Gå til innhold

Hvor mange el-terrengsykler er solgt i Norge?


Anbefalte innlegg

NOTS ønsker å estimere hvor mange syklister som kan omfattes av et mulig forbud mot elsykler på sti i forbindelse med høringssvar til forslaget om ny motorferdselslov.

 

Målsetning:

- Hvordan kan man estimere antall solgte el-terrengsykler? 

- Hvor mange av disse el-terrengsyklene brukes på sti? (ref. grus og asfalt)

- Hva er trenden?

 

Hva finnes av tilgjengelig statistikk?

Det virker som om sportsbransjen kun har oversikt over totalsalget (grovt sett) og ikke har oversikt over salg av forskjellige typer el-sykler (bysykler, pendlersykler, racere/gravel, terrengsykler, transportsykler, osv): https://www.terrengsykkel.no/elsykkel/elsykler-star-snart-for-halvparten-av-salget.  Her inkluderes både halv- og heldempere. Legg merke til at ikke alle sykkelbutikker er medlemmer av sportsbransjeforeningen.

I korona-toppåret 2020 ble det solgt 412 000 sykler, herav 85 000 elsykler (21%) og 70 000 terrengsykler totalt (17%). Her regner jeg med at el-terrengsykler er registert som elsykler.I 2023 passerte man 500 000 solgte el-sykler. Jeg antar at totalmarkedet lå på rundt 350 000 sykler, og da estimerte sportsbransjen at elsykler snart ville stå for halvparten av sykkelsalget: https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/we1WkG/sykkelbransjen-omtalte-situasjonen-som-en-katastrofe-dette-sier-de-naa (dette var det beste jeg fant av kilder).

 

Antagelser:

1. Kan vi anta at 20% av elsyklene er el-terrengsykler? (er det høyt/lavt? hvorfor?)

2. Kan vi anta at 20% av disse el-terrengsyklene brukes på sti? (er det høyt/lavt? hvorfor?)

3. Jeg regner med at totalsalget av el-sykler nå er mye høyere enn 2020 (85 000), la oss si 120 000? Dvs hvis 20% er salget av el-terrengsykler er omtrent 24 000 per år.

4. Som referanse kan vi kanskje anta at totalsalget for terrengsykler (både med og uten motor) har gått noe opp pga at sykling i skogen (både på grus og sti) har blitt mer tilgjengelig med el: fra 70 000 til 100 000 totalt per år? Jeg regner med at det nå selges flere elsykler enn vanlige terrengsykler i høyere prisklasser, mens i de lavere prisklassene (som står for mesteparten av salget) fremdeles er dominert av vanlige sykler. Men hvor stor del av salget av vanlige terrengsykler har blitt erstattet av el-terrengsykler: 40%? 40% av 100 000 er 40 000 el-terrengsykler.

 

Konklusjon?

Er det fornuftig å si at det er solgt rundt 500-600 000 elsykler i Norge, at rundt 20% av solgte elsykler er el-terrengsykler, og at rundt 20% av disse igjen brukes på sti? Da er estimatet grovt sett 5-600 000 x 20% x 30% = 20-30 000 el-terrengsyklster. For enkelthet skyld regner jeg 1 el-terrengsykkel = 1 syklist. Holder dette vann?

 

Har noen innsikt å dele her? Fra enkeltbutikker eller kjeder? Det kan være interessant å vite hvor stor andel av sykkelsalget som er el, og hvor sto andel som er el-terrengsykler (helst). Hva er trenden? Hvis du ikke vil dele åpent, send meg en melding. NOTS har også henvendt seg til Norsk Sportsbransjeforening.

 

Simen Filseth-van Velzen

Leder NOTS Vernegruppe

Simen

NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bør ikke bruke elterrengsykkel som proxy for antall elsykler som brukes på sti. Det vil gi et overdrevet bilde, og lett å motbevise/problematisere. En må nesten definere hva som er en elstisykkel, hvis en skal bruke tallene til noe fornuftig. En fulldempet elsykkel er kanskje den beste proxyen, og vanskeligere å problematisere. El-halvdempere kan gå under kategorien elstisykler, men der vil skillet være vanskeligere da de aller fleste ikke bruker disse på sti.

