Gå til innhold

Hvor i Norge er det best å bo for god sykling?


Anbefalte innlegg

Kopp skrev (17 minutter siden):

Ikke noe stas å bo i Volda iallefall. Bare fiskeslo, nynorsk og nedlagte møbelfabrikker.

Kva som er best av dansk og norsk er jo ein subjektiv sak. Nedlagte møbelfabrikkar er jo litt trist ja, men fiskeslo?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jsdk skrev (35 minutter siden):

Om jeg skulle flytte lenger fra Oslo tror jeg også Kongsberg området kan være bra. Egentlig mest mulig syd så man blir kvitt den teite snøen fortest mulig. 

Stisykling på vinteren er _AMAZING_
Og ekstremt lavterskel da du kan sykle med vanlige sti-dekk fram til den første smelt/refrysinga

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en som er opptatt av sti, landevei, langrenn og alpint er Oslo ikke noe dårlig sted å bo og vil som DesmoSkier hevde at området Hellerud-Skullerud er undervurdert. Østmarka rett utafor døra, rask t-bane til sentrum og kort vei til landeveiene i Follo. Veldig bra løypenett for langrenn er det og i Østmarka, dog litt knapt med snø til tider, men kan kontre med Oslos beste stisykling på vinteren.

Dessverre litt langt unna Wyller og alpint, mens byens lengste bakker er bare litt oppvarming unna. Hvis det er noe jeg savner så er det lengre nedkjøringer på sti og enda lengre motbakker på landevei. For langrenn er det vanskelig finne noe bedre sted enn hovedstaden i en normalvinter, med mindre du er allergisk mot bakker da.

Å bo lenger sør et lite aktuelt pga. snøforholdene, men Oppdal har mye som frister og Sogndal har også mange kvaliteter. Lillehammer/Gudbrandsdalen er også attraktivt og har dessuten god kommunikasjon med Oslo og Gardermoen.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg slår ett slag for Lier

Østlandets beste skiforhold om vinteren
Milevis med flotte grusveier for Birkenfolket
Superfine stier som slår østmarka i Oslo langt ned i støvlene
Mange fine veier for landeveissykling

Humane boligpriser, stor enebolig fra 4mill og gedigne hus til 10mill

Minimalt med de problemene man ser i storbyene
Fine oppvekstforhold for barn
Litt utfordrende pendlervei inn til Oslo 
Lukter kumøkk om våren

Jeg er født og oppvokst i Oslo, men flytter definitivt ikke tilbake

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JoeT skrev (5 timer siden):

Dessverre er Kongsberg en relativt kjip by. Drammen er bedre, men boligprisene er dessverre deretter. Jeg synes også stiutvalget er bedre i Drammen, men Kongsberg er vel fortsatt oppe å nikker blant de bedre destinasjonene i landet. For allround stisykling vel og merke. Skal man ha bratte stier med 1000hm, må man jo vestafjells med de ulempene (og fordelene;-) ) det bringer med seg.

Kongsberg er en kjip by, men friluftsområdene rundt er flotte.
Drammen er blitt en møkkaby med ett rått ungdomsmiljø preget av vold, ran, overfall, knivbruk og med tildels svært unge aktører. Som Kongsberg så er friluftsområdene rundt byen fine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yes. Drammen har et kingsize integreringsproblem, så hadde ikke flyttet til sentrum om jeg hadde barn.  Er vel ikke den eneste byen i Norge med dette problemet. Til og med lille Kongsberg har sine problemer med ungdom på skråplanet. Jeg bor på bygda med kort avstand til byen, så jeg kan høste dens goder og unngå ulempene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kan jo ikke la være å nevne Kristoff'ene sin by, Stavanger. Byen med kanskje flest døgn uten snø/is på veien.

Nå har de til og med fått en 1,3 milliarder sykkelvei for å komme seg til Sandnes, hvor de fine sykkelrutene starter, med naturlige intervaller i fjell.

