Gå til innhold

Ny elbil til familie på 5 - forslag?


Anbefalte innlegg

4x4: jeg disponerte en forhjulstrukket Renault Zoe en periode, og den var mye bedre enn min forhjulstrukkede Ford Focus på vinterføre i kneikene i Sogndalsdalen på grunn av den gode gassresponsen.

Nå har vi en ID4 GTX, og den har kjedelig, udramatisk og god framkommelighet den også.

Personlig ville jeg beholdt tohjulstrekk for et lavere forbruk, riktig trolig mer på grunn av mitt nøysomme gen enn en enorme faktiske besparelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelene med el-bil kontra fossilbil og fremkommelighet er vel fortrinnsvis bedre antispinn-system fordi man kan tilpasse effekten for å motvirke hjulspinn helt perfekt og uten forsinkelser. Om en fossilbil spinner og effekten strupes tar det alltid litt tid å bygge den opp igjen osv. 

En annen fordel er vel vektfordeling og vekt generelt. 

Den største ulempen kontra en fosilbil er vel vekten. Den dagen man må rygge ned igjen en bakke eller ett hjul har gått ut i grøfta kan det være litt krevende. 

Firehjulstrekk er for meg det viktigste "ekstrautstyret". Det å vite at jeg kommer ut av kryss når jeg gir gass, det at jeg kan kjøre defensivt inn i kryss på toppen av bakken i boligfeltet der jeg bor når det er glatt, det at jeg vet jeg kommer helt frem til hytta med fullastet bil osv. er sjukt behagelig og blitt et must for meg. 

På elbiler får man også ofte en økt effekt av firehjulstrekk siden det er flere motorer, kanskje ikke så viktig, men alltids greit å ta med seg. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hatt 4x4 og den viktigste grunnen til at jeg vurderer det på ny bil er verdi ved eventuelt salg. Det er synd at vi tar oss råd til å kaste bort så mye energi kun fordi at det er blitt en fastlåst tro på at alt annet enn 4x4 er ubrukelig. Til tross for store teknologiske fremskrit fortsetter vi å kaste bort energi.

Jeg aner ikke hvordan man skal få det til praksis, men jeg håper at vi kan få satt reguleringer som gjør det virkelig lønnsomt å velge det mest energieffektive. Dessverre så forbinder jeg norsk poltikk med at reguleringer kun skal være pisk og at det viktigste er at alt blir dyrere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, erikskon said:

Dessverre så forbinder jeg norsk poltikk med at reguleringer kun skal være pisk og at det viktigste er at alt blir dyrere. 

MVA-fritak, mange års bomfritak og fortsatt reduserte priser, fri parkering i lengre tid mange steder, gunstig priset strøm og mange steder gratislading, kjøring i kollektivfelt inntil det kveler kollektivsystem?

Greit nok å være kritisk til endel pisketiltak, men det er nå virkelig ikke _kun_ pisk når vi snakker elbiler.

  • Like 2

Sykkel.org for entusiaster på alle slags underlag og med alle slags styreformer. Vær noenlunde grei: https://www.sykkel.org/guidelines/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (2 timer siden):

Et spørsmål: Er drift på alle 4 hjul mer/mindre/like nødvendig på elbil enn fossilbil?

Som flere har skrevet, så er det nok mindre nødvendig på el, men fortsatt ganske stor forskjell, siden awd på el gir tilsvarende bedre opplevelse enn awd på fossil! 😉 

På mange av bilene er prisforskjellen så liten at de aller fleste velger awd. På Model Y er det vel bare 10k i forskjell på Long range rwd og long range awd. Da velger de fleste awd, siden rekkevidden likevel er god nok.

Bakhjulsdrift er å foretrekke om du skal ha 2wd! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

perbl skrev (2 timer siden):

Greit nok å være kritisk til endel pisketiltak, men det er nå virkelig ikke _kun_ pisk når vi snakker elbiler.

