Gå til innhold

Ny elbil til familie på 5 - forslag?


Anbefalte innlegg

Supermann skrev (47 minutter siden):

Ikke uenig Lars-Erik, men det er kanskje ikke så relevant for de som skal kjøpe bil nå? Om fem år så er forhåpentligvis kamelene som må svelges når det skal velges bil i den ene eller andre retningen mindre. For de er fremdeles mange. Ved kjøp av Model Y så må man tåle at man støtter Elon og at betjeningen i beste fall er middelmådig selv om drivverket er supert og softwaren er god.  ID-bilene har om mulig enda mer håpløs betjening.  Hyundai/Kia  plinger og plonger ustanselig og har ikke nødvendigvis super kvalitet heller. BMW har endel gimmick og er forholdsvis tunge, trange og dyre. I5 Touring er f.eks. en bil jeg gjerne kunne tenket meg, men den er fryktelig stor og tung uten å tilby sååå mye plass. 

Det skal ikke være enkelt. 

Mitt råd ville være å undersøke markedet nøye før man går i Model Y retningen. Det har bare i år kommet mange spennende bilmodeller, både fra de vestlige, men også Kina. Hvorvidt man ønsker å støtte Tesla med Elon Musk bak rattet, eller kineserne får hver i sær gjøre seg opp en mening om - for egen del er svaret nei på begge deler slik det har blitt nå, dvs. at den Teslaen vi har i garasjen godt kan være den siste. 

Hele bilbransjen siden Tesla kom fått et helt annet forhold til software, og opplevelsene de hadde under pandemien har bare forsterket dette hvor de satt litt sjakk-matt pga. problemer med forsyningskjedene og lite mulighet til å skifte ut komponenter. 

Sjekk ut de franske, de japanske, tyske mm. Det som var en sannhet i går er ikke nødvendigvis det i dag (eller i morgen).  Om du allikevel ender opp med at du vil gå for en Model Y så gjør nå det, men da har du undersøkt. Jeg personlig synes vår Model 3 knapt duger som en nr. 2 bil, og teknologien i en Y er som sagt akkurat den samme. 

  • Like 1
  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er konklusjonen denne tråden er at det knapt har vært verre et tidspunkt å kjøpe ny bil på og at det er lite tegn til bedring?  

Prøver man i tillegg å lage et bærekraftregnskap for bilinvesteringen så er det i grunn bare å gi opp hele greia, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

runermm skrev (4 minutter siden):

Prøver man i tillegg å lage et bærekraftregnskap for bilinvesteringen så er det i grunn bare å gi opp hele greia, eller?

Det er kanskje at bilverdier er på vei tilbake til normalen. Bilen faller i verdi fra en kjøper de. Gjerne stort første året, så avtakende. Med elbil er vel alltid batterigarantien en faktor. Det koster igjen endel å ta opp lån. Dette struper de med overivrig kjøpelyst, svak forståelse av privatøkonomi og kanskje ikke den lengste tidshorisonten. En kan ikke lengre kjøpe elbil, ha den et år og selge til samme, høyere eller bittelitt lavere enn egen kjøpspris. Taycan-bonanzan på Finn bekreftet vel det. På kjøpersiden må det faktisk eksistere en kjøper, som er villig til å betale. Econ101 gjelder igjen.

Det å gi mange mulighet til å kjøpe et objekt med levering 1-2 år frem tid, til et lavt depositum, er oppskriften på å skape ren spekulasjon. Den tid er forhåpentligvis over. Skal sies at mange bruker penger på mye dumt bilrelatert. Folk kjøper personlige bilskilt.

Personlig hadde jeg ikke tørt å hatt en dyr elbil etter at batterigarantien(Forbrukerradet) var gått ut. Dog, kjøpe billigbillig elbil til småkjøring, med baktanke om at batteriet varer så lenge det varer, er en annen sak. Det er vel strategien til mange Leaf-sjåfører.

