Gå til innhold

Ny elbil til familie på 5 - forslag?


Anbefalte innlegg

DesmoSkier skrev (På 10.10.2024 den 19.53):

Jeg har kjørt bratt hyttevei vinterstid i mange år med forhjulstrekk, det går helt fint om du kan kjøre bil og har bra vinterdekk (som er lurt uansett). Av og til må man på med kjetting, men det tar ikke mer enn 5 min å legge på etter å ha gjort det et par ganger.

Min tese er at de aller, aller fleste som har firehjulstrekk overhodet ikke har behov for det.

Jeg er i prinsippet enig i mye av det du skriver, men skal man opp og ned den bakken syv- åtte ganger i løpet av en helg så blir det slitsomt med kjetting. Hos oss kommer den bratteste bakken ca 10 km før hytta og det er relativt slitsomt å kjøre 10 km med kjetting også. Så kan du legge på alle de gangene vi har med full henger og ved en del tilfeller ikke kommer opp med 4wd en gang. Da handler det verken om dårlige dekk eller dårlig sjåfør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

eldo472 skrev (17 minutter siden):

Angående kjøp av varebiler i pesobilvarianter som Turneo Connect må man sjekke støynivå og komfort ellers, da de ofte kan ha mer innvendig støy enn en tilsvarende stor SUV eller personbil.

Det er vi nok smertelig klar over. Det blir bare en av mange ting som må veies opp mot hverandre. Støy er slitsomt. NM i Tetris når familie og hund skal på tur er også slitsomt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Panda skrev (På 10.10.2024 den 20.03):

Id7 st. vogn fra VW ser da bra ut

Prøvekjørte den, samme dag som jeg prøvde Enyaq.

Likte veldig mye med den - god kjøreopplevelse, og gode specs. Men to store negative ting med Id7 for min del:

- Jeg måtte bøye nakke og hode på en veldig unaturlig måte for å sette meg inn. Jeg er bare så vidt over gjennomsnittshøyden blant menn. (I tillegg liker jeg bedre å sette meg _inn_ i en bil, enn å sette seg _nedover_ i en bil, men det kunne jeg nok blitt vant til).

- Utsynet fra førerplass: Frontvindu og sidevinduer ble opplevd veldig smale og ga mindre utsyn. Igjen godt mulig dette var noe jeg kunne blitt vant til, men det førte til at den ikke lengre var aktuell for min del.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

simson skrev (1 minutt siden):

I tillegg liker jeg bedre å sette meg _inn_ i en bil, enn å sette seg _nedover_ i en bil, men det kunne jeg nok blitt vant til).

Jeg er "kun" 44 år og trener jevnlig knebøy, men etter en helg med min mors stasjonsvogn så tror jeg det å sette seg nedi en bil ikke er noe jeg kommer til å kunne like. Etter en runde mer ærend nedi en Golf stasjonvogn var det en sann fryd å sette deg inn i Caddyen min. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er lite snakk om BYD Tang her.

Den får man rimelig på Finn og virker som folk har god erfaring mtp driftsikkerhet og kostnader (basert på skumlesing på en aktuell facebook-gruppe). Har også sett bilde av tre barnestoler i baksetet på denne.

Noen som har erfaring med bilen? Eventuelt flere med tre barnesetebarn som vurderer den som aktuell, eller alternativt har avskrevet den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...