Jo. Det har vært noen fine goder til de rikeste som hadde råd til en elbil til sitt bruk. Og det er fortsatt fordelaktig å kjøpe elbil. Men jeg føler nå at den vinden snur. Nå som det kommer elbiler som kan dekke behovet til barnefamilier og som barnefamilier (flere i alle fall) faktisk kan ha råd til, så er det jo stadig snakk om å kutte elbilfordelene. 

Jeg kommer ikke på så veldig mange andre nødvendige endringer som staten har gjennomført ved å gjøre det lønnsomt å være sparsommelig og gjøre gode valg. Jeg synes de oftest tror at veien er å straffe de som gjør "feil". Disse feilene sammenfaller ofte med ting veldig mange ikke rår over. Sånn som at de bor på bygda og har en lavtlønnet jobb de må ha bil til. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (4 timer siden):

Hvis du ikke klarer å se forskjellen på noe som ble begått for 80 år siden eller mer og hvor oppgjøret for lengst er tilbakelagt og det Musk aktivt driver med i dag, så deg om det. 

 

Å støtte opp om noen som har sin formue fra krig, lemlestelse og jødeutrydding er altså helt ok. Men å støtte en som etter ditt syn framstår som en idiot, der går altså grensen. Jeg tror det er mange som er uenige med deg.

Når man samtidig ser at hele tyske bilindustrien har motarbeidet det grønne skiftet i lang tid og nå driver utstrakt lobbyvirksomhet for å få utsatt senkningen av utslippskravet fra EU. Dette kun for egen kortsiktig profitt og at de ikke har tilpasset seg i løpet av de 5 årene de har hatt på seg.

Og det sammenlignes altså med en enkeltperson som har vært en pioner og satt standarden innenfor elektrifiseringen. Bygd ladenettverk over hele verden og investert tungt i batteriteknologi. Samtidig som han bruker milliarder av egen formue langt utenfor egne landegrenser for å gjøre verden til et bedre sted.

Så gjøres det en vurdering ut fra hva man synes om en person og velger bil deretter. Skulle jeg gjort tilsvarende vurdering ville jeg valgt motsatt.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ndreas skrev (4 timer siden):

@Duckert for det første, å sitere prosjekter der man har lovt ting, men ikke levert (og spesielt en fyr som så sjeldent holder det han lover) er lite klokt. Det siste prosjektet feks, så utelater du lett at Musk _sa_ han skulle donere dette hvis han fikk en plan, det har han fått, men har han levert? Sist jeg sjekka var det et solid nei på den fronten iaf.

 

Jeg ser du også ensidig fokuserer på det negative med Musk. 

Selv synes jeg det er mye viktigere å fokusere på det han har fått til. At han har brukt titalls milliarder på veldedighet er fakta. Da tåler man noen feilskjær på veien. Han er en ustabil og løs kanon på dekk, det er det ingen tvil om. Men veier man det opp mot alt det positive han har fått til er ihvertfall jeg villig til å se mellom fingrene ved mye. Når han tenker såpass stort som han gjør er det umulig å innfri på alt. Jeg tror at om Musk tenker mindre vil han også få til mindre.

Igjen har ingenting av dette noe med mitt bilvalg å gjøre.

Akkurat nå har jeg en elbil med 4-hjulstrekk og en elbil med bakhjulstrekk. Begge er mer enn god nok på vanlig vinterføre. En 4-hjulstrekk føles tryggere, så ved bilhold med 2 biler vil alltid en av dem trekke på alle 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duckert skrev (På 9.10.2024 den 15.17):

Å støtte opp om noen som har sin formue fra krig, lemlestelse og jødeutrydding er altså helt ok. Men å støtte en som etter ditt syn framstår som en idiot, der går altså grensen. Jeg tror det er mange som er uenige med deg.

Når man samtidig ser at hele tyske bilindustrien har motarbeidet det grønne skiftet i lang tid og nå driver utstrakt lobbyvirksomhet for å få utsatt senkningen av utslippskravet fra EU. Dette kun for egen kortsiktig profitt og at de ikke har tilpasset seg i løpet av de 5 årene de har hatt på seg.

