Gå til innhold

SRAM banjohelvete - what to do?


Anbefalte innlegg

Nye SRAM AXS hendler med banjokobling, og noe eldre Red postmount kalipre med banjokobling også, så er spørsmålet hva man gjør?

Virker ikke som man får tak i banjogreia alene, for tenker det beste hadde vært å bruke kablene som følger med hendlene som har stealthamajig kobling, og skrudd de rett i en banjoskrue i kaliperen. Noen tips her? 

Løsningen på sykkelen nå er med sånn heslig kobling midt på bremsekabelen foran styret, så de vil jeg naturlig nok bli kvitt.

Et helt annet alternativ er noe adapter så jeg kan bruke medfølgene nye directmount kalipere på postmount festet i rammen, men eneste jeg finner er Wolftooth sin som er +20mm skivestørrelse. Fordel er nye bremser pluss stealthamajig kobling rett i kaliperen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SRAM Axs skal da ha "double compression" , dvs for kompressjonsmutter og oliven i begge ender? Det har hvertfall det jeg har vært  borti av sykler med Force AXS hatt. 

 

Jeg kom over denne linken når jeg drev og skulle mixe og matche litt MTB og road (rival hrd med beveled banjo) deler til Birkenprosjektet mitt: 

https://www.sram.com/en/service/articles/SRAM-Brake-Hose-Overview

 

Sånn jeg forstår det da, så trenger du bare en slange med banjo mot kaliper, og så kan du kappe til og sette på kompresjonsmutter og ny oliven mot hendel? 

 

Legg også merke til at de gamle Red kaliprene har betydelig mindre stempelareal, slik at bremsesylinder i AXS hendlene blir relativt sett store, og dermed gir større utveksling. Lite vandring flytter stemplene mer, og du må klemme hardere for å få lik bremsekraft... 

image.png.62f865bbee43e63519cc205837d8e18b.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jamez skrev (52 minutter siden):

Sånn jeg forstår det da, så trenger du bare en slange med banjo mot kaliper, og så kan du kappe til og sette på kompresjonsmutter og ny oliven mot hendel?

Det er banjo på hendel også, men tror at løsningen istedenfor å mekke for mye kan bli å finne en ny postmount brems med vanlig kompresjonsmutter istedenfor banjo. Så får jeg kvitte meg med Red kaliprene selv om de er shiny og fine 🙂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som nevnt er det mindre stempel/areal på kaliprene på hydroR, så bremsesylinder blir stor i forhold til kaliprene, og det skal da mindre vandring til på hendel for at bremsene tar, men man må klemme hardere for å få like stor bremsekraft. Har ikke prøvd det, men 25% forskjell kan da umulig bety så mye...? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...ja , da er fort en Level mtb kaliper enklest. F.eks. level TL

Fins jo noe axs kalipre med PM også, men de koster garantert mer og er hvertfall mye vanskeligere å få kloa i. 

Jeg fikk jo tak i Level TL front+bak kalipre og hendler (som trengte litt fix) på finn for 500kr. Men, ble så jeg brukte dem komplett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BikeInn har en god del på lager, og greie priser selv med mva, men veldig begrenset med informasjon så er litt spennende å bestille derfra. At man ikke klarer lage en enkel oversikt med detaljer som type feste (står som oftest, men ikke alltid) og hvilken kobling det er (står ALDRI) istedenfor at man må gjette seg til det ut fra bilder...og håpe bildene er 100% korrekte. 

 

sram-etap-hydraulic-post-mount-disc-brake-caliper

 

sram-red-etap-axs-post-mount-disc-brake-caliper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*rant complete*

Etter enormt mye leting i diverse nettbutikker hvor det virket som man utelukkende hadde EN av hver brems på lager typ i hele landet, så tro Merlin til med komplett sett Level TLM til 1500kr ink frakt men pluss mva. 

Og ikke nok med det, bestilte i dag kl 12:00. Beregnet levering i morgen.

CHAPEAU!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...