Gå til innhold

El-gravel til pendling: navmotor?


Anbefalte innlegg

Hjem fra jobb er det 15km, 300 høydemeter, og en del akselerasjoner. Ønsker meg pendlesykkel med litt motorhjelp. Først og fremst for å spare krefter.

Mye av pendlingen foregår over 25km/t, så ønsker minst mulig motstand ved trilling og tråkking i 25+. Krankmotor har ingen motstand ved trilling, men de jeg har prøvd har noe motstand under tråkking. Hvordan er motstanden på Mahle X35 navmotor?

Jeg skal også ha meg en motorfri gravel-sykkel for turer i marka. Med navmotor kan jeg bytte bakhjul for å få en motorfri sykkel. Så en sykkel + to hjulsett (med/uten motor), vil det funke ok? 

Eller bør jeg gå for to sykler? Isåfall, er krankmotor å foretrekke fremfor navmotor på pendlesykkelen? Selvsagt bedre med ekstra vekt ved kranken enn på bakhjulet. 

Edit: det blir to sykler! Mye slitasje ved vinterpendling, så bedre med en dedikert pendlersykkel. Tips til el-gravel til fornuftig pris? Vil at den skal føles mest mulig som en vanlig sykkel når hastigheten bikker 25km/t. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Jeg prøvd med Orbea Optima E50 (Mahle X35 motor) og den var greit men ikke på bakkene. Jeg hadde ikke anbefalt X35 navmotor til pendling med 300 høydemeter. I hvert fall om du ønsker ikke å svette.

Forresten har motoren en gå/walking mode og en mode der du kan sykle uten hverken motorhelp eller motstand fra motoren.

Endret av Oggi
Mer informasjon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...