Gå til innhold

Garmin Fenix 7S pro eller Epix Pro?


arne_and

Anbefalte innlegg

Bortsett fra utseendet, navnet og skjermen, hva er egentlig forskjellen på de to? Fenix har MIP solcelleskjerm, Epix har AMOLED. Uten solcellelading så er batteritiden veldig lik, og jeg antar AMOLED-skjerm føles bedre i bruk?

Finnes det andre Garmin-klokker i 42mm med Elevate V5-sensor? Evt andre med V4 jeg heller bør vurdere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er de to 42mm-klokkene:

image.png.bf8b684a8a6c808bc54cf6b105f1e69e.png

image.png.a483da17418f7ca823a7011c9099c8de.png

image.png.a3dd65cd836ff23385cc5d0a5cfce6be.png

Begge er (litt) bedre enn Fenix 5S som jeg har i dag, og jeg synes ikke jeg må lade den plagsomt ofte, bortsett fra når jeg logger aktiviteter men da antar jeg skjermen er av underordnet betydning. Jeg ser de nye klokkene er marginalt bedre med "Alle satellittsystemer og multibånd" enn den gamle er med "GPS-/pulsmodus", men de har andre modi med mye bedre batteritid. Med "kun GPS" er Fenix betydelig bedre enn Epix ser jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skiftet fra Fenix 6 Pro 48mm til Epix Pro (47mm) i 2023. På Fenix 6 var det ca håpløst med gammelmannsyn, å lese skjermen, spesielt når det var mørkt.   Amoled på Epix Pro er null problem. Tipper det har med lysstyrke/progressive linser, og slike ting. 

Med skjermen default av, så lades klokka en gang i uka.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte for litt siden Fenix 7 pro sapphire solar, og valgte den fremfor Epix. Batteriet varer evig lenge selv med alt aktivert, og minimum en aktivitet per dag.

Men det skal for ordens skyld nevnes at alle jeg har sett som har eid Epix sier at Amoled-skjermen på denne nå er blitt så bra, at fordelene er større en ulempene - og at de hadde valgt Epix igjen

Merk at med allways on aktivert er batteritiden på epix oppgitt til 4 dager, vs 11 dager på Fenix - altså ganske stor forskjell.

Med epix så må man altså velge om man enten vil ha god batteritid, og da måtte "vekke" skjermen hver gang man skal se på den, eller mindre god batteritid og ha "allways on" aktivert.

Edit: Dette er vel en bra samenligning: 

Mine fordeler med MIP-skjerm:

-Synes det ser tøft ut. Ser ut som en "ekte" digitalklokke, evnt nesten som en analogklokke med riktig klokkefjes. Amoledskjemene synes jeg nettopp ser ut som en skjerm som lyser på hånden.

-Liker å hele tiden (så lenge det ikke er mørkt) å kunne se all info, uten å måtte "vekke" skjermen (og fremdeles ha bra batteritid).

-På tur, og under aktivitet, kunne bruke alle funksjoner uten å tenke på at skjermbruken tapper batteriet nevneverdig.



Det Garmin virkelig burde komme med er mulighet for LTE/E-sim. Altså å kunne ringe med klokka og legge igjen telefonen hjemme. Burde være en funksjon man lett kunne slå av/på for å kun benytte det ved behov, og at det da ikke påvirket batteritiden i så stor grad.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt Epix2 siden den kom på markedet og kom fra Fenix før det. Bruker Epix2 på alt av sykling til og fra jobb og Edge når det skal drives stisykling med navigasjon. 

Skjermen er så mye bedre enn Fenix at jeg aldri vil tilbake igjen. Det eneste jeg forsaker er at jeg har svart skjerm når jeg ikke ser den i klokke-modus, den aktiverer seg selv basert på armbevegelsen som mange andre smart-klokker (det er et valg man kan stille inn) når man ser på klokka og da rapporterer min at den har 16 dager på en full-ladning. I treningsmodus er skjermen alltid på, så den klarer nok ikke de 16 dagene i praksis, men den er heller ikke milevis unna. 

Rent funksjonelt støtter vel klokkene det samme. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arne_and skrev (4 timer siden):

Her er de to 42mm-klokkene:

image.png.bf8b684a8a6c808bc54cf6b105f1e69e.png

image.png.a483da17418f7ca823a7011c9099c8de.png

image.png.a3dd65cd836ff23385cc5d0a5cfce6be.png

Begge er (litt) bedre enn Fenix 5S som jeg har i dag, og jeg synes ikke jeg må lade den plagsomt ofte, bortsett fra når jeg logger aktiviteter men da antar jeg skjermen er av underordnet betydning. Jeg ser de nye klokkene er marginalt bedre med "Alle satellittsystemer og multibånd" enn den gamle er med "GPS-/pulsmodus", men de har andre modi med mye bedre batteritid. Med "kun GPS" er Fenix betydelig bedre enn Epix ser jeg.

Ahh...det ar alltid på modus som var showstopper for meg og Epix.