Hvor detaljert data sitter f.eks. Norsk Sportsbransjeforening på; modellnivå? Kanskje det er en ide å ta kontakt direkte med importørene eller produsentene? De bør sitte med korrekt salgsinformasjon, og bør være interessert i arbeidet dere ønsker å legge ned. Et forbud slik forslaget gjenspeiler, vil med stor sannsynlighet gi et % fall i salget for dem. For markedsavdelingen bør det ikke være vanskelig å legge frem (historiske) tall for antall solgte av modellene. De bør også kunne vise hvilke elhalvdempere de regner som elstisykkel.

Datainnsamlingsgrunnlaget dere legger ned her, vil være veldig nyttig. Klarer en vise frem en god, men ikke for sterk, salgsutvikling på fulldempede elstisykler vil det være et solid kort når dere kommer med innspill. Har en solid database for antall solgte, gjerne ned på modellnivå (f.eks. kun Specialized Turbo Levo - ikke mer), vil det se ryddig ut. Det er litt for mange som kaster ut et antall, uten evidens.

Dekker en de aller største merkene, med korrekt data og utvikling, vil en gi en robust fremvisning, kontra å bare lage grove forenklinger(% av %, av %, fra diffus kilde, osv), som kanskje skaper misnøye hos byråkrater/reguleringsmyndigheter som er vant til overdreven proxy-bruk. Nedsiden ved å vise til et altfor høyt antall elstisykler, om en bruker eMTB som proxy, er at antallet kan bli noe som hever sannsynligheten for et forbud.

Det er også en fare for at det kan bli stemplet som en rikmannssport, siden det er lett å se prisen på syklene. Dog, som nevnt tidligere i tråden hvor forbudet diskuteres, så er det store midler som er brukt på lovlige elstisykler. Med snittpris på 50k pr elstisykkel, så vil 10k solgte, indikere en total salgssum på 500 millioner kroner. 20k solgte en milliard kroner. Det er mye penger brukt hos norsk næringsliv/forhandlere (relatert til sysselsetting), og store summer for husholdningene. I tillegg kan en vel tenke at deler av kundegruppen er ny eller tilbakekommende, da enkelte som tidligere ikke drev med eller måtte gi seg med stisykling pga. helse/alder kan nå starte/fortsette med sporten, og gjennom det legge igjen kroner hos norske sykkelbutikker.

Mao. det er en litt nedsider, som må vektes.

Et googlesøk ga følgende liste med merker som selger fulldempede sykler som kan brukes på si:

Specialized

Orbea

Trek

Merida

Canyon

Scott

Cube

Giant

Mondraker

BMC

Birk

Transition

Rocky Mountain

Ibis

Santa Cruz

Haibike

Husqvarna

Det er vel fort et par av disse som har samme importør. De i bold er vel kanskje de mestselgende merkene når det kommer til elstisykler.

 

EVO Sykler har hatt et par elstisykler inne fra Riese & Muller og Kettler. En bør kanskje passe seg for å dra inn endel obskøne merker som gjerne ikke er det elstisyklister vil velge. De velger vel ofte sykler fra de store kjente elstisykkelprodusentene.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er vanskelig å få ut noen valide data på dette. 

Jeg har møtt flere elsyklister på fin grusvei som åpenbart ikke har til hensikt å ta stisykkelen ut i terrenget selv om utstyret mildt sagt er egnet. De var kraftig overbiked, litt fattigere enn nødvendig, men særs lykkelige der suste av gårde på sitt elektriske teppe 🙂

  • Like 1
  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (1 time siden):

En bør ikke bruke elterrengsykkel som proxy for antall elsykler som brukes på sti. Det vil gi et overdrevet bilde, og lett å motbevise/problematisere. En må nesten definere hva som er en elstisykkel, hvis en skal bruke tallene til noe fornuftig. En fulldempet elsykkel er kanskje den beste proxyen, og vanskeligere å problematisere. El-halvdempere kan gå under kategorien elstisykler, men der vil skillet være vanskeligere da de aller fleste ikke bruker disse på sti.

Hvor detaljert data sitter f.eks. Norsk Sportsbransjeforening på; modellnivå? Kanskje det er en ide å ta kontakt direkte med importørene eller produsentene? De bør sitte med korrekt salgsinformasjon, og bør være interessert i arbeidet dere ønsker å legge ned. Et forbud slik forslaget gjenspeiler, vil med stor sannsynlighet gi et % fall i salget for dem. For markedsavdelingen bør det ikke være vanskelig å legge frem (historiske) tall for antall solgte av modellene. De bør også kunne vise hvilke elhalvdempere de regner som elstisykkel.

