Gå til innhold

1814-rittet


Anbefalte innlegg

Tror jaggu jeg joiner her neste helg, altså 10.aug. Grus og asfalt primært, men trenger rittpes og legger ikke mer i det enn en knallgod treningsøkt på rundt 2 timer. Kjørt det en gang før, 2017. Skal så vidt jeg veit være likt som da, så blir birkensykkel med helstiv 29’er med Aspen 2.4 dekk. Har 38 drev, og tenker at det skal gå greit. 
 

ps: for de som skal sykle birken og trenger seeding så er dette et fint ritt for det👍🏻

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kult hvis flere med gravel hadde blitt med. Akkurat nå er vi 2 stk. Må da være noen i Oslo-området som har lyst å prøve seg på ritt med gravelsykkel ? Vurderte å ta mtb for konkurransen sin skyld, men hvis ingen blir med på gravelsykkel så blir det heller ikke muligheter senere (antar jeg) så jeg får iallefall bidra med min deltagelse i klassen. Skal også sykle allroad/gravel på Birken og ser dette som god trening for den dagen. Starter 10 min bak de raskeste så antar jeg må beregne å sykle en del alene, god trening det også, men hadde vært kult om noen andre gravelsykelister som har lyst på en hard økt kunne joinet. 

Syklet kun en gang før (2017) og slik jeg husker den skal dette være en god løype for gravelsykkel også. Skiløypa ved starten er vel ikke noe utfordrende og det stipartiet etter en stund er vel på 500 meter. Husker ikke det som krevende heller, noen som kan beskrive det partiet ? 

Men bra værmelding og bra påmelding i "vanlig" klasse til nå. Hiv dere med folkens, samme hvilken sykkel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Oddefa said:

...og bra påmelding i "vanlig" klasse til nå. Hiv dere med folkens, samme hvilken sykkel.

147 påmeldte til nå. Hvis man passerer 170 deltagere (ikke helt umulig med god værmelding for rittdagen), så blir det vel høyeste antall påmeldte siden 2018!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påmeldt👍🏻. Minuset var at pulje 1 var full nå når jeg meldte meg på, men kun meg selv å takke🤦🏼‍♂️. Var inne i går kveld og da var pulje 1 ledig, men tenkte at jeg melder meg på i morgen🤪. Da ble det pulje 2 gitt, men men… Sammenligner jeg meg med enkelte navn i pulje 1, så skulle jeg nok vært der. Samtidig vil det sikkert gå fort nok i pulje 2 også, og er selv kun ute etter en god treningsøkt opp mot Trans Østerdalen neste helg. Kun ett ritt foreløpig denne sesongen, som gikk middels, så dette trengs. I tillegg få skikkelig harde økter, så greit med en test for å se hvordan det egentlig står til med denne krøppen🤷🏼‍♂️. Planen er å banke på og ha fokus på meg selv, med mål om å sette ny pers ( 2.03 i 2018) med å komme under 2 timer. Men, tida blir som den blir og avhengig av mange faktorer. viktigste er hvilken følelse jeg har underveis og hvordan jeg gjennomfører rittet. Håper på en god følelse og at jeg klarer å trøkke til💪🏻
kan fort være at Odd Erik tar meg igjen på sin gravelsykkel, og da håper jeg å klare å bite meg fast. Håper du prøver å dra meg med😉
Dette blir 2 timer med hardkjør, blir sikkert vondt og tungt😬😂🐌
 

kjører en helstiv birkensykkel, med aspen 2.4 dekk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan beskrive det 500 meter lange terrengpartiet ? singeltrack ? røtter og steiner ? siden det er 7 år siden jeg sykla rittet husker jeg det rett og slett ikke. Syklet jo mtb da og ikke 40 mm dekk som i morgen med så som så grep.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at det var noen få røtter, men typisk barnålssti… var en diger stein man måtte rundt, rett før 90 grader høyre på grus helt på enden av stien… relativt brei stI mener jeg.. mulig litt smalere i starten, med noe slak mot🤔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Otoen skrev (1 time siden):

Mener å huske at det var noen få røtter, men typisk barnålssti… var en diger stein man måtte rundt, rett før 90 grader høyre på grus helt på enden av stien… relativt brei stI mener jeg.. mulig litt smalere i starten, med noe slak mot🤔

Nekter faen meg å sykle rundt en stor stein azz. Det er så UB 2013.

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddefa skrev (10 minutter siden):

10 år siden denne filmen da, kan jo skjedd hva som helst etter det. Jeg vil ha 2024 fakta. 