  • Like 1

Kaffe- og teansvarlig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (19 timer siden):

Mitt råd ville være å undersøke markedet nøye før man går i Model Y retningen. Det har bare i år kommet mange spennende bilmodeller, både fra de vestlige, men også Kina. Hvorvidt man ønsker å støtte Tesla med Elon Musk bak rattet, eller kineserne får hver i sær gjøre seg opp en mening om - for egen del er svaret nei på begge deler slik det har blitt nå, dvs. at den Teslaen vi har i garasjen godt kan være den siste. 

Hele bilbransjen siden Tesla kom fått et helt annet forhold til software, og opplevelsene de hadde under pandemien har bare forsterket dette hvor de satt litt sjakk-matt pga. problemer med forsyningskjedene og lite mulighet til å skifte ut komponenter. 

Sjekk ut de franske, de japanske, tyske mm. Det som var en sannhet i går er ikke nødvendigvis det i dag (eller i morgen).  Om du allikevel ender opp med at du vil gå for en Model Y så gjør nå det, men da har du undersøkt. Jeg personlig synes vår Model 3 knapt duger som en nr. 2 bil, og teknologien i en Y er som sagt akkurat den samme. 

Salgstallene fra Norge, og totalt i verden peker mot en betydelig større tiltro til Tesla enn det du har . Jeg forstår at du vil forsvare å bruke dobbelt så mange penger på en bil som er marginalt bedre, men det er det en veldig liten prosentandel som er enige med deg i. Dette fastslår jo selvfølgelig ikke kvaliteten av de tilfeldige to bilene mot hverandre, men så feil kan vel ikke flertallet ta måned etter måned, år etter år?

 Og forresten kjører jeg en passat 2012 mod, og er ikke mere tilhenger av Tesla enn at jeg synes det er ekstremt fascinerende at et bilmerke som er bare 10 år har tatt en så stor markedsandel, og resten av el bil produsenter har brukt 10 år på å prøve å tette gapet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å diskutere bil er som å diskutere sykkeldekk. Uten kontekst for meningene er mye egentlig meningsløst. 

Når noen som befinner seg i øvre økonomiske sjikt og/eller prioriterer bil svært høyt skal dele kunnskap med noen som kun kan/vil fokusere på kjerneoppgaven til en bil og som må holde kostnadene til en minimum, ja da er vi vel dømt til å snakke forbi hverandre. 

Jeg ser at det påstås at det nå er mange gode alternativer til Y. Men jeg sliter med å finne dem. Enyaq står vel høyest på lista og de franske som kommer nå. Da har jeg ekskludert de kinesiske merkene. Jeg forstår ikke hvordan noen tør å investere så mye penger i potensielle døgnfluer.

Min drøm er at Tesla gir en endelig langfinger til resten av bransjen ved å lansere en MPV som er rensket inn til margen for alt mulig tant og fjas og med et knallhardt fokus på sikkerhet, pris, driftskostnader  og ytelse. Spent på hva som ligger i ryktene om en billig model 3. Ikke at den er aktuell for oss, men om de følger opp med en "billig" stor bil. 

Basert på min omgangskrets så er de som har Tesla også det jeg vil kalle rasjonelle folk. Ingen av dem er "fanboys". Det er kunnskapsdrevne folk som har landet på at Tesla er det rasjonelle valget - er min tolkning. 

 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (51 minutter siden):

Basert på min omgangskrets så er de som har Tesla også det jeg vil kalle rasjonelle folk. Ingen av dem er "fanboys". Det er kunnskapsdrevne folk som har landet på at Tesla er det rasjonelle valget - er min tolkning. 

Min oppfatning er at vi alle er (begrenset) rasjonelle mennesker. 

Og når vi har investert i bolig eller bil, så har vi en tendens til å forsvare for oss selv (og andre) det valget som er gjort, som det mest rasjonelle. Det gjelder uansett om det er Tesla, Bianchi, enebolig eller rekkehus. 

