Gå til innhold

Byggetråd: Yo Eddy Fat Chance


Anbefalte innlegg

 

Eller historien om hvordan det ene tar det andre og du plutselig skal bygge sykkel av en ramme fra tidlig nitti.
Har du skrudd sykkel i dette årtusenet? Egentlig ikke. Og du sykler jo ikke nok på syklene du allerede har, så hvorfor ikke? 

Her starter historien vår. 

image.jpeg.d05abc1fb5f22b01a7e80fbe5aa0508f.jpeg

 

Eller, det er ikke helt sant. Historien starter ved at jeg ikke har noen sykkel jeg kan låse fast på Hvervenbukta, Holtet eller andre steder på H i nærheten uten å få hjerteinfarkt av at noen kanskje kan nappe den med seg. Deretter tar den en sving innom legevakta på Kongsvinger sykehus etter at jeg setter fast ene pekefingeren i vedkløyveren hvor jeg både får beskjed om at jeg har hatt tidenes flaks OG reseptbelagte smertestillende. 

Kombinasjonen sykkelbehov og røde trekanter viser seg å være svært forløsende og det tar ikke lang tid før historien vår starter på ekte, her: 

 

image.jpeg.0db60d6ce98c0906951456aa907ffb78.jpeg

 

Tanken slash håpet er at dette skal bli hverdagssykkelen for alt som ikke er sti (tallboy) eller tur (stigmata.) Og at det igjen kan føre til mer hverdagssykling, det hadde vært kjekt! 

Enn så lenge er den ikke så mye å sykle på hverken til hverdags eller fest, så noen tanker er tenkt: 

Ryggmargsrefleksen min var å slenge på med Paul, White osv -men Shimano fra tidlig til midt på nitti er veldig rent og pent, og det var tross alt det jeg hadde den gang da. Suntour kunne vært gøy, Campagnolo også, men jeg hadde ikke noe forhold til det, og for min del kan det for alt jeg vet bli å gange opp vanskelighetsgraden om jeg skulle prøvd å få fatt på det. Derfor blir det en mix av XT735 - XT739. Er planen. Jeg har glemt så himla mye om størrelser og standarder at jeg burde tatt meg tid til å sette meg inn i det igjen for å unngå for mange bomkjøp. Men jeg er like tålmodig som en fenghette så pakker er på vei fra Japan og Tyskland. 

Postmannen har levert neonrosa holker, men enn så lenge har jeg ikke noe styre å sette de på. Og det oppsummerer greit status på dette prosjektet akkurat nå. 

Oppsett og justering av canti-bremser, jeg kjenner frustrasjonen og skrekken stryke langs ryggraden. 

Fortsettelse følger. 

 

  • Like 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh la la, hvilket prosjekt! Men jeg hadde vært mer redd for å låse fast en Yo Eddy enn en moderne karbongreie … Og i min bok er ikke miks av M735 og M739 helt kosher, altså 😅 Dette er vel så etter boka det er mulig å komme:

image.png.f9591da4e0fc33d074c0bd6efd8f12ca.png

Kilde: https://www.retrobike.co.uk/threads/fat-chance-yo-eddy.470976/post-3487419

Men for all del, det blir best når bygget er personlig.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jaknudsen skrev (13 timer siden):

Oh la la, hvilket prosjekt! Men jeg hadde vært mer redd for å låse fast en Yo Eddy enn en moderne karbongreie … Og i min bok er ikke miks av M735 og M739 helt kosher, altså 😅 

Teorien min er at en signalgrønn sak med små hjul og stiv gaffel vil være totalt uinteressant og oppleves som lite omsettelig for alle og enhver. Teorien. 
Så innser jeg at det kan vise seg vanskelig å stole på den teorien i praksis når det er luft i dekka og jeg skal til post i butikk 🙂 

Ja, altså -ikke stol på noe som helst av det jeg sier om hvilke nummer det er snakk om, der er jeg tydeligvis helt ute å kjøre. Det jeg mente å skrive var M730, M734, M735 og M737 (dobbeltsjekket). Og én M900 dings. Også kan jeg henge med på at det riktigste kunne vært f eks et rent M732 eller M735 bygg. Suntour XC Pro hadde vært capslock stilig. 

Nå hadde jeg lyst til å skrive: "men, dette skal ikke være en fetishering over fortiden," men det faller på sin egen urimelighet når vi snakker om å bygge opp en eldgammel sykkel for å surre rundt i nabolaget. Så, får heller omformulere og omfavne akkurat det. Også er det nok så lett som at jeg ble 16 da M737 ble lansert og det så ut som en million dollars da, og gjør det fortsatt nå. Særlig kranken synes jeg ser helt mega ut. Velkommen til min fetish. AMA! 

Dessuten har jeg null oversikt over markedet for vintage deler (garantert et minus i denne situasjonen,) så jeg har tenkt at det skal godt la seg gjøre eller ta skikkelig lang tid å samle sammen f eks pent komplett M735. Og jeg vil jo gjerne sykle før snøen kommer. Alternativt blir det såpass kostbart at det i hvert fall blir vanskelig å slappe av med den låst fast her og der. 735-pedalene mine er ordentlig brukt, prisen på et par veldig pene fortollet inn i landet ble såpass at jeg får forsøke med pussepapir og spraylakk på de jeg har først. 🙂  

Men jeg skjønner absolutt hva du mener, og den du poster der er jo så fin at suget går langt inn i hjerterota! 

