Gå til innhold

Ny elbil til familie på 5 - forslag?


Anbefalte innlegg

Hadde Rav4 i nyeste utgave fra Trondheim til Stjørdal og Bz4x i retur og jeg ble overrasket over hvor mye mer stille Rav4 var men selvsagt har jo dekk en betydning. Plassen var virkelig en overraskelse på bz4, jeg hadde et hav med plass i baksetet selv om jeg er 188cm høy og veier 84ish.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklist1 skrev (8 timer siden):

Hadde Rav4 i nyeste utgave fra Trondheim til Stjørdal og Bz4x i retur og jeg ble overrasket over hvor mye mer stille Rav4 var men selvsagt har jo dekk en betydning. Plassen var virkelig en overraskelse på bz4, jeg hadde et hav med plass i baksetet selv om jeg er 188cm høy og veier 84ish.

Ja plassen er veldig imponerende. Knall bil for folk med 2 barn som ikke trenger veldig stort bagasjerom. 
 

Er vist snakk om at den skal komme i en større modell med 7 seter også. Selgeren viste ikke når. 

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duckert skrev (14 timer siden):

iX har alt for lite bagasjerom og at du kan sammenligne den med Tesla X er veldig vanskelig å forstå. Jeg har hatt X og den har enormt mye større bagasjeplass enn iX. Ellers enig at X bør komme med en skikkelig facelift for at den skal bli interessant igjen. Jeg savner de bakdørene på trange parkeringsplasser når små barn skal ut og inn av bilen.

Hva toppsjefen hos bilprodusenten foretar seg er ikke med i vurderingen når jeg skal kjøpe bil. Det blir alt for mye jobb å sette seg inn i hva alle direktører foretar seg til enhver tid.

Det spørs jo helt hva man legger i sammenligningsgrunnlaget det. Bagasjeplass er f.eks ikke noe jeg legger avgjørende vekt på, så lenge jeg får plass til et sykkelstativ (type Thule Epos) i bagasjerommet samtidig som jeg får med meg nødvendig bagasje på hytta så er jeg fornøyd - og det gjør jeg helt fint i en iX. Samtidig er kupeen i iX veldig stor, og den setter vi pris på. iX og X er begge på hver sin måte i SUV segmentet, er like lange, ligger prismessig i samme sjikt osv. 

Generelt ift. toppsjef så er jeg enig om de hadde holdt meningene sine for seg selv, men når han etter mitt syn framstår som en idiot, konspirasjonsteoretiker av rang, slenger ut av deg med grunnløse påstander som at folk er pedofile, genererer AI bilder av en presidentkandidat, at hans over 50 feilaktige påstander har generert 1.2 milliarder (pr. august) visninger om valget i USA osv, osv, ja da bryr jeg meg for egen del og vil ikke understøtte hans økonomi.  

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklist1 skrev (22 timer siden):

Satt i Toyota varianten i går fra Stjørdal til Trondheim og det er fantastisk med hvor mye hjulstøy en faktisk klarer å få i en ny bil. Overraskende romslig men jeg kunne aldri levd med støyen. 

Toyotautgaven støyer mer (trolig pga dekkvalg). Jeg hadde flere turer i begge utgavene før vi landet på Solterraen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (12 timer siden):

Ja plassen er veldig imponerende. Knall bil for folk med 2 barn som ikke trenger veldig stort bagasjerom. 

Fungerer også utmerket for de med tre barn så lenge man ikke bruker isofix. Vi kjører stort bakovervendt barnesete i midten til fireåringen og to store foroverlent seter til seks- og åtteåringen. Helt uproblematisk, og alle får på beltene sine selv. Bagasjerommet er ikke allverden, men har aldri opplevd at vi ikke har fått med oss de vi trenger på helgetur. Til de prisene Solterra ble solgt for i vinter så vil jeg kalle dette et av klassens aller beste kjøp og en bil som pga litt startproblemer kanskje er en av de mest undervurderte på markedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

LAK skrev (28 minutter siden):

Fungerer også utmerket for de med tre barn så lenge man ikke bruker isofix. Vi kjører stort bakovervendt barnesete i midten til fireåringen og to store foroverlent seter til seks- og åtteåringen. Helt uproblematisk, og alle får på beltene sine selv. Bagasjerommet er ikke allverden, men har aldri opplevd at vi ikke har fått med oss de vi trenger på helgetur. Til de prisene Solterra ble solgt for i vinter så vil jeg kalle dette et av klassens aller beste kjøp og en bil som pga litt startproblemer kanskje er en av de mest undervurderte på markedet. 

