Gå til innhold

Ingen som krever økning av importgrense i forbindelse med reiser på 6000?


Anbefalte innlegg

Mange av oss drar til utlandet og tar med stæsj hjem, og lovlig kan man bare ta med varer for 6000kr inklusiv utenlandsk moms (for reiser over 24h. Momsen er i noen tilfeller mulig å få tilbake på destinasjonen (men som oftest ikke), og man kan derfor ta med varer minus moms). Dette er et forbannet irritasjonsmoment, men samtidig ser jeg ikke at noen krever at det økes. Dette virker uforståelig på meg. Jeg finner informasjon om at denne grensen ble fastsatt i 1975, men finner ingen bekreftelse på det. Fra 1975 og til i dag så har konsumprisindeksen en økning på 3,46. Dvs, hvis denne grensen hadde fulgt konsumprisindeksen så ville den vært på 20760 kroner i dag. Jeg opplever at det at disse grensene ikke følger indeksen er utrolig sleipt. Når det gjelder offentlige avgifter så er de ikke sene med å henvise til indeksen for økninger. "Det er bare blitt justert". Burde man ikke kreve også denne grensen (sammen med 3000 kr grensen) blir justert på samme måte? (og kan noen bekrefte at grensen på 6000 kr ble innført i 1975).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil tippe at dette kanskje er en grense sommer sjeldent håndheves eller kontrolleres, og når den håndheves så er summene såpass at det spiller liten rolle om grensen er 6000 eller 20000.

For å ta et ikke helt urealistisk eksempel, jeg drar på ferie til USA og shopper meg en iPad Pro til 1199 USD, ca 13000 kroner. Jeg åpner den, tar den i bruk, installerer apper og laster ned et par filmer på Netflix til flyturen hjem. Jeg kaster emballasjen i søpla. Videre blir jeg mot formodning stoppet i tollen på OSL, hvor tollerne nok er mer gira på å sjekke at jeg ikke har kjøpt med meg cannabis fra USA eller blitt litt vel ivrig i tax-free, enn de er på å bevise at min nå brukte iPad er noe jeg kjøpte i USA og ikke på Elkjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LochNess skrev (46 minutter siden):

Vil tippe at dette kanskje er en grense sommer sjeldent håndheves eller kontrolleres, og når den håndheves så er summene såpass at det spiller liten rolle om grensen er 6000 eller 20000.

For å ta et ikke helt urealistisk eksempel, jeg drar på ferie til USA og shopper meg en iPad Pro til 1199 USD, ca 13000 kroner. Jeg åpner den, tar den i bruk, installerer apper og laster ned et par filmer på Netflix til flyturen hjem. Jeg kaster emballasjen i søpla. Videre blir jeg mot formodning stoppet i tollen på OSL, hvor tollerne nok er mer gira på å sjekke at jeg ikke har kjøpt med meg cannabis fra USA eller blitt litt vel ivrig i tax-free, enn de er på å bevise at min nå brukte iPad er noe jeg kjøpte i USA og ikke på Elkjøp.

Det handler om å gjøre folk til lovbrytere for ha en urimelig lov. Loven er til for ikke gjøre reisen unødvendig plundrete. Og det har fungert svært godt. Som sagt så betaler man moms (som oftest) i landet man kjøper var. Momstilbakebetalinger på flyplasser fungerer svært dårlig. Stopper de deg og du har unnlatt å betale moms for 13000 kr så har du en svært dårlig sak. Selvfølgelig er mer alvorlig kriminalitet mer fokus, men det er ikke carte blanche her.... flere med luksusvarer har blitt stoppet, fratatt varene og blitt anmeldt. Ikke slik man ønsker at ferien skal ende, når det burde vært helt unødvendig. Nå er jo ikke krona verdt en dritt lenger heller, og det gjør jo situasjonen enda verre.

Men det er tydeligvis ikke mange ut over meg som liker dette dårlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan se logikken i at grensen burde økes i takt med konsumprisindeks. Men hvis regjeringen (denne og de mange tidligere siden grensen ble satt) egentlig har lyst å senke grensen, så er det en myk måte å gjøre det på, å la den stå og bli spist opp av tiden.

