Gå til innhold

Stisykling på Røros - help wanted!


Anbefalte innlegg

Planetene har havnet sånn på plass at det er rom for en dagstur til Røros førstkommende helg for å sykle sti! 


Jeg er ikke kjent i området, bortsett fra at jeg har vært i Røros by, både på fylla og som edru. Jeg håper derfor noen kan komme med forslag til supre Rørosstier! 


…eller kanskje til og med noen har tenkt seg på stitur og har lyst til å ha med en schørdaling på hjul? 
 

Anyhow, sikter på dagstur enten lørdag eller søndag (hvis det dukker opp en som vil guide, er jeg fleksibel) og setter superpris på litt info om stier som er et must i Rørostraktene. 
 

Hælsing

-H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg bor i Oslo så er jeg selvsagt superlokalkjent på Røros 😉

Neida - men svigers bor der så det har jo blitt noen sommerferie-uker der oppe 😄 

Dvs. at jeg har et assortert utvalg Strava-logger å tilby. Hva har du lyst på?

Superduperflyt, superflyt eller flyt? (Ingenting på Røros er veldig teknisk)

Hvor lang tur? Om du står opp tidlig om morgenen og er noenlunde sprek så rekker du sikkert 2 av mine turer på en dag og jeg kan komme med et kombo-forslag som tillater lunsj i sentrum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg 3-4 timer effektiv sykling, gjerne fordelt på to økter, evt som én lang økt. 
Jeg liker både superduper-, super- og vanlig flyt, så lenge det er sti. Er det lite teknisk, må det helst være svingete eller noe som gjør i det minste gjør det gøyalt å sykle nedover. 
Hva er «must see/do’s/rides» i Røros, f eks? 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår du kjører dette før lunsj:

https://www.strava.com/activities/11901566955

Det er klatring på vei/kjerrevei/grusvei opp til Einarsvola, og så får du alle høydemetrene tilbake på fine stier. Den første nedover-stien fra Einarsvola er fin, men også den kjipeste stien du kommer til å sykle hele dagen. Loggen min har en liten feilkjøring når den krysser lysløypa, de 50 metrene t/r kan du droppe 😉 Legg også merke til at det er en liten loop i løpet av turen der man må klatre samme strekke 2 ganger. Den loopen skal du ta, ikke dropp den 😉 Ta gjerne en avstikker bortom Kvitsanden når du sykler forbi på slutten, det er ganske spektakulært med ørken  😉

Etter lunsj på Trygstad kjører du dette om du sykler vanlig sykkel.

Elsykkel er forbudt i Mølmannsdalen.

https://www.strava.com/activities/11976844050

Starten på ruta er ved innerste parkeringen i Mølmannsdalen og det går grusvei inn dit fra sentrum. Enkelt å finne fram.

Dette er superduperflyt-stier jeg aldri har opplevd maken til andre steder i Norge. De beste stiene er innerst i dalen, så ikke tenk at du skal kjøre stiene nærmest sentrum. Ta heller transporten inn grusveien og bruk energien inne i dalen.

Om du kjører elsykkel, eller helst vil på en topptur etter lunsj så kan du kjøre denne:

https://www.strava.com/activities/11927383277

Det er topptur der du kan sykle alt oppover, med unntak av et dytteparti opp til skogsgrensen og kanskje unntatt noen meter helt mot toppen. Det kommer an på kondisen din 😉 Du får en god del høydemeter på grus i starten av klatringen.

Flott utsikt på Skardet (toppen), varde og greier. Superfin flyt ned igjen, veldig artig sykling.

En lengre variant av den siste turen går på denne måten:

https://www.strava.com/activities/9430655899

Stiene etter Skardet og over Ormgrashøgda er best om det er tørt. Om det er vått så går det fint, men kanskje ikke den beste syklingen i Røros. Men avslutningen ned Det aller helligste er veldig, veldig, veldig, veldig bra. Den stien har fått sitt navn av en grunn. Jeg har en temmelig hemmelig kulp med foss du kan (naken)bade i på slutten. Der er det selvsagt hyggeligst med selskap...

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Et tips er at mtbmap.no har svært god "dekning" på Røros.

Det ligger også noen få turforslag på trailguide.net (du kan sette mtbmap som bakgrunn der om du vil).

 

Ellers er jeg helt enig i turforslagene til DesmoSkier. Jeg synes både Enarsvola/Fjellkyrkja, Mølmannsdalen og Kvennskardet er vel verdt et besøk. Ville sett an været og hvor fuktig det er i terrenget - Kvennskardet kan være litt vått/myrete utpå høsten, mens Mølmannsdalen alltid er tørt pga. sandbunnen.

 

Lars Henrik skrev (13 timer siden):

Skal også til Røros og sykle. Hvordan får jeg opp strava-sporene som er lagt ved her? Har abo på Strava, men sliter med å få åpnet sporene i denne tråden. Tips?

Åpne aktivitetene i nettleseren og velg "Save route". Så kan du f.eks. sync'e til en GPS eller få den opp i Strava-appen litt avhengig av hva du foretrekker.

+ Hvis du sykler med en Garmin-dings på styret kan du få mtbmap.no inn der - se bruksanvisning på mtbmap.no/garmin 🙂 Da har du både i pose og sekk, dvs. en rute du kan følge, men også et kart du kan kikke på hvis du ønsker å villsykle litt ekstra e.l.

  • Like 1

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...