Jeg satt inn setene her og jeg kunne få det til å funke akkurat nå, men så fort man skal ha 3 fremovervendte så blir det litt seigt. Problemet blir fremovervendt i midtsete. Da blir beltespenna (låsen) omtrent under sete. Med 3 på rad da vil det være super vanskelig å få på seg belte selv. Hadde det ikke vært for det hadde jeg kjøpt den. Likte bilen veldig godt. 

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Olechr skrev (43 minutter siden):

Jeg satt inn setene her og jeg kunne få det til å funke akkurat nå, men så fort man skal ha 3 fremovervendte så blir det litt seigt. Problemet blir fremovervendt i midtsete. Da blir beltespenna (låsen) omtrent under sete. Med 3 på rad da vil det være super vanskelig å få på seg belte selv. Hadde det ikke vært for det hadde jeg kjøpt den. Likte bilen veldig godt. 

Har søsterbilen Solterra med tre unger i baksete. Det gikk veldig greitt når minste satt bakovervendt og de to andre på puter/beltestol. Men har nå snudd minsten også, alle fremovervendt tar mer plass, nå har jeg en beltestol og to puter.

Det går, men den i midten trenger hjelp med sikkerhetsbelte nå, siden beltelåsen, som du nevner havner omtrent under puta. Funker bedre om beltestoler ikke festes i isofixen dog, men ikke ideelt. Kan hende det finnes en kombo av pute og beltestol som er mer kompatibel og, nå krasjer "beltehempene" på putene med sideveggen på beltestolen. Men så fort han eldste kaster puten så er plutselig kabalen løst.. Vi er veldig fornøyd med bilen sånn ellers, så håper egentlig jeg klarer å vente på det, istedenfor å handle ny bil 😉

Bagasjeplassen har ikke vert noe problem, stor takboks eller henger når det trengs løser det greitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett litt på Skoda sin nye Elroq.

I prislisten er "varmepumpe" priset til snaut trettentusenkroner. Er varmepumpe det samme som varmeapperat, dvs ett AC anlegg som både kjøler og varmer ?
I såfall, kan man få kjøpt bilen uten varmeapperat og kun varme i seter/ratt/frontrute ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, varmepumpen er til batteriet. Suverin har rett.
Jeg har også sett noen utregninger på det, og det har visstnok ikke store effekten på forbruket til bilen i praksis. Du må selvfølgelig sjekke det opp, men jeg tror det er en fin måte å spare 30k på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lucky skrev (1 time siden):

Jeg har sett litt på Skoda sin nye Elroq.

I prislisten er "varmepumpe" priset til snaut trettentusenkroner. Er varmepumpe det samme som varmeapperat, dvs ett AC anlegg som både kjøler og varmer ?
I såfall, kan man få kjøpt bilen uten varmeapperat og kun varme i seter/ratt/frontrute ? 

Dette er til oppvarming av kupeen. Bruker mindre energi på vinteren. Tilsvarende en varmepumpe i hus. Bruker spillenergien til oppvarming. Alternativet er kun PTC-element (vanlig varmelement). En bil med varmepumpe har vel forsåvidt nesten alltid et PTC-element i tillegg, siden varmpumpen ikke gir nok varme i skikkelig kalde temperaturer. 

Jeg har en Model3 uten varmepumpe, den blir like varm (faktisk kanskje enda fortere varm) som varianten med varmepumpe, men den bruker mer energi for å holde på den varmen. Teslabjørn har en fin video der han sammenligner en M3 med og uten varmepumpe. Den er relevant å se på selv om de sikkert ikke har identisk varmepumpe-teknologi.

Man velger en med varmepumpe om man kan er min mening, man kan potensielt spare en del strøm i de temperaturene der varmepumpen er mest effektiv! 

image.png.d0c5fc7bc711cecf7a4a3d22bd0899ba.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det mest relevante her er jo hvor mye det påvirker forbruket, og det må som sagt slås opp/regnes ut, men husker at jeg ikke ble veldig imponert av effekten. Og så er det jo hvor mye det faktisk påvirker dine kjøreturer, dvs fører den "kostnaden" til at du må lade en ekstra gang på dine "vanlige" turer eller ikke? Så jeg tror det er en grei måte å spare 30k på, men som sagt, gjør utregningen selv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, 30k er det kanskje ikke verdt, men den koster 13k 🙂 Skal man tenke på annenhåndsverdi, så er det et lite argument man kan bruke der også, om det står mellom to biler på bruktmarkedet, en med og en uten, så hadde jeg nok valgt med.