Personlig synes jeg ikke at det gir mening at man skal ha momslettelse bare fordi man tar med seg kroppen over grensen isteden for å bare sende varene, enten ved å handle i utenlandsk nettbutikk eller kjøpe importerte varer i en norsk butikk. Så grensen på 3000/6000 ser jeg bare som en liten utilsiktet gave til oss fordi staten vil minske presset på tollovergangene.

  • Like 3

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LochNess skrev (9 timer siden):

For å ta et ikke helt urealistisk eksempel, jeg drar på ferie til USA og shopper meg en iPad Pro til 1199 USD, ca 13000 kroner. Jeg åpner den, tar den i bruk, installerer apper og laster ned et par filmer på Netflix til flyturen hjem. Jeg kaster emballasjen i søpla. 

På flyturen eller vel hjemme er du uheldig og mister iPad'n i bakken.

Eller du blir frastjålet den.

Du melder tapet til forsikringsselskapet ditt, som ber om dokumentasjon på eierskap. Du kan ikke vise at den er lovlig anskaffet i Norge eller lovlig innført til Norge. Da får du ikke tapet dekket av forsikringen.

Som vi flere ganger konkluderte på gamleforumet hva gjelder egeninnførsel av sykkel: Verdigrensen for innførsel uten norsk mva og eventuelt toll er reell og medfører reelle utfordringer utover risikoen for bøter om man blir tatt i tollkontroll. Ansvaret den enkelte har til å bidra i samfunnets felleskasse tilsier også at man følger lov og regelverk. 

Men jeg vet ikke svaret på @Ace sitt spørsmål om når beløpsgrensen sist ble justert. Tollvesenet eller Finansdepartementet bør kunne svare.

  • Like 5

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvifor skal priviligerte folk som reiser til utlandet (eller folk som bur nært grensa) sleppe moms? Ikkje minst: Om ein skulle sleppe denne momsen, kvifor skal ein sleppe den når ein er på tur, når ein ikkje slepp den når ein bestiller pakkar?

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (1 time siden):

Du melder tapet til forsikringsselskapet ditt, som ber om dokumentasjon på eierskap. Du kan ikke vise at den er lovlig anskaffet i Norge eller lovlig innført til Norge. Da får du ikke tapet dekket av forsikringen.

Vet du at dette skjer, eller er det spekulasjoner (ærlig spørsmål) :)? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @Arve - ja, det er flere ganger blitt omtalt i media de siste årene. Omfattende problem med mange tilfeller årlig. Gjelder både reise-, innbo- eller annen forsikring.

Gjensidige har oppdatert omtale fra juli i år, om enn det her snakkes primært om smykker, klokker og vesker, ikke sykler, komponenter, elektronikk og annet bling som dette forumer er mer interessert i 😀

Sitat

Hvert år avslår imidlertid forsikringsbransjen flere hundre krav der varer er kjøpt i utlandet. I de fleste tilfellene er varene kjøpt uten at det er betalt toll og avgifter ved innføring i Norge. (...) Voll forklarer at forsikringsselskapene etter loven vil bli gjort ansvarlig for hvitvasking hvis de betaler ut erstatning for slike varer.

  • Like 3

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dan skrev (2 timer siden):

Jeg kan se logikken i at grensen burde økes i takt med konsumprisindeks. Men hvis regjeringen (denne og de mange tidligere siden grensen ble satt) egentlig har lyst å senke grensen, så er det en myk måte å gjøre det på, å la den stå og bli spist opp av tiden.

Personlig synes jeg ikke at det gir mening at man skal ha momslettelse bare fordi man tar med seg kroppen over grensen isteden for å bare sende varene, enten ved å handle i utenlandsk nettbutikk eller kjøpe importerte varer i en norsk butikk. Så grensen på 3000/6000 ser jeg bare som en liten utilsiktet gave til oss fordi staten vil minske presset på tollovergangene.

Før det skjer bør det i så fall opp en bedre system for å få igjen utenlandsk moms. Poenget er at du allerede har betalt moms i utlandet, og da må du i tillegg betale moms på momsen når du kommer hjem. Med dagens teknologi så burde det vært mulig å la dette skje uproblematisk, men det systemet er ikke på plass. Systemet som er i dag er helt urimelig, og en grensehevning ville vært rimelig.