Og det sammenlignes altså med en enkeltperson som har vært en pioner og satt standarden innenfor elektrifiseringen. Bygd ladenettverk over hele verden og investert tungt i batteriteknologi. Samtidig som han bruker milliarder av egen formue langt utenfor egne landegrenser for å gjøre verden til et bedre sted.

Så gjøres det en vurdering ut fra hva man synes om en person og velger bil deretter. Skulle jeg gjort tilsvarende vurdering ville jeg valgt motsatt.

Er det virkelig slik at du ikke skjønner forskjellen på noe som har hatt et oppgjør på alle måter for sånn ca. 80 år siden og det som foregår i nuet? 

Du har helt rett i at den eksisterende bilindustrien, og med et mener jeg selskapene, fagforeninger og til og med myndigheter mm. har gjort sitt beste for å motarbeide det grønne skiftet, herunder lobbyvirksomhet - det er ikke særlig sjarmerende, men forståelig ift. at de har villet unngå endring. Det får de også til fulle betale for gjennom at det har kommet opp alternativer som truer eksistensen til flere av disse aktørene. 

Du framstår som en Tesla-fanboy uten kritisk sans for det Elon Musk står for, han er ikke en gud, han er for meg og etterhver mange andre det motsatte. Det virker også som om du tror at Tesla = Elon Musk, det er jo ikke sånn, han startet ikke selskapet engang, men han var svært sentral i å finansiere det. At han har vært avgjørende for Teslas overlevelse i den vanskelige oppstarten, helt klart - og det samme kan man trolig si om den norske stats avgiftsfritak for elbil som gjorde at Tesla kunne eksportere Model S i stor skala hit. Tesla er som alle andre foretak et team-work, det er ikke en person som står bak alt. 

For meg overskygger alt det dårlige den mannen står for - og det har blitt vesentlig verre de siste årene, langt de positive sidene han har, for de erkjenner jeg finnes. Når han da velger å gå så aktivt ut som han gjør så assosierer han selskapet Tesla med dette. Når jeg skal kjøpe bil, så vil ikke jeg personlig være med på å understøtte det, derfor er Tesla totalt uaktuelt en gang til. Det betyr ikke så mye for meg at andre ikke mener at det har betydning.  Samtidig vil jeg si at det er ganske problematisk for et selskap at det finnes mange som deler mitt syn. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom noen vil gi F i hva menneskene bak et produkt står for, så er det en sak for seg, men å sette likhetstegn mellom et av nåtidens aller farligste individer (Musk) og gamle synder, ja det er jo litt... Rart? Det er det Musk driver med her og nå som betyr noe. Og det han gjør i dag er kullsort. 

Jeg håper inderlig at Musk er ute av Tesla før jeg må ha ny bil. 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (På 9.10.2024 den 2.52):

Jeg har aldri hatt 4x4 og den viktigste grunnen til at jeg vurderer det på ny bil er verdi ved eventuelt salg. Det er synd at vi tar oss råd til å kaste bort så mye energi kun fordi at det er blitt en fastlåst tro på at alt annet enn 4x4 er ubrukelig. Til tross for store teknologiske fremskrit fortsetter vi å kaste bort energi.

Jeg aner ikke hvordan man skal få det til praksis, men jeg håper at vi kan få satt reguleringer som gjør det virkelig lønnsomt å velge det mest energieffektive. Dessverre så forbinder jeg norsk poltikk med at reguleringer kun skal være pisk og at det viktigste er at alt blir dyrere. 

