Gå til innhold

Bytte maskinlager, nav


Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har et framhjul (Ibis) som trenger nye maskinlagre. Er det vrient å gjøre sjøl uten spesialverktøy? Noen som har en lenke til en video som viser hvordan?

(Det er enkelt å åpne navet sånn at jeg får målt lagrene, så riktig dimensjon er greit å finne.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ibis har en guide for service av frihjul på baknav, "hub assembly guide," som du finner nederst på siden her:
https://www.ibiscycles.com/wheels/ - PDF

Der er det linket til denne videoen

Ser det er kommentert at det er likt på framnav. Baknavet er dog mulig å banke ut med bakakslingen (med gummihammer), men sikkert mer skånsomt med egnet verktøy.

Ser av innlegget over at det går fint uten spesialverktøy foran også 👍

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker 10mm gjengestag og med store skiver og div piper fra bacho settet mitt som presse, og har funket fint i mange år.
Pleier også alltid og legge de nye lagrene i fryseren dagen før, så er de litt enklere og få inn. 
Pleide og banke ut gamle lagre med en skråskjært pipe forlenger før eg kjøpte utdragersett.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et litt lignende spørsmål før sommeren, det resulterte i denne tråden: 

I tillegg resulterte det i at jeg kjøpte en billig presse fra AliExpress for ca 350, samt noen fine avdragerverktøy fra bearingprotools.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle tips og råd! Jeg går nok til innkjøp av gjenga stålstang med noen tilhørende muttere og skiver. Jeg har en egen evne til å reparødelegge, så jeg holder meg langt unna noe mer komplisert og potensielt dyrt enn nav. 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...