Så finnes det noen veldig aktivt argumenterende Teslaeiere, som går veldig til motargumentasjon om noen skulle peke på svakheter ved Tesla eller at de mener andre biler er bedre. Slik det også finnes samme andel blant eiere av andre bilmerker.

For min del utgikk Tesla delvis pga Musk (delvis pga at kona hater designet), og delvis pga at flere jeg kjenner har hatt i overkant mye trøbbel med kvaliteten på enkeltdeler av bilen og å få god service fra Tesla. Jeg kjenner også Teslaeiere som er storfornøyde, så jeg tror ikke dermed Tesla leverer dårlige biler - men ut fra de erfaringene gjør det at det ikke ville gitt noen godfølelse å bestille en Tesla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer uansett snart en oppgradering av Model Y (Q1 2025?), tilsvarende den som Modell 3 fikk, pluss sikkert enda mer siden tiden har gått i mellomtiden. Forvent bedre rekkevidde, støyisolering, ladefart....pluss sikkert noen HW-oppgraderinger som bedre filskiftevarsler (lys i området ved sidespeilet) og dustete yoke-ratt.

Har 2021 Model Y fra før. Veldig happy, men vurderer å bytte dempere til justerbare for å få bedre/mykere demping (omtrent 10 lapper). Har forøvrig 18" (org 19") vinterhjul for litt høyere dekkprofil: mer komfort og mindre støy.

  • Like 1

Simen

NOTS Vernegruppe/NOTS Drammen/storhjulsmafiaen 😜

Lenke til kommentar
Del på andre sider

simson skrev (9 minutter siden):

For min del utgikk Tesla delvis pga Musk (delvis pga at kona hater designet)

Musk er en god grunn til å holde seg unna Tesla. Jeg har ikke råd til å bry meg mye om design på så store investeringer (kan diskutere det når det kommer til lenestol). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (3 timer siden):

Jeg ser at det påstås at det nå er mange gode alternativer til Y. Men jeg sliter med å finne dem. Enyaq står vel høyest på lista og de franske som kommer nå. Da har jeg ekskludert de kinesiske merkene. Jeg forstår ikke hvordan noen tør å investere så mye penger i potensielle døgnfluer.

Alle på MEB-plattformen (id4/5/7, Enyaq, Tavascan, Explorer osv), Mustang, Ev6, Ioniq5, Stellantis-bilene (awd kommer), Toyota-Subaru-Lexus-trillingen, Audi og BMW har og gode biler i samme klassen,  - alle disse (og sikkert flere jeg har glemt) er gode alternativ til MY, endel ting er konkurrentene bedre på, andre ting er de dårligere på - kommer an på prioriteringene til kjøper. Prismessig får man flere av disse i samme leia som MY.

Det er og flere av kineserene som ikke er døgnfluer, Byd, som er en av verdens største elbilprodusent foreksempel.. At man kanskje ikke burde kjøpe kinesisk av politiske årsaker er dog en ting. Men det kommer mange gode biler fra Kina..

MEN det irriterer meg grenseløst at alle bilene nevnt over i praksis bare har fire seter! Og at en stakkars trebarnsfar må drive tetris hver gang han skal stable alle ungene i baksete, og stakkaren i midten sitter på en smal opphøyning med et hardt armlene i ryggen! Det hadde kostet produsentene en halv kilokalori å laget tre skikkelige seter bak, bilene er mer enn brede nok!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

suverin skrev (13 minutter siden):

 

MEN det irriterer meg grenseløst at alle bilene nevnt over i praksis bare har fire seter! Og at en stakkars trebarnsfar må drive tetris hver gang han skal stable alle ungene i baksete, og stakkaren i midten sitter på en smal opphøyning med et hardt armlene i ryggen! Det hadde kostet produsentene en halv kilokalori å laget tre skikkelige seter bak, bilene er mer enn brede nok!

