Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Troll (8) og Troll (10) har ferie og koser seg hjemme med familien. Det rotes, rotes og rotes, og ryddes ikke. Jeg føler at jeg bruker all min våkne tid på å rydde.

Og det er ganske slitsomt mentalt, for jeg får ikke tid til å rydde i mitt eget rot. Så snikkarboden/DIY-rommet er helt bomba, mens jeg går med snøskuffe og søppelsekk gjennom landskapet av kosebamser og utklipet pappbiter som er tapet fast til gulvet. Og når fremkommeligheten er null på lekerommet så forflytter de seg til neste rom. Det minner om scener fra apokalypsen, gresshoppenes inntog i Egypt eller verre. 

Hver kveld brukes på å søke etter vannsøl, lim og maling, så kanskje noe av tregulvet kan berges for fremtidig pussing. Jeg har allerede begynt å beregne full rehab eller kondemnering av husstanden når de flytter ut.

Ingen metoder så langt hjelper. Kjefting? Niks. Trusler om inndragning av privilegier? Nope. Ingen godteri? Fat chance.

Noen som har knekt koden?

  • Like 1
  • Haha 4

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale at du bare begrenser antall leker de får ha på rommet til du finner ut av hva de klarer å holde styr på.
Det er egentlig ganske begrenset hvor mye leker ett barn på åtte år trenger å ha i sitt eie, for ikke å snakke om tilgjengelig. En kosebase, tre fargeblyanter og en tegneblokk, kun få bøker i bokhylla, ikke noe maling/teip/saks føre ungene klarer å holde rommet ryddig.
Vi har tre avkom, to av dem holder det strøkent. Hos tredjemann ser det ut som ett bombet horehus - til enhver tid. Det eneste som mangler er horene....

  • Like 2
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er dessverre et såkalt rotehue, eneste som fungerer for meg er å ha system hvor alt har fast plass. Kanskje bruke en dag/kveld med ungene på å snekre en boks med seksjoner e.l. hvor rotet kan hives oppi? Da er det i hvert fall ute av sinn…

selv om jeg regner med at de kanskje allerede har noe sånt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, da er neste steg å kvitte seg med ting slik at det reduserer potensialet for rot

Ros fungerer alltid bedre enn ris. Ellers spørs det litt på barna. Ha ryddekonkurranse? Har dog veldig lite erfaring med barneoppdragelse😅

husker når jeg var student og bodde i et kollektiv hadde vi konkurranse på vaskemaskina, hvorpå det vanket en premie på slutten av semesteret for den som hadde ryddet ut flest ganger. Kan også føre til at folk ikke gidder når en person har sterk ledelse…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De som klarer å holde barnerom ryddig har åpenbart ikke mye Lego. Her flyter det over hele gulvet. Hver dag. Rydder hver kveld, men like rotete et døgn etter. Det går i figurer som bytter kroppsdeler i hytt og vær. Er ikke bare å slenge i en hvilken som helst boks heller, for det er et system som kun brukeren har innsikt i. Legg på litt ADHD i tillegg og mulighetene for organisering er fraværende. Likevel full kontroll i sitt hode over hvor hundrevis av ulike deler befinner seg. Kan ikke bli annet enn imponert og frustrert. Trusler fungerer dårlig, uttrykt frustrasjon skaper bare sinne tilbake. Er egentlig bare å holde ut til interessene dreier seg vekk fra ting som lager rot. Men det blir nok bare avløst av noe annet.

Må kanskje begynne å meditere. *indre fred*

  • Haha 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo veldig glad for at kreativiteten er i full blomst, men hvorfor må de egentlig leke inne når det er strøkent utevær?

Da jeg vokste opp hadde jeg ingen naboer, måtte sykle langt og lengre enn langt for å finne noen å leke med. Her har de alle muligheter men velger å være inne. Og la være å rydde… 

Jeg blir gal.

 

 

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant @andersar. Jeg har bare bleieunger, men oppfatter egentlig toåringen som empatisk allerede. Er det helt uttafor oppdragelsesmessig å få gutta til å forstå at far lider? Det gir kanskje sjelelige arr og skadelig skamfølelse. Ikke retorisk spørsmål- genuint undrende.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopp skrev (56 minutter siden):

Interessant @andersar. Jeg har bare bleieunger, men oppfatter egentlig toåringen som empatisk allerede. Er det helt uttafor oppdragelsesmessig å få gutta til å forstå at far lider? Det gir kanskje sjelelige arr og skadelig skamfølelse. Ikke retorisk spørsmål- genuint undrende.

Jeg har to jenter 😄 De viser seg å være alt for smarte og kalkulerende i sin adferd.

  • Haha 3

Styreleder NOTS Bærum | Skribent Stibyggerhåndboka | Oppmann og medlem i Anleggsgruppa i BOC "I don't have a bucket list but my bikeit list is a mile long"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 hours ago, msteiro said:

Legobord har hjulpet massivt her ihvertfall. Snekret sammen selv, med "sluk" så man får skuffet ned lego i boksen under.

