Gå til innhold

Livet som IT sjef for en Android-familen med en iPhone?


Anbefalte innlegg

Jeg er i den privilegerte situasjon at vi får telefon fra arbeidsgiver og jeg kan velge blant de beste fra både Apple, Samsung, Google osv. 

Jeg har hele livet holdt meg til Samsung/Android, men vurderer nå å prøve en iPhone fordi at jeg er så drittlei alt mas fra appene Samsung forurenser telefonen med (bloatware?). 

Resten av hjemmet og familien er knyttet til Google/android. Dette gjelder TVen (chromecast), ruteren vår (Nest) og ungenes pad og telefon. Alt dette er jo blant annet knyttet sammen via Google Family. Så til spørsmålet: Hvordan er det å være hjemmets IT avdeling når hjemmet går på Google/android og IT-sjefen har en iPhone? Har du noen praktisk erfaring med det? Jeg hater egentlig å bruke tid på IT problemer og vil bare ha noe som funker....

PS1: Når det kommer til maskinvare, minne, kamera osv så har jeg egentlig vært fornøyd i flere år nå. Bruken min er nok svært enkel. Scrolling, email og knipse noen feriebilder. Det eneste jeg ønsker meg er bedre batteri.  

PS2: En Google Pixel vurderes da den kanskje ikke har samme støy/mas med bloatware (som Samsung), men jeg er litt usikker på kvaliteten og om den nye (pixel 9) er mega fokusert på AI integrering som jeg ikke har bruk for. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å koble iPhone til Windows for å laste/hente ned bilder, er litt mindre plug and play kontra Android. En må vel fort gjennom iTunes om jeg har forstått riktig.

Har ikke iPhone selv, men kjenner et par IT-profesjonelle som har tatt overgangen, og de er fornøyde. Det er bare litt mer knotete i kombo med Windows. Standard bildeformat for iPhone er vel HEIC, men tror man kan endre til JPG.

Ikke at OSet til epleprodukter er så vanskelig, men det er litt anderledes og gir litt mindre fleksibilitet.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (12 minutter siden):

Å koble iPhone til Windows for å laste/hente ned bilder, er litt mindre plug and play kontra Android. En må vel fort gjennom iTunes om jeg har forstått riktig.

Har ikke iPhone selv, men kjenner et par IT-profesjonelle som har tatt overgangen, og de er fornøyde. Det er bare litt mer knotete i kombo med Windows. Standard bildeformat for iPhone er vel HEIC, men tror man kan endre til JPG.

Ikke at OSet til epleprodukter er så vanskelig, men det er litt anderledes og gir litt mindre fleksibilitet.

Det du skriver er ikke sant. For å overføre bilder fra iPhone til windows kreves det ikke mere enn en USB-kabel. Da får jeg kopiert over bilder i jpg-format uten noen problemer. Har ikke endret på noen innstillinger for å få dette til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

iTunes som applikasjon har nå vel ikke eksistert på flere år.

(Du har de mer rendyrka Apple Music, Podcasts og TV nå).

Jeg er ingen Windows-powerbruker, men Microsoft har nå en ganske enkel Todo for å overføre bilder her som ikke ser spesielt komplisert ut: https://support.microsoft.com/en-us/windows/import-photos-and-videos-from-an-iphone-to-pc-2e4e4db4-4c3d-041c-b88f-3ee4358dd95e

  • Like 1
  • Thanks 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pnwess skrev (44 minutter siden):

Det du skriver er ikke sant. For å overføre bilder fra iPhone til windows kreves det ikke mere enn en USB-kabel. Da får jeg kopiert over bilder i jpg-format uten noen problemer. Har ikke endret på noen innstillinger for å få dette til. 

