Gå til innhold

From Zero to Hero - Vegard Harm & Norseman


Anbefalte innlegg

Nå som Funky Gine og Vegard Harm har kommet i media igjen med sistnevntes deltagelse i Norseman. Vegard Harm går fra å være helt utrent til å være såpass trent at han har meldt seg på Norseman - og deltar i skrivende stund.
For meg virker dette noe optimistisk, men hva vet jeg...så da spør jeg det store allvitende forum:

Er det mulig å fullføre Norseman med ett halvt års treningsgrunnlag, eventuelt hvor mye/bør må man ha trent i forkant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer veldig an på grunnlaget og hvor mye han faktisk klarer å gjennomføre av trening med god kvalitet. Trente selv til Ironman relativt fra scratch ila 6 måneder på egenhånd, men med veldig detaljert treningsprogram og uendelig fleksibilitet til å trene så mye jeg orket mens jeg skrev bachelor. 

Men ønsker å tro jeg hadde en betydelig bedre base fra før enn han, og jeg trente til København som har bittelitt annerledes høydeprofil enn NXTRI. 

Proff trener på fulltid hjelper selvsagt, men ville da hatt en med faktisk erfaring innen triatlon og lignende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

msteiro skrev (På 4.8.2024 den 8.39):

Han klarte det jaggu.

Da er det lite unnskyldning for å ikke prøve selv 🙂 

Hva ble tiden? Og, hvor fant du det ut? 
litt skeptisk til at Norseman faktisk velger å selge seg til vgtv. Eksklusiviteten og loddtrekningen er vel noe av spenningen for de som har meldt seg på. Og, hvis Harm klarte det? Klarte han det ifølge reglementet, eller klarte han å gjennomføre for å få noe å ha i serien. 
#skeptisk 

p.s googlet om Harm hadde klart det, kom inn på en tråd på diskutopia, hvor en person der som mener at Harm sin deltagelse er en plan for å svekke langdistansetrening sin status. Det skrives at i langrenn har det blitt innført kortere distanser, og militæret har innført 2 mils løp, istedenfor 3 mils løp.
Det skal visst være militære behov som står bak disse tankene.  Jeg registrerer meg ikke der, for å diskutere med denne typen gitt. Jeg har tross alt ferie fra jobb, for dette er nok slike fyrer jeg møter i jobben min. 
Har aldri hørt om diskutopia før. Er det ett slikt helsprøtt forum? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutes ago, Nattmannen said:

Hva ble tiden? Og, hvor fant du det ut? 
litt skeptisk til at Norseman faktisk velger å selge seg til vgtv. Eksklusiviteten og loddtrekningen er vel noe av spenningen for de som har meldt seg på. Og, hvis Harm klarte det? Klarte han det ifølge reglementet, eller klarte han å gjennomføre for å få noe å ha i serien. 
#skeptisk 

p.s googlet om Harm hadde klart det, kom inn på en tråd på diskutopia, hvor en person der som mener at Harm sin deltagelse er en plan for å svekke langdistansetrening sin status. Det skrives at i langrenn har det blitt innført kortere distanser, og militæret har innført 2 mils løp, istedenfor 3 mils løp.
Det skal visst være militære behov som står bak disse tankene.  Jeg registrerer meg ikke der, for å diskutere med denne typen gitt. Jeg har tross alt ferie fra jobb, for dette er nok slike fyrer jeg møter i jobben min. 
Har aldri hørt om diskutopia før. Er det ett slikt helsprøtt forum? 

Du har ikke vært innom "Lovforslag: forby elsykler på sti" eller tpu-tråden på dette forumet skjønner jeg 😄

 

Tenkte det samme som deg angående norseman og vg tv, men har kanskje ombestemt meg og tenker at om dette kan hjelpe til å dra inn flere mot ulike kondisjonsidretter, som en måte å ta kontroll over egen kropp/liv på, så er det positivt. Og uansett om han fullførte innenfor eller utenfor norseman-rammene har jeg stor respekt for reisen hans og prestasjonen den dagen. Må si jeg ikke synes så veldig mye om trådtittelen som stempler han som en "zero".

Jeg måtte til og med justere eget inntrykk av avdankede fotballspillere etter at Morten Sundli ble nummer 25.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som gammel gubbe følte jeg for å komme med det klassiske hvem-er-denne-kjendisen-som-bare-er-kjent-for-å-være-kjent-oppgulpet, men det står mye respekt av å klare det han gjorde og spesielt innsatsen bak. Hadde ikke klart å fullføre siden jeg svømmer som en hund og beina hadde vært kokt etter 20km jogging.

