Gå til innhold

Kranglevoren pedal sitter bom fast


Anbefalte innlegg

Skulle være grei å tok på meg å skru av ett par XT pedaler av en XX1/Quarq. Hva mekanikern har strammet med vites ikke, men det har trillet kanskje 500 km etter montering. Begge pedalene satt hinsides fast, eller driveside sitter fremdeles bom fast. Non drive side kom løs etter enorm maktbruk. Jeg har prøvd 8mm unbracobits på 1/2" skralle, 8 mm T-håndtak egen 8 mm pedalnøkkel, men samme fanden sitter pedalen bom fast. Nå er i tillegg 8 mm sporet begynt å bli litt dårlig slik at det er fare for at det glipper over. Er det noen gode triks der i boka som jeg burde prøve.. Smurning med x antall forskjellige midler funket ikke. Ikke oppvarming med varmt vann heller. Vil det funke å fryse ned driten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, XX1 er karbon, så store mengder varme blir jeg ikke og utsette denne for. Vurderer å se om jeg får tak i noe kjølespray for å se om jeg kan få akslingen på pedalen til og krympe nok til at det løsner. Var forøvrig ikke noe fett på akslingen pedalen jeg faktisk klarte og få løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enten så bruker du luftdrevet muttertrekker, eller så kan du gjøre slik:

Sett krankarmen i en skruestikke, og bruk en lang arm. I tillegg slår du med metallhammer på toppen av verktøyet (altså samme retning som om du skulle slått inn en spiker gjennom pedalakslingen). Husk å trekke i korrekt retning på pedal 😉 

Om du ikke får løs pedalen da, må du gjøre det samme jeg måtte gjøre en gang: Kaste en XX1-krank.

  • Wow 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (6 timer siden):

Kaste en XX1-krank.

Au.

Dersom ingenting annet fungerer, ta den til fagverksted 😀

Anekdote:

Jeg var en gang interessert i et pent brukt Ultegra-kranksett på Finn, men syntes prisen var litt høy. La inn et bud, men fikk til svar at prisen var høy fordi den inkluderte en pedal. Som ifølge selger var veldig bra, men dessverre umulig å få løs 😅

  • Haha 8

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (12 timer siden):

@Ivar Elverum

Men er varme å anbefale også for krankarmer i karbon, som jeg mener å huske XX1 er? Eller er poenget nettopp at induksjonsvarmer varmer opp kun pedalakslingen og ikke materialet i krankarmen?

Jeg var i tvil om å lenke til denne - med krankarmer i aluminium: A Stubborn Pedal Removal | Park Tool Tech Tuesday

#jegharikkepeiling

Oi, karbon ja. Glem det…

Om itj ainna så på trass

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, hvis man kjøler ned et materiale så trekker det seg sammen. Varmer man det opp så utvider det seg. Jeg ville forsøkt å kjøle det ned. Det er heller ikke noe fare med karbonet. Med mindre du dypper det i flytene nitrogen. Da vet jeg ikke helt hva som skjer. Men cluet er at det skjer ikke fryktelig mye med karbon mtp temperatur og ekspansjon / kontraksjon, så kjøling kan være verd et forsøk. Jeg fikk relativt enkelt ut en alu pinne som hadde oksidert og satt fast i en karbonramme i sommer ved å ha en ispose rundt rammen/pinna i en halvtimes tid..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av grunnene til at nedkjøling og varming ofte fungerer veldig bra er pga forskellig varmeutvidelsekoeffisient (er dette et reelt ord, eller fant jeg på det akkurat nå?) på forskjellige materialer. Aluminium utvider seg mer enn stål ved oppvarming, og trekker seg mer sammen ved kjøling. Karbon er ganske så stabilt. Gjengeinnsatsen i kranken er stål, og pedalakslingen er stål så ikke sikkert det hjelper men jeg ville prøvd med en time i fryseren. Om du klarer å kjøle ned pedal-akslingen uten å kjøle ned gjengeinnsatsen så vil det hjelpe men det sliter jeg med å se hvordan det skal la seg gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring er at å tilføre varme eller å kjøle ned ikke fungerer, heller ikke å bruke penetrerende væsker.
Løsningen er å bruke fett ved montasje og trekke til med rett moment.

Hvis elendigheten sitter bom fast, så sjekk først at du skrur rett vei. Deretter bruker du muttertrekker eller en lang latmannsarm. Dersom du går får latmannsarm løsningen må du sjekke at verktøyet tåler belastningen, dvs du bør bruke kvalitetsverktøy
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor mye kraft bruker folket for å feste pedaler?

Jeg pleier å feste mine pedaler ganske beskjedent hardt, nettopp fordi jeg har opplevd at de nesten ikke har kommet av. Men er det en risiko ved å ikke stramme de godt nok? Jeg klarer ikke visualisere det, men er det slik at de ikke vil gjenge seg ut ved tråkking, men heller stramme seg selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, EirikPeirik said:

Hvor mye kraft bruker folket for å feste pedaler?

Jeg pleier å feste mine pedaler ganske beskjedent hardt, nettopp fordi jeg har opplevd at de nesten ikke har kommet av. Men er det en risiko ved å ikke stramme de godt nok? Jeg klarer ikke visualisere det, men er det slik at de ikke vil gjenge seg ut ved tråkking, men heller stramme seg selv?

Jeg ødela en SLX-krank som var splitter ny med å kjøre «bare litt håndstramma» litt vel langt. Var ikke mange metrene før godset i gjengene kunne pirkes ut da jeg stussa over at pedalen ramla av. (Kjørte hver dag i ti år med samme kranken med en helicoil da, så var fiksbart).

Det sterkere stålet i pedalgjengene ødelegger mykere aluminium kjapt hvis det er så slakt at det blir slark her.