Og når det regner for mye kan en jo ta seg en tur i Norges eneste full size velodrom på 250 meter. Kostet vel 360 millioner. Finnes og innendørs skøytebane ala Vikingskipet, for de som vil ha alternativ lårtrening.

For terrengsykling er det mest teknisk, og ikke særlig flytstier.

1636807359-velodrom-sola.jpeg

Slik-kobler-du-deg-pa-sykkelstamveien3.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, Mannen Faller Ikke said:

En kan jo ikke la være å nevne Kristoff'ene sin by, Stavanger. Byen med kanskje flest døgn uten snø/is på veien.

Nå har de til og med fått en 1,3 milliarder sykkelvei for å komme seg til Sandnes, hvor de fine sykkelrutene starter, med naturlige intervaller i fjell.

Og når det regner for mye kan en jo ta seg en tur i Norges eneste full size velodrom på 250 meter. Kostet vel 360 millioner. Finnes og innendørs skøytebane ala Vikingskipet, for de som vil ha alternativ lårtrening.

For terrengsykling er det mest teknisk, og ikke særlig flytstier.

1636807359-velodrom-sola.jpeg

Slik-kobler-du-deg-pa-sykkelstamveien3.png

Stavanger er kanskje den siste (store) byen jeg hadde tenkt på når det gjelder god sykling. Flatt og regnfullt. Men om du liker smale hjul så kan jeg til en viss grad se attraksjonen med lang sesong. For en terrengsykling som også liker vinter så framstår Stavanger og omegn som det kjipeste stedet i Norge. Sorry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (6 timer siden):

Stavanger er kanskje den siste (store) byen jeg hadde tenkt på når det gjelder god sykling. Flatt og regnfullt. Men om du liker smale hjul så kan jeg til en viss grad se attraksjonen med lang sesong. For en terrengsykling som også liker vinter så framstår Stavanger og omegn som det kjipeste stedet i Norge. Sorry.

Ja, var det jeg tenkte. Var derfor jeg måtte si i fra 😉

Du kan faktisk velge om du vil ha flatt eller bakker med landeveissykkel. Sykler du langs sjøen ved jæren får du det flatt. Sykler du andre steder får du raskt bakker.

Dersom du en gang blir tvunget til Stavanger med terrengsykkel bør du teste ut Sørmarka (ved Ullandhaug-tårnet) og Melshei i Sandnes. Der er det bra løyper og terreng for terrengsykkel, men mye opp og ned. Noen klubber sykler terrengtrening hele året, kun med et par avlyste treninger for snø. En del løyper på Sørmarka:

https://www.trailforks.com/region/sormarka-39424/?activitytype=1&z=12.1&lat=58.93765&lon=5.72102&content=trails,labels,nst,region,poi,directory,polygon,waypoint,routes_featured

For snø kjører vi opp til Sirdal, som både har fått stolheis og mangedoblede nedfarter, inkl rails osv. Kjøres og opp løyper med løypemaskin. Kan og velge å putte på fjellski på fjell hvor løyper blir kjørt opp med scooter, hvor en max møter 2-3 folk på hele turen.

Men, ja, er mye regn her. Enig i det punktet. Men er ikke så ille. Har jo Yr til planlegging.

Er blitt vant med gode klær, ja... men inni skogene på Sørmarka/ melshei så blir det ikke så ille uansett....og så har en velodromen...

Eksempel på en av Kristoffs treninger fra Stavanger med 3000 høydemeter. Han er en maskin.