Blir spennende om streamingserien faktisk kommer med gode treningstips til Hvermannsen. Sånn selv om jeg forstår at det er bedre kjendistv med en kjendis som gjør ting han er ukomfortabel med, og mestrer det til slutt.

Forhåpentligvis langt bedre feelgoodtv enn det Eddie Hall driver med nå som han er halveis strongman og halveis influencer/youtuber. Det tydligvis er underholdning at influencere går i kampsportringen sammen.

NB: For sarte sjeler anbefaler jeg ikke å se siste 1m30sek.

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det kan være bra for sporten og god PR og rekruttering at det vises til bredt publikum. Så lenge det er gjort riktig, så er det gøy å vise hva man kan få til om man er dedikert, samtidig som det illustrerer hvor enormt gjennomtrente de andre deltakerne er og viser hvor tøft dette virkelig er. Så håper jeg det bare ikke har blitt for mange "hardøkter til du spyr" for å lage god TV som evt skremmer andre fra å prøve.

Jeg sammenligner dette litt med Skiklubben som gikk på Nrk i vinter. Det konseptet tror jeg dro enormt mange flere ut på ski. Jeg vet det fungerte bra som motivasjon for samboer, f eks, vi hørte på mange episoder sammen mens vi var på vei til Nordmarka eller fjellet i vinter.

Sånn sett skulle jeg ønske serien var litt mer "live". I stedet for at episoden med hvordan det har gått kommer om 6+ uker eller noe, så kunne de helt fint spoilet det nå, og så hatt en episode med bak kulissene senere. Akkurat som i Skiklubben. Alle visste hvordan det gikk, og så diskuterte de det i dybden i episoden uka etter. Da følte man i mye større grad at man var med på reisen deres. Da tror jeg denne serien også hadde blitt tatt mye mer i mot av andre som driver med triatlon med mye buzz i sosiale medier osv., nå fremstår det ganske stille og litt adskilt fra resten av miljøet.

  • Like 2

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eriksvatn skrev (På 5.8.2024 den 21.07):

Du har ikke vært innom "Lovforslag: forby elsykler på sti" eller tpu-tråden på dette forumet skjønner jeg 😄

 

Tenkte det samme som deg angående norseman og vg tv, men har kanskje ombestemt meg og tenker at om dette kan hjelpe til å dra inn flere mot ulike kondisjonsidretter, som en måte å ta kontroll over egen kropp/liv på, så er det positivt. Og uansett om han fullførte innenfor eller utenfor norseman-rammene har jeg stor respekt for reisen hans og prestasjonen den dagen. Må si jeg ikke synes så veldig mye om trådtittelen som stempler han som en "zero".

Jeg måtte til og med justere eget inntrykk av avdankede fotballspillere etter at Morten Sundli ble nummer 25.

Jeg tenker at jeg ikke skal sjekke noe mer på dette forumet. Som sagt, konspirasjonsteorier og paranoia får jeg forholde meg til på jobb. 
du har gode argumenter for hva deltagelsen til Harm kan gjøre at flere kan komme til å delta i forskjellige utholdenhetskonkuranser. Se på Skiklubben på NRK gjorde med deltagelsen i Birken i vinter. Iallefall i ett par av kvinneklassene. Blir jo spennende å se om de klarer å gjøre det samme til Oslo maraton til høsten. 
Og, det er vel egentelig ikke så mange i Norge som egentelig har hørt om Norseman en gang. Så, ja. Jeg endrer også holdning. Kanskje dette stuntet på generel basis er bra for folkehelsen.  
Jeg hadde ikke klart å gjennomføre norseman i den formen jeg er nå iallefall. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (33 minutter siden):

Bra reklame for triathlon. Tror det nok er mange som tenker at kan han kan jeg. 

Når jeg sjekker resultatene så tenker jeg vel noe i de baner jeg også, kan se ut som at mye står på å ha evnen til å fullføre. Blir ikke særlig imponert over en maraton tid på åtte timer.

Så får man se om noen av de som synes Harm er en kjekk figur melder seg på ett triatlon neste år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (28 minutter siden):

Blir ikke særlig imponert over en maraton tid på åtte timer.

Vel, blir også imponert av folk som orker å holde det gående så lenge. 🙂 Da jeg syklet Vättern var det en jeg kjente som fullførte på rundt det dobbelte av min tid. Og på et vis var det også imponerende at denne da litt halvtrente personen faktisk orket å sykle i 16 timer, slikt skal man ikke kimse av.

  • Like 3

Sykkelaktivist! Nåværende prosjekt: Få Nordmarka og andre grusveier inn i Street View | Twitter/X | YouTube | BlueSky | Insta

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes aftenposten sin artikkel om Vita og Wanda som har inspirert mange til å delta på fjelløp i lofoten var ganske fin: 

https://www.aftenposten.no/sport/i/rPlPeA/vita-og-wanda-lokker-folk-til-loepingen-men-en-ting-nekter-de-aa-dele

Quote

At løpsbølgen er på sin topp nå, er han ikke i tvil om. Klausen mener at Vita og Wanda har spilt en sentral rolle der.