 Nei nei, kjører kun på husk fra den gang… 

sikkert asfalt gjennom der nå, men vi skal sykle utenom det azz. Altså offpiste..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da fikk man endelig ett ritt til i banken👍🏻. Satser på at dagens hardøkt, morgendagens laaaaangtur og motbakkeritt på mandag vil gjøre godt mot Trans Østerdalen🙂
 

Er fornøyd med dagens ritt i forhold til hva jeg var ute etter, altså få til en real hardøkt💪🏻. Hadde håp om å slå tida mi fra 2017, men med tanke på all nedbør siste døgnet så tenkte jeg før start at det skal holde hardt. I tillegg var mye av grusen mye grovere pukkish enn sist, pluss sugende og tunge forhold, så det skjønte jeg fort at ikke kom til å gå. Starten gikk bra fra pulje 2, og kom i front ut på asfalten sammen med ca 5 pers, tre på gravel tror jeg. Det gikk fort altså ned asfalten og innover grusen mot terrengpartiet. Helt på grensa for egen del…i terrenget så havnet jeg bak to på gravel, som syklet langsomt. Tenkte da at de foran bare kunne dra, så ligger jeg rolig bak her og venter på Odd Erik på gravel..Kanskje jeg kan klare å henge med noe videre etter terrenget. Klarer det en stund, men etterhvert så blir det tungt å henge på de tre med gravel. Merket spesielt at det var slake motbakker eller brattere mot jeg sleit mest. Følte og at det ble voldsomme rykk nå og da hvor jeg måtte jobbe ekstra for å henge. Etter at jeg slapp må jeg banke på ca 30 min aleine. Ligger da på bra watt og kjører jevnt på hele veien. Blir tatt igjen av en grei gruppe og henger bra med her. Dette splittes så litt opp i flere grupper, blander seg med pulje 1 blant annet. Uansett så sykler jeg siste delen av rittet sammen med to til. En som var veldig kjøresterk første delen hvor vi kjørte før jeg gav mye siste delen av grusveien og asfalten opp mot stadion. Tiden ble på 2.16, mot 2.03 i 2017. Forholdene påvirket nok mye, men ser også at jeg tråkker mindre watt på første halvdel i dag mot 2017. Site halvdel nesten likt på watt med det gikk tregere. Hadde håpet på lik eller bedre watt enn i 2017, men den gang ei🤪🐌🤦🏼‍♂️. Slikt sett ikke godt nok, men samtidig ganske så ventet. 
 

Moro å sykle ritt igjen. Kjenne på nervøsitet, juge og slenge dritt. Slik det skal være. Minus med rittet var kuer. Jævlige kuer! Hater kuer! Redd kuer! Vil spise kuer da, så positiv til bønder og det der, men ikke rundt meg når jeg sykler eller gjør andre ting. Sauer også! Jævla sauer! Hater sauer også faktisk! Egentlig ikke redd dem, men finns gale sauer. Har sett en grøsser som handlet om psyke sauer. Der gikk sauene til angrep på mennesker, spiste dem😬. Har blitt sperret av sau på treningsøkt, så noe med sau er det. Ikke så glad i å spise sau heller, så de kan dra dit pepper’n gror.. Tja, sett bort fra dette så var rittet supert. Godt med god servering etter målgang også👌🏻. Øl burde de hatt forresten🤮🤔😉

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en jeg snakket med i dag, "herregud så gøy det er å sykle ritt igjen og møte kjentfolk, alt for sjelden det nå". Så sant så sant.

Deler Øisteins sin opplevelse over her. Jeg skrev på Strava at det var 2 mil slit først, så 2 mil med godfølelse og så 2 mil med lite luft/ flatt dekk og måtte da stoppe og prøve flere varianter utenom å bytte slange. 

Med slit mener jeg at jeg måtte jobbe hardt for å ta igjen tetgruppen før asfalten og klarte det akkurat men når vi kom på grusen igjen gikk det for fort for min del. Seige bein og dårlig o2 (med bivirkning etter Bright Midnight som naturlig er, var enda seigere i fjor). Tar igjen Øistein og de to gravelgutta han syklet med i terrengpartiet. Har passe god flyt der med smale steinharde dekk uten veldig mønster egentlig. 

Når Øistein slipper oss andre er jeg litt på en strekk selv men velger å bli med de i stedet for henge med Øistein. Sorry dude. 

Med godfølelse mener jeg etter ca 20 km våkner kropp og bein og er med å ta føringer og etter en stund er vi bare 2 stk. Begynner å ta igjen ganske mange av de som startet i pulje 1. Henger litt med en gruppe 1 puljefolk men merker jeg har mer inne så kjører i fra de og tar igjen Camilla Hott og en til. Hun er lokal (kan løypa) og sterk/dravillig så bestemmer meg for å sykle med de og ikke prøve å dra i fra. 

