Gå til innhold

Leggene mine treng vern.


Arnebv

Anbefalte innlegg

Framsida av leggene mine består stort sett av arrvev og sår. Rester av gamal og ny sykling siste 20 år. Arrvevet medvirke til at sår lett oppstår igjen og det skal lite til før huda flerrar av.

Lange sokkar funker litt, men ikkje så veldig. 

Eg trur det er på tide å beskytte leggane mine. Ser det finnes ting, men føretrekk å kjøpe eitt produkt, som er riktig for meg. 

 

Krav/ønskeleg 

Lett og tynt nok til at eg brukar det på alle turar. 

Beskyttar godt mot kvist og kvast

Tek den verste brodden av stein som kjem i kontakt med leggen ved tryn. 

Sit der det er meininga at den skal sitte. 

 

Nokon med produkterfaring som kan dele noko? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Arnebv said:

Naturen. Den hoppar stadig opp i leggane mine. 

🙂

Tenkte jeg skulle komme med en anbefaling om å bytte fra flatpedal til klikk, men da så 😄 

Jeg har syklet sti i rundt tjue år nå, og har ikke samme problemet. Mulig jeg er feig og du er litt for modig? 😉 

Men uansett - det eneste produktet som gjør det du vil er DH-beskyttere. Det finnes et utall varianter. Jeg har noen gamle DH POC-greier som beskytter greit, men de hadde jeg aldri orket å bruke på stitur. Men om jeg husker rett så sykler du stort sett strømsykkel? Det kan jo kanskje gi noen andre preferanser?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nær tjue år med stisykling bak meg og har jevnlige småskader og risp, men bruker bare hjelm og hansker. Jeg begynte dog å lure litt under Sykkelviku sist helg da jeg var den eneste med så skrinn beskyttelse. Men det gikk bra og jeg var heller ikke sist ned 😉

Prøvde knebeskyttere for noen år siden, men det var veldig ubehagelig og masete for min del.

Har vurdert noe smidigere og denne varianten fra Assos kan kanskje være noe:

https://www.sykkelkomponenter.no/klaer/beskyttelse/knebeskyttere/assos-trail-knebeskyttere?variant=P13.80.820.18.0

Kanskje noe for deg óg, Arne? 🧐

 

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sokkene med padding er en favoritt blant husstandens feminine side. Selv om sår og rifter er kult som identitetsmarkør så er det ikke ALLE anledninger man vil at leggene skal se ut som en kjøttkake 😄 

 

 

  • Thanks 1
  • Haha 1

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, DesmoSkier said:

🙂

Tenkte jeg skulle komme med en anbefaling om å bytte fra flatpedal til klikk, men da så 😄 

Jeg har syklet sti i rundt tjue år nå, og har ikke samme problemet. Mulig jeg er feig og du er litt for modig? 😉 

Men uansett - det eneste produktet som gjør det du vil er DH-beskyttere. Det finnes et utall varianter. Jeg har noen gamle DH POC-greier som beskytter greit, men de hadde jeg aldri orket å bruke på stitur. Men om jeg husker rett så sykler du stort sett strømsykkel? Det kan jo kanskje gi noen andre preferanser?

Er kanskje litt i overkant modig innimellom, uten nødvendigvis å vere så veldig dyktig.. 🙂

Syklar EL for tida, så toler litt meir vern rundt om på kroppen enn om all kraft i pedalene var min eigen. 

7 hours ago, andersar said:

Sokkene med padding er en favoritt blant husstandens feminine side. Selv om sår og rifter er kult som identitetsmarkør så er det ikke ALLE anledninger man vil at leggene skal se ut som en kjøttkake 😄 

 

 

Eg ser (kona ser) eg får lange blikk innimellom når eg går i shorts. Og blikka går mot leggane.. Utsjånaden plagar meg ikkje, men det er vondt med sår, og sår akkurat der gror sakte. 

PXL_20240806_054700564.jpg.fd8ebc5c645e8c3e6c17904f308c82f2.jpg

PXL_20240805_140858863_MP.jpg.0bf9e81dbed0f93555f54356de4283ac.jpg

Sokkar ser interessant ut 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min på 10 har samme problem, men det er baksiden av leggene som får det, helt ned til akilles. Han bruker små flats uten pigger, men får likevel sår innimellom. Finnes det sokker e.l. som også har polstring bak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pnwess skrev (10 minutter siden):

Hva med å bruke bukse? Fox flexair-buksa har jeg brukt mye siste årene, og den er veldig luftig og fin å sykle i. Bruker den ofte selv på de varmeste dagene

Giro Havoc er også ganske luftig, spesielt nederst. Skulle ønske den var å få i annen farge enn sort

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pnwess skrev (39 minutter siden):

Hva med å bruke bukse? Fox flexair-buksa har jeg brukt mye siste årene, og den er veldig luftig og fin å sykle i. Bruker den ofte selv på de varmeste dagene

Bukse er lurt ja, huskar at eg ikkje sykla i shorts når eg var liten på grunn av at det alltid førte til problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutes ago, Sunnu said:

Bukse er lurt ja, huskar at eg ikkje sykla i shorts når eg var liten på grunn av at det alltid førte til problem.

Bukse brukast innimellom, men har likevel ikkje hindra diverse hudflerr om eg har tryna. Sånn huda mi er no, skal det ekstremt lite til før det vert flerra opp større stykker. Sjølv om eg knapt merkar at eg har vore borti noko.

Håpar på at om eg beskyttar det godt i nokon år framover, får huda tid til å normalisere seg slik at eg ikkje får sår for alt mogleg småtterier. 

Lange sokkar med padding/leggbeskytter pluss knebeskyttar og shorts, blir så og seie dekkande som ei bukse 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har sett litt på Sweet sine kne-/leggbeskyttere:
https://www.sweetprotection.com/no/no/knee-shin-pads-black/
Jeg vet dog ikke helt hvor tykke de er, så jeg vil helst få sett på de før jeg kjøper. Nå fant jeg også:
https://www.sweetprotection.com/no/no/shin-guards-light-black/

De ser ikke så tykke ute og kan kanskje være aktuelle for Arnebv? Jeg vil ha de tynne og luftige, men det er kanskje ikke like viktig for ham. Er det noen som har erfaring med disse eller noen lignende?

Årsaken til min interesse er at Crankbrothers Stamp 7 har tatt baksiden på leggene mine et par ganger, og de har ikke de mest aggressive piggene heller. Dyp sti hvor fremste pedal hektet var siste skade for to måneder siden og det er fortsatt et 7 cm langt arr med tynn skorpe, men jeg trenger kanskje ikke å vise fram blodig bevis.

Jeg sykler vanligvis uten kne- eller albuebeskyttere, men bukse brukes litt mer enn nødvendig nå. Shorts er behagelig, så hvis de over eller noe lignende fungerer, så skal kan det godt hende jeg prøver. Det er nesten så jeg går tilbake til klikkpedaler for de var enda bedre for å få med seg sykkelen og komme meg forbi vanskelige partier, men flatpedaler gir meg tryggheten til å prøve triks og partier som jeg ikke er sikker på at går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg endte opp med å både skaffe meg sokkar (Endura shin guards sock) med padding i fronten og knebeskyttar som også går eit stykke nedover leggen (poc VPD 2 long). 

No er det berre å vente til hevinga som er i heile leggen og nedover nedanfor ankelen skal roe seg ned, slik at eg klare å bevege meg nokonlunde smertefritt.

Kanskje eg må sjå på om det er nokon lure ting eg kan gjere for å balansere risiko eg velge å ta på ein betre måte også.. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...