Jeg har en bil med og en uten, i praksis merker man som nevnt lite og ingen forskjell, det er kun forbruksforskjeller man må ta hensyn til.

Man får prute den med uten ekstra kostnad, det er kjøpers marked nå.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var vel ikke helt enige om hvor mye effektivitet betyr. Noen mener at løsningen er å kjøpe større batteri og at det ikke koster så mye. Jeg vil påstå at det likevel er bedre å ha en energieffktiv bil med et ok stort batteri. Nuvel. Tesla påstår nå at den nye 3ern har en effektivitet på 12,5 kWt/100 kilometer. Nå vet ikke jeg om det betyr at det også kommer en mer effektiv Y, men hvordan står 12,5 kWt/100 kilometer seg opp mot f. eks. Enyaq og de andre alternativene til Y? Forresten: "alternativer" inkluderer ikke biler til 2x prisen av en Y...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er 12,5 kWt 100 km under ganske ideelle forhold.

En Enyaq 85 med bakhjulsdrift har 15,4.

Min 80x med firehjulstrekk hadde vel offesielt 16,8.

Det er fullt mulig å komme under det på langtur på sommeren hvis farten ikke er for høy.

Til vanlig småkjøring ligger forbruket på 17-18 på sommeren og 20-24 på vinteren.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er fornøyd med min volvo v60 T6 2021-modell. Digg å slippe lademas på veg til hytta/ferietrafikken.

Barna må snart øvelseskjøre, og da er det ikke umulig at vi kjøper en ti år gammal toyota auris/hyundai i30 med bensin og manuell.

El er fint og flott det, men for meg sitter transitionen litt hardt inne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (På 6.10.2024 den 10.17):

Generelt ift. toppsjef så er jeg enig om de hadde holdt meningene sine for seg selv, men når han etter mitt syn framstår som en idiot, konspirasjonsteoretiker av rang, slenger ut av deg med grunnløse påstander som at folk er pedofile, genererer AI bilder av en presidentkandidat, at hans over 50 feilaktige påstander har generert 1.2 milliarder (pr. august) visninger om valget i USA osv, osv, ja da bryr jeg meg for egen del og vil ikke understøtte hans økonomi.  

I god forumånd er du langt på siden av hva tråden handler om, og det ville vært forsømmelse å ikke kommentere din snevre og ensidige uttalelse.

Hvis du utelukkende ser på hva eier av bilselskap foretar seg så antar jeg du samtidig har akseptert hvordan BMW’s eiere har opparbeidet sin formue fra våpenproduksjon og nasizmen.

Jeg antar også du helt har utelukket hva godt Musken har gjort og fortsatt gjør for verden, men heller fokuserer på at han ikke holder sine meninger for seg selv. Et kjapt søk i Copilot:

Elon Musk har engasjert seg i flere humanitære prosjekter og veldedige initiativer:

  1. Global Learning XPRIZE: Musk donerte $15 millioner til Global Learning XPRIZE, et prosjekt som utfordrer team til å utvikle programvare som kan lære barn i utviklingsland grunnleggende lese- og regneferdigheter1.
  2. Hjelp til orkanofre: Etter orkanen Maria i Puerto Rico, sendte Tesla hundrevis av Powerwall-batterisystemer for å hjelpe med å gjenopprette strømforsyningen. Musk donerte også $250,000 til hjelpearbeidet1.
  3. The Giving Pledge: Musk har signert The Giving Pledge, hvor han har lovet å gi bort minst halvparten av sin formue til veldedige formål. Så langt har han donert rundt $100 millioner til ulike veldedige organisasjoner2.
  4. Musk Foundation: Gjennom sin stiftelse har Musk støttet en rekke prosjekter innen vitenskapelig forskning, utdanning, og fornybar energi. Stiftelsen har gjort over 350 bidrag siden 20022.
  5. Verdens matvareprogram: Musk utfordret FN til å vise hvordan $6 milliarder av hans formue kunne brukes til å bekjempe verdens sult, noe som førte til at Verdens matvareprogram utarbeidet en detaljert plan3.

