Gå til innhold

Elektrisk trillebår


Anbefalte innlegg

En vår/sommer preget av graving på tomten, og en skråtomt hvor alt på nedsiden av huset må bæres i bøtter, har gjort at elektrisk trillebår begynner å bli interessant. Siden det ikke lengre er plasser hvor jord kan plasseres, måtte alt plasseres i avfallssekker (Renova) og kjøres bort. 8stk a 1-0.9kubikk, er jo litt, når sikkert halvparten ble fylt med 12L murerbøtter. At aldern tar meg igjen hjelper sikkert heller ikke, siden hard sjauing setter sine spor i dagene etterpå. Det blir litt mye Farmers Walk.

Ser at det finnes litt forskjellige former for minidumpere og motoriserte trillebårer. En minidumper ala Muck Truck ser veldig fin ut. Den er sikkert ganske dyr, men vekta(lastet) hadde sikkert knekt betongtrappen og det er litt ufint mot naboene å ha en støyende maskin gående når man sjauer. Så noe slikt utgår. Ut fra vekt, støy og pris fremstår det som elektrisk trillebår er det mest praktiske. Noe som tar ca 75-100kg last og kan kjøres i lasteramper opp betongtrappa. Antar rampene blir 20-25 grader ish. Den må også klare litt bakker som er dekket av gress, jord, bark eller grus, så traktordekk er vel et must.

Ser at Wee selger endel elektriske trillebårer, og siden jeg allerede har to ramper(som dekker de to trappene) virker det som Astrix I-d vil fungere ganske greit. Både Astrix 2  og Astrix 6 er kraftigere og mer stabile, men da må jeg kjøpe 2 nye ramper pga. hjulene. Dyrere er de også, og eneste jeg trenger er vel litt motorhjelp oppover rampen, samt en brems nedover. På alle står det at de klarer 20 graders stigning.

Hyttetorget selger en trillebår som ligner på Astrix 1, kalt Caddy.  Motoren er litt svakere (280W vs 240W) og ikke børsteløs. Forskjellen på batteriene er jeg ikke smart nok til å forstå, men det er 24V 12Ah lukket blybatteri på Caddy og 40V/6Ah Litium-ion batteri på Astrix.

Makita har DCU180Z som jeg har trillet litt rundt på hos min lokale byggvareforhandler, men det står den bare klarer 12 graders stigning. De 10 år gamle Makitabatteriene mine er sikkert ikke mye å skryte av heller, og har kun en momenttrekker igjen av Makita.

Noen som har erfaring med elektrisk trillebår?

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ikke skryte på meg erfaring med el. trillebår, men har brukt tilsvarende med bensinmotor mye og det er virkelig hjelp når du skal flytte masser, men fortsatt tungt arbeid siden du må må løfte den bak når du svinger.

Vi brukte en 4 hjuls trillebår ala Muck Truck i forbindelse med etablering av sykkelstier i Ski området for noen år siden.

Det er skikkelig tungt  å styre trillebåren for den trekker likt på alle 4 hjul og du kan fort få litt juling når den beveger seg etter terrenget.

Tilslutt så havarerte vår i navet på det ene hjulet og ble aldri bra igjen selv etter rep og løsningen med et gummihjul som igjen driver de store hjulene er så som så.

Vi endte da med å kjøpe en beltegående selvlastende dumper fra Wee som var en helt annen verden å bruke da den kunne styres ved å bremse beltene samt at den hadde selvlaster.

  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gullars skrev (57 minutter siden):

Skal ikke skryte på meg erfaring med el. trillebår, men har brukt tilsvarende med bensinmotor mye og det er virkelig hjelp når du skal flytte masser, men fortsatt tungt arbeid siden du må må løfte den bak når du svinger.

Vi brukte en 4 hjuls trillebår ala Muck Truck i forbindelse med etablering av sykkelstier i Ski området for noen år siden.

Det er skikkelig tungt  å styre trillebåren for den trekker likt på alle 4 hjul og du kan fort få litt juling når den beveger seg etter terrenget.

Tilslutt så havarerte vår i navet på det ene hjulet og ble aldri bra igjen selv etter rep og løsningen med et gummihjul som igjen driver de store hjulene er så som så.

Vi endte da med å kjøpe en beltegående selvlastende dumper fra Wee som var en helt annen verden å bruke da den kunne styres ved å bremse beltene samt at den hadde selvlaster.

Lærerikt. Hadde faktisk ikke tenkt over det med svinging. Ser MuckTrucken har en slags mekanisme for svinging via brems, men antar belter er mer behagelig.

Hvordan har dere opplevd servicen fra Wee?

Det er et "kinaprodukt", men det er vel mye av slikt, sånn om det ikke er American made osv. 1 års garanti og 5 års reklamasjonsrett er ganske ålreit, sammen med endel reservedeler. Basert på det en ser i anmeldelsene virker de ganske serviceinnstilt. 10k for en trillebår er mye, spesielt når jeg har en Fiskars selvbygger fra før. Dog, selv bare 50 kg klarer jeg ikke dytte opp lasterampene.

perbl skrev (22 minutter siden):

Ser nå den Makitaen virker å ha fått endel skryt på instagrammen til stibyggerlaget i Nilsbyen her i byen.

Den ser veldig fin ut, og fungerer sikkert knall når det ikke er så bratt. Liker veldig godt at den har mulighet for tømmerkasse, likt som Wee. Så litt dumt det er litt for bratt her.

DCU180_D1CK.jpg

Har lyst på tømmerkasse også.

Føler alle alderstegna slår inn. Ikke lenge før noe slikt er aktuelt.

64691.jpg

Nesten samme håndtak.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den bensindrevne Mucktrucken har ikke noe sving løsning, men det kan hende at den elektrisk har og det hjelper på svinging.

Wee var uproblematiske å handle med og vi har ikke trengt noe deler eller testet garantien i ettertid.

Det går jo an å leie denne typen maskiner, men det er jo dyrt overlengre tid.

  • Like 1

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...