Gå til innhold

Hjelp til valg av "lett sti hardtail" med senkepinne


Anbefalte innlegg

 Hei,

Min samboer, kvinne ca 165cm høy, skal ha seg ny sykkel. Jeg er ca 170 cm høy, og håper å kunne bruke samme sykkelen litt.

Hun vil ha en sykkel til å sykle på, som er god å sykle.. Jeg har lyst på en sykkel som jeg kan bruke til "kondisjonstrening på grusvei/ lett sti", men jeg har også veldig lyst på en sykkel med senkepinne, da det er noe jeg savner på sykkelen jeg har.

Ønsker:
-29" hjul
-Kun bakgir.
-Senkepinne/dropper.
-Pris: 10-15k, helst nærmest 10.
-Hydrauliske skivebremser.
-God demper foran.
-Heller litt lett enn veldig solid.
-"Relativt rask på grusvei/asfalt" samtidig som den har moderne geometri, om det er noe som heter/finnes.
-Komfortabel og god å sykle på til rolige familieturer.
-Mulig å montere skjermer på en ok måte.

Forslag til gode kjøp i denne klassen? Modeller vi bør følge med på?  Synes Trek Roscoe ser veldig kul ut, men litt dyr, og om den er egnet til vår bruk vet jeg ikke.

Er klar over at jeg kan "justere" egenskapene med valg av dekk.





 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan finne mye fint på finn.no i den prisklassen. En ok hardtail med lette grusdekk vil gjøre den rask på vei også.

Et eksempel her (ser ikke noe info størrelse så her må det evt spørres selger)

BMC hardtail

Og her en fra Canyon i M (kanskje det er for stort og at dere bør ha S?)

Canyon

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Det glemte jeg å skrive. Vi er nok litt for glade i ny-følelsen begge to til at brukt er veldig aktuelt. Pluss at vi bor litt usentralt på nordvestlandet, og om vi skal kjøpe brukt må det ihvertfall være lokalt slik at vi får sett den på ekte, og unngå styr med frakt. Og her er nok utvalget på bruktmarkedet en del mindre.

Men vi noterer oss modellene du sendte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scott, Cube og White på salg eller medlemstilbud hos XXL bruker være gode kjøp. De har feks 20% på alle sykler nå som kundeklubbmedlem. Ny sykkel i den prisklassen er litt mye rart. Spesielt mange med dårlig dempegaffel (med spiralfjær). Finner dere en på tilbud med luftgaffel så er det mye bedre. De fleste med luft da har en rimelig Rockshox gaffel som funker helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trek Roscoe som du nevner er en fin sykkel, men du må opp på Roscoe 7 for å få noe brukbart. Da har den 140mm vandring og det er muligens litt mye til den beskrevne bruken. 100-120mm gaffel er nok bedre for å ha en rask sykkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanskelig å hake av alle kravene dine innen budsjettet, iallefall ned mot 10k. Desverre-vi ønsker allé at syklene var billigere om dagen.

Den er tung, men en canyon grand canyon 7 er på tilbud nå-

https://www.canyon.com/no-no/terrengsykler/trail-bikes/grand-canyon/grand-canyon/grand-canyon-7/3271.html?dwvar_3271_pv_rahmenfarbe=RD
 

men den kommer med 27.5 tommers hjul i xs og s. Tror dere må ha s. Ellers tror jeg det er ok ut fra dine ønsker. 
 

Kanskje kan denne på xxl passe dere i 17 tommer. 
https://www.xxl.no/white-xc-290-ultimate-gx-1x12-usx-24-hardtail-terrengsykkel-herre-rod/p/1194851_1_Style

Fin salgspris med karbonramme og bra girsystem. Mangler dropper men det kan ettermonteres med ekstern vaier. kanskje man finner noen budsjettkroner senere? 
Tipper fruen har mer glede av en «birkenhardtail» en en stihardtail til grus og asfalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ned mot 10000 blir det uansett tungt. Den XC 290 som er linket til over er mye for pengene, men 17" blir nok for stort for dere.

Kampanjer på XXL og husmerker er nok det du bør følge med på. Her er noen tips etter rask googling:

https://bikeshop.no/gavia/240301/gavia-race-al-29-boost-terrengsykkel-sølv-sort-str-s

https://unaascycling.no/collections/terrengsykkel/products/orbea-alma-h20-2022

https://www.foss-sport.no/hard-rocx/183803/hard-rocx-cambrium-29r-1x12-mtb-sykkel-29-hjul-solide-komponenter.  (tipper det er mulig å litt rabatt på denne slik at du er innenfor budsjett)

 

 

 

 

  • Like 1

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen.