Musken har også sørget for internett i krigsherjede områder i Ukraina for å hjelpe både skoler, sykehus, offentlige institusjoner og privatpersoner.

Han har også gjort romfart betydelig mer miljøvennlig.

Man finner som regel det man ønsker å finne om folk og jeg velger fortsatt å ikke fokusere på hva bilkonsernets eiere foretar seg når jeg skal velge bilmerke. Hadde jeg hatt det som et kriterium ville jeg ihvertfall sett på begge sider av likningen og ryddet i eget skap først.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duckert skrev (1 time siden):

I god forumånd er du langt på siden av hva tråden handler om, og det ville vært forsømmelse å ikke kommentere din snevre og ensidige uttalelse.

Hvis du utelukkende ser på hva eier av bilselskap foretar seg så antar jeg du samtidig har akseptert hvordan BMW’s eiere har opparbeidet sin formue fra våpenproduksjon og nasizmen.

Jeg antar også du helt har utelukket hva godt Musken har gjort og fortsatt gjør for verden, men heller fokuserer på at han ikke holder sine meninger for seg selv. Et kjapt søk i Copilot:

Elon Musk har engasjert seg i flere humanitære prosjekter og veldedige initiativer:

  1. Global Learning XPRIZE: Musk donerte $15 millioner til Global Learning XPRIZE, et prosjekt som utfordrer team til å utvikle programvare som kan lære barn i utviklingsland grunnleggende lese- og regneferdigheter1.
  2. Hjelp til orkanofre: Etter orkanen Maria i Puerto Rico, sendte Tesla hundrevis av Powerwall-batterisystemer for å hjelpe med å gjenopprette strømforsyningen. Musk donerte også $250,000 til hjelpearbeidet1.
  3. The Giving Pledge: Musk har signert The Giving Pledge, hvor han har lovet å gi bort minst halvparten av sin formue til veldedige formål. Så langt har han donert rundt $100 millioner til ulike veldedige organisasjoner2.
  4. Musk Foundation: Gjennom sin stiftelse har Musk støttet en rekke prosjekter innen vitenskapelig forskning, utdanning, og fornybar energi. Stiftelsen har gjort over 350 bidrag siden 20022.
  5. Verdens matvareprogram: Musk utfordret FN til å vise hvordan $6 milliarder av hans formue kunne brukes til å bekjempe verdens sult, noe som førte til at Verdens matvareprogram utarbeidet en detaljert plan3.

Musken har også sørget for internett i krigsherjede områder i Ukraina for å hjelpe både skoler, sykehus, offentlige institusjoner og privatpersoner.

Han har også gjort romfart betydelig mer miljøvennlig.

Man finner som regel det man ønsker å finne om folk og jeg velger fortsatt å ikke fokusere på hva bilkonsernets eiere foretar seg når jeg skal velge bilmerke. Hadde jeg hatt det som et kriterium ville jeg ihvertfall sett på begge sider av likningen og ryddet i eget skap først.

Hvis du ikke klarer å se forskjellen på noe som ble begått for 80 år siden eller mer og hvor oppgjøret for lengst er tilbakelagt og det Musk aktivt driver med i dag, så deg om det. 

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er knall og full av god informasjon.

Et spørsmål: Er drift på alle 4 hjul mer/mindre/like nødvendig på elbil enn fossilbil?

Ser etter en bil ala Volvo EX30, men bor midt i Oslo og det verste forholdene er sikkert parkeringsplassene i Maridalen om vinteren. Har vent meg til Subuaru firehjulstrekk, som er knall, men litt usikker om det er verdt å legge ekstra kroner i det hvis jeg skal kjøpe ny bil. Vil det gi utslag på gjensalgsverdien?

Nå har jeg nesten bare kjørt henger med biler med firehjulstrekk. Er det stor forskjell å kjøre henger på 750-1500kg med firehjulstrekk kontra forhjulstrekk?

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Duckert for det første, å sitere prosjekter der man har lovt ting, men ikke levert (og spesielt en fyr som så sjeldent holder det han lover) er lite klokt. Det siste prosjektet feks, så utelater du lett at Musk _sa_ han skulle donere dette hvis han fikk en plan, det har han fått, men har han levert? Sist jeg sjekka var det et solid nei på den fronten iaf.

