Gå til innhold

Ruteforslag Bærum til Norefjell


Anbefalte innlegg

Skal på jobbtur til Norefjell i September og tenker å sykle til Norefjell, og hjem igjen et par dager etterpå. Trenger gode forslag til ruter siden jeg ikke har syklet i disse områdene tidligere. Har fått tips om å sykle inn Lommedalen og opp til Kongens utsikt. Har lagt dette inn i Strava, som genererte denne ruten https://www.strava.com/routes/3256930230382170516

Ser det ut som et fornuftig rutevalg, eller bør det justeres? Jeg sykler på grusracer med 35 mm dekk (Schwalbe G-One) så en miks av asfalt og fin grus er bra. Grov grusveg og sti vil vi gjerne unngå i størst mulig grad. Hjem igjen vurderer jeg å ta en annen trase, over Finnemarka for å variere litt. Takknemlig for alle tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strava har i alle fall foreslått det jeg tror er den enkleste veien opp fra Lommedalen mot Kleivstua, men jeg syns det er litt mer historisk svung over det om du tar gamleveien opp ved Lommedalen golfklubb. Da får du med deg et større parti av gamle bergenske kongevei selv om prisen du må betale er litt mer opp og ned, samt en skikkelig bratt kneik. 

Det er to alternative ruter til Kongens utsikt, en som visstnok skal være lettere fremkommelig enn den opprinnelige stien, jeg har ikke testet denne, men den opprinnelige stien er trillesti med gravel. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vestmarka til Sylling, Finnemarka til Åmot, Blåfarveverket til Krøderen, videre til Noresund og så opp er en fin rute. Pga klatringer anbefaler jeg den vegen, men det er selvfølgelig mulig andre veien. På denne ruta får du mye fin grusvei og ikke så mye gamping på flat asfalt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruta den foreslår langs Lomma innover er skiløypa på vinterstid - den er vesentlig dårligere forfatning enn grusveien (AT-veien) som du deler med biler og lastebiler. Det er en vesentlig bedre vei og her går det raskt innover altså. Ikke mye trafikk, men greit å være oppmerksom der det går raskt og blir uoversiktlige svinger.

Du kan selvfølgelig gjøre som @Kjasmaser inne på og ta den mer historiske ruta opp, men det er en vesentlig tyngre reise.

Kongen Utsikt er flott, men du kan også vurdere å ta omveien via Gyrihaugen - da får du som bonus mindre trafikkert vei når du kommer ned til Åsaveien. Jeg syns utsikten her er flottere siden det er høyere og du får se mer av Steinssletta og landskapet mot Hønefoss.

  • Like 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arve Er skrev (På 9.8.2024 den 12.37):

Vestmarka til Sylling, Finnemarka til Åmot, Blåfarveverket til Krøderen, videre til Noresund og så opp er en fin rute. Pga klatringer anbefaler jeg den vegen, men det er selvfølgelig mulig andre veien. På denne ruta får du mye fin grusvei og ikke så mye gamping på flat asfalt.

Fra Blaafarverket vil jeg heller foreslå at du tar dalen innover mot Eggedal og forbi ikoniske Andersnatten. Lettsyklet og nydelig terreng helt fram til Eggedal. Deretter gjenstår bare klatringen til Norefjell, som er snillere på denne siden enn fra Noresund.

Hvis du ikke vil helt opp til Eggedal kan du ta over til Noresund ved Eidal, øst for Soneren eller ved Prestfoss.  Uansett mange fine partier som venter deg her! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...