Gå til innhold

Ruteforslag landevei Oslo - Sundvolden?


Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne sykle Oslo - Sundvolden på landevei til helgen. Det virker være greit Sandvika - Skui på Ringeriksveien parallellt med E16. Deretter er det litt uklart for meg hvordan man kommer opp til Sollihøgda for å ta seg til veien Utstranda (forbi bl a Utøya). Det er altså den strekkete linien på kartet som jeg lurer på. Noen forslag?

 

 

aa.png.0d90a1f4045692fbf4489c0103850222.png

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er massivt med veiarbeid over Sollihøgda nå og de neste to årene. Jeg anbefaler ikke å sykle der. Det er gjørbart, men lite trivelig.

Du har to-tre mulige varianter rundt problemet. Du kan enten sykle rundt Sylling (nydelig runde, særlig på vestsiden) å fortsette på 285 til Sundvollen.

Alternativt tar du inn Lommedalen og følger den bratte, men episke Kongeveien til Kleivstua på grus før du slipper deg ned til Sundvollen.

Eller ta deg til Damtjern via Sørkedalen (velg Langlia eller Heggelivann) og deretter Gyrihaugen før du fortsetter til Åsa og Sundvollen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (6 timer siden):

Alternativt tar du inn Lommedalen og følger den bratte, men episke Kongeveien til Kleivstua på grus før du slipper deg ned til Sundvollen.

En behageligere variant er AT-veien, fra Guribysaga og langs vestsiden av Lomma til krysset nedenfor Fjellstadhytta hvor man tar opp til venstre over til Krompens utsikt og så Dronningveien ned til Sundvollen. Da slipper man de sinnsykt bratte kneikene på Kongeveien.

  • Like 2

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dan skrev (5 timer siden):

En behageligere variant er AT-veien, fra Guribysaga og langs vestsiden av Lomma til krysset nedenfor Fjellstadhytta hvor man tar opp til venstre over til Krompens utsikt og så Dronningveien ned til Sundvollen. Da slipper man de sinnsykt bratte kneikene på Kongeveien.

Sykla den varianten ned fra Gyrihaugen i mai. Var mye vinter- og vannskader på det tidspunktet, men er kanskje utbedret nå. Hvis Sunny skal sykle en runde vil jeg anbefale AT opp og Kongeveien tilbake, Norges morsomste nedkjøring på grus ifølge Alpers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Virker altså som det er vanskelig å få til asfalt hele veien, utenom veien via Sylling. Kan godt tenke meg at den er kjempfin selv om det blir litt langt.

Grunnen til ønske om 100% landevei er at grussykkelen min ikke er helt i form.

Enten tar jeg tog til Asker og sykler derfra, eller så får jeg helt enkelt fikse grussykkelen.

Takk igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre det har skjedd noe fælt med Sollihøgda de siste ukene, så er den helt fin å sykle opp. Man må riktignok sykle sykkelvei som går parallelt, men det går helt fint. Er vel en strekke på noen få hundre meter et stykke før niskinnveien som er i veibanen, men det opplevdes helt greit da vi sykla der. Jeg er dog usikker på strekket fra spørsmålstegnet ditt og utover, der er det jo en tunnell, og jeg har bare sykla ned langs tyrifjorden igjen (noen helt fantastiske svinger fra toppen og inn på den veien).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo, jeg kan rapportere at det gikk helt fint å sykle Oslo - Sundvolden. Det er "sykkelbane" største delen lengs med E16. Det er noe små strekninger (200 m kanskje) som er velpakket grus. Dessuten er det et parti som man må sykle på E16. På vei dit deler man en fil med bilene der det er betongautovern. Det er litt smalt, men ganske greit da det er nedoverbakke og lett å holde høy fart den minutten. Tilbake er det oppoverbakke, men der er det 2+1 vei, så bilene kan lett kjøre forbi. Fin tur ellers!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sykla over der i retning vest to ganger i sommer, men brukte bare E16 ned på vestsiden. Registrerte dog at det var kommet g/s-vei ned til første avkjørsel - er det her det er partier med grus? På østsiden var ikke g/s-vei ferdigstilt og stoppet plutselig, så jeg tok ikke sjansen på vestsiden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...