Gå til innhold

Dårlig batch av 5.10 sko?


Anbefalte innlegg

Jeg har alltid sverget til 5.10 sko. Pga. gummien (har så langt ikke funnet noe like bra) og passform (bred fot). Først var det div. Impact modeller oig så ble det Freerider Pro. 

Det siste Freerider Pro paret har jeg aldri likt. Det er ikke den gummien jeg er blitt vant til. Rett og slett mindre grep. Jeg har avfeid som følelser og tatt en kopp med "harden the fuck up", men nå tok jeg nylig en tur med et par 5.10 Trailcross og ble slått av hvor godt de satt. Den gode gamle følelsen av å sitte limt til pedalene var tilbake. Mine totalt mislykkede forsøk på kaninhopp resulterte ikke i at pedalene glipper. Så til saken: Har noen andre erfart at kvaliteten på 5.10 gummien varierer? At de har dårlige batcher? Det er for sent å klage nå, men ser etter unnskyldninger for å kvitte meg med et par sko jeg aldri har likt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 6
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

Mest aktive i denne tråden

Det var far VPG 🙂 Så med mindre Braaaaaaaap har begynt no lyssky parallellimport for å dekke redbull budsjettet så tror jeg de var ekte ja 🙂

 

Fra sykkeldekk har jeg jo sett at det åpenbart ikke er enkelt å blande gummi riktig hver gang. Suomi gikk vel konk blant annet fordi at de ikke fikk til jevn kvalitet? Så det at 5.10 heller ikke klarer å være konsekvent på gummikvalitet er jo ikke helt utenkelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Five Ten har jo også forskjellige typer gummi:
https://www.mbr.co.uk/buyers_guide/five-ten-mountain-bike-shoes-369750

Impact hadde vel Mi6 som er den mykeste gummien med mest grep, mens Freerider Pro og Trailcross har S1/Phantom. Jeg har ikke prøvd Freerider Pro, men har et par vanlige Freerider, samt Trailcross XT og GTX. Sålen på de to siste er tykkere og stivere enn den førstnevnte og gir en annen følelse. Jeg har ikke merket noen spesiell forskjell i grep på Freerider og Trailcross på mine pedaler (Stamp 7 small), men avhengig av pedal så kan kanskje myk eller stiv såle gir en merkbar forskjell? Er det noen som har erfaring?

Du har også den andre tråden:
https://www.sykkel.org/topic/2902-alternativer-til-510-sko-som-er-merlike-klissete-og-med-bred-lest/#comment-41610
men denne tråden er såpass kort at kanskje diskusjonen kan tas her?

Var Trailcross for smale for deg eller er tvil om kvalitet årsaken til at du ser etter alternativer? Jeg syns de er en solid oppgradering fra vanlige Freerider når jeg triller sykkel og spesielt med tanke på mengde vann de trekker og tørking etterpå. Trailcross sitter dog ikke like godt på hælen min som Freerider, til tross for at de går lengre opp, og sokken på XT slutter ikke tett omkring ankelen min. Skulle jeg kjøpt på nytt så hadde jeg valgt LT, men jeg ser at nye XT har forskjellig utforming fra mine.

Jeg håper andre kan kommentere på alternativene. Vi burde nesten hatt et festet innlegg som blir oppdatert med aktuelle skomodeller i salg og erfaringer med de. Lykke til. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, Adidas har eid 5.10 i 13 år nå og det er vel vanskelig å påstå at de har ødelagt dem. Det er en eim av private equity metoden - med å pumpe ut et enormt antall varianter og farger, men gummien har de jo tatt vare på. Det ser også ut til at de fortsatt lager en del "nisje" sko slik som de kraftigste DH skoene og de mer værbestandige freeride modellene. De kan i alle fall spores opp fortsatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.


×
×
  • Opprett ny...