Da tvillingene meldte seg på, fikk de en rabattkode å dele med sine følgere. Dagen etter hadde 130 personer sikret seg startnummer.

– Vi har ganske profilerte løpere, men ingen har hatt like stor påvirkning. Dette er personer som treffer en helt ny målgruppe, sier han.

Ifølge Klausen har dette også hatt utslag på kjønnsbalansen. 60 prosent av årets løpere er kvinner.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (3 timer siden):

det der slår begge veier, 
jeg er imponert over at folk orker å være fysisk aktive så lenge, men jeg trodde at disse utøverene løp maratonet på slutten av triatlonet

 

 

Sunnu skrev (2 timer siden):

Det er svømming->sykling->løping ja? Kva har du hørt det er?

Gjaldt det at han gikk på videoen?

Ikke helt unormalt at man er greit stiv i bena og må veksle mellom løping og gåing. Følelsen av å gå av sykkelen og starte et maraton med tømmerstokker til lår er greit såpass demotiverende at det går over til komisk til tider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben skrev (5 timer siden):

Når jeg sjekker resultatene så tenker jeg vel noe i de baner jeg også, kan se ut som at mye står på å ha evnen til å fullføre. Blir ikke særlig imponert over en maraton tid på åtte timer.

Så får man se om noen av de som synes Harm er en kjekk figur melder seg på ett triatlon neste år

Jeg er mer imponert over de som er i dårlig form som holder på i 8 timer enn de som trener mye som holder på i under halvparten. 
 

Nå er jeg også mer imponert over de som sykler rundt Vattern på 25 timer enn de som blåser igjennom på 7

  • Like 6

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i det som blir sagt at dette kan være positivt for motivasjon og folkehelse, samtidig som jeg ikke kan unngå å tenke at det også kan være med å skape urealistiske forventninger om hva som går an for hvermannsen med 8-16 jobb, unger og forpliktelser, kontra en influencer(?) som under veiledning har hele døgnet til rådighet, noe som for hvermannsen da kan gi en rekyl rett ned i Kims-Kims-Kims-påsan som Harm også reklamerer for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler fryktelig mye om vilje til å gjennomføre det man ønsker.  Jeg er en ikke spesielt mye mere enn gjennomsnittet aktiv mosjonist, som har akkurat fullført et ultraritt.  Jeg har jo litt erfaring med lignende aktiviteter, men formen jeg stilte på startstreken ville ikke skremt noen som helst. Det er mental kapasiteten som avgjør hva du klarer, beina og kroppen er fiskepudding etter noen dager uansett.  Jeg har nok en god evne til å koble ut evt frykt og smerte, og bare se fremover. Folk er generelt litt for selvhøytidelig til å tørre å kaste seg ut i noe nytt og som en er på utrygg grunn. Noen sykler de samme rittene år etter år, jeg kan ikke forstå det. Spenningen ligger jo i noe nytt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett flere i full "elite"-jobb som har fokusert på triathlon en sesong eller to. Gjerne er de i relativt god form fra før, eller drevet f.eks. med en av idrettene aktivt før. Virker fra utsiden litt som en selvrealiseringsgreie, men de klarer det mens de klarer alt annet(hus, familie, kids, jobb). Klart, tidsregnskapet gjør nok at noe forsakes. Er gjerne personer som har solid gjennomføringsevne, og det sitter ofte i hode, siden det er når det er mange baller i luften at det er vanskeligere å gjennomføre. Det er vel gjerne noe en kan trene litt opp, men mange har det litt medbragt fra barndommen/oppveksten. Ser selv at når jeg løp mye at det var lettere og lettere å pushe løpsgrenser, så lenge man fant flyten. På sykkel er det lettere å finne flyten, såfremt det ikke er veldig mye stigning.

@Sveinung1 har noen gode poenger. I ultraritt virker det ofte som evnen til å ta de ekstra 3-4-5 timene med sykling daglig før en pause, samt hvor lange hvileperioder en har, skiller de som bare gjennomfører og de som kommer litt høyere på resultatlisten. Kjempelett å skrive når man sitter i en god ergonomisk kontorstol med nakkestøtte. Sikkert litt verre dag 2 av et ultraritt når kroppen har lyst til å sløve og hode sikkert tenker på "er det feil å gi seg nå". Ser flere av ultraritt deltakerne nevner at de tenkte på å gi seg daglig. Ganske menneskelig.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...