Mulig jeg har krav som ikke går helt overens, og at ønskene bør justeres litt. Skal lese meg litt opp.

Ser at Orbea Laufey har blitt anbefalt i en annen tråd. Er denne og f. eks Trek Roscoe for tunge til skissert bruk?

Er 27,5" hjul i vår størrelse fornuftig? Er det bra nok dekkutvalg? Eller bør jeg stå på kravet om 29" hjul?

Eller så virker jo Grand Canyon 7 som den stemmer ganske bra ja 🙂


Et mulig alternativ er som det skrives over å droppe kravet om dropper (!) og heller ettermontere dette, problemet da er at det mest sannsynlig aldri blir gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter kan ha i bakhodet at en velholdt sykkel er noe man kan ha i mange år, så hvis det er mulig vil jeg anbefale å strekke budsjettet litt hvis sykkelen kommer til å bli brukt regelmessig

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sett på BMC Twostroke Alu. Ramma er knallfin, prisen som du vil ha den. Vekta sikkrt for høy og delene moderate. Men den tåler oppgradering i massevis og geometrien er moderne og tåler både grus og sti på en utmerket måte. Til prisen den har finner du deg også en senkepinnne og ett sett Maxxis Rekon Race 2,4 og er fortsatt innenfor budsjett. 

https://birk.no/bmc-twostroke-al-six-2022-terrengsykkel


(så setter du autosøk på finn for oppgraderinger, som selvsagt ikke berøres av opprinnelig budsjett)

Lykke til

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LarsB skrev (1 time siden):

Jeg ville sett på BMC Twostroke Alu. Ramma er knallfin, prisen som du vil ha den. Vekta sikkrt for høy og delene moderate. Men den tåler oppgradering i massevis og geometrien er moderne og tåler både grus og sti på en utmerket måte. Til prisen finner du deg en senkepinnne og ett sett Maxxis Rekon Race 2,4 og er fortsatt innenfor budsjett. 

(så setter du autosøk på finn for oppgraderinger, som selvsagt ikke berøres av opprinnelig budsjett)

Lykke til

Enig med LarsB, med en liten modifikasjon: sett på Rekon Race 2,35 bak om felgene er brede for det er litt trangt i bakramma. 

Jeg har nettopp solgt en Twostroke alu som jeg var svært fornøyd med. Ja, den er noe tung, men det brydde jeg meg ingenting om. Geometrien gjør den superanvendelig og den gir god trygghet i teknisk terreng med slakk styrevinkel etc. uten at det går på bekostning av noe. Jeg brukte min på alt fra grusturer, via rundbanetreninger til shutling i Nesbyen og heisbasert i Drammen. Den blir jo hakket spinkel til heisbasert og grove stier, også fordi du sliter med å få inn Minion eller tilsvarende bak. Jeg syklet en periode med 120 gaffel foran og det tålte den fint. 

Jeg byttet gaffel (fra Rekon Silver eller noe sånt til en F34 SC), hjul, dekk og satt på nytt styre/stem. Den tåler mer oppgraderinger, men det er strengt tatt ikke nødvendig (kanskje ikke hjul heller). Senkepinne er et must på en så anvendelig sykkel og den kommer ikke med dette fra butikk. Om jeg skulle beholdt min hadde jeg nok byttet bremser på sikt også. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen tusen takk for svar og innspill.

Status nå er at vi mer eller mindre har landet på Canyon Gand Canyon 7, størrelse small, i grønn,  14,08kg til 11499,-. Denne ble det også tipset om over. Denne har da 27,5" hjul.
Denne er nedsatt 4300,- fra opprinnelig pris.
Er denne et godt kjøp med tanke på gaffel og utstyrsnivå? Denne har da 27,5" hjul.

https://www.canyon.com/no-no/terrengsykler/trail-bikes/grand-canyon/grand-canyon/grand-canyon-7/3271.html?dwvar_3271_pv_rahmenfarbe=GN&dwvar_3271_pv_rahmengroesse=S

Har også sett på twostroke, og forstår at denne har 29" hjul også i small. Hvordan er vekten på den kontra Grand Canyon 7. Hvor mye skal vi vektlegge å få 29" hjul fremfor 27,5"?

Budsjettet kan nok strekkes litt om det er gode argumenter for det.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda en mulig kandidat på kveldinga: Trek Procaliber 6. Denne huker i utgangspunktet ut alle mine ønsker? inkl. 29" hjul selv i små størrelser?  dropper og 12,5kg i medium. Nesten for godt til å være sant?

https://www.trekbikes.com/no/no_NO/sykler/terrengsykler/rundbaneterrengsykler/procaliber/procaliber-6/p/41615/?colorCode=black_greydark

https://gladehjul.no/product/trek-procaliber-6-2024/

Noen kommentarer til denne? Hvordan kan den sammenlignes med Grand Canyon 7?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å finne moderne sykkel for både grusvei og sti. Canyon-sykkelen du heller mot har 30:11 som tyngste gir. Fint på sti, men ikke brukbart på grus med 27.5". Trek er litt bedre med 30:10 og 29".