Screenshot_20240809_061513_Strava.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (13 timer siden):

Jeg slår ett slag for Lier

Østlandets beste skiforhold om vinteren

Akkurat det med snø overrasket meg. For et par dølle østlandsvintere siden, av typen med evig sørpedrit og stygge, svarte brøytekanter, hentet jeg et par ski hos en kar på Lierskogen, bare 10 min hjemmefra. Det var som å komme til winter-wonderland på hytta, med enorme mengder krisp hvit snø overalt. Klarer fortsatt ikke få med kona på å flyttetankene..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (13 timer siden):

Stavanger er kanskje den siste (store) byen jeg hadde tenkt på når det gjelder god sykling. Flatt og regnfullt. Men om du liker smale hjul så kan jeg til en viss grad se attraksjonen med lang sesong. For en terrengsykling som også liker vinter så framstår Stavanger og omegn som det kjipeste stedet i Norge. Sorry.

Landeveissyklinga i Stavanger- og omegn er det jeg savner mest etter vi flyttet derfra. Fantastisk sted å være landeveissyklist. Kort vei til de herlige og kuperte landeveiene sør og øst for Sandnes-ish, Ryfylke (norges vakreste fylke) et litt lengre steinkast unna, så har du de flate fine veiene fra Randaberg i nord og så langt sørover du vil langs kysten. Er man stisyklist finnes det bedre steder, men mye bra i foreksempel Sørmarka, Melsheia og på Strand, som landeveissyklist er det helt oppe i toppen her til lands! 

Vinter; På en snau time er du i Hunnedalen (og evt videre til Sirdal), der finner du alt fra bratt rennekjøring til vide flanker og super minigolf, med opptil 500 høgdemeter, alt tilgjengelig på en ettermiddag etter jobb 🙂. Kjører du andre veien er du i noen av de mest snøsikre* fjellområdene her til lands på to timer-ish, der kan du finne snø året rundt om du vil. Legger du på en time og to til, har du norges beste heisbaserte frikjøring 🙂 

*Det som kommer som regn i Stavanger kommer som snø rett inni fjellheimen, og den nedbørsmengden gir tidvis enormt gode snøforhold for en som er glad i vinter- og fjell

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (16 timer siden):

Jeg slår ett slag for Lier

Reistad(lia) i Lier har imponert en Oslosnobb som meg. Fin utsikt og virker som et ålreit nabolag. Litt bratt vei om vintern, og sikkert ikke spesielt billig.

Ikke altfor ille distanse om en må pendle til Oslo, mtp. at en kommer ut på E18 ganske fort. Skal en pendle distansen må en sikkert være morgenfugl eller like å jobbe litt sent, så en slipper E18-kaoset i rushen.

Skal sies at Drammen også har imponert meg et/to steder. Så alle plasser har vel "fine/gode" strøk, selv om byen/tettstedet har endel utfordringer. Oslo har utfordringer den også, men det er en stor by i norsk skala, hvor selv innad i bydelene kan det være store forskjeller. Begynner egentlig å innse at alle plasser har sine utfordringer, og det er verdt å gjøre litt research med hva som er i nabolaget der en kjøper bolig. Selv steder jeg har trodd har vært ganske idylliske steder, har jeg fått høre har sine problemer, etterhvert som bekjente har flyttet til eller fra.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Min stemme går også til Kongsberg. Hadde hytte der i 7 år, har vært på mange gromme destinasjoner, men ingen er på samme Kinderegg-nivå.

Ikke bare er det mye å velge i uansett bredde på hjul eller skills, men det er veldig variert. Mange av de andre destinasjonene blir mye av det samme IMO.

Godt mulig at selve byen ikke er så fantastisk, men det er jo smak og behag.
Savnet er sterkt!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må spille inn Trondheim også. Bymarka og Estenstadmarka har et stort og variert stinett med alt fra flytstier til tekniske partier. Fjellsykling i Oppdal er relativt nære, Vassfjellet bygger heisbaserte løyper og Nilsbyen sykkelpark skaper et helt unikt terrengmiljø blant barn og ungdom. Vinteren er også relativt stabil i bymarka, noe som kan gi gode turer med piggdekk på opptråkka stier. Trondheim er også et veldig bra sted for landeveissykling. Det tar kort tid å komme seg ut av bykjernen og da ligger endeløse landeveier med lite trafikk tilgjengelig. Har man en hel dag tilgjengelig  kan man ta ferga over til Fosenhalvøya og oppleve sykling i nydelig og rolig kystlandskap.