Jeg bruker den som "sykkelcomputer" montert på stemmet. Da må jeg alltid ha den på.

  • Like 1

/Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Furu skrev (7 minutter siden):

Ahh...det ar alltid på modus som var showstopper for meg og Epix.

Jeg bruker den som "sykkelcomputer" montert på stemmet. Da må jeg alltid ha den på.

Jeg ser ikke at det er noe problem i praksis at skjermen er på mens man trener. Det er tross alt en marginal del av døgnet. Ved å aktivere funksjonen hvor skjermen skrur seg på automatisk når du ser på den i klokkemodus får du veldig fin batterilevetid og det er en "set and forget" funksjon å ha det sånn. For egen del lader jeg neppe mer enn hver 10-12 dag selv om jeg sykler til og fra jobb hver dag, og jeg har en lett tendens til å gjøre det før jeg egentlig må. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Reddit-tråden spekulerer i om nye Forerunner kanskje ikke kommer før 2025.

Det har vært ganske marginale reelle oppgraderinger på Fenix/Forerunner modellene de siste gangene. Bedre skjerm, litt bedre sensor,  litt bedre batteri, solcelle. Ellers virker det som de virkelig store oppgraderingene har vært på software/algoritme-fronten. Forklaringen har vel gjerne vært at de "gamle" sensorene ikke er bra nok, men det ligger vel litt i kortene at de ikke gidder inkludere de nyeste funksjonene på eldre klokker. Da ville det ikke blitt så store forskjeller at det er verdt å oppgradere. Garmin er kostbare når de kommer, men så daler de sakte i pris. De er vel så overlegne enda og har såpass stor markedsmakt, så de har vel ingen hast i å komme med mange kostbare funksjoner, før konkurrentene nærmer seg. Litt som DJI på droner.

Kommer en Fenix klokke med eSim eller lignende, vil jeg begynne å se på ny klokke. Dog, løpetur med musikk via blåtann tapper mye batteri synes jeg. Vil anta BT-samtaler via Airpods e.l. vil spise batteriet raskt. Kanskje en grunn til at Garmin ikke har den funksjonen enda.

Foreløpig er synet mitt så godt at skjermen på Fenix 6 er helt knall, men tror jeg ikke hadde klart å gå tilbake fra en Epix 2, til noe dårligere. Aldern tar igjen alle, og merker allerede nå at bilkjøring/løpe/sykling i mørket er litt mer slittsomt enn tidligere. Epix2 skjermen er ganske overlegen. Størrelsen på skjermen gjør også Fenix i vanlig størrelse litt subpar som sykkelcomputer. QuickFit-feste hjelper, men det er knot å ta av reimene hver gang. Det fungerer til å se hastighet og puls(med belte) når man sliter seg opp en bakke, men gjerne er det nesten like praktisk å ha den på armen. Sånn om det ikke gir ubehag.

Etter jeg fikk en bordladerpå hjemmekontorpulten ala den DC rainmaker anbefalte, har jeg sluttet å tenke på batteritiden. Blitt naturlig å bare koble den til engang i uka.

DSC_8865.jpg

På flerdagersturer er jeg så nerd at jeg liker å logge detaljer, så klokken mister vel ca. 1/3-1/2 av batteriet hver dag. Spesielt med endel kartbruk. Så lader den bare litt om kvelden. Har med powerbank uansett, og ladekabelen er jo ikke veldig stor.

Min mor på 70+ vente seg raskt til å lade Garmin Venu Sq 2 ca en gang i uka. Apple Watch brukere venner seg raskt til lading nesten hver dag. Så alt handler vel om å finne en løsning som bare fungerer, uten at man må tenke så mye over det. Må en begynne å lete etter en kabel hver gang, så blir det klart litt ork.

En kan også tenke seg hvor nyttig endel av de nye algoritmefunksjonene er. Jeg fikk en liten realitycheck når jeg var med i noen fysiske forsøk med masse måleutstyr. Når det gjaldt søvnmålinger så var det ganske stort sprang selv på det som ble brukt til medisinske undersøkelser. Har tidligere tatt en søvnmåling via ørenesehalslegen, med noen få sensorer(nese-bryst-mage-fingertupp(puls/pulsox)-lyd), og når jeg var med i forsøket i vår, så ble det nevnt at det var OK presist, men ikke så veldig, siden flere ting kunne påvirke målingene. Bedre måte var å undersøke søvnen med elektroder på kroppen(Søvn-EEG), pluss de tidligere nevnte sensorene. Det var en ganske omfattende prosess.