Samme her. Irriterer meg også at Peugeot har gjort tabben med nye 5008 å kutte ut de 3 setene de hadde. 5008 el, med de setene og 4WD må ha vært en vinner. Bra pris og noe ingen andre leverer på el.

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (3 timer siden):

Det å diskutere bil er som å diskutere sykkeldekk. Uten kontekst for meningene er mye egentlig meningsløst. 

 

Virkelig enig! 

Bil for meg er subjektivt og hva som er "beste kjøp" vil variere veldig for den enkelte. Jeg har veldig lyst på en Hyundai Ioniq 5N. Tror veldig mange vil si at dette er et dust kjøp når man kan få BMW I4 til samme pris. 

Tilsvarende er Tesla Model Y og VAG ID4/Q4/Enyac like, men ganske ulike biler. I alle fall med sine respektive styrker og svakheter. Jeg ville ha en Model Y Performance da vi skulle bytte familebil, kona ville ha en ID4 GTX, det er kanskje unødvendig å si, men vi endte med en ID4. Bra bil, men så har vi to barn. 

 

  • Haha 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveinung1 skrev (9 timer siden):

Salgstallene fra Norge, og totalt i verden peker mot en betydelig større tiltro til Tesla enn det du har . Jeg forstår at du vil forsvare å bruke dobbelt så mange penger på en bil som er marginalt bedre, men det er det en veldig liten prosentandel som er enige med deg i. Dette fastslår jo selvfølgelig ikke kvaliteten av de tilfeldige to bilene mot hverandre, men så feil kan vel ikke flertallet ta måned etter måned, år etter år?

 Og forresten kjører jeg en passat 2012 mod, og er ikke mere tilhenger av Tesla enn at jeg synes det er ekstremt fascinerende at et bilmerke som er bare 10 år har tatt en så stor markedsandel, og resten av el bil produsenter har brukt 10 år på å prøve å tette gapet. 

Jeg har ikke så stort behov for å forsvare det jeg bruker på bil, mine kommentarer kom igjen som et svar på at alt annet enn Tesla var gammeldags, og BMW og Audi ble omtalt som de som var virkelig ille. Min iX ble sett opp mot S og X og endte opp som en rimeligere og langt bedre totalpakke enn hva Tesla hadde å tilby på både rekkevidde, komfort og teknologi. 

Har for egen del også en Tesla i garasjen, så jeg har jo kjøpt ikke bare en, men to av det slaget i nyere tid. For egen del er det som jeg har skrevet over helt uaktuelt å kjøpe ny Tesla så lenge Elon Musk sitter bak rattet, det er altfor mange usmakelig utfall derfra ift. fagforeningsknusing, AI genererte fake bilder av demokratenes presidentkandidat som kommunist, utsagn som rett og slett ikke er i vater osv, osv. Så respekterer jeg at andre kommer til en helt annen konklusjon. 

Legger jeg det til side, så er mitt ankepunkt mot Tesla at de for ensidig fokuserer på pris, pris og pris. De har blitt denne tids folkevognboble, ikke særlig god som sådan, men har framstått, og gjør det til dels enda som et rimelig totalpakke, men med klare mangler - det var nettopp pris som var avgjørende da vi kjøpte vår Model 3 i 2023. Utfordringen med å være fiksert på pris alene er at det alltid kommer noen som kan utfordre deg på det - det ser vi i stigende grad skjer nå, og selv om Tesla isolert sett har hatt et kanonsalg i Norge i 2024 så er de på vikende front globalt hvor andre vokser til dels betydelig. Det er en situasjon Tesla ikke har vært i noen gang, så får vi se hvordan de håndterer det. Pt. har de skuffet aksjemarkedet fire kvartal på rad. 