Datainnsamlingsgrunnlaget dere legger ned her, vil være veldig nyttig. Klarer en vise frem en god, men ikke for sterk, salgsutvikling på fulldempede elstisykler vil det være et solid kort når dere kommer med innspill. Har en solid database for antall solgte, gjerne ned på modellnivå (f.eks. kun Specialized Turbo Levo - ikke mer), vil det se ryddig ut. Det er litt for mange som kaster ut et antall, uten evidens.

 

Takker for innspill.

Det vil være sikrest å ta tallene for fulldempa el-terrengsykler, ja.

Av praktiske årsaker hører jeg først hva Sportsbransjen kommer med, så får vi evt henvende oss til importørene. Alle bør være interessert i å bidra, håper jeg.

Simen

NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (1 time siden):

En bør kanskje passe seg for å dra inn endel obskøne merker som gjerne ikke er det elstisyklister vil velge.

Jeg derimot blir spesielt tiltrukket av obskøne sykkel-merker ❤️

  • Haha 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Andreas said:

En bør ikke bruke elterrengsykkel som proxy for antall elsykler som brukes på sti. Det vil gi et overdrevet bilde, og lett å motbevise/problematisere. En må nesten definere hva som er en elstisykkel, hvis en skal bruke tallene til noe fornuftig. En fulldempet elsykkel er kanskje den beste proxyen, og vanskeligere å problematisere. El-halvdempere kan gå under kategorien elstisykler, men der vil skillet være vanskeligere da de aller fleste ikke bruker disse på sti.

Hvor detaljert data sitter f.eks. Norsk Sportsbransjeforening på; modellnivå? Kanskje det er en ide å ta kontakt direkte med importørene eller produsentene? De bør sitte med korrekt salgsinformasjon, og bør være interessert i arbeidet dere ønsker å legge ned. Et forbud slik forslaget gjenspeiler, vil med stor sannsynlighet gi et % fall i salget for dem. For markedsavdelingen bør det ikke være vanskelig å legge frem (historiske) tall for antall solgte av modellene. De bør også kunne vise hvilke elhalvdempere de regner som elstisykkel.

Datainnsamlingsgrunnlaget dere legger ned her, vil være veldig nyttig. Klarer en vise frem en god, men ikke for sterk, salgsutvikling på fulldempede elstisykler vil det være et solid kort når dere kommer med innspill. Har en solid database for antall solgte, gjerne ned på modellnivå (f.eks. kun Specialized Turbo Levo - ikke mer), vil det se ryddig ut. Det er litt for mange som kaster ut et antall, uten evidens.

Dekker en de aller største merkene, med korrekt data og utvikling, vil en gi en robust fremvisning, kontra å bare lage grove forenklinger(% av %, av %, fra diffus kilde, osv), som kanskje skaper misnøye hos byråkrater/reguleringsmyndigheter som er vant til overdreven proxy-bruk. Nedsiden ved å vise til et altfor høyt antall elstisykler, om en bruker eMTB som proxy, er at antallet kan bli noe som hever sannsynligheten for et forbud.

Det er også en fare for at det kan bli stemplet som en rikmannssport, siden det er lett å se prisen på syklene. Dog, som nevnt tidligere i tråden hvor forbudet diskuteres, så er det store midler som er brukt på lovlige elstisykler. Med snittpris på 50k pr elstisykkel, så vil 10k solgte, indikere en total salgssum på 500 millioner kroner. 20k solgte en milliard kroner. Det er mye penger brukt hos norsk næringsliv/forhandlere (relatert til sysselsetting), og store summer for husholdningene. I tillegg kan en vel tenke at deler av kundegruppen er ny eller tilbakekommende, da enkelte som tidligere ikke drev med eller måtte gi seg med stisykling pga. helse/alder kan nå starte/fortsette med sporten, og gjennom det legge igjen kroner hos norske sykkelbutikker.

Mao. det er en litt nedsider, som må vektes.

Et googlesøk ga følgende liste med merker som selger fulldempede sykler som kan brukes på si:

Specialized

Orbea

Trek

Merida

Canyon

Scott

Cube

Giant

Mondraker

BMC

Birk

Transition

Rocky Mountain

Ibis

Santa Cruz

Haibike

Husqvarna

Det er vel fort et par av disse som har samme importør. De i bold er vel kanskje de mestselgende merkene når det kommer til elstisykler.

 

EVO Sykler har hatt et par elstisykler inne fra Riese & Muller og Kettler. En bør kanskje passe seg for å dra inn endel obskøne merker som gjerne ikke er det elstisyklister vil velge. De velger vel ofte sykler fra de store kjente elstisykkelprodusentene.