Krankdrev kan lett byttes, men ofte er det en øvre grense for hvor store det er plass til før drevet kommer i konflikt med kjedestaget.

Her kan du sjekke tråkkefrekvens og utveksling. https://gear-calculator.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thomas- skrev (9 minutter siden):

Vanskelig å finne moderne sykkel for både grusvei og sti. Canyon-sykkelen du heller mot har 30:11 som tyngste gir. Fint på sti, men ikke brukbart på grus med 27.5". Trek er litt bedre med 30:10 og 29"

Godt poeng. 30 klinge på 27,5 dekk blir litt "lett" giring. 

Begge disse syklene er gode. Jeg tenker at jeg uten tvil ville valgt Trek av disse to, primært fordi den har 29 dekk. Det er rett og slett bedre egnet og det blir stadig vanskeligere å få tak i gode 27,5 dekk. Jeg er veldig svak for tidligere nevnte BMC twostroke.

Du kan kansje ha litt is i magen og vente litt til på eventuelle salg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eehgil skrev (9 timer siden):

Enda en mulig kandidat på kveldinga: Trek Procaliber 6. Denne huker i utgangspunktet ut alle mine ønsker? inkl. 29" hjul selv i små størrelser?  dropper og 12,5kg i medium. Nesten for godt til å være sant?

https://www.trekbikes.com/no/no_NO/sykler/terrengsykler/rundbaneterrengsykler/procaliber/procaliber-6/p/41615/?colorCode=black_greydark

https://gladehjul.no/product/trek-procaliber-6-2024/

Noen kommentarer til denne? Hvordan kan den sammenlignes med Grand Canyon 7?

De er ganske likt spekket disse 2 syklene. Treken har en mye bedre drivlinje enn Canyon sykkelen. Canyon har marginalt bedre bremser. Canyon har litt grovere dekk også som gjør den tregere på grus.

Jeg hadde gått for Trek sykkelen her. Lettest, best drivlinje og fine dekk for grusveier.

Med 1x giring vil det alltid bli et kompromiss mellom lette nok gir på sti og tunge nok på vei. Men til beskrevet bruk tar nok Treken også seieren her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. Det er ikke til å legge skjul på at jeg synes utvelgelsesprosessen er moro og lærerik.

Hvordan kan geometri/sittestilling på Trek Procaliber beskrives? I beskrivelsene fra Trek fremstår det som en ren XC-race sykkel. Vil sittestilling oppleves lite behagelig og gi mindre følelse av kontroll om man utfordrer seg litt? Altså for fremoverlent og aggresiv?

Må si spesielt vekten virker veldig forlokkende. Oppgitt 12,6kg i medium. Grand Canyon 7 er 14,08kg. Dette er 1,5kg forskjell, det er jo betydelig. 

Forstår at BMW Twostroke er populær. Men så vidt jeg kan se er den ganske dyr i forhold til utstyrsnivå? Og da må dropper ettermonteres.

Det er mulig trådtittelen egentlig burdre være: "Hjelp til valg av lett, komfortabel XC hardtail med senkepinne"

Om vi legger følgende kriterier til grunn:
-Brukerne er ikke i særlig god form, så tviler på at for lett uveksling blir et problem, med mindre det er ekstremt lett.
-Brukerne har lite erfaring, og er ikke spesielt gode på sykkel. Så det som er utfordrende og vanskelig terreng for oss, blir sikkert sett på som lett terreng for dere som er erfarne.
-Brukerne har ingen behov for adrenalinkick, så det er aldri snakk om hopping eller noe som er i nærheten av avansert sti. Det verste den kan møte er nok knallbra sti, dårlig grusvei, middels traktorvei osv.