Men opp Minnesåsen siste gangen (asfalten) merker jeg noe er feil med bakhjulet for litt mjukt, spør han bak meg men sier det ser ok, men merker med en gang vi kommer på grus at det slår litt nedi felg flere ganger. Så begynner å reserevere meg men henger med de to noen km til men må stoppe når jeg kommer ned den lange nedoverkjøringer mot asfalt igjen, og da er det ikke mye luft. Prøver gass, funker noen km, men så slår det i felg igjen. Har også med meg sånn gass/guffe boks, hatt den i flere år og hadde med meg den på ritt sist helg, men tenker at nå får jeg bare bruke den. Masse skumt...på meg på utsiden men ikke mye inne dekket (mulig ventil er for tett ?). Så da er det frem med liten håndpumpe og får såpass luft i dekket at jeg kan sykle videre mens mange passrer meg. Men har nok maks 20-25 psi i dekket mot 40ish normalt. Glemmer også igjen den guffesprayen på siden av veien, sorry for det til arrangør, var sikker på at jeg hadde den i baklommen men Øistein så den når han kom forbi ikke så lenge etterpå. Følger tryslingen Roar ned mot asfalten men det slår i felgen igjen på slutten av grusen og må gamble på at jeg kommer meg i mål uten å ødelegge felg (idiotisk) men vurderer også stoppe pumpe litt eller gå til mål. Er for nær til at jeg gidder å legge i slange. Men safer meg til mål.

Tapte jeg mye tid på dette ? Vel tapte mindre en det jeg bruker til å skrive dette innlegget he he. Står i ro 3 min og taper nok 2 min på defensiv sykling og mye ståtråking siste 15 km. Taper ganske mange plasser i forhold til de som jeg startet med men tapte ingen plasser i gravelklassen da.  Det var nytt bakdekk for litt under 2 mnd siden (Conti Terra Speed), men var såpass slitt (syklet 200ish mil, men obs at mye av det var Bright Midnight og det betyr at de 111 milene nok tilsvarer det dobbelte pga terrenget der + vekten på sykkelen er mye mer vanlig) at planen var å bytte de god før birken. Funket veldig god sist helg men ikke i dag da. Når jeg byttet dekk etter rittet så har guffa tørknet (Muc-off) helt. Tror jeg er for gjerrig med guffen samtidig som det nok har tettet noen hull tidligere. Men en påminnelse at en bør etterfylle oftere. Fremhjulet (samme dekk) er mye mindre slitt og beholder det men har etterfylt guffe i dag. 

Så litt ros der ros skal plasseres. Den skal gå til arrangør som står på og skaper ett flott ritt til oss 200 + som var påmeldt. De skal også ha ros for å ha gravellklasse og ikke minst høre på råd fra meg (jeg sendte mld til rittleder dagen før) at det var lurt å sette opp gravelklassen i p2 og ikke p3 som opprinelig for å hindre farlige forbikjøringer underveis. Det var smart og fungerte veldig bra. Til slutt var det vel 9 stk på gravelsykkel ? ikke mange men likevel noe av det bedre deltagelse utenom BIrken ? 1814 trasen er forresten veldig bra graveltrase. Håper flere andre tar sjans å blir med. Ikke farlig vettu. Men kanskje sette ned pris for bedre deltagelse. For tenkte noen dager før om skal jeg skal gidde å betale 700 kr for å delta her. Er glad jeg gadd. 

Alltid en glede å dele biltur med en nervøs Øistein. Dårlig humor oss imellom får vi aldri nok av. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/10/2024 at 10:22 PM, Oddefa said:

Dette var forresten første gang jeg punkterte på ritt siden sist gang jeg syklet UB (2019 tror jeg det var) men dette var jo mer sigepunktering en "ren" punktering. 

Men steinen - kom du rundt steinen? 

Aldri klart å kjøre rundt den selv... 😞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke den kneika, det er en stor stein helt i slutten av det stipartiet. Vi snakker god størrelse på den.

Den bakken du refererer til må en være tidlig inn i, da kan den absolutt sykles med mindre det er gjørmete. Men i det øyeblikket én går er løpet kjørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eOpseth skrev (10 minutter siden):

Nei, det er ikke den kneika, det er en stor stein helt i slutten av det stipartiet. Vi snakker god størrelse på den.

Den bakken du refererer til må en være tidlig inn i, da kan den absolutt sykles med mindre det er gjørmete. Men i det øyeblikket én går er løpet kjørt.

Ja jeg gikk nok der fordi de foran også gikk og ikke veldig godt grep med smale harde gravel dekk, men hadde nok kommet opp der med gravel hvis jeg hadde gutset men så ikke poenget siden de foran gikk og jeg var mer en fornøyd med tempo til stien. Men da husker jeg faktisk ikke den steinen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...