Og Whyte. (flytsti er importør) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pratet med en profilert sykkelhandler på Sørlandet. I omsetning selger de mest el-sykler, men antallet er størst på vanlig rimelige sykler.

På mer kostbare fulldempede terrengsykler, hevdet han at det er det mest salg av el-sykler.  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk Sportsbransjeforening (NSBF) har gitt oss noen tall for salget av sykler i Norge de siste årene. Takk for det! Vi kan ikke dele dataene i sin helhet, da dette er info som de har delt med oss for innsiktens del, men som de normalt tar betalt for.

Totalsalget ligger nå (2023) under 300 000 sykler per år, ned fra over 400 000 i 2020. Elsykkelsalget har falt fra ca 85k i 2020 (korona) til 50k i 2023. Tilsvarende 70k til 50k for terrengsykler.

NSBF estimerer andelen fulldempa el-terrengsykler til mindre enn 20%, muligens halvparten eller mindre (5-10%). De estimerer løst antall fulldempede el-stisykler solgt per år til å være rundt 5-10 000, men foreslår at vi tar kontakt med importørene direkte for bedre tall. Totalantallet solgte el-terrengsykler er estimert til 30 - 50 000 sykler.

NOTS har henvendt seg til IMBA, vår moderorganisasjon, for å få ut salgstall for Norge direkte fra de større merkene (basert på lista fra Andreas - takk). IMBA skal også henvende seg til Strava for å se hva de kan bidra med av tall.

  • Like 3

Simen

NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dere (NOTS) gjør grundig arbeid nå, så kunne dere forhørt dere med hvor aktive elstisyklister er på Facebook-gruppen EMTB Norge - elektriske stisykler (som det ble tipset om i hovedtråden). De har 10 x medlemsantallet som dette forumet, og gir kanskje et bedre bilde av elstisyklister.

Det hadde også vært interessant med en poll der hvor stisyklistene bor, eller hvorfor de velger elstisykkel. For Oslofolk som meg, så ser og antar vi  jeg helt andre problemer enn de som bare bor 30 minutter utenfor Oslo. Kan lage en "Hvor bor elstisyklistene"-poll på dette forum, men mistenker at antall forummedlemmer kombinert med antall elstisyklister, gir en lite representativ poll.

Hovedtråden om temaet/forbudet har iallefall fått meg til å innse at det er ganske mange elstisyklister i landet, og adferdsproblemene er ganske minimale, siden det er ganske sjeldent man legger merke til elstisyklister. Selv i Oslo.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eriksvatn skrev (På 5.8.2024 den 14.40):

Tenkte et øyeblikk på at dere kunne spørre strava (eller betale) for å få data på bruken av "e-mountain bike ride"-taggen, men så ...

😅

Bare for å forklare spøken:

Sitat

Jan_Mantau
Sajama
‎10-31-2023 08:27 AM
What you're doing is the most hated behaviour throughout Strava so please stop saving your ebike rides as MTB rides and accept that at the moment there isn't an EMTB sports type!

  • Like 1

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (På 7.8.2024 den 12.39):

Siden dere (NOTS) gjør grundig arbeid nå, så kunne dere forhørt dere med hvor aktive elstisyklister er på Facebook-gruppen EMTB Norge - elektriske stisykler (som det ble tipset om i hovedtråden). De har 10 x medlemsantallet som dette forumet, og gir kanskje et bedre bilde av elstisyklister.

Det hadde også vært interessant med en poll der hvor stisyklistene bor, eller hvorfor de velger elstisykkel. For Oslofolk som meg, så ser og antar vi  jeg helt andre problemer enn de som bare bor 30 minutter utenfor Oslo. Kan lage en "Hvor bor elstisyklistene"-poll på dette forum, men mistenker at antall forummedlemmer kombinert med antall elstisyklister, gir en lite representativ poll.

Hovedtråden om temaet/forbudet har iallefall fått meg til å innse at det er ganske mange elstisyklister i landet, og adferdsproblemene er ganske minimale, siden det er ganske sjeldent man legger merke til elstisyklister. Selv i Oslo.

Takk for tips - har laget en svært enkel poll der for å få så klare svar som mulig. Muligens litt vel enkel med tanke på navnet på gruppa. Tenker å følge opp med en "Hvor bor du..."

  • Like 1

Simen

NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...