Så er det selve lineup - S og X har rett og slett gått ut på dato, da vi skulle skifte ut vår Model S så vurderte vi ikke seriøst å bytte inn i en ny S, den vurderte vi som utdatert. Nå synes det som om de gjør det samme med 3 og Y, dvs. flikker og flikker på bilene uten å komme med en ny modell. Model 3 er grunnleggende fra 2018 og Y er ikke så mye nyere den heller selv om de gjør noen facelift. I tillegg er dette en ganske smal plattform med to (tre modeller inklusive Cybertruck), nå lanseres det en Robottaxi, men kjenner jeg Tesla rett så er det mange år fram i tid før den faktisk kommer. Tesla Roadster ble f.eks lansert i 2017 og er fremdeles ikke på veien. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter med å se på Tesla sitt fokus på pris som noe negativt. Og er folkevognbobla noe negativt å bli assosiert med? Dersom noen nå sier at Y er vår tids Avensis og Octavia så blir jeg ikke mindre interessant i Y 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikskon skrev (1 time siden):

Jeg sliter med å se på Tesla sitt fokus på pris som noe negativt. Og er folkevognbobla noe negativt å bli assosiert med? Dersom noen nå sier at Y er vår tids Avensis og Octavia så blir jeg ikke mindre interessant i Y 😉

Jeg tenker at man må ha flere tanker i hodet samtidig. Avensis og Octavia hadde begge greit med funksjonalitet i bilen, mens folkevognbobla rett og slett gikk ut på dato på et tidspunkt. 

Ref. mitt bilde over i tråden som viser parkeringssystemet til Tesla, så er det et eksempel på funksjonalitet langt under det jeg personlig forventer i 2024. Her er det ikke bare det at de har sovet i timen, de har faktisk gått bakover. Før hadde bilene ultrasoniske sensorer og radar, nå er begge tatt vekk uten at man har et fullverdig alternativ klart til dags dato. Resultatet er at vindusviskeren lever sitt eget liv og tar gjerne en sveip i strålende sol på tørr rute, at man ikke i tilstrekkelig grad kan stole på at avstandsangivelser er korrekt samt at den kobler ut helt eller delvis. Kamerabasert vindusvisker har de til dags dato ikke klart å få til å fungere fullverdig, selv om det ble introdusert i 2017. Videre fjerning av blinklyshendel for å spare en femmer - hvorfor i all verden?

Så er det nå slik at det begynner å komme adskillig rimeligere biler som faktisk har et fungerende parkeringssystem med 360-kamera og det hele. Da mener jeg at Tesla har et problem, dagens salg drives i stor grad at det har vært lite fullgode alternativer, nå er de der og slår Tesla på pris - så kan det sikkert ta noe tid før det går opp for markedet, men på ett eller annet tidspunkt tenker jeg at det skjer. Hva da?  

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig med Lars-Erik, Tesla henger ikke med. Kommer det ikke en ny spennende modell så vil de aldri klare å opprettholde høyt nok salg og de vil få problemer. Jeg hadde aldri kjøpt bil i 2025 til 500k uten 360 kamera, det er så basic som blindsonevarsel og ryggekamera for min del nå. Mulighet for HUD synes jeg også alle biler bør ha.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sveinung1 skrev (På 2.10.2024 den 9.27):

Jaja, vi venter vel alle på Tesla killer'en som må jo være det mest slitte utrykket innen el bil debatten 😎 Og når overtar en annen produsent salgs toppen? Den kommer hvertfall fra kina😎

Jeg tror ikke på Tesla-killer, det har jeg egentlig aldri gjort. Det jeg tror er at utbudet av andre biler blir så stort og ikke minst bra at det i sum kommer til å påvirke Tesla sitt salg. I tillegg framstår Elon Musk i dag mer som en belastning enn det motsatte med sine holdninger som kan tippe en beslutning i en annen retning for mange. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars-Erik skrev (7 timer siden):

Jeg tror ikke på Tesla-killer, det har jeg egentlig aldri gjort. Det jeg tror er at utbudet av andre biler blir så stort og ikke minst bra at det i sum kommer til å påvirke Tesla sitt salg. I tillegg framstår Elon Musk i dag mer som en belastning enn det motsatte med sine holdninger som kan tippe en beslutning i en annen retning for mange. 