Tenker derfor at sykkel bør ha følgende egenskaper:
-Være relativt lett, for å gi følelsen av en lett sykkel ved kondisjonstrening, og for å ha en sykkel som føles lettere å håndtere i det som for oss er "teknisk" terreng.
-Trenger ikke å være veldig solid, blir som nevnt aldri snakk om å f. eks hoppe.
-Ha en ikke for fremoverlent og agressiv "XC-race geometri", slik at sykkelen oppleves som behagelig til tursykling. Samt oppleves som mest mulig kontrollerbar om vi vil utfordre oss i litt nedkjøringer osv. Dvs litt moderne "sti-geometri"..?
-Ha dekk som er en balanse mellom relativt lett rullemotstand, samtidig som det er nok volum til at det er behagelig på dårlig grusvei, og gir følelse av godt grep og litt demping på god sti.
-Ha en dempegaffel av god kvalitet som gir god demping, økt selvtilitt og komfort. 
-Ha dropper, da jeg mener dette er noe som gir økt kontroll/følelse av kontroll når man skal utfordre seg litt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eehgil skrev (2 timer siden):

Tusen takk for svar. Det er ikke til å legge skjul på at jeg synes utvelgelsesprosessen er moro og lærerik.

Hvordan kan geometri/sittestilling på Trek Procaliber beskrives? I beskrivelsene fra Trek fremstår det som en ren XC-race sykkel. Vil sittestilling oppleves lite behagelig og gi mindre følelse av kontroll om man utfordrer seg litt? Altså for fremoverlent og aggresiv?

Må si spesielt vekten virker veldig forlokkende. Oppgitt 12,6kg i medium. Grand Canyon 7 er 14,08kg. Dette er 1,5kg forskjell, det er jo betydelig. 

Forstår at BMW Twostroke er populær. Men så vidt jeg kan se er den ganske dyr i forhold til utstyrsnivå? Og da må dropper ettermonteres.

Det er mulig trådtittelen egentlig burdre være: "Hjelp til valg av lett, komfortabel XC hardtail med senkepinne"

Om vi legger følgende kriterier til grunn:
-Brukerne er ikke i særlig god form, så tviler på at for lett uveksling blir et problem, med mindre det er ekstremt lett.
-Brukerne har lite erfaring, og er ikke spesielt gode på sykkel. Så det som er utfordrende og vanskelig terreng for oss, blir sikkert sett på som lett terreng for dere som er erfarne.
-Brukerne har ingen behov for adrenalinkick, så det er aldri snakk om hopping eller noe som er i nærheten av avansert sti. Det verste den kan møte er nok knallbra sti, dårlig grusvei, middels traktorvei osv.

Tenker derfor at sykkel bør ha følgende egenskaper:
-Være relativt lett, for å gi følelsen av en lett sykkel ved kondisjonstrening, og for å ha en sykkel som føles lettere å håndtere i det som for oss er "teknisk" terreng.
-Trenger ikke å være veldig solid, blir som nevnt aldri snakk om å f. eks hoppe.
-Ha en ikke for fremoverlent og agressiv "XC-race geometri", slik at sykkelen oppleves som behagelig til tursykling. Samt oppleves som mest mulig kontrollerbar om vi vil utfordre oss i litt nedkjøringer osv. Dvs litt moderne "sti-geometri"..?
-Ha dekk som er en balanse mellom relativt lett rullemotstand, samtidig som det er nok volum til at det er behagelig på dårlig grusvei, og gir følelse av godt grep og litt demping på god sti.
-Ha en dempegaffel av god kvalitet som gir god demping, økt selvtilitt og komfort. 
-Ha dropper, da jeg mener dette er noe som gir økt kontroll/følelse av kontroll når man skal utfordre seg litt. 

Ingen av disse har moderne sti-geometri. De er mer rettet mot XC og «vanlig» sykling. Jeg tenker det ikke er noe problem. Til bruken som beskrives så er disse syklene godt innafor på geometri. 67 grader styrevinkel funker fint. Ser ikke ut som de er noe spesielt XC aggressiv i geometrien heller. Stack, reach og vinkler likner på det som var på stisykler rundt 2014-2017ish. Så disse er mer allround enn ren XC tenker jeg og bra til skissert bruk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Takk for svar igjen. Beklager, ser jeg har glemt å oppdatere denne.

Vi endte opp med å bestille Trek Procaliber 6 fra en lokal forhandler hvor vi fikk enda litt bedre pris enn hos Glade Hjul. De ville også bestille inn både small og medium, da vi havnet midt mellom størrelsene, og da får mulighet til å prøvesistte begge.

Lang leveringstid da, den ene størrelsen i slutten av november og den andre i slutten av desember, men tiden går fort.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt Procaliber 9.7 i small som rittsykkel til to jenter som sykler aktivt rundbane før de gikk over til Supercaliber fulldemper i small.

Veldig fin sykkel med god geometri, tipper du bli happy.

Begge jentene er 158cm høye og small funka bra for begge, men jeg tror ikke du skal være så veldig mye høyere før den føles liten. Er du normalt lang i beina og over 160cm så funker medium med en kort stem sannsynligvis veldig bra.

Fortsatt under 50, men blir eldre for hver dag som går......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...