 

Overføring av bilder med kabel har jeg ikke gjort de siste 6 årene og det er det ikke aktuelt å gå tilbake til 🙂

 

Men overføring av bilder mellom PC (windows) og telefon er relevant ja. Der bruker jeg per i dag Microsoft OneDrive som tar backup av alle bilder på telefonen og som da noenlunde straks er tilgengelig på PCen (der OneDrive også er installert). Så dersom iPhone lagrer bilder i et format jeg ikke lett kan bruke i presentasjoner, Finn annonser osv så har jeg et problem. Det er ikke aktuelt å måtte legg inn ekstra steg for å konvertere og duplisere bilder. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berget skrev (58 minutter siden):

Litt off topic kanskje, men hvilke apper er det som plager deg med Samsung? Har hatt Samsung de siste 15 år og plages aldri av mas fra noen apper. Det meste kan jo avinstalleres.

Ok, jeg skal ikke påstå at det er et kjempeproblem, men det er irritasjonen av at det stadig kommer tilbake mas om å registrere og logge meg på Samsung sin "klubb" og spørsmål om jeg ikke heller vil bruke andre apper enn de jeg har valgt. 

Når det er småting som ikke funker i apper så vet jo ikke jeg om det hadde vært bedre på en telefon der OS og telefon er fra samme kilde (slik som iPhone og Pixel), men det er jo lett å tro at alt det Samsung (og Sony og mange andre) kliner inn i OS flere introduserer feilkilder. Men her skal jeg innrømme at det er mer snakk om følelser enn hardcore teknisk innsikt. 

Siden Samsung blir nevnt her så må jeg jo si at jeg er utrolig imponert over fysisk holdbarhet. Min S22 har blitt utsatt for MYE fukt, støv, trykk og slag. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan nå også bruke iCloud direkte i Windows med dedikert app, men har ikke testet sjøl. Da slipper du hvertfall styre med kabel og greier. 

https://support.apple.com/en-gb/guide/icloud-windows/icwd3c1cca5e/icloud

Onedrive ser og ut til å kunne ta jobben der: https://support.microsoft.com/en-us/office/automatically-save-photos-and-videos-with-onedrive-on-ios-74d406bb-71d0-47c0-8ab8-98679fa1b72e

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, erikskon said:

Jeg er i den privilegerte situasjon at vi får telefon fra arbeidsgiver og jeg kan velge blant de beste fra både Apple, Samsung, Google osv. 

Jeg har hele livet holdt meg til Samsung/Android, men vurderer nå å prøve en iPhone fordi at jeg er så drittlei alt mas fra appene Samsung forurenser telefonen med (bloatware?). 

Resten av hjemmet og familien er knyttet til Google/android. Dette gjelder TVen (chromecast), ruteren vår (Nest) og ungenes pad og telefon. Alt dette er jo blant annet knyttet sammen via Google Family. Så til spørsmålet: Hvordan er det å være hjemmets IT avdeling når hjemmet går på Google/android og IT-sjefen har en iPhone? Har du noen praktisk erfaring med det? Jeg hater egentlig å bruke tid på IT problemer og vil bare ha noe som funker....

PS1: Når det kommer til maskinvare, minne, kamera osv så har jeg egentlig vært fornøyd i flere år nå. Bruken min er nok svært enkel. Scrolling, email og knipse noen feriebilder. Det eneste jeg ønsker meg er bedre batteri.  

PS2: En Google Pixel vurderes da den kanskje ikke har samme støy/mas med bloatware (som Samsung), men jeg er litt usikker på kvaliteten og om den nye (pixel 9) er mega fokusert på AI integrering som jeg ikke har bruk for. 

Viss du kan velge telefon via jobb fritt, ville eg vurdert Pixel, så lenge du allereie brukar Google sine appar. 

 

På jobb har eg både Samsung og iPhone (fordi), og likar begge såpass dårleg at eg har min eigen private i tillegg (også andre årsaker forsåvidt). 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i samme situasjon for deg for en stund tilbake. Jeg gikk for iPhone og kommer ikke til å gå tilbake.