Etter den gangen er jeg påpasselig med stramming til du kjenner litt motstand fra gjengene når jeg setter på pedaler.

  • Like 1

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (1 minutt siden):

Jeg ødela en SLX-krank som var splitter ny med å kjøre «bare litt håndstramma» litt vel langt. Var ikke mange metrene før godset i gjengene kunne pirkes ut da jeg stussa over at pedalen ramla av. (Kjørte hver dag i ti år med samme kranken med en helicoil da, så var fiksbart).

Det sterkere stålet i pedalgjengene ødelegger mykere aluminium kjapt hvis det er så slakt at det blir slark her.

Etter den gangen er jeg påpasselig med stramming til du kjenner litt motstand fra gjengene når jeg setter på pedaler.

Den gode beskrivelsen "sånn passe", men har ikke funnet noe riktigere beskrivelse ennå 😄 

  • Like 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomassen82 skrev (16 timer siden):

Skulle være grei å tok på meg å skru av ett par XT pedaler av en XX1/Quarq. Hva mekanikern har strammet med vites ikke, men det har trillet kanskje 500 km etter montering. Begge pedalene satt hinsides fast, eller driveside sitter fremdeles bom fast. Non drive side kom løs etter enorm maktbruk. Jeg har prøvd 8mm unbracobits på 1/2" skralle, 8 mm T-håndtak egen 8 mm pedalnøkkel, men samme fanden sitter pedalen bom fast. Nå er i tillegg 8 mm sporet begynt å bli litt dårlig slik at det er fare for at det glipper over. Er det noen gode triks der i boka som jeg burde prøve.. Smurning med x antall forskjellige midler funket ikke. Ikke oppvarming med varmt vann heller. Vil det funke å fryse ned driten?

Denne mekanikeren som har skrudd på pedalene - jobber han i en sykkelbutikk, og har gjort dette mot betaling? I så fall ville jeg gått tilbake til butikken og bedt de ordne opp. Det er ikke i henhold til prosedyre å sette på pedaler uten fett, så dermed vil jeg si sykkelbutikken har gjort en klanderverdig jobb en kan reklamere på, og da må sykkelbutikken kjøpe ny krank om de ikke klarer å få den av. Sykkelbutikker pleier forøvrig å ha tilgang og kunnskap til å få driten av. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen Faller Ikke skrev (21 minutter siden):

Denne mekanikeren som har skrudd på pedalene - jobber han i en sykkelbutikk, og har gjort dette mot betaling? I så fall ville jeg gått tilbake til butikken og bedt de ordne opp. Det er ikke i henhold til prosedyre å sette på pedaler uten fett, så dermed vil jeg si sykkelbutikken har gjort en klanderverdig jobb en kan reklamere på, og da må sykkelbutikken kjøpe ny krank om de ikke klarer å få den av. Sykkelbutikker pleier forøvrig å ha tilgang og kunnskap til å få driten av. 

Nei, vedkommende jobber ikke i sykkelbutikk, så ingen store muligheter for å reklamere på noe.

EirikPeirik skrev (1 time siden):

Hvor mye kraft bruker folket for å feste pedaler?

Jeg pleier å feste mine pedaler ganske beskjedent hardt, nettopp fordi jeg har opplevd at de nesten ikke har kommet av. Men er det en risiko ved å ikke stramme de godt nok? Jeg klarer ikke visualisere det, men er det slik at de ikke vil gjenge seg ut ved tråkking, men heller stramme seg selv?

Shimano skriver 13 Nm på sine XT pedaler. Jeg bruker alltid godt fett og i det siste har jeg også brukt moment. Aldri hatt noe problemer med å løsne pedaler. Tar mine av 1-2 ganger per sesong for rengjøring og nytt fett.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

EirikPeirik skrev (2 timer siden):

Hvor mye kraft bruker folket for å feste pedaler?

Jeg pleier å feste mine pedaler ganske beskjedent hardt, nettopp fordi jeg har opplevd at de nesten ikke har kommet av. Men er det en risiko ved å ikke stramme de godt nok? Jeg klarer ikke visualisere det, men er det slik at de ikke vil gjenge seg ut ved tråkking, men heller stramme seg selv?

Det er en fare ved å ikke stramme nok. Jeg har opplevd at pedaler har løsnet fra en barnesykkel. Salige Brown skrev:

Sitat

Note! The precession effect doesn't substitute for screwing your pedals in good and tight. It is very important to do so. 

og Brown pleide å ha rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri testet, men så en gang en video der man festet verktøyet ca 20-30(?) grader ift krankarmen, så begynte man å surre en gammel slange rundt krankarm og verktøy. man må hele tiden ha "strekk" på slangen, etter 10-20(?) runder begynner den samlede kraften å bli så stor at verkøyet roterer mot krankarm (evt. noe annet ryker...).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, DesmoSkier said:

Enten så bruker du luftdrevet muttertrekker, eller så kan du gjøre slik:

Sett krankarmen i en skruestikke, og bruk en lang arm. I tillegg slår du med metallhammer på toppen av verktøyet (altså samme retning som om du skulle slått inn en spiker gjennom pedalakslingen). Husk å trekke i korrekt retning på pedal 😉 

Om du ikke får løs pedalen da, må du gjøre det samme jeg måtte gjøre en gang: Kaste en XX1-krank.

Jeg tror jeg utdyper denne litt. Det med å slå med hammer og skape "sjokk" samtidig som du legger på kraft hjelper veldig mye. Jeg har fått ut mange gjenstridige skruer på den måten. Jeg lærte trikset av en bilmekaniker-kompis som skrur mye på gammel bil med tilhørende rust og han får løs det meste....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...