Gå til innhold

Kranglevoren pedal sitter bom fast


Anbefalte innlegg

Følg @DesmoSkier sine tips. Slag i akselretning kombinert med hurtig oppvarming/nedkjøling, penetrerende oljemiks og mye moment er mine go-to. Selvsagt med hensyn til hvilket materiale kranken er laget av .

Og så bruker jeg kobberpasta ved montering. Stripping av gjenger ved for lite moment og dertil løse pedaler har jeg også opplevd, den anbefales ikke.

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomassen82 skrev (På 13.8.2024 den 12.58):

Shimano skriver 13 Nm på sine XT pedaler.

Du tenker på merkingen på selve pedalen over mutteren? Det er ikke moment for å skru til pedal i krankarm, men for å skru til mutteren som holder akslingen i pedalen på plass. Som @Ace skriver, anbefaler Shimano fra rundt 30 Nm for å feste pedal til krankarm. Ikke at jeg bruker momentnøkkel til det selv 🙂

Men viktigere: Har du fått av pedalen? 😮

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (2 timer siden):

Du tenker på merkingen på selve pedalen over mutteren? Det er ikke moment for å skru til pedal i krankarm, men for å skru til mutteren som holder akslingen i pedalen på plass. Som @Ace skriver, anbefaler Shimano fra rundt 30 Nm for å feste pedal til krankarm. Ikke at jeg bruker momentnøkkel til det selv 🙂

Men viktigere: Har du fått av pedalen? 😮

Ja det er veldig mye mulig at det er til mutteren. 

Pedalen har jeg ikke fått løs, ikke har jeg forsøkt de siste dagene heller. Kun dynket den i penetrerende olje med jevne mellomrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sykkelist1 skrev (På 13.8.2024 den 20.44):

Aldri testet, men så en gang en video der man festet verktøyet ca 20-30(?) grader ift krankarmen, så begynte man å surre en gammel slange rundt krankarm og verktøy. man må hele tiden ha "strekk" på slangen, etter 10-20(?) runder begynner den samlede kraften å bli så stor at verkøyet roterer mot krankarm (evt. noe annet ryker...).

@Sykkelist1 er inne på noe. I artikkelen https://escapecollective.com/threaded-20-undoing-stuck-threads/ er det beskrevet ulike teknikker deriblant slangetrikset. Jeg har ikke testet selv. Men her er det. 

PS til @Kaiost her trur jeg butyl er overlegent

LarsB

  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Lars der ja. Har et par skuffer i garasjen med diverse slanger ( ikke tpu) som jeg ikke har hatt hjerte til å kaste. Så fint med tips til bruk. Kan også brukes over utsatte deler som stem, overgang setepinne/ ramme, rundt styret osv ved innendørs rullesykling. 
Der er bare fantasien som setter grenser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomassen82 skrev (3 timer siden):

Ja, denne har jeg ventet på siden dag 1. Å burde vel strengt tatt skrevet i innlegget at "JA, jeg skrur riktig vei" 😅

Vet du at det er links på non, eller tror du det er vanlig skruretning på begge sider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

baronKanon skrev (15 minutter siden):

Erfaring og råd fra erfarne mekanikere...

Dette blir jo det samme prinsippet som de derre toktuk-videoene der unge mennesker setter ett og ett strikk rundt en vannmellom til den gir etter for kreftene i et spektalært spetakkel. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ace skrev (På 20.8.2024 den 18.04):

Har du noe faglitteratur, eller noe annen litteratur, som konkluderer med at der er bananas høyt?

denne kort-artikkelen, skreve i år, vert det faktisk konkludert med at 30NM er "bananas høgt" [C. E. 2024] for å feste ein pedal til ein krankarm. 

Dette samsvarar med empirisk forsking (forventa publisert 2024) eg sjølv har utført over 20 år, der eg ved ingen tilfeller har gått over 10NM ved feste av pedal og likevel har aldri ein pedal løsna ufrivillig. I alle tilfeller har pedal vore grei å løsne, om først sett inn med fett ved montering. 

Avgrensing:

Undersøkingar gjort ved kyst i Norge, Alu krankarmar. Smalt utval. 

  • Like 1
  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

😄

Men bananas eller ei, er det et faktum at pedalprodusentene som f.eks. CrankbrothersLookTime, DeityNukeproof og allerede nevnte Shimano - kort sagt alle - anbefaler fra 25/30/35 Nm.

Det samme gjør Park Tool.

Og så er det mange eiere og mekanikere som både bruker og anbefaler lavere moment uten at det medfører problemer.

De fleste av oss bruker gjerne ikke momentnøkkel for å skru til pedal, men påfører det moment den enkelt av oss føler er optimalt og genialt og ubestridelig best og ikke bananas.

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som nevnt opplevd at butikkmontert pedal har blitt løs under bruk, og at gjengene ble strippet. Dette var under bruk av et barn. Så det er åpenbart en risiko ved å ikke dra til hardt nok, selv om opptil flere forumister ikke har opplevd det.

Rent fysisk så er det to effekter som kan stramme/løsne en pedal. Dersom pedalakslingen har mye friksjon så vil det faktisk gi en kraft som prøver å løsne pedalen. Det som strammer pedalen er "presesjon". Normalt vinner presesjon og pedalen strammes under bruk, men det kan altså skje at den andre kraften blir sterkere og pedalen skrus løsere om den ikke sitter hardt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrudde ut en pedal på rulla i vinter. 
Det var en skikkelig gammel Speedplay med dårlige lagre hvor det indre "plutselig" gikk i tusen biter og låste akslingen. Da satt jeg med en pedal under skoa og lurte på hva som hadde skjedd. 


LarsB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett bør man ta dem av og smøre gjengene fra tid til annen, avhengig av forhold man sykler i. Da sikrer man seg mot slikt. Personlig pøkker jeg såpass mye med syklene mine at disse blir tatt ofte nok av og på, uansett (jeg tørker av og smører opp hver gang). 

På XT så er det jo insex. Får du ikke løs med en muttertrekker så tror jeg hadde kasta hele dritten, med krankarm. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ace skrev (18 timer siden):

På XT så er det jo insex. Får du ikke løs med en muttertrekker så tror jeg hadde kasta hele dritten, med krankarm. 

Krankarmen er en relativt ny quarq, så det er ikke ett alternativ. Skal noe ofres, så blir det pedalen 🫣 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...