Bare vær obs på følgende:

Hvis du har aktivert godkjenning av apper for installasjon på barnas enheter er du avhengig av en android-enhet for å kunne godta det. Jeg fant iallefall ikke noen måte jeg kom rundt det på, så da endte jeg opp med en virtuell Android-enhet på pc'n. Hvis din bedre halvdel er satt som foresatt kan det hende hun kan godkjenne uten problem.

Nå har riktignok alle i husstanden konvert til iPhone, men utover det kan jeg ikke huske å ha noen store problemer.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg vært deg, ville jeg gått for Google Pixel 9 Pro - og innen 5. september for å få litt ekstra med.

Ingen bloatware. Android er egentlig bra og enkelt, men blir forsøplet av at Samsung installerer duplikater apper for meldinger, bilder, passordhåndtering, browser o.l. som de forsøker å forvirre deg med/presse på deg.

Elsker alt som bare funker, som adaptive forslag til innstillinger basert på bruksmønster o.l.

9-serien fikser forhåpentligvis den litt middels batteritiden på 8 non-pro, og er tilgjengelig med bedre kamera i minste formfaktor via 9 Pro. 8 non-pro-kameraet har en litt lei tendens til å lage gjenskinn fra sola på bildene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte Pixel 9 (ikke 9 Pro) fordi jeg ikke så behovet for bedre selfie kamera, zoom og AI funksjoner. Og at batteriet kanskje varer lenger på vanlig 9.Burde jeg revurdere det valget? De har jo samme størrelse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørsmålet er hvor stor forskjell det er i praksis på Pro og vanlig..

Sitat

The Pixel 9 features a refresh rate that ranges from 60Hz to 120Hz, but the Pro line offers a wider range from 1Hz to 120Hz. The Pro's ability to scale down to 1Hz will help boost its battery life, especially when using the always-on display. 

Litt mer minne på Pro også som det kan være verdt å ta med seg..
Og et ekstra kamera med 5X zoom..

Hvis pris ikke betyr noe hadde jeg glatt valgt Pro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var i samme situasjon i fjor, valget var da mellom S24, iPhone 15 og Pixel 8. Gikk for iPhone 15, det har gått smertefritt og jeg er fornøyd med telefonen. Skal bytte igjen nå (jobbtlf) og kommer nok til å gå for Pixel 9 Pro selv om jeg må dekke litt selv. Samsung er jeg også ferdig med etter den elendige batteritiden på min forrige S21.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Oppdatering: Det ble til at jeg fikk en Pixel 9 og etter en uke er konklusjonen at det er et hav av forskjell i hvor smidig og lett alt er sammenlignet med S22 som den erstatter. Jeg bruker verken spill eller AI så det har ikke noe med motorkapasiteten til telefonen. Det handler om slike ting som at den nå har sømløs lagring av passord på tvers av innlogging via nett og via apper. At den bruker koder sendt på sms uten at det kræsjer 50% av gangene. Sånne små ting som får hverdagen til å gli litt lettere. Ja og så ser det ut til at batteriet er veldig bra. Alt i alt så er det kanskje slik de med iPhone har det. Ting bare funker 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk av Google Password Manager på tvers av apper er også tilgjengelig på Samsung, men da må du som med det meste annet grave dypt ned i innstillingene for å bytte vekk default app fra Samsung sin - "Foretrukket tjeneste for passord, nøkler og autofyll" heter det. Har en kompis som fikk "nytt liv" etter at jeg viste ham dette + muligheten til å legge til app-ikon for Google Password Manager på startskjermen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det meste lar seg nok fikse med nok tid og kompetanse. For meg som mangler begge deler var det nice med noe som funker ut av esken.

Jeg fikk også til noe med Samsung, men så kom det en oppdatering. Og en oppdatering til. Og så var jeg tilbake i et sabla mas om å registrere ditt og datt hos Samsung.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...