Se på den da! Selv om jeg etterhvert måtte bytte drevene er den fortsatt et smykke ♥️

image.jpeg.ad45425ffcf5b3df12d69e97c1fd9cdc.jpeg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JB. skrev (13 timer siden):

Yo Eddy! Det er en fin sak du har der. Fortell litt om hvordan du fikk kloa i den. Ramma ser også helt ny ut, har den fått ny lakk?

Her burde jeg hatt en sabla bra historie, men det er så lett som at de utroligste ting finnes på internett. Og at jeg synes jeg hadde en god porsjon flaks mtp timing. Også ble den som sagt handlet på ren ryggmargsrefleks/impuls, så det kan være selgeren også synes han hadde en god porsjon flaks. Ikke sikkert det er et røverkjøp, men enn så lenge synes jeg det er et godt kjøp. 

Ja, den ble lakkert for noen år siden, og så ettersigende bygd opp for å ha mer enn for å bruke. Så selv om den har bruksspor her og der er den veldig pen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avdem skrev (9 minutter siden):

Sjekk ut Vintage Mtb Norge på Facebook om du ikkje allereie er medlem. Der er det hjelp å få med deler. Og mykje ekstra vatn til vintagemtbfetish mølla.....

Ja du, den gruppa er hard kost for en stakkar som påstår han skal bygge seg en hverdagssykkel!  

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nærmer seg. Tror det eneste jeg mangler nå er 

  • Styre - har, men det er fra nittitallet og er så smalt at det i dag fremstår totalt latterkrampete. Er Easton Monkeylite fortsatt en ting? 
  • Den cantilever trekantgreia med wire (ja, har et par men de hører egentlig til en annen sykkel.) 
  • Gir -og bremsewire. 
  • Strømpe til ovenstående 
  • Stem - har et par, må prøve meg frem for å finne rett. 
  • Dekk - har noen ulike på vei. 
  • Sete! - her er jeg foreløpig helt blank. 

image.jpeg.e9ece9f7f5a3a07fedbb251602356a2c.jpeg

Endret av robert5000
Ufullstendig tankerekke
  • Like 3
  • Wow 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Mens jeg venter på postmannen står pedalene på menyen.

Ja, hva skal man si? De bærer alderen. Og de pene jeg fant på ebay og lignende hadde alle sammen trykkfeil i prisen når frakt og 25 % ble tatt inn i regnestykket. Så da er dagens prosjekt å se om de kan bli litt mer presentable. 

 

image.jpeg.36a9f7b75a8467dbceade98daba3efbd.jpeg

image.jpeg.25c82d70f17c5e9d80298cf38f576538.jpeg

 

 

Mye kan ordnes med rett verktøy og tålmodighet. Jeg kan ikke skryte på meg noen av delene -men jeg har i hvert fall pussepapir og noe lakk.  

 

image.jpeg.818b6e86bc79cbbaab0eeb656c7afb04.jpeg

 

Så da ender det som det må, på greit nok. Og for hverdagssykkelen må jo det være helt fint. 

 

image.jpeg.dbc05223cfacfc94ad7b471d51292f03.jpeg

 

 

 

 

 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dekk.

Det pleide å være skikkelig enkelt og lettvint, Python, Wildgripper eller Speedmax alt ettersom. Det er sikkert enkelt nå også, men lettvint er det ikke. De lages ikke lenger, ser ikke ut som før, eller så er de NOS, koster ut av hvitøyet og dekksidene er muligens uttørket. Schrödingers dekk. 

Så i ettermiddag har det vært høytidelig og meget nøyaktig dekktesting av tre kandidater i nabolaget; Terraone Rider T1, Halo H Block, og Rene Hersé/Compass Rat Trap Pass. 
Først og fremst, jeg er enten skikkelig dårlig på internett eller så har 26" dekk blitt dyrt siden sist. Sannsynligvis er det bare det at jeg ikke har kjøpt ett siden Pavement ga ut skiver. 

Kriteriene har vært opplevd støy, innbilte rulleegenskaper, og estetisk velbehag, og med det var det ganske lett å komme frem til at hverdagssykkelen får Rat Trap Pass, Rider T1 havner på Bontragern, og Halo H Block blir bod-dekk.

 

image.jpeg.3da09be68e93bf4b2134a001dbcab160.jpeg

 

  • Like 2
  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Dekk kan fort bli litt som fotball eller religion, rent bortsett fra at dekk faktisk har påvirkning på livskvaliteten. Vi har vel alle begynnende tinnitus fordi vi hadde en kompis med DBS Offroad STI med så harde knastedekk at det var som å sykle med hodet inni en bikube. Derfor er det viktig å velge rett, og å ha såpass subjektive målepunkter at ingen som faktisk kan det her kan arrestere meg på det. 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...