IMG_2413.jpeg

Sykt nice! Low-effort varianten er et svært laken der 90% av legoen kan ligge på (variabel verdi 😅) mens de leker – bare samle sammen til en slags pose/sekk man legger opp i en kasse når de er ferdige. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jsdk skrev (12 minutter siden):

Sykt nice! Low-effort varianten er et svært laken der 90% av legoen kan ligge på (variabel verdi 😅) mens de leker – bare samle sammen til en slags pose/sekk man legger opp i en kasse når de er ferdige. 

Mamma sydde eller kjøpte en dongeribag med strammesnor. Funka bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kopp skrev (21 timer siden):

Interessant @andersar. Jeg har bare bleieunger, men oppfatter egentlig toåringen som empatisk allerede. Er det helt uttafor oppdragelsesmessig å få gutta til å forstå at far lider? Det gir kanskje sjelelige arr og skadelig skamfølelse. Ikke retorisk spørsmål- genuint undrende.

Det kan være en hårfin balansegang. Å lære at egen atferd påvirker andre er jo viktig. Samtidig må man tenke om de er i en alder/modenhet til å forstå det. Særlig følelsen av skam er veldig ubehagelig. Da tenker jeg "forbrytelsen" må stå i forhold til reaksjonen og totaliteten ellers i heimen. Gjøres det feil kan barnet lukke seg inn i seg selv og slutte å dele/ gå alt for stille i dørene. Og det vil vi jo ikke. 

En del av "lidelsene" vi voksne opplever og reaksjonene vi gir handler primært om å fjerne vårt ubehag. Ikke å hjelpe barnet. Det er på sistnevnte vi bør ha fokus. Men det er neimen ikke lett...

Min observasjon rundt er at barn generelt er automatisk empatiske i større eller mindre grad. Dette gjelder absolutt også gutter. Det er bare å fortsette å støtte opp under det. Dessverre vokser mange opp uten foreldre som har den verktøykassa.

Cheesus. Dette ble seriøst. Hva brukes en hullemaskin til i Lego?

msteiro skrev (23 timer siden):

Legobord har hjulpet massivt her ihvertfall. Snekret sammen selv, med "sluk" så man får skuffet ned lego i boksen under.

IMG_2413.jpeg

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

andersar skrev (22 timer siden):

Jeg er jo veldig glad for at kreativiteten er i full blomst, men hvorfor må de egentlig leke inne når det er strøkent utevær?

Da jeg vokste opp hadde jeg ingen naboer, måtte sykle langt og lengre enn langt for å finne noen å leke med. Her har de alle muligheter men velger å være inne. Og la være å rydde… 

Jeg blir gal.

 

 

Akkurat sånn her også. Vanskelig å komme ut og gjøre noe.

Men alt var jo bedre før i tiden, så 🙂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flo skrev (1 time siden):

Bare kreativiteten setter grenser. 
 

IMG_8813.jpeg

Wow. Det hadde jeg ikke fantasi til å tenke i de baner! Men å skulle treffe perfekt med fire hull per kloss.... her lukter det spesialhullemaskin. Er bare å lage plass i dingseskuffen!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tråd! Først og fremst: Barn kan rydde. Men mange syns det er kjedelig. Rydding lærer de fleste allerede i barnehagen. Der har de fast ryddetid og alle må hjelpe til. 

Våre på 6 og 9 roter helt sjukt mye, men de må også rydde. Her går det mye i formingsaktiviteter, rollelek og bygging. Alt skaper myyyye rot. Derfor må de også rydde. Det er ikke noe de får velge om de skal gjøre. Rydding er en del av deres oppgaver i huset. Det må ryddes før noe nytt skal skje, feks en utflukt, besøk, måltid, barne-TV etc. Alt har faste plasser og barna vet hvor ting skal være så det går som regel ganske fort.

Vi har også begrenset hvor mye ting de har tilgjengelig. Leker som ikke er i bruk settes helt vekk og tas heller frem ved en senere anledning. Slik rullerer vi litt på ting.

Vi har også tydelige skiller på innetid og utetid. Er det oppholdsvær er stort sett hele dagen utetid. Ute rotes det også og de må rydde før de får komme inn.

To ting som har virket godt hos oss: 1. Lær barna å rydde. Vis dem hvordan ting skal ryddes, hvor alt skal, at skuffene må kunne lukkes og at ting må stables/ sorteres for å kunne holde seg ryddig.

2. Ros har virket godt. Minste på 6 får veldig mestringfølelse når han har shinet rommet og redd senga, brettet klær osv. Eldste på 9 er ikke like motivert, men også hun blir glad for ros når hun har gjort en skikkelig innsats.

Nå skal jeg ikke late som om vi voksne ikke også må rydde etter ungene. Jeg følger jeg plukker sokker, hårstrikker og ting hele tiden, men likevel syns jeg vi har fått til en nokså god flyt og arbeidsfordeling. Det er en del av oppdragelsen og det er nyttig for ungene å kunne ha orden på sakene sine.

 

  • Like 3

Trondheim
I was just riding along...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hansjürg skrev (9 timer siden):

Er ikke svaret på slikt det samme som alle andre svar man får i perioden med barn;

"Det går over"

Nei
det er bare en annen måte å si at man overser problemet/ikke bryr seg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...