Gå til innhold

Formtopping og stive lår


Anbefalte innlegg

Hei! I podcasten Skikkubben snakket Anders Aukland varmt om hvordan man best oppnår formtopp før lange skirenn. Kort fortalt gikk det ut på å øke volumet f.o.m. 3 uker før konkurranse, for deretter å redusere volumet siste uka (om jeg husker riktig). Ikke noe banebrytende, men det var veldig fokus på volum fremfor intensitet og at volumet kunne økes ganske mye opp mot normalt (opp mot dobbelt).

Jeg skal snart sykle et lengre sykkelritt og forsøker meg litt på det samme. Her er problemet: intervaller på sti og mer langturer enn vanlig gjør at jeg er konstant støl/stiv. Kjenner det både når jeg sykler, går trapper o.l. Formen og feelingen ellers er bra. Det går ikke nevneverdig ut over kvaliteten på hardøktene, men jeg er usikker om dette er normalt i en slik fase, eller om det samlet kjøres for hardt. Mulig jeg har vært for dårlig på å skille mellom hardt og rolig, da "rolige" turer på sti er vanskelig å få til. Men når låran først har pakka seg, bør man roe ned, eller kjøre på til det gjenstår 8-10 dager for å så slippe opp? Innspill mottas med stor takk! (Bakgrunn: syklet i mange år, og ligger normalt på 3-5 timer i uka (mye kort og hardt). Ligger nå på 7-8t i uka 3 uker før ritt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fersking i utholdnehets verden, har forsøket å bli mer kunnskapsrik siste år. Fleste dager tar jeg tur med stisykkel eller Skøyteski. Some jeg vet optimal trening kreves pulsmåler, intervaller 1-2 ganger i uke, ikke hver dag. Jeg driver ikke med optimal trening, men formen bli bra nok for meg, bare å komme ut. Som deg klarer ikke å holde L1-L2 på sti, men lår bli aldri støl hvis jeg ikke trekke hardt.20 minute eller 3-5 mil/5-6 timer gar fint på daglig tur. På skøyteski har jeg oppleved støl armer/albuer/magen, valgt å finne grensen uten å skade meg, hvile noen dager før turrenn. Armene var for utrent. Ikke alle har tid/talmodighet til lang kjedelig L1/2 tur. Hvis du har, jeg ville tenkt langsiktig til neste år og årene fremover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke i helt samme formtoppingsfase, men har hatt en periode med mye mengde (10-15t/uka) nylig og kjent i noen uker på at beina er stive (ikke støle dog) og tunge i det daglige, selvom jeg har hvilt det som normalt skal være nok. Selv når jeg tråkker igang kan de være ganske motvillige i starten, selv om jeg kjører rolig, men gang på gang har jeg nå erfart at når jeg så prøver meg på et drag så svarer de veldig bra likevel. Så jeg har konkludert med at følelsen lyver litt. Men jeg ignorerer det jo ikke helt, og vurderer hele tida om jeg skal hvile litt ekstra. Tenker at hvis man føler seg sliten når man går i gang med et drag, da skal man iallfall dra inn årene.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Siste to ukene før Birken har jeg i år redusert antallet ukentlige økter, men har kjørt mye sone 4. Siste uken blir det rolige økter med ett og annet kort pådrag.

Beina har kjentes tunge og stive, men farten har vært grei nok til meg å være.

Så får man se hva slags resultat man får på Birken konta tidligere år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror mange overvurderer hvor kjapt kroppen absorberer treningen man utfører. De to siste ukene før et ritt man ønsker å toppe formen til er det ikke så mye annet man får gjort enn å slappe mest mulig av samtidig som man opprettholder hyppigheten på de intensive øktene. Man får neppe bedret formen nevneverdig (med mindre man er relativt utrent), og risikoen er absolutt til stede for at man ender opp med å stå på startstreken med slitne og tunge bein.

Samtidig er det nyttig å tenke på intensiv trening som en slags kontinuerlig vaksine mot ubehaget ved å anstrenge seg skikkelig. Om man ikke tar vaksinen sin de to siste ukene før starten går kan det bli skikkelig vondt i viljen, så det gjelder å treffe med balansen.

De siste ukene før rittet handler om å la den underliggende kapasiteten få komme opp til overflaten ved å senke den akutte treningsbelastningen. I Strava sitt univers kan vel dette beskrives som Form = Fitness - Fatigue (TSB = CTL - ATL)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for input om hvordan andre har det og gjør det! Her ble det forkjølelse og som har vedvart en uke nå og formen har vært sånn at trening har utgått (men ikke feber). Fire dager igjen til ritt. Fortsatt litt slapp, men snørr og hoste er snart borte. Hadde andre økt i dag, og det kjentes ok ut, men ser puls ligger 10-20 slag over normalen (kanskje normalt på tampen/etter en forkjølelse?) Den gode nyheten er jo at bein ikke er stive lenger... Uansett, hvordan selve formen blir under rittet er jo et annet spørsmål.. håper bare det ikke blir DNS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at å slippe opp på trening før konkurranse kan føre til dårlig følelse i kropp dagen før, eks. Stive ben, men så er kroppen bra  i selve konkurransen. Nerver kan påvirke mye. 
 

Håper du henter deg inn fra sykdommen og slipper DNS!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...