Helt enig med deg at Tesla ikke vil kunne opprettholde sine helt syke salgstall. At de 15 år etter de laget sin første bil har verdens mest solgte bil er historisk. Det betyr at de har gjort det aller meste riktig. Og samtidig at de etablerte bilselskapene har gjort det aller meste feil. Det er nok ingen av de som har laget bil i 100 år som vil kunne utfordre Tesla, det er de "nye" produsentene hovedsaklig fra Kina som vil være utfordrere. Toyota, VAG, BMW, Mercedes og de andre etablerte har så til de grader sovet i timen. Samtidig som de har vært svært opptatt med å snakke ned Tesla. Jeg har mer enn ett eksempel på at bilselgere av andre bilmerker har vært mer opptatt av å snakke ned Tesla enn å snakke opp eget merke. Det er tap tap i mine øyne.

Hos oss bytter vi begge bilene ganske ofte og har vel hatt ca 10 forskjellige el-biler siste 10 år, hvorav 4 Tesla. Er på den andre Y på 3 år og har begynt å se på hva markedet kan by på til neste bilbytte innen noen måneder. Med dobbelt hundebur er bagasjeplass viktig. iX har alt for lite bagasjerom og at du kan sammenligne den med Tesla X er veldig vanskelig å forstå. Jeg har hatt X og den har enormt mye større bagasjeplass enn iX. Ellers enig at X bør komme med en skikkelig facelift for at den skal bli interessant igjen. Jeg savner de bakdørene på trange parkeringsplasser når små barn skal ut og inn av bilen.

Hva toppsjefen hos bilprodusenten foretar seg er ikke med i vurderingen når jeg skal kjøpe bil. Det blir alt for mye jobb å sette seg inn i hva alle direktører foretar seg til enhver tid.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LAK skrev (På 5.8.2024 den 19.07):

Vi har også Solterra og en Model Y og ingen tvil om at Solterra er en klar favoritt. Det må være en av de mest undervurderte bilene på det norske markedet i dag. Den har langt bedre kjøre- og fjæringskomfort kontra Y samt et bedre og mer forutsigbart firehjulstrekksystem. Adaptiv cruise er mer avslappet og betjening kan fortsatt gjøres med knapper der det er enklest. Bilene er også særdeles kapable utenfor veien og kan sammenlignes med en Forester. Ulempen er noe begrenset rekkevidde (jeg kjører ca 420-430 km på en normal sommerdag), og litt treg lading på vinteren. Bilen har også et særdeles stort baksete og er den eneste bilen i denne klassen jeg klarte å få inn tre barneseter ved siden av hverandre i. 

Satt i Toyota varianten i går fra Stjørdal til Trondheim og det er fantastisk med hvor mye hjulstøy en faktisk klarer å få i en ny bil. Overraskende romslig men jeg kunne aldri levd med støyen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklist1 skrev (53 minutter siden):

Satt i Toyota varianten i går fra Stjørdal til Trondheim og det er fantastisk med hvor mye hjulstøy en faktisk klarer å få i en ny bil. Overraskende romslig men jeg kunne aldri levd med støyen. 

Det var rart. Lånte den i går jeg også og synes den var veldig stille. Mulig det er noe med forskjell på dekk å gjøre. 
 

Ellers var plassen i Toyotaen imponerende. Særlig benplassen i baksetene er rå. Hadde nok klart å klemme inn 3 seter, men det blir sjukt knotete. Særlig beltespenna på midtsetet kommer under setet. Hadde det ikke vært for det hadde det nok blitt en slik. 
 

Lånte også ID Buzz. Den er jo en drøm for oss med 3 barn. Synes riktignok den er vel dyr og litt dårlig rekkevidde. Er redd det forsvinner mye rekkevidde om vinteren når den store bilen skal varmes opp

Ole Christian Fagerli

Scott ambassadør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...