En mva på 25% viser en dårlig politisk styrt nasjon, etter mitt syn. Selv med ekstremt store naturressurser så har Norge en svakere økonomi enn Sveits, som i praksis har ingen naturressurser. Det viser en manglende evne til å skape nye verdier, og velger heller å tyne befolkningen. I Sveits er det en mva på 7,7 %. En langt mer fornuftig mva. I Usa har flere av de beste statene ikke mva (dvs. en tilnærmet mva i sales tax) i det heletatt, som New Hampshire, Oregon, Montana (Delaware og Alaska har heller ikke med de er litt spesielle stater). De bør heller få til innovasjon (basert på ideer som er nye nasjonalt og internasjonalt), enn å tyne resten av økonomien. Dvs, lag en større kaken enn at staten tar et større kakestykke av en liten kake. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunnu skrev (2 timer siden):

Kvifor skal priviligerte folk som reiser til utlandet (eller folk som bur nært grensa) sleppe moms? Ikkje minst: Om ein skulle sleppe denne momsen, kvifor skal ein sleppe den når ein er på tur, når ein ikkje slepp den når ein bestiller pakkar?

For noe annet vil være urimelig. Man slipper ikke moms, da det ofte er ekstremt vanskelig å få igjen utenlandsk moms. Det er urimelig belastning for folk at man må brukte tid og krefter på fylle ut skjemaer og dokumentere kjøp i utlandet på små summer, for at på til betale moms på moms, og 6000 kr er urimelig lavt. 20000 kr i 2024 penger fungerte i 1975 og det vil fungere nå. En del av opplevelsen for mange er å kunne handle ting i utlandet, stæsj og klær som man finner. 6000kr er ingenting. Så skal man da hjem til en tungvindt prosess. Mange er i utlandet flere ganger i året, og det er selvsagt ikke rimelig at man skal gjennom en slik papirmølle og tidskrevende prosess hver gang man er på ferie. Det er ikke derfor man har ferie. Det får være grenser for statens griskhet, og manglende evne til å skape verdier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rent bortsett fra diskusjonen om avgifter og beskatning, er jeg mest nysgjerrig på om @Ace har funnet noe spennende sykkelutstyr i Statene eller andre land som er verdt å nevne.

Selv har jeg plukket med meg hos Bicycle Pro Shop Georgetown og Coop REI Washington DC blant annet Bar Mitts Road Bike Extreme, Timber BellSpurcycle Original og Silca Super Secret. Er på utkikk etter 45NRTH sin klassiske Naughtvind Bib Knickers som endelig er på markedet igjen.

Har dog holdt meg langt under verdigrensen 😅

****

Antar at tråden egentlig dreier seg om sykkelstæsj siden den er på Ymse. Ellers er dette Snikksnakk, pølsevev, sludder og vås 😄

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunnu skrev (46 minutter siden):

Av alle skattane vi har her i landet er trulig moms på import ved reise til utlandet den som gjer minst skade på økonomi og innovasjon.

Gjør det ikke skade på økonomi så er det ikke noe vits i å ha den. Jeg sier ikke at det gjør skade på innovasjon men det er en markør at de offentlige har resignert på å skape verdier og velger heller å hardt beskatte. Det er en årsak ikke en effekt.

Rent faglig så er det ingen konklusjon på om høy beskatning hindrer innovasjon, men mest sannsynlig gjør den det. Men det er andre faktorer som er sterke, f.eks. sosial kontroll (uten at jeg ønsker å gå inn på detaljer her, annet enn at janteloven ikke gjør oss særlig godt). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (30 minutter siden):

Rent bortsett fra diskusjonen om avgifter og beskatning, er jeg mest nysgjerrig på om @Ace har funnet noe spennende sykkelutstyr i Statene eller andre land som er verdt å nevne.

Selv har jeg plukket med meg hos Bicycle Pro Shop Georgetown og Coop REI Washington DC blant annet Bar Mitts Road Bike Extreme, Timber BellSpurcycle Original og Silca Super Secret. Er på utkikk etter 45NRTH sin klassiske Naughtvind Bib Knickers som endelig er på markedet igjen.