Jeg har aldri hatt 4x4 og den viktigste grunnen til det er at det koster en del mer enn bil med tohjulstrekk - samt at det ikke er/har vært aktuelt på de bilene jeg har vurdert å kjøpe. 
er virkelig 4x4 nødvendig for folk flest, dvs de som ikke har hytte på fjellet eller bratt oppkjøring til eneboligen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutes ago, Gubben said:

Jeg har aldri hatt 4x4 og den viktigste grunnen til det er at det koster en del mer enn bil med tohjulstrekk - samt at det ikke er/har vært aktuelt på de bilene jeg har vurdert å kjøpe. 
er virkelig 4x4 nødvendig for folk flest, dvs de som ikke har hytte på fjellet eller bratt oppkjøring til eneboligen ?

Jeg har kjørt bratt hyttevei vinterstid i mange år med forhjulstrekk, det går helt fint om du kan kjøre bil og har bra vinterdekk (som er lurt uansett). Av og til må man på med kjetting, men det tar ikke mer enn 5 min å legge på etter å ha gjort det et par ganger.

Min tese er at de aller, aller fleste som har firehjulstrekk overhodet ikke har behov for det.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkerhet:4x4 er sikrere ved innkjøring på vei hvis man må forsere brøytekant eller hvis det er veldig glatt ved regn. Ved kjøring på glatt vei generelt gir 4x4 mer harmonisk veigrep.

Usikkerhet: Man har så godt grep at man mister litt følelsen hvor glatt det er og at man glemmer at man skal kunne stoppe også. Gjelder generelt nye biler.

Praktisk: Hvis man skal opp bratte bakker hvor noen kløner har satt seg fas foran, kan man lettere kjøre forbi med 4x4. Man slipper og rygge ned, som kan være risiko fullt på glatt føre. Det blir mindre kaos.

Bekvemt: Man slipper å være veldig omtenksom på hvor man bør kjøre i forhold til hvor glatt det er. Man kan være mindre kyndig med å kjøre på glatt føre i forhold til å komme seg opp bakker og lignende.

Ren luksus: Har man mer enn 300-400 hk, så vil man få bedre akselerasjon på selv tørr asfalt med 4x4. 

Mindre morro: Trekk bare bak er ofte mer populært på entusiast biler. BMW M5 hadde først bare trekk bak. Når den fikk 4x4 fikk den også mulighet for å slå av trekk foran. 

Mer krefter: På el-biler med 4x4 er det alltid en motor ekstra som gir mer effekt.

Kortere rekkevidde: En ekstra motor har friksjon og vekt som spiser rekkevidde.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (13 timer siden):

Er det virkelig slik at du ikke skjønner forskjellen på noe som har hatt et oppgjør på alle måter for sånn ca. 80 år siden og det som foregår i nuet? 

Kan du utdype hva du mener med at det er oppgjort?

Ut fra det jeg finner på nett er det langt fra oppgjort. Quandt-familien (eierne av BMW-konsernet) har innrømmet våpenproduksjon, slavearbeid og tette tilknytninger til nazismen. De er blant verdens rikeste familier med formue opparbeidet av nevnte virksomhet. De nekter å komme med offentlig unnskyldning og de nekter å kompensere økonomisk til gjenlevende etter slavearbeiderne og de millioner døde i krigen.

De kan velge å gjøre opp, men velger tvert i mot å beholde den skitne formuen for seg selv. Og det synes du er helt greit å gi din fulle støtte til.

Å ikke velge Tesla for du synes Musk er en idiot står du stødig i. En mann som i nåtiden gjør det Quandt-familien også bør gjøre i nåtiden. Gi flere milliarder dollar til veldedighet og stå helt i frontlinjen for det grønne skiftet. Quandts velger å gjøre stikk motsatt.

  • Thanks 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (52 minutter siden):

Ladbar hybrid til en liten million der? Eller så jeg på feil bil?

Kommer som ren el. Usikker på om pris er lansert.

Edit:

Pris var lansert, ganske kort rekkevidde, men kanskje nok med bilen full av unger, de trenger uansett hyppige stopp:

"Ford lanserer E-Tourneo Custom med åtte seter og E-Transit Custom kombi med ni, begge tilgjengelig som elbil og ladbare hybrid.

