Gå til innhold

Den store boktråden


Anbefalte innlegg

torbjornhb skrev (48 minutter siden):

Altså, "løp og les" type bok?🙂

Jeg vil si ja. Veldig bra skrevet! Jeg måtte bare lese den ferdig selv om jeg egentlig hadde tenkt å legge meg tidlig i går. Men det er en bok om å vokse opp i en fattig familie i Danmark, så det er jo ikke noen hurra-bok akkurat.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må anbefale Roy Jacobsens historiske romaner i Barrøy-serien. Fire bøker som starter med De usynlige. 

Kan også slå et slag for Frost av samme forfatter. Det er en historisk roman som finner sted på Island og i Norge under norrøn tid. 

  • Like 1

Trondheim
I was just riding along...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mralfred skrev (3 minutter siden):

Jeg vil si ja. Veldig bra skrevet! Jeg måtte bare lese den ferdig selv om jeg egentlig hadde tenkt å legge meg tidlig i går. Men det er en bok om å vokse opp i en fattig familie i Danmark, så det er jo ikke noen hurra-bok akkurat.

Spennende 🙂. Sjekket tvert tilgangen som e-bok i BookBites appen, og har satt meg på venteliste. Takk for tips 😃

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JB. skrev (1 time siden):

Må anbefale Roy Jacobsens historiske romaner i Barrøy-serien. Fire bøker som starter med De usynlige. 

Kan også slå et slag for Frost av samme forfatter. Det er en historisk roman som finner sted på Island og i Norge under norrøn tid. 

Frost var en av bøkene jeg endte opp med i sommer. Veldig bra. Skal gi meg på Barrøy-serien senere i høst etter en liten RJ-pause.

  • Like 1

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pete skrev (På 4.8.2023 den 23.04):

Den boka jeg har lest om igjen flest ganger + hørt på lydbok de siste årene er Manhattan Beach av Jennifer Egan.

Jeg var inne på Amazon for å kjøpe denne, men gjerrigheten tok overhånd da jeg så at Visit from the Goon Squad av samme forfatter var på tilbud til 0,99€, så da ble det den isteden. Er halvveis her og er så langt veldig fornøyd. Setter Manhattan Beach på leselisten.

  • Like 1

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jomar Henriksen skrev (På 31.7.2023 den 15.34):

Den som har satt seg hos meg i sommer, er Verden av i går av Stefan Zweig, en livserindring han skreiv før han tok livet av seg i 1942. 

https://aschehoug.no/verden-av-i-gar 

Vekker min indre antiautoritære, liberale europeer.

En fantastisk bok, og dessverre, stadig aktuell. En norsk favoritt for tida er Matias Faldbakken, bøkene The Hills, Vi er fem og Stakkar er alle sammen utmerket. Kommer heller ikke utenom Kanusgårds pågående serien Morgenstjernen. Niklas Natt och Dag Bellman serie (1793, 1794 & 1795) fra Stockholm er også gode greier.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JB. skrev (10 timer siden):

Må anbefale Roy Jacobsens historiske romaner i Barrøy-serien. Fire bøker som starter med De usynlige. 

Kan også slå et slag for Frost av samme forfatter. Det er en historisk roman som finner sted på Island og i Norge under norrøn tid. 

Pappa prøvde å pushe Seierherrene på meg da jeg var typ 12 år eller noe. Fysjameg det var dårlig match! Har ikke testa i mer moden alder dog 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slår et lite slag for en kvinne jeg da, siden Egan ser ut til å først og fremt være i selskap med menn her i tråden. Maren Uthaug sine litt skrudde og svært underholdende bøker anbefales herfra. 11 % er den siste, men jeg synes flere av de gamle holder seg vel så bra. Der det finns fuglar og Ein lykkeleg slutt er de beste i mine øyne. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vi først inne på norske, kvinnelige forfattere, kan vi jo også ta med Jeg grunnla de forente stater av Hilde Susan Jægtnes. Stilig narrativ teknikk og ganske underholdende, selv for en som sjelden har noe til overs for historiske romaner. Ellers er den nyeste norske oversettelsen av Den fremmede god.

Ut over det skrives det jo så mye gode populærvitenskaplige bøker og debattbøker at det er vanskelig å anbefale, men Insektenes planet av Anne Sverdrup Hagen bør alle lese. Silent Earth av Dave Goulson er også en veldig god bok om et av de største og minst omtalte problemene i verden, som vi gjør lite eller ingenting for å løse, og svært mye for å gjøre større.

Endret av lektoren
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

mralfred skrev (På 2.9.2023 den 8.38):

Jeg vil si ja. Veldig bra skrevet! Jeg måtte bare lese den ferdig selv om jeg egentlig hadde tenkt å legge meg tidlig i går. Men det er en bok om å vokse opp i en fattig familie i Danmark, så det er jo ikke noen hurra-bok akkurat.

Jeg sa jo det, dette er veldig bra. 🙂

Bok nr 2 er nå også utgitt på norsk. Det er bare å dra kortet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For de som liker å lese biografier, så kan jeg anbefale disse (spesielt Usain Bolt):

Michael Phelps - Beneath the surface - My story 

Usain Bolt - Faster than lightning - My story 

Alex Ferguson - My autobiography

Zlatan Ibrahimovic - I am Zlatan

David Beckham - My side

...Innser at det er en fordel å være Manchester United fan...

