Gå til innhold

Beste impregnering av turklær/goretex


Anbefalte innlegg

Regnet renner så å si rett gjennom flere goretexjakker jeg har. Ønsker tips til bra impregnering. Er først og frenmst ute etter vanntetthet, så det kan gjerne gå ut over de angivelige pusteegenskapene til jakkene.

 

Alfen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Membranen i Goretex, og alle andre lignende, består av bitte-bitte-bitte små hull som vann ikke kommer i mellom, men som slipper ut luft og dermed oppleves som (noenlunde) pustene.
Problemet er bare at membranen greier ikke begge deler samtidig! dvs er den våt så kan luften ikke komme ut da vannet/dråpene dekker de små porene.
Løsningen de bruker da er DWR, Durable Water Repellent, som kan hete flere ting (og med veldig ulike miljø påvirkninger) men den gjør at vannet lettere peller av, typisk ser man det ved at dråper formes og enklere renner av, men det relevante her er at den ikke er «durable» i det hele tatt og må fornyes med jevne mellomrom for at membranen ska fortsette å kunne puste. 
 

Det finnes mange varianter av DWR, Nikwax sin er nok den som er lettest tilgjengelig. Noen ganger kan det også hjelpe at vaske den først.
Det er altså ikke en impregnering, men noe som hjelper membranen at fjerne vann fra overflaten så den kan puste. Omstendig og belærende måte at stave «nikwax» på, men det har hjulpet meg mye med mine forventninger til ytelse rundt Goretex og lignende når man vet hvordan de virker. 

  • Like 4
  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Videre til @jsdk sitt gode svar, er det mye relevant og nyttig informasjon hos Goretex, blant annet Durable Water Repellant (DWR) med anbefalt fremgangsmåte for vask og vedlikehold for å gjenopprette effekten av DWR.

På Goretex' nettside kan du også lese mer om den spesifikke typen Goretex-materiale du måtte ha. Er som kjent noe forskjellige materialer med noe forskjellige egenskaper og krav til vedlikehold.

S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremgangsmåte er vel så viktig som produkt virker det som, men Nikwax er mest tilgjengelig i Norge.

1. Kjøp spray-on og ikke wash-in

2. Vask tøyet godt, gjerne med gtx vasj.

3. Kjøp blomster

4. Spray på impregnering (gjerne ute eller i garasje) og pass på nok på sømmer, pluss skuldre, knær, albuer, bakside etc. 

5. Hiv i tørketrommelen - viktig poeng for at det skal sitte.

6. Be kona om tilgivelse for lukten av tørketrommelen og bruk det som er handlet i pkt 3. 

Varmebehandlingen er kanskje det jeg synes har fungert best mtp at det skal holde mer enn et par dager ute.

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noe som gjenskaper egenskapene til en box fresh Gore-Tex-jakke? Altså når vannet bare preller av og livet smiler. Har ikke fått til dette med Nikwax wash-in på min Norrøna Falketind, og vurderer derfor Norrønas egen spray.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pharynx skrev (13 timer siden):

Er det noe som gjenskaper egenskapene til en box fresh Gore-Tex-jakke? Altså når vannet bare preller av og livet smiler. Har ikke fått til dette med Nikwax wash-in på min Norrøna Falketind, og vurderer derfor Norrønas egen spray.

Jobba hardt med et par Arctreyx-jakker siste året, sjanseløst. prøvd alle triksene i boka, alle anbefalinger, blir ikke vannavvisende igjen. Samme med bukse jeg har brukt til-fra-jobb, må kjøpe ny nå, etter noen år bruk.

  • Sad 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

saktetur skrev (På 4.8.2024 den 21.03):

Prøv gjerne Norrøna spray, vist den ikke funker prøver du silikon og ws. 

Du har nevnt silikon og whitespirit tidligere, og jeg tror du linket til en youtubevideo el med beskrivelse. 
Kan du væjsåsnill å sette meg på sporet ev oppskriften igjen?

LarsB
Klam

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (1 time siden):

Du har nevnt silikon og whitespirit tidligere, og jeg tror du linket til en youtubevideo el med beskrivelse. 
Kan du væjsåsnill å sette meg på sporet ev oppskriften igjen?