I Norge er det økonomiske fordeler ved å velge elbilvariantene; E-Tourneo Custom starter på 673.000 kr, E-Transit Custom på 615.000 kr.

Begge modellene tilbyr en rekkevidde på over 300 km, hurtiglading opp til 125 kW, og kan fungere som en powerbank med uttak på inntil 2300 watt."

https://www.tv2.no/broom/elbil-da-sparer-du-over-230000/16729108/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DesmoSkier skrev (14 timer siden):

Jeg har kjørt bratt hyttevei vinterstid i mange år med forhjulstrekk, det går helt fint om du kan kjøre bil og har bra vinterdekk (som er lurt uansett). Av og til må man på med kjetting, men det tar ikke mer enn 5 min å legge på etter å ha gjort det et par ganger.

Min tese er at de aller, aller fleste som har firehjulstrekk overhodet ikke har behov for det.

Enig, i teorien. 

I fjor vinter var det flere dager hvor jeg virkelig verdsatte firehjulstrekk selv i Oslo sentrum. Typisk de dager hvor snøen laver ned og blander seg med saltet og lager en sånn melte masse som blir superglatt. Selv med firehjulstrekk og gode dekk er det hjulspinn og treg fremkommelighet på sånt føre. 

Det var også flere dager over Solihøgda jeg kjørte forbi biler uten firehjulstrekk som ikke hadde kommet igang igjen etter at de hadde blitt stående bak en trailer som hadde fått stans mens snøen lavet ned. Nå stoppet jeg ikke og sjekket dekkene deres, men de var sikkert ikke kjempebra. 

Om jeg ikke var avhengig av bilen i det daglige blir dette selvsagt annerledes, men jeg bruker bilen som transportmiddel hver eneste dag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, erikskon said:

Håper det kommer flere slike biler, men med større batteri og gjerne et eller annet lurt som gjør dem mer energieffektive. 

https://elbil.no/ny-ford-e-transit-courier-gar-i-strupen-pa-id-buzz/

 

Jeg heier på slike biler, samt den Turneo Custom'en nevnt litt lenger opp. Det er fokus på funksjonelt og fleksibelt interiør slik at den kan være både personfrakter og kassebil og det tiltaler meg veldig.

Det er lite fokus på fart, akselerasjon og luksus, som er ting vi ikke trenger i en bil.

Men enkle, elektriske MPV'er trenger å få bedre rekkevidde for å være aktuelle til vårt bruk. Jeg vet at aerodynamikken ikke er den sterkeste siden til disse bilene, men jeg har tross alt greid å kjøre en diesel-Caddy Oslo-Hemsedal på vinterføre med forbruk 0.42 l/mil (og 0.38 hjem igjen). Så det kan jo ikke være så ille?

Akkurat nå føler jeg vårt kundesegment faller mellom to stoler blant bilprodusentene. De eneste bilene som tilbyr lang nok rekkevidde er personbiler, de MPV'ene som har akkurat det vi vil ha har for kort rekkevidde. Det som mangler er at de tilbyr disse bilene med (litt) større batteri. Det må da være ganske mange av oss som vil ha en slik bil?

For ordens skyld så er dagens bil en VW Caddy Maxi 7-seter med 2L diesel på 105hk, 5-trinns manuell kasse og forhjulstrekk. Den kan være 2-3-4-5-7-seter og spiser både folk, sykler, campingutstyr, ski og faktisk en motorsykkel. Den har null fancy greier, men den har plastikk-interiør vi ikke er redd for, lastekroker bak og generelt veldig lite ting som kan gå i stykker (inkl. den manuelle girkassa). Den kommer til å være en god del år i vårt eie, men når den skal byttes ut vil vi egentlig ha akkurat det samme med elektrisk drift og minst 400 km rekkevidde.