Det å også la vær å ta med hvor mye penger han har lovet/gitt til ekstreme republikanere og Trump er jo også et...valg. Hovedproblemet med Musk for min del iaf er at han støtter og deler noen av de kraftigste stemmene innen koko-land mtp innvandring, autoritarianisme, kjønn, fagforeninger etc OG sensurerer perspektiver han ikke liker. Det er feks helt greit med åpne nazister/rasister på twitter (og deres poster liker/retweeter han ofte), men ordet "cis" (og mange antirasister) er banna feks. Han er så skinnhellig som du får det, og det er hylende åpenbart at hans preik om ytringsfrihet primært gjelder for de synspunktene han støtter. Han kjøpte ikke Twitter for å tjene penger akkurat.

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Lars-Erik said:

Hvis du ikke klarer å se forskjellen på noe som ble begått for 80 år siden eller mer og hvor oppgjøret for lengst er tilbakelagt og det Musk aktivt driver med i dag, så deg om det. 

 

Vel, når det kommer til franske, tyske og kinesiske merker så har de så definitivt sine svin på skogen fra de siste årene også. Lobbyvirksomheten og interessene som fremmes fra bransjen er definitivt ikke til samfunnets beste. Jeg tror det er fair å si at lobbyvirksomheten koster et betydelig antall menneskeliv årlig(motarbeidelse av tiltak for mindre biler, tryggere byer og veier med lavere fartsgrenser med mer plass til myke trafikanter osv.) samt arbeidet med å motarbeide nær  sagt alle miljøtiltak. At de tyske bilprodusentene også stilltiende aksepterer undertrykkelse av uigurer osv. er heller ingen hemmelighet. 

Det rettferdiggjør på ingen måte Musk sin fremtreden i senere år, men bildet er definitivt ikke svart/hvitt. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss holde tråden konstruktiv.

At styrtrike personer, personer i maktposisjoner eller store foretak, har litt svin på skogen, er litt som at det blir høyere vannføring i elver etter det har regnet.

  • Like 2
  • Haha 2

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andreas skrev (14 minutter siden):

Denne tråden er knall og full av god informasjon.

Et spørsmål: Er drift på alle 4 hjul mer/mindre/like nødvendig på elbil enn fossilbil?

Ser etter en bil ala Volvo EX30, men bor midt i Oslo og det verste forholdene er sikkert parkeringsplassene i Maridalen om vinteren. Har vent meg til Subuaru firehjulstrekk, som er knall, men litt usikker om det er verdt å legge ekstra kroner i det hvis jeg skal kjøpe ny bil. Vil det gi utslag på gjensalgsverdien?

Nå har jeg nesten bare kjørt henger med biler med firehjulstrekk. Er det stor forskjell å kjøre henger på 750-1500kg med firehjulstrekk kontra forhjulstrekk?

Mindre da antispinn som oftest er bedre på elbil siden den kan justere dette helt uavhengig av gasspådrag etc.

Nordmenn er litt opphengt i awd-behov, for det kan jo hende at ... litt som mer rekkeviddespørsmål, kan jo hende man skal trekke henger over finnmarksvidda i -43  EN gang i livet.

Ganske sikker på at gjensalgsverdi holder seg bedre... men er ting rimelig nok spiller det liten rolle.

Kjøring med henger spiller ingen rolle med mindre du spinner. Du kjører jo bare. 

  • Like 1
  • Thanks 1

Jørgen

RazeFaze @ Terrengsykkelforumet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Andreas said:

La oss holde tråden konstruktiv.

At styrtrike personer, personer i maktposisjoner eller store foretak, har litt svin på skogen, er litt som at det blir høyere vannføring i elver etter det har regnet.

Det er definitivt viktig en tråd om bilvalg hvor etiske momenter har kommet opp at disse også blir belyst. ESG er definitivt viktig for en moderne og opplyst konsument. Uansett hvilket produkt det handler om. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermann skrev (7 minutter siden):

Det er definitivt viktig en tråd om bilvalg hvor etiske momenter har kommet opp at disse også blir belyst. ESG er definitivt viktig for en moderne og opplyst konsument. Uansett hvilket produkt det handler om. 

Enig i at ESG er viktig.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...