Har dog holdt meg langt under verdigrensen 😅

****

Antar at tråden egentlig dreier seg om sykkelstæsj siden den er på Ymse. Ellers er dette Snikksnakk, pølsevev, sludder og vås 😄

Alltid noe man har lyst på. En rundtur i utsalg i og rundt Minneapolis hadde vært noe. Jeg kunne også tenkt å få meg en spesialsydd rammeveske. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner svært få argumenter for å straffe norske virksomheter ved å la folk hande momsfritt i utlandet.

(Med mindre man er såpass radikal at man maner at all skatt skal bort, selvsagt.)

Å gå innom tollen ved ankomst går veldig fort, så ikke noe som helst problem å være lovlydig. Mange land, som de aller fleste (alle?) i Europa har konseptet MVA, og man kan ved å være litt oppmerksom lett få igjen momsen ved utførsel. Så har enkelte (kremt, USA) valgt å heller ha sales tax som IKKE refunderes ved eksport. Sikkert helt OK for dem, og det straffer dem selvsagt litt fordi det er mindre attraktivt for (lovlydige) turister å handle for å ta med hjem. Så om noen skal "kreve endring" bør det være amerikanske virksomheter som evt går glipp av salg.

(Forøvrig er sales tax i USA et komplett mareritt å forholde seg til for alle som driver handel, men det er en annen sak...)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ace skrev (22 minutter siden):

Gjør det ikke skade på økonomi så er det ikke noe vits i å ha den. Jeg sier ikke at det gjør skade på innovasjon men det er en markør at de offentlige har resignert på å skape verdier og velger heller å hardt beskatte. Det er en årsak ikke en effekt.

Rent faglig så er det ingen konklusjon på om høy beskatning hindrer innovasjon, men mest sannsynlig gjør den det. Men det er andre faktorer som er sterke, f.eks. sosial kontroll (uten at jeg ønsker å gå inn på detaljer her, annet enn at janteloven ikke gjør oss særlig godt). 

Eg meinte sjølvsagt økonomien til Norge, ikkje til turisten og det å ta moms på import gitt at vi har moms i Norge, ikkje om vi skal ha moms i Norge. Er det trolling eller er du berre så elendig på leseforståelse og logikk?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LochNess skrev (12 timer siden):

Jeg åpner den, tar den i bruk, installerer apper og laster ned et par filmer på Netflix til flyturen hjem. Jeg kaster emballasjen i søpla. Videre blir jeg mot formodning stoppet i tollen på OSL, hvor tollerne nok er mer gira på å sjekke at jeg ikke har kjøpt med meg cannabis fra USA eller blitt litt vel ivrig i tax-free, enn de er på å bevise at min nå brukte iPad er noe jeg kjøpte i USA og ikke på Elkjøp.

Det er mange som forsøker seg på det med klokker og lignende. Tar den i bruk og satser på det går bra. Men når det så blir etterspurt dokumentasjon på kvittering klarer ikke folk legge frem at den har blitt kjøpt/momset i Norge. Kan så klart være grunner til det (gammel arv), men så ser de visst at kredittkortet tilfeldigvis ble tappet for noen titusener på en klokkebutikk i utlandet for noen dager siden..

Eneste jeg skulle ønske er at de gjorde det enklere å unngå dobbel moms. Ofte kjøper jeg ikke stuff i utlandet for å omgå norsk moms, mere fordi de har ting jeg ikke har funnet andre plasser. Det fungerer "greit" om man kun handler i sånn blå tax free butikker, men det er ikke gitt det bare er "turiststuff" jeg vil gjøre dette på. Dessuten er reglene mellom norge og danmark&sverige veldig klønete, for der kan man ikke bruke dette systemet, men er avhengig av butikkenes godvilje til å hjelpe deg, og ender fortsatt uansett med å betale norsk moms på den svenske momsen før man så får refundert den svenske momsen, feks. Men ofte får man ikke refundert den, og har da betalt dobbelt.

Akkurat det synes jeg de kunne ryddet opp i.