LarsB
Klam

Her kommer lenker til YT på blandingsforhold og hvordan jeg impregnerer Skalljakke, klær/utstyr og sømforsegling av telt.

Til impregnering kan man gjerne kjøpe produkter beregnet til bruken, men vist du vil ha det tett, blander du det til selv, til en brøkdel av prisen.

  • Like 3
  • Thanks 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

saktetur skrev (På 7.8.2024 den 14.01):

Her kommer lenker til YT på blandingsforhold og hvordan jeg impregnerer Skalljakke, klær/utstyr og sømforsegling av telt.

Hei! Er en slik impregnering noe du gjør på nye skallklær når du skal impregnere for første gang, eller er det mer å regne som et livsforlengende tiltak?

Ser for meg at det tar knekken på pusteegenskapene til en membran ganske effektivt..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

langen skrev (22 minutter siden):

Hei! Er en slik impregnering noe du gjør på nye skallklær når du skal impregnere for første gang, eller er det mer å regne som et livsforlengende tiltak?

Ser for meg at det tar knekken på pusteegenskapene til en membran ganske effektivt..?

Skulle til å spørre om det samme. Antar at dette blir en tynn film som legger seg over hele jakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg sjelden re-impregnert "nye" skalljakker, gjorde det for flere år siden(Nikwax) med skuffende resultat og har sluttet med det.

Jeg følger derimot rådene ang. vask (Dermizax) og vedlikehold (minus impregnering) og det har funket bra i mange år. Men fabrikkimpregneringen vil jo over tid svekkes og etter noen år må man nok til med re-impregnering, eller kjøpe ny jakke.

Ville nok ikke tatt første re-imp på ny skalljakke til 7k med sil/ws, men heller holdt meg til anbefalt stell og vedlikehold. Når jakka derimot kun fungerer som vindjakke (selv med fulgt anbefaling av stell) og er utenfor garanti ser jeg muligheten for å forlenge livet med sil/ws.

Personlig merker jeg ikke forskjell på såkalt pustende egenskaper på ny skalljakke og gml sil/ws impregnert jakke. Det dannes kondens okke som og svetten siler og det eneste fornuftige er å ha glidelås under armene.

Graden av tetthet i plagget kan varieres basert på blandingforhold og plaggets egenskaper. Jo oftere du impregnerer, jo nærmere ønsket resultat kommer du. Ønskes vind og vanntett front legges det på i front og en tynnere/svakere blanding, eller ingenting bak. Det er altså mulig å få plagget tilnærmet/akkurat slik du ønsker, noe som kanskje ikke er så lett å få kjøpt over disk.

Og plagg som er potte tette er nettopp det, så om man ønsker de pustene egenskaper som reklamen fremhever, følg bruksanvisning for plagget. Vist man derimot vil ha noe som virkelig virker da prøver man sil/ws. 

Gjør et lite forsøk: finn et et plagg (du ikke bruker lenger) lue, hansker etc, eller kanskje topptube, ramme, setebaggen som likevel ikke er vanntett. Påfør sil/ws og la det herde helt før bruk (lukter ikke ws lenger) og sett det på prøve. Det blir kanskje ikke helt som tenkt, men det kan ha blitt bedre.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

saktetur skrev (7 minutter siden):

Personlig merker jeg ikke forskjell på såkalt pustende egenskaper på ny skalljakke og gml sil/ws impregnert jakke. Det dannes kondens okke som og svetten siler og det eneste fornuftige er å ha glidelås under armene.

Helt enig i dette, skalljakker puster ikke merkbart når de er våte på utsiden, i den grad de i det hele tatt puster når man genererer mye varme på innsiden. 

  • Like 1

http://norskenduro.no - Alle norske enduroresultater på ett sted. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

knuthaug skrev (15 minutter siden):

Helt enig i dette, skalljakker puster ikke merkbart når de er våte på utsiden, i den grad de i det hele tatt puster når man genererer mye varme på innsiden. 

Liker denne videoen, for jeg har erfart det samme.
For folk, ala min kone, som ikke driver med svetting funker det godt, bedre enn plastjakker... for oss med fungerende svettekjertler(gjerne ganske mange)... så føles det ikke som noe puster, spesielt ikke når det også regner ute samtidig.
Og karen forklarer hvorfor.

