Gå til innhold

Hvilken ville du kjøpt av disse to? (Se vedlagte linker)


Anbefalte innlegg

LochNess skrev (34 minutter siden):

Sto selv i samme dilemma og gikk for Orbea, delvis fordi farge = kult. Delvis fordi jeg er 197 høy og den nok er en bedre fit.

Jeg er selv 194cm. Gjorde du noen endringer på rattet eller setet i lengderetning? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slutter meg til konsensus i tråden - her kan du trygt velge det hjertet foretrekker.

Siste generasjon Orca er en fullblods, men allsidig landeveisracer med kjappe kjøreegenskaper. Markedsføres som klatresykkel gitt lav vekt i de kostbare versjonene og begrenset fokus på aerodynamikk. Dekklaring på 32 mm gir allsidighet for variert underlag og grep på vått føre.

Garda markedsføres som en komfortabel endurance-modell, men innbyr i utgangspunktet til forholdsvis aggressiv sittestilling og har forholdsvis kjappe kjøreegenskaper. Den har hakket lengre kjedestag og akselavstand enn Orca, og en smule slakkere vinkler avhengig av størrelse, men dette er ikke utpreget endurance- eller blandeveisgeometri. Det italienske temperamentet er fortsatt tilstede. Samme dekklaring på 32 mm.

Med andre ord: Om du vil ha de spisseste landeveisegenskapene med den umiddelbare responsen som korte kjedestag gir, peker Orca seg ut. Men Garda fremstår også som en kjapp landeveissykkel, om enn med noe mer vekt på stabilitet.

Det er vanskelig å være mer presis på styreegenskaper ettersom Wilier har den klassiske italienske uvanen med ikke å oppgi avgjørende mål som fork offset/fremløp og trail/slep.

Tradisjonelt vil man forvente høyere grad av vibrasjonsdemping i rammesettet hos en sykkel som markedsføres som endurance enn en rittsykkel, men det er ikke nødvendigvis slik lenger. Det legges vekt på komfort også for rittsykler. Orca, særlig i den aktuelle OMR-versjonen, har fått god omtale i så måte. Garda på sin side har setestag som synes utformet for vibrasjondemping.

Begge sykler - og i særdeleshet Orca - kommer originalt med enkle treningsdekk. Spenstigere dekk med lavere rullemotstand, lavere vekt og større ettergivenhet, vil være den rimeligste og beste oppgraderingen som kan gi merkbar forskjell - om ikke før, så når originale dekk er utslitt. Begge sykler kommer også originalt med solide og forholdsvis tunge hjul. Om du vil få det beste ut av de gode rammesettene, vil lettere og eventuelt mer aerodynamiske hjul være fristende, men det har ingen hast og du vil få stor glede av syklene også med originale hjul.

Hva gjelder sittestilling, avgjøres det som kjent av berøringspunktene sadel, pedaler og styre. Begge modeller vil kunne tilpasses dine preferanser forutsatt valg av rett størrelse. Minner igjen om at setet plassere ut fra effektivitet i tråkk, ikke for å tilpasse sittestilling. Sittestilling justeres ved styreoppsett. Se gjerne den grunnleggende innføringen How To Perform A Basic Bike Fit. Finnes flere forskjellige skoler og oppfatninger, men den er et greit utgangspunkt.

  • Like 3

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte Orbeaen og er så langt veldig fornøyd. Sitter godt på sykkelen "rett ut av esken" Har kun justert setehøyde og ikke gjort noen endringer forøvrig annet enn å bytte til foretrukket hjulsett. Geometri er jo en personlig ting, men for meg passer den godt. 193 høy og medium fleksibel i kroppen for alderen. Sykkelen oppleves komfortabel og jeg kom meg 315 km rundt Vattern uten noen vondter i rygg eller nakke. Muligens Willier fremstår som hakket mer "endurance" men tror det er lite som oppleves i praksis. Mekanisk er de vel like, Shimano 105 på begge, så ingen utfordring på det området. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjøp den sykkelen du synes ser fetest ut, begge er helt OK  Orbea er spansk og gir ett hint av tyrefekting, okser, blod og fyrrige damer fra de Andalusiske høyslettene. Jeg hadde kjøpt Orbea og anlagt smal bart. definitivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steffy skrev (21 timer siden):

Noe rundt det tekniske som er bedre på Orbea?

 

Begge er nok bra, men synes jevnt over Orbea leverer mye fint om dagen. 
 

Du velger ikke feil her uansett. 

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

EspenE skrev (13 timer siden):

Jeg valgte Orbeaen og er så langt veldig fornøyd. Sitter godt på sykkelen "rett ut av esken" Har kun justert setehøyde og ikke gjort noen endringer forøvrig annet enn å bytte til foretrukket hjulsett. Geometri er jo en personlig ting, men for meg passer den godt. 193 høy og medium fleksibel i kroppen for alderen. Sykkelen oppleves komfortabel og jeg kom meg 315 km rundt Vattern uten noen vondter i rygg eller nakke. Muligens Willier fremstår som hakket mer "endurance" men tror det er lite som oppleves i praksis. Mekanisk er de vel like, Shimano 105 på begge, så ingen utfordring på det området. 

@EspenE Takk for svar, hvilken str. gikk du for? 60?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steffy skrev (På 13.8.2024 den 18.10):

Jeg er selv 194cm. Gjorde du noen endringer på rattet eller setet i lengderetning? 

Fikk levert i posten så måtte blant annet montere setet selv, tror jeg monterte ganske nøytralt. Ikke gjort noe annet enda, må finne ut av hva som er ubehag fra tilpasning og hva som er vanesak. Top tube er tykkere enn jeg er vant med så må muligens justere en cleat litt da jeg kjørte kneet oppi et par ganger 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steffy skrev (1 time siden):

Kjenner noen av dere til om det generelt sett kommer gode tilbud på Orbea/landeveissykler på høsten?

Synes egentlig det er gode tilbud på Orbea hele tiden. 

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Vi kommer ikke til å ha noe lavere priser på Orbea landeveisykler av 2024 årgang enn hva vi har nå, med mindre noe helt spesielt skjer. På modellen Orca Aero er det ganske tynt igjen, og Orbea Orca er helt lik i 2025 som dem har vært nå 2024 på utstyrsnivå og farger, så det er ikke noe behov for å selge ut det vi har igjen der rimeligere enn i dag. 

  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emil Unaas skrev (20 timer siden):

Hei,

Vi kommer ikke til å ha noe lavere priser på Orbea landeveisykler av 2024 årgang enn hva vi har nå, med mindre noe helt spesielt skjer. På modellen Orca Aero er det ganske tynt igjen, og Orbea Orca er helt lik i 2025 som dem har vært nå 2024 på utstyrsnivå og farger, så det er ikke noe behov for å selge ut det vi har igjen der rimeligere enn i dag. 

 

350.png

  • Haha 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

simson skrev (På 16.8.2024 den 19.51):

Gjør oppmerksom på at Bikeshop har satt ned prisen på Giant TCR Advanced 1 til 30 000 nå.

Da får du også 105 di2.

Giant går gjerne for å være mye sykkel for pengene. TCR-serien (riktignok i Advanced Pro-utgave) vant jo "Bike of the Year"-kåringer hos en drøss med sykkelredaksjoner da denne var ny for et par år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...