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sepeda skrev (1 time siden):

Mine venner, pen tone og velvillig lesning, takk.

Ace begynte med et relevant spørsmål, som omtrent var "hvorfor er ingen imot denne momsgrensen?" Deretter sklei det nok over i "jeg er imot denne momsgrensen og her er alle mine argumenter mot den" og da er vi vel egentlig ikke lenger på et sykkelforum men på et hvilket som helst politikkforum hvor diskusjonene veldig fort blir stygge, enten det gjelder skatt, vindmøller, vaksiner eller noen andre hot topics. 🙂

  • Like 2

Everytime you change gear, God kills a kitten - CtheBM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sunnu skrev (5 timer siden):

Eg meinte sjølvsagt økonomien til Norge, ikkje til turisten og det å ta moms på import gitt at vi har moms i Norge, ikkje om vi skal ha moms i Norge. Er det trolling eller er du berre så elendig på leseforståelse og logikk?

Jeg tror nok det er du som tolker litt i øst og vest. Gjør det ikke skade på norsk økonomi er det ikke nødvendig å ha moms på varer man tar med seg på reise.... ... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dan skrev (3 timer siden):

Ace begynte med et relevant spørsmål, som omtrent var "hvorfor er ingen imot denne momsgrensen?" Deretter sklei det nok over i "jeg er imot denne momsgrensen og her er alle mine argumenter mot den" og da er vi vel egentlig ikke lenger på et sykkelforum men på et hvilket som helst politikkforum hvor diskusjonene veldig fort blir stygge, enten det gjelder skatt, vindmøller, vaksiner eller noen andre hot topics. 🙂

Det har ikke sklidd ut på noen annen måte en at man ikke skjønner at man aldri skal starte med å være personlig, uansett hvor mye man er uenig, eller har en oppfatning av et annet menneske (man ikke kjenner). Det er den første som drar det det på ad hominem-nivå som ødelegger debatten, alltid....  Å dra konklusjon "du er dust".... i stedet for å kanskje se etter om det har vært noen misforståelser, eller om man forstår at det går an å ha andre innfallsvinkler, er ikke særlig bra....  det må være helt greit å være mot et skattenivå, eller mot skatt i det heletatt (jeg uttrykker ikke hva jeg mener selv her), men da får man heller forsvare ditt argument, eller droppe ut av diskusjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gråstein skrev (5 timer siden):

Finner svært få argumenter for å straffe norske virksomheter ved å la folk hande momsfritt i utlandet.

(Med mindre man er såpass radikal at man maner at all skatt skal bort, selvsagt.)

Å gå innom tollen ved ankomst går veldig fort, så ikke noe som helst problem å være lovlydig. Mange land, som de aller fleste (alle?) i Europa har konseptet MVA, og man kan ved å være litt oppmerksom lett få igjen momsen ved utførsel. Så har enkelte (kremt, USA) valgt å heller ha sales tax som IKKE refunderes ved eksport. Sikkert helt OK for dem, og det straffer dem selvsagt litt fordi det er mindre attraktivt for (lovlydige) turister å handle for å ta med hjem. Så om noen skal "kreve endring" bør det være amerikanske virksomheter som evt går glipp av salg.

(Forøvrig er sales tax i USA et komplett mareritt å forholde seg til for alle som driver handel, men det er en annen sak...)

Du tror det ikke blir kø hvis alle må fortolle varer de har kjøpt? og nei, det er som oftest problematisk å få igjen momsen. Når du først finner kontoret, så kan det gå greit, men det gjelder for eksempel ikke i Usa. Der er det ingen forståelse:

"Generally, no refund of sales tax is available if you took possession of the item from the vendor with a given state. In the United States, sales tax is imposed at the point of transfer of title or possession. Therefore, if a non-resident visitor to the United States purchases any taxable items and takes possession of the goods at the retailer’s location, sales tax is due and there is generally no refund of the sales tax paid simply because the goods will be removed from the United States. The United States is different from many other countries that have a VAT structure, where it is more common to get this type of refund."

https://www.salestaxinstitute.com/sales_tax_faqs/foreign_visitor_sales_tax_refund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...