Etter det innså jeg at en enkel pulsklokke egentlig bare tracker et par variabler, som kanskje i en grad kan avsløre om man sover dårlig eller urolig. En kjenner selv på kroppen om man sover dårlig, og klokka kan vel i ytterste grad gjøre søvnen dårligere fordi en begynner  fokusere på det. Det er også ganske bredt spekter i hvor mye søvn forskjellige personer trenger, noe som igjen er grobunn for dårlige scores. Har vært på hyttetur hvor en sov som en mummie og en annen bevegde mye på seg samt snorket. Den som bevegde mye på seg var uthvilt med dårlig søvnscore, motsatt på mummien. Har selv fått opp at jeg har særdeles lav oksygenmetning i blodet (via pulsoksymetri), og det er vel så lett som at armen med klokka er under en kropp. Ansiktsuttrykket til en lege når jeg nevnte det, ga tegn til at jeg var nr 5000 som spørte om det og at de var litt lei av å si det var lite presist.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. e-sim/LTE så tenker jeg at det kan benyttes som en funksjon man kun aktiverer ved behov, da bør det ikke tappe så mye batteri..? F. eks når man drar på en fjelltur og vil legge igjen telefonen hjemme. Eller på en langtur og telefonen slutter å fungere. 


Om hvit/sølv Epix gen 2 pro (ikke sapphire?) i hvit/sølv er aktuell, så kom den nettopp på et ganske godt tilbud på dustin. Har ihht. prisjakt aldri vært så lavt priset før.

Garmin Epix Pro (gen 2) 42mm (010-02802-01) | Dustinhome.no

Best pris på Garmin Epix Pro (Gen 2) Standard 42mm Smartklokker - Sammenlign priser hos Prisjakt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amoled-skjermen er gull på Epix synes jeg. Jeg bruker den ofte til å navigere på løpeturer på nye steder. Langhelg i London, familieferie på Bali, halvmaraton kun i Kongeskogen på Bygdøy osv osv. Kartet blir godt nok synlig til at jeg hverken løper feil på helt ukjente steder eller på steder med mange alternative stier. 

Jeg lader ca hver 10. dag med kontinuerlig pulsmåling og logging av 10-15 timer trening i uka.  Med Epix 2 - ikke pro. 

Forresten hvis du er FriFlyt-abonnent: https://www.utemagasinet.no/pulsklokker/test-av-garmin-epix-2-sapphire-47-mm 

 

  • Like 1

Tidligere redaktør for Terrengsykkel og grunnlegger av Landevei

Sykkeltilpasser hos sFit_Helse

Grunnlegger av Terrengsykkelrittet

For tiden i utdanningspermisjon.
Har testet over 500 sykler i alle kategorier fra hardtailer til enduro, landevei, tempo, gravel og el siden 2007.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skrevet en egen artikkel på dette her. Begge klokkene er oppdatert med nye funksjoner siden den gang, men forskjellen er likevel fremhevet.
 

Personlig ser jeg nesten ingen grunn til å velge Fenix med mindre du har behov for ekstern batteritid.

https://pulssonen.no/garmin-fenix-7-pro-vs-garmin-epix-pro-gen-2-hva-er-forskjellen/

 

PS: Ville ikke ventet på noen ny Forerunner i hvert fall...

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SykkelØyvind skrev (17 timer siden):

Amoled-skjermen er gull på Epix synes jeg. Jeg bruker den ofte til å navigere på løpeturer på nye steder. Langhelg i London, familieferie på Bali, halvmaraton kun i Kongeskogen på Bygdøy osv osv. Kartet blir godt nok synlig til at jeg hverken løper feil på helt ukjente steder eller på steder med mange alternative stier. 

Sikkert litt vanskelig å svare på, men tror du kartet også vil være nyttig på 42mm-klokken, eller blir skjermen for liten?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

arne_and skrev (4 timer siden):

Sikkert litt vanskelig å svare på, men tror du kartet også vil være nyttig på 42mm-klokken, eller blir skjermen for liten?

Det funker, meg det blir smått. Jeg synes allerede det blir en stor forskjell å gå fra 51mm til 47mm... Noe mindre ville jeg ikke valgt dersom kart er et ønske.

 

Dersom du vil ha minst mulig klokke med størst mulig skjerm, så kan du gjøre som meg, å velge Quatix 7 Pro. Samme klokke som epix Pro med litt ekstra, og en mye slankere bezel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quatix 7 Pro var fryktelig dyr! Dessuten vil jeg ha en av de minste modellene, 42mm. Jeg har det i dag og skal ikke ha større klokke. Men da er det kanskje ikke så viktig med kartfunksjon, hvis det ikke blir brukbart med så liten skjerm. Men hvis jeg skal ha Elevate 5 så er det vel fortsatt bare Fenix 7 Pro og Epix jeg har å velge i.

Noen som vet om det er noen reell forskjell på HRV-målinger mellom Elevate V4 og V5? Pulsmåling i aktivitet er vel bedre, men det er ikke veldig viktig for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

arne_and skrev (16 timer siden):

hvis jeg skal ha Elevate 5 så er det vel fortsatt bare Fenix 7 Pro og Epix jeg har å velge i.

Venu 3 har også Elevate V5 og den er veldig lett, men den mangler bl.a. "training readiness" og lignende målinger. Litt av en jungel dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...