"gortex.... is or can not be breathable and waterproof at the same time... let me show you"
 

 

  • Like 2

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmm.. på disse gamle skallplaggene som lekker okke som via membran (og ikke via søm), hvis man ikke er så opptatt av pusteegenskaper lenger, vil det da funke med voks av den type man bruker på bomullsplagg? F.eks. fjellreven Grenland wax? Eller fester den ikke? Noen som har prøvd? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Fjellreven Eco-Shell jakke som jeg opplever blir litt mindre klam enn Gore-Tex jakker jeg har. Internetryktene sier at Eco-shell ikke tåler harde regnskurer like bra som Gore-Tex. Bergans jakken jeg har med Demizax blir svært lite klam, men den har netting inni og er så bulky at den ikke blir brukt i like intensive aktiviteter som Eco-Shell/Goretex-jakkene. Har vel degradert den til arbeidsjakke, siden den føles veldig solid. Har en eldgammel Arcyterx Gamma "klatre"-jakke i noe som ikke er Goretex, som skal være veldig pustende. Selv den blir ganske klam om man er i høy aktivitet.

Etter råd på forumet har jeg sluttet med Nikwax Wash-In og bruker kun Spray-on. Innbiller meg at det har hatt bedre effekt. Det blir helt klart mindre problemer, enten iform av vaskemaskinbelegg eller jakker hvor wash-in ikke setter seg fast og flasser av. Forsøkte å impregnere en teknisk regnjakke, hvor wash-in ikke festet seg, og alt flasset av. Mulig det var feil stoff, og feil impregnering. Er pingle og gjemmer meg som regel under et tre eller en tarp, når det høljer ned. Den 15 år gamle Norrøna Falketind 2lags Gore-texjakka mi, som aldri vil dø, tåler fremdeles en 20-30min hard regnskurr. Da er jeg mer klam, enn våt, om jeg er i bevegelse.

Det er egentlig en kunst å kle seg om det kan regne og man skal være i aktivitet. En må gjerne kle seg ganske tynt, og i pustende lag. Gjerne mesh innerst, for å dytte fukten lengst ut og hindre at plagget nær huden marineres i svette. En tynn vaffelfleece fungerer godt, enten synt eller i ull. Og så må en senke tempoet. Regner det ikke er det fint å ikke ha Goretexen på. Såfremt det ikke blåser rett gjennom eller er kaldt. Hvis det er varierende vær må en ofte gå med alle glidelåser åpne, om man er i aktivitet. Om vinteren er det som regel best å starte halvfrossen, med et par tynne plagg under jakka, selv om det er kaldt inntil man har fått opp varmen. Svettemarinerte klær om vinteren, er oppskrift på en kald kveld/natt om vintern.

Til bybruk har jeg egentlig kapitulert og bruker bare regnfrakk ala Tretorn :

tre475563_c063fieldgreen_v063.webp?has_g

  • Like 2

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jørgen S. skrev (24 minutter siden):

"gortex.... is or can not be breathable and waterproof at the same time... let me show you"

Dette er nok egentlig sant, men GoreTex kan fortsatt være å foretrekke fremfor plagg som alltid er vanntette, men som aldri puster, eller alltid puster, men aldri er vanntette.

GoreTex-membranen er 100 % vanntett når den ikke er perforert. Det blir aldri presset vann gjennom den av bærestropper, ved at en lener knær eller albuer i mose eller noe annet. Blir en klam eller våt på innsiden er det kondens (eller en lekkasje, men det holder vi utenfor). GoreTex-membranen vil være pustende så lenge dampen slipper gjennom uten å kondensere. Men når bæreveven er gjennomvåt skal det veldig mye til. 

Så er det bedre å bruke noe annet? Kanskje, men ikke alltid.

På de fleste dager vil det være slik at det er noe hardt regn, noe lett regn, og noe opplett (og kanskje litt sol). Da tørker bæreveven fort opp og jakken/buksen puster igjen. Største utfordringene jeg har hatt med GoreTex er vann som trekker opp ermer, ned halsåpning og lignende. Det er noe som vil være vanskelig å eliminere uansett hvor tett stoffet blir.