Sammenlignet med Oslo, der jeg bodde før, er mulighetene for landevei mye bedre i Trondheim. Særlig på grunn av mindre trafikk og kort vei ut av bykjernen. Stinettet er mindre enn i Oslo, men det er egentlig kun stitypene i Østmarka jeg savner her i Trondheim. Værmessig opplever jeg det som ganske likt, selv om Trondheim er noe kaldere enn Oslo. 

Til sist vil jeg også påstå at det er bedre å være bysyklist i Trondheim. Det er ikke veldig godt tilrettelagt, men det kommer seg, og jeg syklet mer med hjertet i halsen i Oslo enn i Trondheim.

 

  • Like 3

Trondheim
I was just riding along...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

johs78 skrev (På 18.8.2024 den 19.41):

Ville vurdert Vågå/Lom området. Midt i smørøyet for landevei/gravel og minst nedbør i hele Norge (Skjåk området). Bra med stabil snø på vinteren og flott vår/sommer. 

Har svigers i Skjåk.. Jeg liker å ha tilgang til området i ny og ne pga de lange klatringene, men i det daglige ville det blitt for ensformig; du har stort sett bare valget mellom å bevege deg flatt nede i dalførene, eller bratt oppover langs dalsidene. Rutealternativene er få. Det småkuperte terrenget og mangfoldet av mulige ruter jeg har i Oslo, ville blitt et stort savn over tid.

Langrennsmessig er det kun Botn-Billingen og Lemonsjøen som kjøres regelmessig med stor maskin. Førstnevnte får ofte en del snø pga nærheten til vestlandet, men du får maks 3-4 mil ut av løypenettet der uten å gå samme strekning flere ganger. Lemonsjøen har noe større løypenett, men er ofte tørt og snøfattig/kort sesong har jeg hatt inntrykk av. Grotli har bare noen kilometer og som regel kun skuterkjørt. Sota Sæter har maskin, men også bare noen km løypenett. Mye begrenses av hensyn til villrein i denne regionen.

Det eneste reelle alternativet til Oslo som jeg og dama har diskutert seriøst er Lillehammer. Ikke bare pga ski- og sykkelmulighetene, men også pga byens kvaliteter - om enn i en mye mindre skala akkurat der. Jeg ville dog savnet sommerkveldene ved Oslofjorden, og alle fordelene med å bo ved landets største knutepunkt, ifht. å utforske andre deler av landet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha bodd ti år begge plasser (og besøker Trondheim flere ganger i året) tok jeg en rask "sjekk" av @JB.s teori om ikke så ulikt klima (for meg, nedbør). Min oplevelse har vært veldig annerledes, så det var mer for å undersøke enn å korsfeste 🙂

Her er iaf årsnedbørsforskjellen mellom Oslo Fylke og Trøndelag (som var det jeg fant i farta) mellom 2008-2023 i mm:

image.png.65e6b4074977a7bb69e3b6016bacd8a5.png

2008 er eneste året i perioden der Oslo har hatt mer nedbør, men det var uansett interessant å se svingningene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@hardrock skriver ikke disiplin, og det er jo ganske viktig, om det er banesykling du digger så er det jo bare to aktuelle plasser 😇

Jeg mener at Oslo-området vinner, rett og slett fordi man har SÅ uendelig mye å velge i innenfor kort aksjonsradius både med bil og kollektivt, i tillegg til arbeidsmarkedet. Jeg har rulla rundt her i 15+ år og har fortsatt masse gøy igjen å se og prøve. Flere deler av marka i nærheten har jeg knapt vært i enda. Og det sosiale elementet da, det er så mange klubber, uformelle grupper og annet å velge i.