Nye ID Buzz i lang versjon er en gedigen skuffelse, der har de prioritert bort å kunne fjerne andre seterad til fordel for uavhengig fjæring Ja - jeg vet det høres rart ut, men de fikk ikke plass til skinnene fra Caravelle, batteri og uavhengig bakfjæring på en gang. De kunne latt baksetene være uten strøm, men siden ID Buzz tydeligvis skal være litt luksus så ble prioriteringen slik 😞 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volkswagen skrøt jo tidligere i høst om helt ny Transporter som også skulle kunne leveres med el.

Håpet en stund på en stor bil med 4x4, bra batterikapasitet og høy tilhengervekt.

Skuffelse var ganske stor da det viste seg at de bare har kjøpt seg inn hos Ford for å kunne tilby en Transit med andre forskjermer, støtfanger og panser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duckert skrev (På 11.10.2024 den 8.38):

Kan du utdype hva du mener med at det er oppgjort?

Ut fra det jeg finner på nett er det langt fra oppgjort. Quandt-familien (eierne av BMW-konsernet) har innrømmet våpenproduksjon, slavearbeid og tette tilknytninger til nazismen. De er blant verdens rikeste familier med formue opparbeidet av nevnte virksomhet. De nekter å komme med offentlig unnskyldning og de nekter å kompensere økonomisk til gjenlevende etter slavearbeiderne og de millioner døde i krigen.

De kan velge å gjøre opp, men velger tvert i mot å beholde den skitne formuen for seg selv. Og det synes du er helt greit å gi din fulle støtte til.

Å ikke velge Tesla for du synes Musk er en idiot står du stødig i. En mann som i nåtiden gjør det Quandt-familien også bør gjøre i nåtiden. Gi flere milliarder dollar til veldedighet og stå helt i frontlinjen for det grønne skiftet. Quandts velger å gjøre stikk motsatt.

Du har åpenbart problemer med å skille fortidens synder med nåtidens. De som herjet under krigen med slavearbeid og andre avskyelige handlinger er døde for lenge av siden. Mener du seriøst at nåværende barn og barnebarn skal bære skyld for det forfedrene har gjort? 

Musk sine handlinger skjer i nåtiden, og de dårlige sidene av det han gjør overskygger det gode han bidrar med, så enkelt som det. Min personlige konsekvens er at jeg ikke vil kjøpe noe nytt fra et selskap han er i styringen av. Forsvinner han ut av ledelsen av f.eks Tesla, så ville det være aktuelt med en ny bil derfra, gitt at jeg synes de var gode nok, noe jeg ikke synes i dag.  Akkurat som Quandt familien, som ikke aktivt deltar i styringen av BMW med unntak en styreplass så vidt jeg er kjent med. 

Selve Quandt familien ble rike lenge før 2. verdenskrig, men at flere av de var nazister og pådrivere i krigens brutaliteter er hevet over enhver tvil, men så var det dette med slekters gang da - de som lever i dag kan ikke sies å ha ansvaret for det. Familen har gitt ganske mye penger i flere omganger til stiftelsen BMW Foundation som har "responsible leaders" som deres formål og det er også denne stiftelsen som kom med en ganske grundig rapport over hva daværende Quandt hadde gjort under krigen. 

BMW som selskap var teknisk konkurs i 1959, og ble da reddet av Quandt-familen, så en kan jo si at det var startpunktet for det BMW vi ser i dag. 

Bare så det er sagt avslutningsvis, så er ikke jeg særskilt fan av noe enkeltmerke, jeg kjøper det jeg synes er best på et gitt tidspunkt gitt mine prioriteringer være seg om det er pris, ytelse, komfort mm. I 2022 var det BMW iX som høyest opp på den lista ift. mine krav og jeg kan ikke si at det var noe problem med BMW på det tidspunktet da jeg bestilte i 2021. Da vi skulle ha en bil nr. 2 i 2023 var Tesla Model LR hvor pris/rekkevidde var et viktig kriterie. En finner ingen rød tråd i hva jeg har kjøpt over tid, bortsett fra at det er vestlige merker. Du finner Volvo, Audi, Ford, VW, Renault, SAAB på min liste i tillegg til de nevnte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...