekende lett på 5 minutter kontra å plundre i timesvis. Jeg får oppriktig vondt av å se hvordan folk plundrer med dårlig verktøy, tross tidsbruk blir resultatet bare så der. Jeg har naturtomt så for meg er dette gull verdt. Det ser ikke ut hos naboen som lar gresset gro og humla suse mens jeg holder dritten min nede med ett par kjappe økter gjennom sesongen. Stihl har også firkanttråd og fiber som gjør at du kan ta ganske grovt uten noe stort forbruk av tråd når det ikke er sagblad som gjelder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også den stihlsaga, og her er det ikke spandert fersk bensin på flere år. Startes ca 2 ganger pr sommer, første gang må det dras 3 ganger. Ikke harn fått ny plugg heller… Lånte den vekk og håpte låntaker greide bruke opp bensin sånn at jeg kunne starte på ny kanne,  men nei.

Bruker no stripsløsning og trekantblad. Trekantblad er glim ved geriljaoppdrag når stimekk. 
 

edit: kjøp miljøbensin. Brenner renere (tror jeg), men du slipper stå i den gode gamle motorsagdunsten! 

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Elverum skrev (24 minutter siden):

edit: kjøp miljøbensin. Brenner renere (tror jeg), men du slipper stå i den gode gamle motorsagdunsten! 

Jeg kan såvidt skifte en tennplugg, så jeg er mekanisk udugelig, men alle mekanikere jeg har møt anbefaler det. Et par av mine hobbymekanikervenner sier det er tull og overpriset, men selv pensjonerte mekanikere anbefaler det. Antar de sier det av erfaring.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hentet akkurat en Stihl Fs491 på Felleskjøpet. Vil bli brukt til både kantklipping og rydding i skogen. Kjørte gjennom en halv tank i kveld. Samme type som jeg har brukt hundrevis av timer tidligere i gartnerfirmaet back in the day. 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble en FS131 - og hvorfor har jeg ikke gjort dette tidligere?! 

Passer utmerket min bruk, mer en sterk nok, og både krattkniv og sagbladet var nydelig å jobbe med der det trengtes. Krattkniven ble fort en favoritt. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chalshus skrev (8 timer siden):

Jeg hentet akkurat en Stihl Fs491 på Felleskjøpet. Vil bli brukt til både kantklipping og rydding i skogen. Kjørte gjennom en halv tank i kveld. Samme type som jeg har brukt hundrevis av timer tidligere i gartnerfirmaet back in the day. 

Puh... En stund var jeg redd for at konklusjonen ikke skulle bli at vi må ha det beste 🙂

  • Haha 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ivar Elverum skrev (5 timer siden):

Greit med proffmodellen si.. 🙂

 Livet er for langt til å ikke ha skikkelig verktøy. Jeg liker å kjøpe én gang. 
Matcher ryggbåren løvblåser og proff motorsag. Men svigers har et par hundre mål skog, så den vil se litt bruk. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte Biltema ryggesaga i går, men 4takt utgaven gikk bare 15minutter før den gav opp.

Bytta i en 2 takter og den funker som snus og passer selen fra den gamle Partner saga.

Akutt tennisalbue i høyre armen ble resultatet og dermed ingen Birken for min del😩

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det😀

Er nok ikke utstyret sin feil at arma svikter, det er nok kontorjobben, hatt av og på tennisalbue siden jeg begynte som 3D designer i Kværner i 1998.

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Små vibrasjoner og muskler som står i halvveis oppspent stilling og ukurrant håndgrep gir raskt au-au i diverse senere her også 🙂 

Jeg har ca 900m2 tomt og jobber med å fase ut alt som ligner på gressplen. Kjøpte en modell som passet inn i batteri-parken fra Bosch, men skulle jeg tatt null hensyn til det så ville jeg kjøpt Husqvarna eller Stihl. Tråd er best for generelt hagebruk, blad er for bringebærkratt som man ikke har tatt hånd om i tide.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...