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å få lest mange forskjellige typer bøker selv om det blir mye krim.

Kan anbefale:
Hvite niggere av Ambjørnsen. Velskrevet, mye svart humor. Tildels nitrist.
23 Salen av Ambjørnsen. Kraftsalve av en bok rettet mot Lier sykehus spesielt og psykiatrien i Norge
Prosessen av Kafka. En bok som forfatteren ikke ønsket å utgi. Jeg blir alltid sint når jeg leser boken. ett mesterverk i sin sjanger
Islam av Storhaug. Les den for det den er verdt, samfunnskritisk. Forsøkt latterrliggjort av pressen
Sataniske vers av Rushdie Underlig bok som ga forfatteren en dødsdom
Blodsporet til Santa Fe av Kjell Halbing. Tror det var den første boken jeg kjøpte for egne penger. Enkel handling og enkelt skrevet, men noe i bøkene til Halbing fenger meg.
Ken Follet har skrevet mye bra

Generelt så er mitt råd til boklesere, les gjerne bøker, og forsåvidt artikler, av skribenter som du vet du ikke vil like eller være enig med. Det vil opplyse deg den ene eller andre veien.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (På 31.7.2023 den 11.50):

Neste på lista er https://en.wikipedia.org/wiki/The_Ministry_for_the_Future da det skulle være noe så sjeldent som en utopisk framtidsnovelle med en vei framover. Det har jeg savna noen årtier nå...

 

Denne leste jeg i vår, og kan sterkt anbefales. Det første kapittelet er rett og slett traumatiserende. Blander økonomi, miljø, terrorisme og deilig dark ops i en bok som gir håp for fremtiden. Har lest mye av den forfatteren, bla,"Science in the Capital series", en slags forgjenger til Ministry, men mange av løsningene som ble presentert der ble plukket fra hverandre som umulige nå 20 år sendere i Ministry. Likte også Mars-trilogien hans.

 

Og hvorfor har vi ikke lært om Mondragon Corporation på skolen?! Og hvorfor diskuteres ikke det i det offentlige rom, som et fullverdig alternativ til dagens kapitalistiske system? Et cooperativ med over 80000 eieransatte som er mer eller mindre helt frikoblet fra både aksjemarket og bankvesen. Jeg trodde først det var et fiktivt utopia i boka, men fordi opprinnelsen på 1950-tallet ble beskrevet så grundig, googlet jeg navnet og fikk bakoversveis! 

https://en.wikipedia.org/wiki/Mondragon_Corporation

 

Endret av Ole
Mondragon!
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt tilfeldig utvalg av ting jeg har lest i det siste, men her er noen højdare. 

Roskva Koritzinsky, Jeg har ennå ikke sett verden (Nominert til Nordisk Råd)
Ali Smith, The whole story and other stories
Michel Houellebecq, tilintetgjøre
Jon Fosse, Triologien og Septologien
Imot Kunsten av Tomas Espedal 

Jeg har vært gjennom veldig mye mer enn dette, men alle disse er sånne jeg vil sette utropstegn etter oppfordringen om å løpe og lese. 

Livet blir jævlig mye bedre om du leser god skjønnlitteratur. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stislask skrev (6 timer siden):


Jon Fosse, Triologien og Septologien


Jeg har vært gjennom veldig mye mer enn dette, men alle disse er sånne jeg vil sette utropstegn etter oppfordringen om å løpe og lese. 

Livet blir jævlig mye bedre om du leser god skjønnlitteratur. 

Klippa ut Fosse-anbefalingene dine, ikke minst fordi jeg kan undertegne dem i vannfast blekk. Jeg leste akkurat Melancholia (Fosse), og den er også sterk - og ubehagelig. Noen ganger synes jeg livet blir litt vanskeligere når jeg leser god skjønnlitteratur, men jeg vil ikke unnvære det av den grunn. En kan føle seg så avslørt, og kanskje kjenne seg igjen i ting en gjerne skulle glemt. Og noen ting er bare vonde å lese. Apropos det: På tips fra en elev leste jeg akkurat "Kinderwhore" av Maria Kjos Fonn. Anbefales for alle som har med ungdom å gjøre, og alle andre, egentlig. En av få skjønnlitterære bøker jeg har lært noe konkret av.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøkene om Hillevågsgjengen av Tore Renberg, som starter med "Videogutten" er bøker som må leses. Alle sammen. Fantastisk persongalleri, og en mørk fin humør under alt alvoret. 

Bøkene til Zeshan Shakar som starter med "Tante Ulrikkes vei", deretter "Gul Bok" og "De kaller meg ulven". 

"Hel ved" av Lars Mytting, og stort sett det meste han har skrevet. "Svøm med dem som drukner" kanskje aller best?

Simon Stranger "Leksikon om lys og mørke" er høyt opp på min liste over norske bøker, satt inn i en historisk kontekst ikke lett å glemme. 



Dessverre er jeg litt periodeleser. Jeg leste i snitt rett over 1 bok i uken i 2022, i 2023 har jeg enda ikke lest 15 bøker. Det går i bolker, men vår danske venn Thomas Korsgaard har trigget leselysten på ny. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...