Andreas skrev (11 minutter siden):

Og så må en senke tempoet

Dette er også et poeng. En kan ikke først gå seg gjennomsvett, og så klage på at en blir klam. Plagg som er 100% vann og vindtett vil skape et effektivt mikroklima. Tar du alt som en treningsøkt blir du varm og våt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arve skrev (2 minutter siden):

Dette er også et poeng. En kan ikke først gå seg gjennomsvett, og så klage på at en blir klam. Plagg som er 100% vann og vindtett vil skape et effektivt mikroklima. Tar du alt som en treningsøkt blir du varm og våt.

Jepp, er jeg i aktivitet med skallklær blir jeg til slutt bløt okke som, enten fra innsiden eller fra utsiden 🙂 Jeg prøver å unngå skallklær på tur om det er mulig, men må jeg bruke det, så har jeg bedre erfaring med Dermizax enn med Gore-tex.

 

Sitat

We believe both Dermizax NX and Gore-Tex Pro are waterproof. That is if you put the jacket on something else than a person, and let it rain for 40 minutes the inside of the jacket would be dry. The issues for being complete dry is breathability and condensation. When the body heats up and the outside temperature is low, moisture can condensate on the inside of the jacket.The Gore-Tex Pro jacket generally had more moisture than the Dermizax NX jacket. The big piece of fabric on the back of the jacket, above the snow skirt, had condensed moisture. If we took a piece of paper and wiped, the paper got wet. There were also extra moisture on parts around the snow skirt and seams.The Dermizax NX jacket was completely dry on that big back piece of fabric. But on all seams and around pocket there was the same amount of moisture as on the back of the Gore-Tex Pro. But we more understand that wherever there is double fabric, because of the taped seams, the jackets are unable to breathe.

Kilde: https://modernclimbing.wordpress.com/2017/09/21/dermizax-vs-gore-tex-what-is-better/

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Outdoor Research AscentShell og Endura EXOSHELL puster betydelig bedre enn gore-tex, samtidig som de normalt holder meg tørr nok. De har stretch og oppleves mer behagelige og bråker mindre. Jeg har kun erfaring med toppturbukse fra OR og sykkeljakke fra Endura (i exoshell60, de lager ikke den jakka i det stoffet lengre dessverre). De er betydelig billigere enn gore-tex, og såvidt jeg har skjønt brukes det ikke like miljøfiendtlige stoffer i produksjonen.

Til vinterbruk er bomullsjakke min favoritt med mindre det er betydelig fare for regn eller sludd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Goretex er vel markedsleder og det massene foretrekker siden de tenker det er best. Det gir mulighet for å sette en premium pris.

Mange har veldig grandiose ideer for friluftsaktivitetene sine. De aller fleste gidder ikke henge ute i øspøsregnvær uansett. En trenger vel som regel at jakka/buksa er tørr nok til at man kan komme seg i ly eller bli ferdig med en aktivitet. Det er litt rart og litt trist å se toppmodeller fra Arcyterx, som aldri har vært utenfor Ring2/3 i Oslo. Er straffen for at merket har blitt veldig trendy og kjent som "best".

Outdoor Research fikk vel aldri helt fotfeste i Norge, men Sport Outlet kan vel hjelpe litt på det. Virker som endel tur-youtubere og redditbrukere er veldig fornøyde med merket. Bra klær, til passe fornuftige priser.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sport Outlet slår litt begge veier tror jeg. Prisene er veldig bra, men merket kan bli oppfattet som et outlet-merke, noe det ikke er. Men jeg er glad for at jeg får et seriøst merke som er et veldig bra alternativ til de store til veldig mye bedre pris! Jeg tror jo f.eks. at denne jakka er et fullgodt alternativ til mye dyrere skalljakker fra Arc'teryx, Norrøna osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Outdoor research gtx jakke som har vært med meg med mye bruk i over ti år nå. Kvaliteten er veldig god men det er stadig vanskeligere å få re-aktivert dwr-belegget. Har kjøpt wash-in Nikwax men ikke fått gjort jobben ennå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...