 

  • Like 3

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (1 time siden):

Etter å ha bodd ti år begge plasser (og besøker Trondheim flere ganger i året) tok jeg en rask "sjekk" av @JB.s teori om ikke så ulikt klima (for meg, nedbør). Min oplevelse har vært veldig annerledes, så det var mer for å undersøke enn å korsfeste 🙂

Her er iaf årsnedbørsforskjellen mellom Oslo Fylke og Trøndelag (som var det jeg fant i farta) mellom 2008-2023 i mm:

image.png.65e6b4074977a7bb69e3b6016bacd8a5.png

2008 er eneste året i perioden der Oslo har hatt mer nedbør, men det var uansett interessant å se svingningene.

Jeg er trondhjemmer, men været på Østlandet er bedre og tørrere enn Trondheim. Det regner ikke så mye i Trondheim som i Bergen i antall mm, men antallet dager med nedbør er vel ikke langt unna. Dvs det er ikke så intenst som i Bergen. Østlandet har flere godværsdager og dager med sol. Og vindforholdene er betydelig verre i Trøndelag enn på Østlandet. 

Kongsberg er for meg det ultimate stedet å bo hvis du driver med landeveissykling, terrengsykling og går på ski. Men skal ungene drive med sykkelsport, blir du ensom. 

  • Thanks 1

________________________________________________________________

Orbea Terra 2024, Orbea Oiz 2022, Giant TCR 1 2013

Lenke til kommentar
Del på andre sider

anderfo skrev (På 8.8.2024 den 14.50):

Tja, det er mange fine (sti)sykkel-toppturer i Oppdal, Storlidalen og ved Innset 🙂 De fleste står beskrevet i "Stisykkelfører for Oppdal & omegn" og på https://trailguide.net/ (gjerne med mtbmap som bakgrunnskart). Noen favoritter er Høa, Holbruna, Storbekkhøa, Ramshøpiken og Stølhøa. På Strava ser jeg at jeg har syklet på Holbruna 20 ganger, Høa 11 ganger, Storbekkhøa 7 ganger, Ramshøpiken 3 ganger og Stølhøa 1 gang. Men det er mange flere fjell man kan sykle i det området - Rauhovdin og Svarthaugen er nok mest kjent. Gjevilvasskamman via Holbruna står øverst på lista over fjell/toppturer jeg har tenkt å sykle men ikke har rukket ennå.

Det er også en del fine topper rundt Røros for de som synes Oppdal er for bratt.

Det er bra utvalg i (ikke-topptur-)stisykling både på Røros og på Oppdal. Begge steder har også bra utvalg i grusveier, men for landeveissykling er det mer begrenset enn f.eks. i Trondheim.

 

Trådstarter nevnte også langrennsmuligheter, det er det flust av de fleste steder i Trøndelag så lenge man ikke er på en øy ute i havgapet. Både Trondheim, Røros og Oppdal har lang skisesong. På våren har man både skisesong og sykkelsesong helt samtidig, noe som kan gi store problemer for de som har beslutningsvegring.

Trekker man det til bynære strøk er jo hele Estenstadamarka er i praksis en topptur 😄
Men typisk inndelt i flere "små" topper.

Klemmer jo inn 750-800hm på 2,5-3 timers turer.

Men igjen, hva definerer trådstarter som "god sykling" ? 
Men jeg vil heller framsnakke andre deler av landet, vi trenger ikke flere syklister på stiene våre 😉

 

  • Like 2

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du bør kjøpe den Gaviaen Sveinung, så slipper du å se reklame hele tiden 😛

 

Her er en visualisering av utviklingen, men 2024 blir nok også et høyt år, så det kan jo være det blir bergen her om ti år. Det føles iaf litt sånn etter to våte år på rad 😄

image.png.58b4e99f9d9891c9e3b85eb771db09a0.png

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...